Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snart dags att installera bergvärme, lämpligt installationsmaterial?  (läst 4052 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.
I dagarna så ska det borras energibrunnar (2x180m) till våran nya bergvärmepump som planeras att bli en Nibe 1255-16. Huset kommer ha golvvärme på både övre och nedre plan överallt förutom ett rum där 2st lågtemperaturminne radiatorer ska installeras (och helst försörjas via golvvärmefördelaren)
Till denna så ska det även installeras Pooluppvärmning och VVC och jag tänkte försöka få ihop en lista på material (gärna RSK nummer eller märke/modell) som ska beställas för detta och vore tacksam för tips om bra produkter, expansionskärl, ventiler, etc som brukar behövas. Jag planerar att installera själv.

Det som jag kommer på och tror mig behöva är:
-bergvärmepump Nibe 1255-16
-påfyllningssats Nibe KB32
-påfyllnadsventil köldbärare
-avstängningsventil Köldbärare
-poolstyrning Nibe POOL40
-Poolvärmeväxlare 75kw eller större (pahlens eller från eBay)
-cirkulationspump pool och filter (antar att detta är dom normala poolgrejjerna dom man ändå har)
-cirkulationspump för VVC( Saknas i nibes principritning för installation,hur koppla?)
-expansionskärl för värmebärare
-manometer värmebärare
-säkerhetsventil värmebärare
-extern värmebärarpump (behövs detta verkligen?)
-extern framledningsgivare (behövs denna verkligen?)
-backventil returledning värmebärare
-diverse rör och kopplingar för att få ihop det hela.

Jag har tittat i nibes principritning för denna lista och har inte tagit med delar som är listade att ”ingår i F1255”, utan detta är delarna som ej verkar ingå. Sedan kan det ju saknas delar i listan, finnas delar som underlättar livet eller om vissa med levererade delar är av undermålig kvalitet eller liknande och därför bör bytas direkt.

Hoppas på bra support i den stundande installationen från detta eminenta forum!

//Niko
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Har ingen koll på vart du köper grejerna eller hur det ska kopplas men extern cirk pump lär behövas så vattnet cirkulerar i golvet när vp värmer poolen och då behövs även en extern framlednings givare så vp vet när vattnet i golven börjar bli kallt och ska värmas på lite.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Denna vvx valde jag till min pool på 20m3.

https://www.ebay.com/p/Schwimmbadw%C3%A4rmetauscher-103kw-Edelstahl-W%C3%A4rmetauscher-Pool-Schwimmbad/1738035407?iid=121386012647&_trksid=p2047675.m4097.l9055

Funkar perfekt  tummenupp


Våran är pool är ca 33kbm, effektmässigt ska det ju räcka till med en sån, sen är ju frågan ifall plattvärmeväxlare eller sån konventionell rörväxlare är bäst typ https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F221249404664.

Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har ingen koll på vart du köper grejerna eller hur det ska kopplas men extern cirk pump lär behövas så vattnet cirkulerar i golvet när vp värmer poolen och då behövs även en extern framlednings givare så vp vet när vattnet i golven börjar bli kallt och ska värmas på lite.

Jag brukar handla hos vvsbutiken på nätet.

Då är jag med på vad den externa cirkulationspumpen har för funktion! Jag som tänkte att vattnet i golvvärmen stod stilla när poolen värmdes. Största delen av tiden när poolen används så finns det ju inget värmebehov i huset och då känns det ju onödigt att cirkulera vattnet. Men det kanske värmepumpen styr själv så att vattnet endast cirkuleras ifall det finns ett värmebehov?
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Jag brukar handla hos vvsbutiken på nätet.

Då är jag med på vad den externa cirkulationspumpen har för funktion! Jag som tänkte att vattnet i golvvärmen stod stilla när poolen värmdes. Största delen av tiden när poolen används så finns det ju inget värmebehov i huset och då känns det ju onödigt att cirkulera vattnet. Men det kanske värmepumpen styr själv så att vattnet endast cirkuleras ifall det finns ett värmebehov?

Jag kör utan extern pump till radiatorerna och det fungerar utmärkt.
Dock kommer jag framöver koppla in en extern pump till kommande golvvärme.

Till Pool40 har jag valt att koppla in ett digitalt kopplingsur så jag kan styra vilka tider poolpumpen och uppvärmningen skall vara aktiv. Den är inställd på aktiv mellan 9.00 - 19.00 alla dagar.
Mitt fritidshus by.år -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader året runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÅRADE SPÅNSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/år 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jag brukar handla hos vvsbutiken på nätet.

