Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högre förbrukning med F370 än med 310P  (läst 1930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lennart75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Högre förbrukning med F370 än med 310P
« skrivet: 07 februari 2024, 11:15:14 »
Hej!  Har läste en hel del pÃ¥ det här forumet under Ã¥rens lopp och fÃ¥tt mÃ¥nga bra tips. Nu blev jag (tyvärr) tvungen att skriva mitt första inlägg själv dÃ¥.

Bytte nyligen ut min gamla Fighter 310 P (som har fungerat felfritt sedan 2007) mot en F370. Jag var väl medveten om att det inte skulle bli någon revolutionerande skillnad av elförbrukningen, men jag hade inte förväntat mig att förbrukningen skulle öka. Vi gör inte av med särskilt mycket el, runt 8000 kw/h år, därför valde jag F370 istället för typ S750 eller vad den heter.

Huset är 130 m2, byggt 2007, golvvärme.  Värmekurvan jag har inställt (och hade pÃ¥ 310 P) är 5, och förskjutning värmekurva -4 (eldar mycket)

Ekonomiskt sinnad som jag är, så var en av mina första åtgärder när jag gjorde inställningarna på nya F370 att sätta varmvattnet i "ekonomiläge". Panntemperaturen står nu på 50/51 grader. På gamla fightern pendlade temperaturen konstant mellan 53-49.

I appen frÃ¥n elbolaget kan jag följa min förbrukning samt utomhustemperaturen timme för timme,  och det rÃ¥der ingen tvekan om att huset drar mer el nu, efter bytet av FLVP än innan. Utetemperaturen har legat runt nollan.

Med det lilla jag kan inom det här omrÃ¥det känns det omöjligt.  Bara det faktum att panntemperaturen är 3 grader lägre (och jämnare) borde minska förbrukningen en del. 

Hoppas det finns någon här som kan komma med tips. Jag har inte gjort några mer inställningar utöver värmekurvan och ekonomiläget för varmvattnet.

Mvh

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Högre förbrukning med F370 än med 310P
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2024, 11:31:07 »
Hej!  Har läste en hel del pÃ¥ det här forumet under Ã¥rens lopp och fÃ¥tt mÃ¥nga bra tips. Nu blev jag (tyvärr) tvungen att skriva mitt första inlägg själv dÃ¥.

Bytte nyligen ut min gamla Fighter 310 P (som har fungerat felfritt sedan 2007) mot en F370. Jag var väl medveten om att det inte skulle bli någon revolutionerande skillnad av elförbrukningen, men jag hade inte förväntat mig att förbrukningen skulle öka. Vi gör inte av med särskilt mycket el, runt 8000 kw/h år, därför valde jag F370 istället för typ S750 eller vad den heter.

Huset är 130 m2, byggt 2007, golvvärme.  Värmekurvan jag har inställt (och hade pÃ¥ 310 P) är 5, och förskjutning värmekurva -4 (eldar mycket)

Ekonomiskt sinnad som jag är, så var en av mina första åtgärder när jag gjorde inställningarna på nya F370 att sätta varmvattnet i "ekonomiläge". Panntemperaturen står nu på 50/51 grader. På gamla fightern pendlade temperaturen konstant mellan 53-49.

I appen frÃ¥n elbolaget kan jag följa min förbrukning samt utomhustemperaturen timme för timme,  och det rÃ¥der ingen tvekan om att huset drar mer el nu, efter bytet av FLVP än innan. Utetemperaturen har legat runt nollan.

Med det lilla jag kan inom det här omrÃ¥det känns det omöjligt.  Bara det faktum att panntemperaturen är 3 grader lägre (och jämnare) borde minska förbrukningen en del. 

Hoppas det finns någon här som kan komma med tips. Jag har inte gjort några mer inställningar utöver värmekurvan och ekonomiläget för varmvattnet.

Mvh

Hej!

Vad var/är luftflödet före installation / efter installation?
Inställningar för elpatron?
Barn som blivit äldre och börjat duscha mera?
Superkall januari?
Fastnat i avfrostningsloop?

Posta gärna alla driftsvärden (temperaturer, och %-värden).
Speciellt luftflödet och avluftstemperaturen är intressant.

Not: 550W 310P vs 650W-kompressor F370

« Senast ändrad: 07 februari 2024, 11:51:26 av kWhalp »

Utloggad Lennart75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högre förbrukning med F370 än med 310P
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2024, 12:03:48 »
Hej!

