Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kopplingsdifferenser?  (läst 28227 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #30 skrivet: 12 september 2006, 20:07:39 »
Sc:,h Jag tror oxå att kopplingsdiffen är inblandad. Vad det gäller shunt tiden för tillskottet läste jag någonstans b00k att denna skall sättas till 0 min om man har kombinationen 290A/W optima. Men min nyinstallerade 290A/W optima står på 20 min så jag vet inte om jag vågar röra den :-\.

Mikael

Efter att ha läst inläggen, så gick jag ner till 0 min. Jag blev övertygad.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #31 skrivet: 12 september 2006, 20:22:15 »
Jag har haft min pump i över 4 år men jag har inte lyckats lista ut hur det fungerar. Har ett minne av att någon, som måste ha varit i branschen, skrev att det är först när temperaturen går över inställd temperatur (alltså starttemp + halva kopplingsdifferensen) som den börjar räkna.

Det här är knepigt, om nu inte returtempen kommer upp i börvärdet sÃ¥ börjar inte tillskottstimern räkna, dÃ¥ finns väl en risk att om VP:n inte orkar fÃ¥ upp returtempen ens i börvärdet sÃ¥ startar inte tillskottet heller?  Sc:,h

Går det att ställa ner tillskottstimern till 0? i så fall tror jag att det finns en standardtid på kanske 60 min, eller nått, som kompressorn få gå innan tillskottstimern startar.

Citera
För att komplicera det hela så när den har räknat ner till noll så börjar en annan räknare (shunt någonting hette den visst) räkna ner till noll. Obs att det gäller Rego 600 så det kan vara annorlunda numer.

Det stämmer på Rego 800, antagligen för att elpatron ska hinna få upp tempen på elpannan innan vattnet shuntas ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #32 skrivet: 13 september 2006, 13:05:09 »
Hej,

I dag tog jag kontakt med en servicetekniker. Han säger att tillskotts timern startar när framledningstemperaturen faller under börvärdet - halva kopplingsdifferensen ( kopplingsdiffen variera mellan 4C och 16C)! Alltså när pumpen inte klarar av att hålla framledningstemperaturen utan den faller under kopplingsdifferensen som ju ändras beroende på tidsfaktorn enligt Stures formel. Det betyder att pumpen kan "puttra på" i all evighet utan tillskott om den bara kan hålla temperaturen konstant och över nedre kopplingsdiff temperaturen. Faller temperaturen startar timern. Jag frågade även om shunt tiden som ju en del säger skall vara ställas på 0 min. Men enligt denna service teknikern skall den inte sättas på 0 min Sc:,h.

Mikael

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #33 skrivet: 13 september 2006, 13:09:21 »
Hej!
Kul att IVT vekar överens ang inställningarna på våra maskiner. Sc:,h
Killen som var här sist var tvärsäker på sin sak, 0 minuter.

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #34 skrivet: 13 september 2006, 13:58:35 »
Shunttiden bör man inte sätta på 0 om man har 6 kW eller 9 kW tillsats inställd för då brakar hela tillsatseffekten till på en gång. Har man 6 kW inställt och shunttid 30 minuter går 3 kW in efter 15 minuter och 6 kW efter 30 minuter. Är 9 kW inställt är det 10 minuter mellan stegen om 3 kW. För kort shunttid kan ge problem med att returtemperaturen blir onödigt hög, det är ju en eftersläpning på den på en kvart eller så jämfört med framledningstemperaturen. Tillsatsen kopplas ur gradvis också men snabbare. Kommer inte ihåg hur det var.

Har man ställt in tillsatsen på 3 kW spelar det ingen roll för då är det bara 3 kW som går in i ett steg. Då reglerar man fördröjningen efter det att tillsatsräknaren nått noll.


 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #35 skrivet: 13 september 2006, 14:01:13 »
Tillskottet i Rego 800  är helt steglös.
Jag kan ha 0,93 kw eller 6,12 kw i tillskott.

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #36 skrivet: 13 september 2006, 14:56:25 »
Då är det nog bäst att behålla tiden på 20 min ???, eller :-X.

Mikael

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #37 skrivet: 13 september 2006, 15:19:16 »
Tillskottet i Rego 800  är helt steglös.
Jag kan ha 0,93 kw eller 6,12 kw i tillskott.

Men bestämmer inte shunttiden forfarande hur snabbt full tillsatseffekt, hur stor den än må vara, kopplas in? Eller är sättet att reglera helt ändrat jämfört med 600?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #38 skrivet: 13 september 2006, 15:40:34 »
Hej,

I dag tog jag kontakt med en servicetekniker. Han säger att tillskotts timern startar när framledningstemperaturen faller under börvärdet - halva kopplingsdifferensen ( kopplingsdiffen variera mellan 4C och 16C)! Alltså när pumpen inte klarar av att hålla framledningstemperaturen utan den faller under kopplingsdifferensen som ju ändras beroende på tidsfaktorn enligt Stures formel. Det betyder att pumpen kan "puttra på" i all evighet utan tillskott om den bara kan hålla temperaturen konstant och över nedre kopplingsdiff temperaturen.

