Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Önskar förklaring, hur tänka för att minska spetsvärme med elpatron (CTC i255)  (läst 3577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad randig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepump ute: CTC EcoAir 610M
Innedel: CTC EcoZenith i255

Relativt nyinflyttad och önskar få en förståelse vad jag kan/bör justera för att minska spetsvärme med elpatron.

Är nöjd med temp på varmvatten och värme, men tycker spetsvärme med elpatron drar mer än jag hade trott.

Kanske omöjlig fråga att besvara, men med denna värmepump, hyfsat isolerat hus 180 kvm, 2 paxfläktar på automatik, kan jag förvänta mig att spetsvärme behövs redan när utomhustemperaturen går under nollan?

Har fått grundläggande genomgång av firman som installerade, men tvivlar på att de är experter på detta.
Finns det någon guide likt "Vad påverkar respektive parameter? Vad händer om jag minskar eller ökar X? Vad bör jag tänka på?"?

Något uppenbart avvikande i mina inställningar/värden postade nedan? Jag jämför med fabriksinställningar, ser att några skiljer.


Skulle vara ytterst tacksam för utläggning kring exempelvis följande frågor:
  • Vad händer om jag ökar eller minskar "Elpanna spets"? Hur bör jag tänka?
  • Vilken pÃ¥verkan fÃ¥r det att elpanna är ändrad frÃ¥n 40, frÃ¥n fabriksvärdet 45?
  • Vad innebär Stopp temp VP 59? Hur bör jag tänka om att minska eller öka?
  • Varmvattenprogram satt till ekonomi - gör den lägre temperaturen att exempelvis elpatron används mer för värme?


Inställningar:
Citera
Varmvattenprogram: Ekonomi

Värmesystem
max framledning 55
min framledning från
kurvlutning 50
kurvjustering -4


Elpatron
Elpanna övre 40 (fabriks är 45)
Elpanna spets 57
Elpanna XVV 60
Elpanna övre max 5.5
Elpanna nedre 50 (fabriks är 55)
Elpanna nedre kw 6.0

Övre tank
Stopp temp VP 59
Start/stopp diff övre 7

Status i skrivande stund:
Citera
Styrenhet
Status: VP + Spets
Tank övre 57 (57)
Tank nedre 44 (49)
Eleffekt 0.0  +5.2

Driftinfo värmepump
kompressor 79 rpm
Laddpump till, 50%
Vp in/ut 40.6 / 45.0
Utetemp -10.5

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det första man gör är att justera kurvan så att den inte skickar på högre temperatur är absolut nödvändigt.
Kurvlutning 50 innebär att den skickar ut 50 C när det är -15 C ute och då höjer den även pannans temperatur till en bit över detta med elspets.
Kör så låg kurva det går, öppna alla termostater till max och justera innnetemp med kurvan.

Övriga värden ser OK ut, problemet är egentligen att det är en CTC, dessa värmepumpar älskar att spetsa med elpatron oavsett om det behövs eller inte tyvärr.
Man kan begränsa Elpanna övre max, men detta kräver att man är aktiv och ställer om värdet när det verkligen behövs tillskott.
Med daglig tillsyn så kan man på detta sätt hålla nere elspetsningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perka99

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
Det första man gör är att justera kurvan så att den inte skickar på högre temperatur är absolut nödvändigt.
Kurvlutning 50 innebär att den skickar ut 50 C när det är -15 C ute och då höjer den även pannans temperatur till en bit över detta med elspets.
Kör så låg kurva det går, öppna alla termostater till max och justera innnetemp med kurvan.

Övriga värden ser OK ut, problemet är egentligen att det är en CTC, dessa värmepumpar älskar att spetsa med elpatron oavsett om det behövs eller inte tyvärr.
Man kan begränsa Elpanna övre max, men detta kräver att man är aktiv och ställer om värdet när det verkligen behövs tillskott.
Med daglig tillsyn så kan man på detta sätt hålla nere elspetsningen.
Inte helt säker men ett alternativ som jag tänkt testa är att hitta vid vilken framledningstemperatur som elpatron måste hjälpa till och sedan sätta den som max framledningstemperatur i inställningarna. Då borde jag slippa springa och ändra elpanna övre max. Får helt enkelt frysa när det blir kallt ute....