Vad är luftflödesskillnaden före / efter ?
Inställningar för elpatron?
Barn som blivit äldre och börjat duscha mera?
Superkall januari?
Fastnat i avfrostningsloop?

Posta gärna alla driftsvärden (temperaturer, och %-värden).
Speciellt luftflödet och avluftstemperaturen är intressant.

Not: 550W 310P vs 650W-kompressor F370

Tjena och tack för svar!

Det är pÃ¥ nätterna jag har jämfört sÃ¥ dusch och liknande borde inte spela nÃ¥gon roll.  Det ser ut som att förbrukningen är jämnare nu, jämnare men högre. Temperaturen har varit runt nollan och det var ungefär samma förra Ã¥ret vid den här Ã¥rstiden.
Det jag ser tydligt i elbolagets app är att även om det är något varmare nu än förra året så drar vi mer juice nu.
Jag är är medveten om att kompressorn drar något mer på 370 men det trodde jag att man skulle få igen i form av mindre användning av elpatronen.
Har inte vågat mig på att ändra inställningar för elpatronen och det hade jag inte gjort på gamla pumpen heller (blockade den på sommaren)

Tyvärr har jag inga värden sparade från 310:an
just nu är det noll grader ute, frånluft=21.3, avluft = 4,7, förångare=3.2 både kompressor- och elpatrongivare är typ 50 grader
fläkthastighet="normal (65%)
beräknad framledning=26
Hur ser man lufflödet? Sc:,h
« Senast ändrad: 07 februari 2024, 12:19:55 av Lennart75 »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Högre förbrukning med F370 än med 310P
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2024, 16:32:50 »
Jag kan tänka mig att din ventilation har ökat. Ny fläkt, kanske fläktar bättre.

Eftersom pumpens kompressor är relativt klen så kan den då inte återvinna mer än en viss mängd av energin i frånluften, resten går till kråkorna. När man byter pump till en annan typ så måste man göra ny uppmätning och injustering av ventilationen för att vara säker på att man hamnar eller har hamnat rätt. Ventileras det "för mycket", dvs utöver normen, så måste eltillskottet gå in och stötta mer och oftare
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Högre förbrukning med F370 än med 310P
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2024, 19:54:52 »
Tjena och tack för svar!

Det är pÃ¥ nätterna jag har jämfört sÃ¥ dusch och liknande borde inte spela nÃ¥gon roll.  Det ser ut som att förbrukningen är jämnare nu, jämnare men högre. Temperaturen har varit runt nollan och det var ungefär samma förra Ã¥ret vid den här Ã¥rstiden.
Det jag ser tydligt i elbolagets app är att även om det är något varmare nu än förra året så drar vi mer juice nu.
Jag är är medveten om att kompressorn drar något mer på 370 men det trodde jag att man skulle få igen i form av mindre användning av elpatronen.
Har inte vågat mig på att ändra inställningar för elpatronen och det hade jag inte gjort på gamla pumpen heller (blockade den på sommaren)

Tyvärr har jag inga värden sparade från 310:an
just nu är det noll grader ute, frånluft=21.3, avluft = 4,7, förångare=3.2 både kompressor- och elpatrongivare är typ 50 grader
fläkthastighet="normal (65%)
beräknad framledning=26
Hur ser man lufflödet? Sc:,h

Luftflödet borde vara BS1-värdet och mäts i m³/h (frånluftsflöde).

Kolla kompressor- och tillsatstidfaktorerna i infomenyerna.

Dvs exempelvis:
Tillsats:
Tidfaktor 2738.2h

Kompressor:
Tidfaktor 6884.3h

Utloggad Lennart75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högre förbrukning med F370 än med 310P
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2024, 22:38:03 »
Jag kan tänka mig att din ventilation har ökat. Ny fläkt, kanske fläktar bättre.

Eftersom pumpens kompressor är relativt klen så kan den då inte återvinna mer än en viss mängd av energin i frånluften, resten går till kråkorna. När man byter pump till en annan typ så måste man göra ny uppmätning och injustering av ventilationen för att vara säker på att man hamnar eller har hamnat rätt. Ventileras det "för mycket", dvs utöver normen, så måste eltillskottet gå in och stötta mer och oftare

Tack! Låter tyvärr väldigt rimligt för efter att man nu har justerat och rengjort ventilationen så ser förbrukningen ut att ha stuckit ännu mer. Provade att sänka fläkten till läge 2 (30% ) men då går avluften ner till -4° och det är ju att inte bra

I manualen står det bara ett minimivärde (31 l/sekund?) Inget om något maxvärde...