Då är jag med på vad den externa cirkulationspumpen har för funktion! Jag som tänkte att vattnet i golvvärmen stod stilla när poolen värmdes. Största delen av tiden när poolen används så finns det ju inget värmebehov i huset och då känns det ju onödigt att cirkulera vattnet. Men det kanske värmepumpen styr själv så att vattnet endast cirkuleras ifall det finns ett värmebehov?
Tror man kan ta ström till cirk pumpen från vp då kommer den stoppa när ute tempen är tillräckligt hög så ingen värme behövs och antar att det finns motionerings funktion på vp så cp körs ibland så den inte kärvar fast annars kan den gå hela tiden en modern cp drar inte mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Väljer man att starta pool värmen manuellt kan man säkert köra utan extern cp och lura vp att köra värme mot poolen utan nått pool tillbehör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
I en armatursats ingår manometer, avluftare och Säkerhetsventil.
Komplettera med en avstängningsventil för den dagen du behöver byta expansionskärlet..

http://www.rorprodukter.se/varme/expansionskarl/tillbehor_expansionkarl_rp/rp_armatursats_konsol--9001808
Jag har denna med tillhörande 18l expansionskärl.

Behöver du en backventil på värmebäraren?

Påfyllnadsventil värmebärare behöver du också.


Jag köpte nästan allt på Rörprodukter då dom var billigast, vissa grejer från rinkaby var billigare där.


Jag har två stycken såna här liggandes om du vill köpa?
http://www.rorprodukter.se/kollektor/va_kopplingar_for_kollektorslang/vattete_pe_vinkel_koppling_pem40_x_cu35--2436616
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kolla tyska webbutiker också. Det lönade sig när jag installerade själv för två år sedan. Vissa grejer var under halva priset.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I en armatursats ingår manometer, avluftare och Säkerhetsventil.
Komplettera med en avstängningsventil för den dagen du behöver byta expansionskärlet..

http://www.rorprodukter.se/varme/expansionskarl/tillbehor_expansionkarl_rp/rp_armatursats_konsol--9001808
Jag har denna med tillhörande 18l expansionskärl.

Behöver du en backventil på värmebäraren?

Påfyllnadsventil värmebärare behöver du också.


Jag köpte nästan allt på Rörprodukter då dom var billigast, vissa grejer från rinkaby var billigare där.


Jag har två stycken såna här liggandes om du vill köpa?
http://www.rorprodukter.se/kollektor/va_kopplingar_for_kollektorslang/vattete_pe_vinkel_koppling_pem40_x_cu35--2436616

En backventil på värmebärarens retur finns i principchemat -RM1. Är det den du tänker på?

Jag förutsatte att det finns påfyllnningsventil för värmebäraren inkluderat i 1255 redan när man köper den men det kanske det inte gör??
Min tillfälliga Nibe EVC240 har iallafall det.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kolla tyska webbutiker också. Det lönade sig när jag installerade själv för två år sedan. Vissa grejer var under halva priset.

// Magnus

Har du tips på sidor?
Poolvärmeväxlare blir förmodligen från Tyskland vis eBay.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Heima24 och wolf-online är två tyska sidor jag använde mig av.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
Wolf online beställde jag också grejer från  tummenupp

Bilden blev lite hårt komprimerad så jag ser inte vilken som är backventilen..
Vad heter den på ritningen?
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
RM1 heter backventilen i schemat
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad Jarlingar

  • Specialexpert
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östersund / Orrviken
  • Antal inlägg: 506
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försök inte laga det som redan fungerar...
Ser ut som en bypass för externa cirkulationspumpen när poolvärmen går.
Nibe 1255 3-12 installerad  jan 2018.
240m energibrunn, 238m aktivt djup.
Ukv-100  4-vägskopplad.
19 Radiatorer & 16m2 Golvvärme utan aktiv styrning.
Total systemvolym 340 Liter.

256m2 Sutterränghus byggt 1976 med FTX installerad 2016

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu är det borrat 2x180m och slang ligger i hålen. Nu ska det kopplad ihop och grävas in också.

Cirkpump, backventiler, etc. vilka fabrikat och modeller är bra? Storlek på pump? Ventiler till 28mm eller ska man ha större?

Hur grova slangar behövs mellan pool och VVX? Är det PEM50 som gäller där eller går det med klenare? Slangarna blir ca 10-12m totalt tur och retur.
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

Utloggad MantaTIC

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har värmepump, påfyllnadssats, pool40 och poolvärmeväxlare kommit. Får packa upp och kolla vilka ventiler etc som kan tänkas behövas.

Hur dimensionerar man VVC och extrn värmebärarpump?
« Senast ändrad: 08 september 2018, 12:08:47 av MantaTIC »
Villa i Huddinge, Stockholm. Ca 400kvm uppvärmt med vattenburen golvvärme på nedre och övre plan.
Nibe F1255-16 med 2x180m borrhål.
Pool40 och uppvärmning via bergvärme.
VVC.
Mitsubishi luft/luft för AC.

Installation av frikyla i garage påbörjad. 

FTX Komfovent domekt REGO 400EC och Systemair VR300ECV/B.

Sorptionsavfuktare Acetec PD250 i gamla delens krypgrund.

Utomhuspool 35kbm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!