Det låter logiskt och faktiskt riktigt vettigt.

Sen fattar jag att shunttiden är tiden mellan att elpatron startar och att shunten öppnar, elpatron sitter ju i pannan och det kan ju ta en liten tid innan elpatron får upp lite temperatur i pannan eller är jag ute och cyklar? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #39 skrivet: 13 september 2006, 15:48:19 »

Sen fattar jag att shunttiden är tiden mellan att elpatron startar och att shunten öppnar, elpatron sitter ju i pannan och det kan ju ta en liten tid innan elpatron får upp lite temperatur i pannan eller är jag ute och cyklar? ???

Av nÃ¥gon anledning kallas det shunttid fast det pÃ¥ min pump inte finns nÃ¥gon shuntventil alls. Där styr shunttiden inkopplingen av tillsatselen. Det är troligt att den har den av dig beskrivna funktionen för det driftfall som väljs när pumpen är dockad till en befintlig panna som har shuntventil. Det är lite förvirrande. Det tog ett bra tag innan jag insÃ¥g att shunttiden betydde nÃ¥got pÃ¥ min pump i och med att det inte fanns nÃ¥gon shuntventil. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #40 skrivet: 13 september 2006, 16:35:44 »
Hej,

I dag tog jag kontakt med en servicetekniker. Han säger att tillskotts timern startar när framledningstemperaturen faller under börvärdet - halva kopplingsdifferensen ( kopplingsdiffen variera mellan 4C och 16C)! Alltså när pumpen inte klarar av att hålla framledningstemperaturen utan den faller under kopplingsdifferensen som ju ändras beroende på tidsfaktorn enligt Stures formel. Det betyder att pumpen kan "puttra på" i all evighet utan tillskott om den bara kan hålla temperaturen konstant och över nedre kopplingsdiff temperaturen.

Det låter logiskt och faktiskt riktigt vettigt.

Sen fattar jag att shunttiden är tiden mellan att elpatron startar och att shunten öppnar, elpatron sitter ju i pannan och det kan ju ta en liten tid innan elpatron får upp lite temperatur i pannan eller är jag ute och cyklar? ???

Jag tror att du har rätt. Shunttiden är tiden mellan att elpatron startar och shunten öppnar. Det finns en annan tid under tillskott-shunt menyn som är satt till 20 sek. Denna tid tror jag reglerar hur fort shunten skall öppna vid tillskott. Jag tror att vi behöver någon från IVT som reder ut begreppen :).

Mikael

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #41 skrivet: 13 september 2006, 20:14:53 »
Vi har letat länge efter en IVT-gubbe (eller dam för den delen) här på forumet!
En sådan hade vi haft mycket nytta av!

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #42 skrivet: 13 september 2006, 20:51:52 »
Vi kanske skulle bjuda in en välutbildad IVT-tekniker som med jämna mellanrum besöker vÃ¥rt forum och besvarar kluriga frÃ¥gor frÃ¥n oss intresserade värmepumpanvändare :). Jag tror IVT skulle tjäna  pÃ¥ att ha en sÃ¥dan service.

Mikael

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #43 skrivet: 14 september 2006, 08:25:55 »

Av någon anledning kallas det shunttid fast det på min pump inte finns någon shuntventil alls.

Vid närmare eftertanke heter det nog ramptid-shunt eller något sådant. Den räknar % från 0 till 100.

Den IVT-handbok som levererades med pumpen skulle jag gärna vilja skriva om. Bitvis är den bra, bitvis bedrövlig. Man får inget grepp om hur reglersystemet egentligen fungerar, det är trial-and-error som gäller. Sen borde det finnas lite tips om hur värmesystemet ställs in på ett vettigt sätt. Att inre cirkulationsflödet skall vara något lägre än det yttre nämns i förbigående på ett ställe. Inte heller sägs det något om vikten att inte ha en liten radiator som kortsluter systemet.
Trots allt sÃ¥ är den bättre än bruksanvisningen för en Thermiapump. 

Sen kan det spåra ur åt andra hållet också när det gäller bruksanvisningar. En gång när jag hyrde bil fick jag med en bruksanvisning till musikanläggningen som lika tjock som den som berörde själva bilen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #44 skrivet: 15 september 2006, 10:56:42 »
Hej igen,

Jag har lite ny info från IVT om när tillskottet kopplar in. Tillskottet timern räknar ner, om framledning ligger under startvärdet for kompressorn och ingen temperatur höjning registreras. Om tempen ökar med 0,1 grad återställs timern.
Alltså, när den ligger mellan start och stopptemp räknar inte timern ner.

Vad det gällde "shunt tiden" fick jag följande svar från IVT; "Man använder sig av fabriksinställningarna i 99 fall av 100, och jag tycker att du ska ha kvar de 20 minuterna. Att sedan andra har den på noll minuter är inte heller "fel" Alla hus är unika och därför kan man inte svara generellt på frågan. Man ställer in det som är optimalt för varje värmesystem".


Mikael
« Senast ändrad: 15 september 2006, 11:21:58 av mikaelanderlund »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!