Känns som jag sitter i en jävla sits här för de som var här och ställde in ventilationen siktade ju in sig på de där riktvärdena, så då kan det ju inte gärna vara ett alternativ att sänka fläkthastigheten heller till typ 55%?

Tack för hjälpen!
« Senast ändrad: 07 februari 2024, 22:48:30 av Lennart75 »

Utloggad Lennart75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högre förbrukning med F370 än med 310P
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2024, 22:46:53 »
Luftflödet borde vara BS1-värdet och mäts i m³/h (frånluftsflöde).

Kolla kompressor- och tillsatstidfaktorerna i infomenyerna.

Dvs exempelvis:
Tillsats:
Tidfaktor 2738.2h

Kompressor:
Tidfaktor 6884.3h

Hittar inte det där frånluftsflödet i menyn.
 Kompressor:
Starter 34
Drifttid 109h
(Varmvatten 75h)

Elpatronen:
Tidfaktor 7.4

Har haft det lite mer än en vecka

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Högre förbrukning med F370 än med 310P
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2024, 08:58:21 »
Hittar inte det där frånluftsflödet i menyn.
 Kompressor:
Starter 34
Drifttid 109h
(Varmvatten 75h)

Elpatronen:
Tidfaktor 7.4

Har haft det lite mer än en vecka

Ok! En vecka är ju väldigt kort tid att jämföra med...

Har ni golvvärme överallt? Eller radiatorer?
En betongplatta som blir kall under installationen kräver sjuka mängder el för att bli varm igen, och kan ta flera dagar att få "varm", med hög förbrukning som följd, speciellt med F370 som har liten överkapacitet.

Hur kallt har ni ute nu? Var i landet bor du?

Prova spärra elpatronen tillfälligt, för att se hur kompressorn jobbar på egen hand.

Men personligen tycker jag 1 vecka som sagt är för kort tid för att dra nÃ¥gra större slutsatser.  ::)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Högre förbrukning med F370 än med 310P
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2024, 17:31:12 »
Finns ingen BS1 i F370.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Högre förbrukning med F370 än med 310P
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2024, 18:04:33 »
Finns ingen BS1 i F370.

Ã…fan.. sorry!  :o

Överkurs-optimeringen av dessa värmepumpar brukar bestå i att få så lite avfrostningar som möjligt genom att justera fläkthastigheten.

Är den i steg om 1%, eller 5/10% ?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Högre förbrukning med F370 än med 310P
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2024, 20:29:18 »
Ja precis, finjustera lite så avluften blir lagom så borde den gå gött sen. 1%-steg.

Inställningen ligger i servicemenyn, någon av de första huvudmenyerna där i. Huvudmenyn tas fram med bakåtpil 7 sekunder.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Lennart75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högre förbrukning med F370 än med 310P
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2024, 09:10:30 »
Ja precis, finjustera lite så avluften blir lagom så borde den gå gött sen. 1%-steg.

Inställningen ligger i servicemenyn, någon av de första huvudmenyerna där i. Huvudmenyn tas fram med bakåtpil 7 sekunder.

Tack! Vad är lagom pÃ¥ avluften?  Den ligger pÃ¥ typ 4,5 vid "normal fläkthastighet" (65%) och när jag i panik bytte till förprogrammerade läget 2, alltsÃ¥ läget mellan "normal" och "0" sÃ¥ sjönk den till -4 . Avluften verkar ju i högsta grad även vara kopplad till temperaturen ute och inne, sÃ¥ det känns som det blir svÃ¥rt att hitta ett bra generellt fläktläge?

Hur ser jag att den avfrostar, eller hur ofta den avfrostar? på min gamla hederliga, ack så saknade, fighter var det ju en lampa som lös. Tror jag såg den lysa två gånger på 10 år

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Högre förbrukning med F370 än med 310P
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2024, 09:31:15 »
Tack! Vad är lagom pÃ¥ avluften?  Den ligger pÃ¥ typ 4,5 vid "normal fläkthastighet" (65%) och när jag i panik bytte till förprogrammerade läget 2, alltsÃ¥ läget mellan "normal" och "0" sÃ¥ sjönk den till -4 . Avluften verkar ju i högsta grad även vara kopplad till temperaturen ute och inne, sÃ¥ det känns som det blir svÃ¥rt att hitta ett bra generellt fläktläge?

