Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Renovera värmesystem  (läst 1581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Renovera värmesystem
« skrivet: 10 februari 2018, 19:04:44 »
Jag skall etter planen uppgradera min gamla IVT 490 till en Comfortzone EX50 till sommaren och integrera allt med en FLVP Panasonic Aquarea 12kW, samt en form for poolstyrning.

Upprättar en egen tråd på detta, då jag sannolikt kömmer att ha en del frågor jag hoppas ni kann hjälpa mig med.

Första frågan er relaterad till bifogade bild av eksisterande system.

De rörisarna som har varit på visitt har blitt litt imponerad av dessa fördelare :)
De fungerar omlag som 2 raddisar i teknisk rum och avger gott med värme i et allerede gott varmt rum.

Planen er att ersätta disse med 2 Uponor fördelare av typen Vario Plus:
https://www.uponor.se/vvs/produkter/fordelare-och-shuntgrupper/vario-plus-fordelare

Er det något som säger att jag inte bör bytta till detta system?


Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Renovera värmesystem
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2018, 16:23:29 »
Jag kommar att ha fler frÃ¥gor, sÃ¥ fortsätter litt till  :)

Om jag har en tank typ Borö Tida 300/BR20/SOLR8, måste jag ha ett expansionskärl på varmvattenslingan?
http://www.boroe.com/LinkClick.aspx?fileticket=fEkncZw8YlM%3d&tabid=1726

Någon som känner andra tanker med tappvattenslinga och solslinga med matning på toppen som er bedre enn Borö?
Vill gärna ochså ha minimum ett hål til elpatron ochså.

Kikade på Nibe sin AHPH tekniktank ochså, men den hadde tyvärr inte elpatron-uttag.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Renovera värmesystem
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2018, 08:15:50 »
varför comfortzone och panazonic i hybridlösing.
Kolla på ctc:s eoczenith 350 F med inbyggd frånluftsstyrning, dock ej återvinning, samt utedel, av erforderlig storlek.
Där fÃ¥r du en bättre lösning, du har inbyggd poolstyrning,  och prislappen blir billigare än den du funderat pÃ¥.
Den  energi du fÃ¥r frÃ¥n en frÃ¥nluft  är försumbar, och du kompenserar  med luftvattenvärempumpen.
Vill du inte ha ctc sÃ¥ har du nibes 2120 med fl135 frÃ¥nluftsmodul,  och tillhörande innedelar. där har du Ã¥tervinning pÃ¥ frÃ¥nluften  och det stoppas ner som returdockning till ditt värmesystem.
En bra lösning som funnits i ungefär 1 år. Dyrare lösning än ctc eftersom du får en värmepump till, men du återvinner frånluften
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Renovera värmesystem
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2018, 15:41:37 »
Tackar för tips hawkeye99 tummenupp

Har inte sett denna lösning förut.

Jag har allerede en Panasonic WH-MDC 12kW uppe vid garaget, men jag behöver något mer effekt för att göra värmevatten och värma poolen.
Nu i dessa dagar har den fått gå på fullt med -20 C grader ute och den gir da 8900 kW. Det blev något kallt i huset och vi har spetsat med luft/luft i vardagsrummet.

Det kunde ha varit interessant om jag inte hadde installerat Panasonic än.

Det er et par ting som gör att det inte funkar så bra dock:

1. Jag har inte 400V anläggning. Det finns i Norge nu, men det är ingen planar för att bygga ut i mitt område.
2. Höjden på burken gör att jag inte får plats til ventilationskanalarna.
3. Jag fÃ¥r litt ont av Ã¥ sende 27-28 C grader rett ut i kulden, och inte nyttja avluften pÃ¥ 32 C grader frÃ¥n poolrummet  :)

Utloggad Mor10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Renovera värmesystem
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2018, 16:31:34 »
Det skall givetvis vara en LVVP Panasonic Aquarea i första innlägget, inte FLVP.
« Senast ändrad: 04 mars 2018, 16:40:33 av Mor10 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!