Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med inställningar - Nibe 750  (läst 4162 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med inställningar - Nibe 750
« skrivet: 30 oktober 2019, 09:23:08 »
Hej

Jag skulle behöva råd och hjälp av er experter att se över mina inställningar på min Nibe 750. Vi flyttade in i vårt hus för 2 år sedan. Huset är relativt nybyggt (2015). Jag kan erkänna att jag ej gett min Nibe någon direkt uppmärksamhet :(. Tveksam ifall den tidigare ägaren även gjort det. Nu är det dock dags att se över den då vi upplever det kallt i huset både på över och undervåningen och på sommaren är det för varmt.

PÃ¥ övervÃ¥ningen har vi vattenburna radiatorer och pÃ¥ nedre vÃ¥ningen där har vi vattenburen golvvärme (Uponor). Huset är 160kvm. Jag är helt ny inom detta dÃ¥ det är mitt första hus sÃ¥ lägg era svar pÃ¥ en 10Ã¥ring nivÃ¥  ^-^. Alla mÃ¥ste börja nÃ¥gonstans :)

Hade vart oerhört tacksam om någon av er har lust att hjälpa.

Bifogar lite bilder så ni kan se.

Utloggad Henke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar - Nibe 750
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2019, 09:25:52 »
Mer bilder...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9698
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar - Nibe 750
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2019, 09:38:34 »
Förångningstemperatur -14,9 grader, förångningsbegräsning 20 Hz och avluftstemperatur 5,6 grader tyder på fel i värmepumpen. Köldmedia kan ha läckt ut och den går då mest på el-patronen. En kyltekniker behöver då undersöka värmepumpen. Fläkten är också lite för lågt inställd, BS1 borde visa runt 202 efter en avfrostning.
« Senast ändrad: 30 oktober 2019, 09:44:01 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Henke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar - Nibe 750
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2019, 09:44:31 »
Tack för snabbt svar. Jag får nog ta och boka en service på denna. Det kan inte bero på att mjukvaran är gammal. Insåg att man kan koppla denna till nätet och sedan installera ny firmware. Den firmware jag har nu står att den är från 2013.

Hur ser inställningarna ut överlag? Ser värmekurvan normal ut?

Bifogar lite mer bilder.
« Senast ändrad: 30 oktober 2019, 09:46:51 av Henke123 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9698
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar - Nibe 750
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2019, 09:51:33 »
Ja det är säkert bra att uppdatera firmware om man kan fixa detta, 2013 är rätt så gammal. Värmekurvan i diagrammet ser normal ut tycker jag men det beror på var i landet huset står. Står det i Norrbotten är det inte alls bra. Inställningar för "egen kurva" är kanske inte aktiverad? Framledningstemperaturen där bara 32 grader mot 39 i diagrammet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Henke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar - Nibe 750
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2019, 09:58:23 »
Finns det en risk att mjukvaran är för gammal för att kunna uppgraderas själv?

Den står i Stockholm. Vet du hur man aktiverar "egen kurva"?

Vi upplever att det är kallt på golvet, ska man öka framledningstemperaturen någonstans?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9698
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar - Nibe 750
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2019, 10:13:43 »
Man kan eventuellt behöva uppdatera i flera steg, t.ex. först en tidigare firmware från 2016 och sedan den senaste.

Egen kurva aktiveras genom att välja kurva 0 i meny 1.9.1. Egen kurva är nu lägre än i diagrammet.

I första hand skall man öppna alla rumstermostater till golvvärmen och kontrollera att cirkulationspumpen i golvvärmeshunten fungerar som den ska så det är normalt flöde i slingorna. Man kan behöva vänta ett dygn mellan justeringarna. Sedan får man öka förskjutningen på värmekurvan uppåt om man vill ha det varmare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Henke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar - Nibe 750
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2019, 10:22:48 »
Hittade precis detta via Nibe uplinks hemsida:

"Software for Upgrading
If the current version of the firmware in the system is lower than 3000R3 you must first install UPGRADE_v3000R3.nibe "

Vad jag kan se så har jag 5086R6 som mjukvara och då bör senaste firmware fungera. Blir att testa så fort jag får till en internetkoppling till Niben.

OK jag tar detta med golvvärmen även med företaget som får göra service.

Är det så att man antingen kör "egen kurva" eller något typ av default i meny 1.9.1? Är alltid egen kurva att föredra?

Tack för dina svar!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9698
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar - Nibe 750
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2019, 10:38:57 »
Ja just hade ett svagt minne av v3000R3, bra att din är nyare. Ska gå att uppgradera via USB, F750 behöver inte vara uppkopplad.

Egen kurva ska vara nÃ¥got som bara behövs under mycket speciella omständigheter. Viktigt att först prova ut lämplig vanlig värmekurva som hÃ¥ller jämn temperatur i huset oavsett höst, vinter eller vÃ¥r. I NIBEs karta för utgÃ¥ngsvärden stÃ¥r en kurva som t.ex. 10 förskjutning -2 men efter mycket testande kanske man kommer fram till att t.ex. kurva 7 förskjutning 0 passar bäst. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Henke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar - Nibe 750
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2019, 10:47:18 »
Försöker förstå vad du menar med förskjutning. Menar du tex om det är -2 utetemp så ska den öka framledningstemp med 10 grader?

