Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SolfÃ¥ngare eller solceller?  (läst 2048 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Barry

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Solfångare eller solceller?
« skrivet: 10 maj 2019, 17:20:36 »
Funderar på att nyttja solen lite men skulle behöva bolla lite för och nackdelar.
Har en bergvärmepump med frikyla installerat och har det senaste varit inne på att skaffa solceller.
Detta dels för att jag löser installationen själv och dels eftersom jag inte har någon ackumulatortank idag så känns det som enklare.
Men sen så hade jag solfångare med vacumrör på förra huset och var väldigt nöjd med det.
Sen skall man ju kunna ladda borrhålet också, har dock ingen kolla på om det är mer än ett säljargument.
Huset ligger inte optimalt utan enligt solkartor så ger placeringen 900-999kwh/m2.

Hur fungerar det med solfångare tillsammans med frikyla, finns det risk att effekten av frikylan minskar?
Vilken lösning skulle ni insatta föredra med de grundförutsättningarna jag har?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Solfångare eller solceller?
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2019, 18:52:07 »
Ur ekonomisk synvinkel kan solfÃ¥ngare aldrig konkurrera med varmvatten frÃ¥n en värmepump. Laddning av borrhÃ¥let sommartid ger sÃ¥ lite vintertid att det kan man glömma. Det är ett säljargument riktat mot okunniga. I valet mellan solfÃ¥ngare och solceller väljer jag utan tvekan solceller. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Solfångare eller solceller?
« Svar #2 skrivet: 10 maj 2019, 22:39:46 »
eftersom berget är trögt så kom jag upp i 14C i hålet när jag återladdade med solvärme. Då funkar inte frikyla nått särskilt bra.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solfångare eller solceller?
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2019, 17:11:28 »
Bästa payback får du troligen på andra förbättringar i huset och värmesystemet, fler eller större radiator, mer isolering etc. Ska du köra en ren AC (llvp) kan solceller vara något så du kan förbruka elen själv.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!