Utloggad randig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det första man gör är att justera kurvan så att den inte skickar på högre temperatur är absolut nödvändigt.
Kurvlutning 50 innebär att den skickar ut 50 C när det är -15 C ute och då höjer den även pannans temperatur till en bit över detta med elspets.
Kör så låg kurva det går, öppna alla termostater till max och justera innnetemp med kurvan.

Övriga värden ser OK ut, problemet är egentligen att det är en CTC, dessa värmepumpar älskar att spetsa med elpatron oavsett om det behövs eller inte tyvärr.
Man kan begränsa Elpanna övre max, men detta kräver att man är aktiv och ställer om värdet när det verkligen behövs tillskott.
Med daglig tillsyn så kan man på detta sätt hålla nere elspetsningen.

Tack för tips.

Termostater i två sovrum något strypta, dessa blir för varma annars.
Garaget har jag strypt så det håller ca 5 grader.
Dessutom ett förråd som känns onödigt att värma. (Vore det bättre att värma dessa mer bara för att låta termostaterna vara helt öppna?)

Ska försöka mig på att minska kurvlutningen. Det enda jag ändrat hittills är kurvjusteringen (från -2 till -4)

Nu med -14 grader har värmepumpen nästan hela tiden maxvarv (79rpm) - jag antar att värmepumpen inte kan leverera mer, och därför slås elpatronen på. Känns ju trist, men kanske oundvikligt.

Utloggad Loggy

  • Teknokrat
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…storptrakten
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpoperatör
Samma här, -14 ute och pumpen på 79 rps + 2,6 kW tidvis spets. Jag kan inte säga att det är feldimensionerat då det är väldigt ovanligt med så här kallt där jag bor.
Enplansvilla Gullringshus från 1969, 109m², mexitegelfasad, ej tilläggsisolerad, 3-glas utom i ett sovrum. Hel källare, gillestuga med vattenburen golvvärme, övrig källare med ett par element. Källarväggar av murad betonghålsten. Köpt december 2019.
Enrörssystem med bypassventiler, 2 slingor samt slingan med golvvärme. Dessa 3 är parallellkopplade.
2021 skrotades en oljepanna med pelletsbrännare och elkassett. Värmde med enbart el då planen var byte till LVVP från början men försenades ett år på grund av omständigheter.

I slutet februari 2021 driftsattes CTC i255 och LVVP 610M.
I mitten februari 2022 driftsattes solanläggning med 10,3kWp paneler från REC och 10kW Fronius växelriktare.
2020: 28 800kWh (enbart elkassett)
2021: 16 200kWh (elkassett januari och februari)
Mars -21 till februari -22: 11 400kWh (Enbart LVVP, elpatroner aldrig igång)
Mars -22 till februari -23: -303kWh (Solceller + LVVP, sålde mer än inköpt)
2022: 8350kWh förbrukning från elnät, 2230kWh egenförbrukning, 8306kWh sålt.

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en 610m med 360 innerdel, och den pendlar mellan 0.5-2,5kwh elpatron men då var det -19 när jag gick upp imorse. Inget o göra antar jag. Annars vid "normal" vintertemp spetsar den ingenting

Utloggad randig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en 610m med 360 innerdel, och den pendlar mellan 0.5-2,5kwh elpatron men då var det -19 när jag gick upp imorse. Inget o göra antar jag. Annars vid "normal" vintertemp spetsar den ingenting

Går den "bara" till max 2.5 kW trots att du har högre "Elpanna övre max kW" inställt?

Vad har du för temp under driftinfo för "Vp in/ut"? Den varierar ju en del, men exempelvis igår hade jag 40.6 / 45.0 vid -10.5 utomhustemp, nu är det -11.2 ute och jag har 38.3 / 42.6.

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Går den "bara" till max 2.5 kW trots att du har högre "Elpanna övre max kW" inställt?

Vad har du för temp under driftinfo för "Vp in/ut"? Den varierar ju en del, men exempelvis igår hade jag 40.6 / 45.0 vid -10.5 utomhustemp, nu är det -11.2 ute och jag har 38.3 / 42.6.