Bifogar igen min bild på min kurva, är det så att jag har min värmekurva inställd på "0" eftersom det står "0" uppe i högra hörnet?

Sorry för alla dumma frågor.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9698
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar - Nibe 750
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2019, 10:56:41 »
Med förskjutningen kan man hissa kurvan uppÃ¥t och nerÃ¥t. Ställs i meny 1.1. Har man hittat rätt värmekurva i 1.9.1 sÃ¥ det är lika varmt eller kallt inne hela vinterhalvÃ¥ret. Ökar man dÃ¥ förskjutningen med 3 steg ska man fÃ¥ fÃ¥ ca 3 grader varmare hela vinterhalvÃ¥ret. Ser ut som du valt värmekurva "0" för egen kurva men diagrammet stämmer inte med värdena för egen kurva i meny 1.9.7 vad jag kan se? Sc:,h   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9698
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar - Nibe 750
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2019, 11:05:54 »
Passar på att hoppa in här och ställa några frågor, kanske kan hjälpa fler. Har kikat runt här på forumet och i handboken från Nibe men det är inte lätt...

Huset är nybyggt, färdigt i år, 168 kvm. Började kika på inställningarna då jag upplever att det blir ett väldigt kallras i barnens sovrum där det inte finns gardiner som täcker ventilerna. Ser att de i princip är fullt öppna. Har läst och förstått att man ska försöka att hålla dem så öppna som möjligt men vill bara se om det ev. går att justera ned något istället för att sätta upp hoppvals plissegardin som jag sett rekommenderas =) Behöver inte justera öppningen på dem men om man kan reglera ned "suget" från flvp så borde ju rimligen mindre luft sugas in utifrån.

Vi behöver alltså få in runt 60l/s enligt boverket om jag fattat rätt. Har kikat på värdet på lufthastighetsgivare, har varit mellan 191-201 när jag kikat och jag såg att man gärna ska ligga över 180. Fläkthasigheten är inställd på normalvärde 65%.
Men sen när jag kikade på dessa värden och klickade förbi avfrostning så står det 0 s, vet knappt vad jag ska fråga om det men känns som om att den borde avfrosta någon gång... eller?

FÃ¥r kanske anlita nÃ¥gon som kan komma hit och ge en rejäl genomgÃ¥ng/instruktion sÃ¥ att man kan använda flvp optimalt, är ju inte bara en inställning man kan göra.  ???

Det där kallas trådkapning och något man inte bör göra utan att istället starta sin egen tråd på tavlan.

Flyttar man från en tidigare bostad med självdrag till en ny bostad med mekanisk ventilation enligt senaste standard så kan man tycka att det drar lite överallt, men man vänjer sig med tiden och uppskattar frisk luft. Låter som er fläkt står något för lågt inställd för att uppfylla Boverkets norm. På vinterhalvåret behöver kompressorn stanna och avfrosta förångaren regelbundet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Henke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar - Nibe 750
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2019, 11:06:39 »
Tack Josth! Du har helt rätt den visar "0" på Temperatur 1.1 och min "egen värmekurva" skulle då visa 32c vid framledstemperatur men visar istället 39c via diagrammet.

Är det så att Värmekurva 1.9.1 bara till för att visualisera hur framledningstemperaturen kommer bete sig beroende på hur utetemperaturen är. Dvs man gör ingen inställning på Värmekurva 1.9.1?

En annan fråga som Jezzie tog upp. Är det verkligen så att spjällen alltid ska vara öppna året om? Blir ju as-kallt med dem öppna nu på vintern. Bifogar bild.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9698
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar - Nibe 750
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2019, 11:17:34 »
Inställningen i 1.9.1 är mycket viktig för att värmepumpen ska arbeta jämnt och alltid ge lagom värme till huset. Har man rumsgivare bör denna inte vara aktiverad utan bara ha visande funktion, åtminstone så länge man håller på att justera in värmekurvan.

Jo spjällen i friskluftsventilerna måste vara öppna. Möjligen kan man justera ner någon enstaka ventil om det drar mycket precis vid TV-soffan. Finns olika modeller av ventiler och de kan vara olika bra att sprida friskluften in i rummet.

Det är också viktigt att man har bra filter i friskluftsventilerna för att ta bort det svarta damm/smuts som annars kommer in. Brukar finnas pollenfilter, men man får titta på den ventil-tillverkarens hemsida. Man kan också köpa t.ex. F5 filtermatta på löpmeter och klippa till lagom storlek själv.
« Senast ändrad: 30 oktober 2019, 11:30:36 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jezzie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Försöker lära mig.
SV: Hjälp med inställningar - Nibe 750
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2019, 11:28:08 »
Ok, ber om ursäkt, tänkte bara att det finns sÃ¥ mÃ¥nga trÃ¥dar och den här "liknade" mina frÃ¥gor lite men dÃ¥ ska jag genast radera och starta en ny  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!