Hur ser jag att den avfrostar, eller hur ofta den avfrostar? på min gamla hederliga, ack så saknade, fighter var det ju en lampa som lös. Tror jag såg den lysa två gånger på 10 år
Tycker det med valfria fläkthastigheter borde tas bort, för det är ju alltid fel tills man anpassat dem.

Det kommer en gubbe vid menyn ner till höger och kompressor tystnar. Klickar du på menyn så står det "avfrostning pågår".

Justera till avluftstemperatur 2,0 grader i servicemenyns fria inställning av normalläget.

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Högre förbrukning med F370 än med 310P
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2024, 09:44:26 »
Tack! Vad är lagom pÃ¥ avluften?  Den ligger pÃ¥ typ 4,5 vid "normal fläkthastighet" (65%) och när jag i panik bytte till förprogrammerade läget 2, alltsÃ¥ läget mellan "normal" och "0" sÃ¥ sjönk den till -4 . Avluften verkar ju i högsta grad även vara kopplad till temperaturen ute och inne, sÃ¥ det känns som det blir svÃ¥rt att hitta ett bra generellt fläktläge?

Hur ser jag att den avfrostar, eller hur ofta den avfrostar? på min gamla hederliga, ack så saknade, fighter var det ju en lampa som lös. Tror jag såg den lysa två gånger på 10 år

Notera vilken fläkthastighet de ställde in enligt OVK (65% ?)

Du kan sedan hålla in bakåtpil i 7 sekunder, då får du fram servicemenyn:

I den (skiftnyckelikonen) kan du under menyn 5.1.5 ställa in fläkthastigheten i steg om 1%.
Detta gäller tills man ändrar i den menyn igen.

Till skillnad frÃ¥n normala fläktlägesmenyn 0/1/2/3/4/normal,  som bara gäller i 99h typ.

Jag kan tyvärr inte svara på exakt vilken nivå just du ska ligga på, (Jag har en Nibe F750) men du har många avfrostningar (34st) enligt de data du redovisat på en vecka (ca 5 avfrostningar per dag!).

Varje gång den avfrostar, så eldar man för kråkorna... REJÄLT.
Elpatronen kickar in, elförbrukningen skenar, sen går kompressorn 4h igen, den avfrostar, och hamnar i en ond spiral.

Vi vet att is bara (i teorin) kan byggas på förångaren, när avluften, eller förångarens temperatur är negativ.

Så om du kan justera fläkthastigheten så att avluften ligger på typ +0.5°C, och avfrostningarna till synes uteblir, så har du nog hittat sweet spot?!
(Forumet får rätta mig om jag är fel ute).
EDIT: HBerggren säger sikta pÃ¥ +2°C, do it!  tummenupp

Och till din fråga om temperaturberoendet; avluften på F370 beror nog enbart på frånluftstemperaturen eftersom kompressorn är on/off @ 650W.
(Fuktnivån i luften påverkar förstås också)

Frånluftstemperaturen ska vid en korrekt intrimmad F370 vara tämligen konstant, sålänge det inte blåser riktigt hård vind (problem) eller att solen värmer huset på sommaren (ickeproblem).
« Senast ändrad: 09 februari 2024, 09:47:29 av kWhalp »

Utloggad Lennart75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högre förbrukning med F370 än med 310P
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2024, 12:41:53 »
Tror att jag med er hjälp kanske har fÃ¥tt ner förbrukningen lite, men är fortfarande rejält besviken. Skulle inte kastat ut min gamla fighter :(  Jag tycker som sagt att bara det faktum att varmvattnet nu är 50-51 istället för som innan konstant pendla mellan 49 och 53 borde ju göra ett saftigt avtryck i elförbrukningen.
Inatt var det svinkallt här (bor i Småland), -12 enligt Eon-appen och då drog vi "bara" 12 kwh från 00-06. Tror inte det är mycket mer än vad fightern hade dragit under jämförbara förhållanden. Nätterna innan har f370 dragit mer juice än 310p, även de nätter när det varit varmare än "jämförelsenatten" samma datum förra året

Har satt fläktens normalläge pÃ¥ 60% och nu ligger avluften runt 2. 

avfrostningen går väl inte igång varje gång kompressorn stannar? - "34" från mitt data ovan var ju kompressorstarter? Den där "gubben" i menyn har jag aldrig sett..
Vore onekligen intressant om det fanns en logg där man kunde se hur ofta den avfrostar.

Tack för er hjälp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 400
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!