Kan kolla hur det ser ut ikväll, har precis fÃ¥tt den installerad sÃ¥ försöker lära mig  dontknow

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej mycket bilder nu men så här ser det ut hos mig. Det gick 20kwh (spets) vid uppstarten av systemet onsdagen 30/11

Sen har den hållt sig lugn med det tills köldknäppen kom och nu är den uppe i 97 om jag tolkar allt rätt. Men det kanske är ok med tanke på att det har vart som värst -20 ?


Utloggad Loggy

  • Teknokrat
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…storptrakten
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpoperatör
-10 här nu och 51,1/55,3 på laddkretsen. Just nu spetsar den inte och pump på 68 rps. Laddpump står på lägsta möjliga 25%.
Enplansvilla Gullringshus från 1969, 109m², mexitegelfasad, ej tilläggsisolerad, 3-glas utom i ett sovrum. Hel källare, gillestuga med vattenburen golvvärme, övrig källare med ett par element. Källarväggar av murad betonghålsten. Köpt december 2019.
Enrörssystem med bypassventiler, 2 slingor samt slingan med golvvärme. Dessa 3 är parallellkopplade.
2021 skrotades en oljepanna med pelletsbrännare och elkassett. Värmde med enbart el då planen var byte till LVVP från början men försenades ett år på grund av omständigheter.

I slutet februari 2021 driftsattes CTC i255 och LVVP 610M.
I mitten februari 2022 driftsattes solanläggning med 10,3kWp paneler från REC och 10kW Fronius växelriktare.
2020: 28 800kWh (enbart elkassett)
2021: 16 200kWh (elkassett januari och februari)
Mars -21 till februari -22: 11 400kWh (Enbart LVVP, elpatroner aldrig igång)
Mars -22 till februari -23: -303kWh (Solceller + LVVP, sålde mer än inköpt)
2022: 8350kWh förbrukning från elnät, 2230kWh egenförbrukning, 8306kWh sålt.

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu håller den på med sin 0.5kw eleffekt igen -12,7 ute enligt utedelen

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ser din värmekurva ut?




Tack för tips.

Termostater i två sovrum något strypta, dessa blir för varma annars.
Garaget har jag strypt så det håller ca 5 grader.
Dessutom ett förråd som känns onödigt att värma. (Vore det bättre att värma dessa mer bara för att låta termostaterna vara helt öppna?)

Ska försöka mig på att minska kurvlutningen. Det enda jag ändrat hittills är kurvjusteringen (från -2 till -4)

Nu med -14 grader har värmepumpen nästan hela tiden maxvarv (79rpm) - jag antar att värmepumpen inte kan leverera mer, och därför slås elpatronen på. Känns ju trist, men kanske oundvikligt.

Utloggad randig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ser din värmekurva ut?

Jag tror inte i255 har möjlighet att visa värmekurva grafiskt (jag hittar det iallafall inte i menyerna). Men just nu har jag kurvlutning 46 grader och kurvjustering -4 grader. Tror nog jag har en del jobb kvar att justera in den.

Jag försöker bifoga bild från manualen där de visar några exempel på kurvlutning, men har inte ritat in mina exakta värden.

Idag betydligt varmare, hela -3 grader, hittills ingen spetsvärme sedan jag vaknade vid 8.30.


Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min fick frispel igår/inatt och verkar ha gått på el. Låg ett fint istäcke under utedelen och hela avloppet är fryst, tror nog inte värmekabeln fungerar som den ska.

Har din avfrostning fungerat som det är tänkt?


Utloggad randig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min fick frispel igår/inatt och verkar ha gått på el. Låg ett fint istäcke under utedelen och hela avloppet är fryst, tror nog inte värmekabeln fungerar som den ska.

Har din avfrostning fungerat som det är tänkt?

Lustigt eller olustigt nog ser det precis likadant ut hos mig. Såg detta bara ett par timmar innan du postade ditt inlägg. Min värmekabel verkar alltså inte heller fungera. Däremot har värmepumpen fungerat under tiden, och med lägre temperatur har den inte spetsat med el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!