Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme, ett system, kallt i ett rum, kall pÃ¥ nÃ¥gra slingor i annat.  (läst 12670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Markwoz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej på Er!
Ingen expert men lite händig om jag få veta vad jag gör :).
Som rubriken säger. Är det luftning som behövs? Vart/hur isåfall? eller är det annat problem?
Kan själv eller bör anlita? Svårt att ta bild på hela pumpen med bra vinkel då det är inbakad lite.
Vänligen Mark!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har du vatten/tryck i systemet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Mark Woznicki

  • Gäst
Mark Woznicki
SV: Golvvärme, ett system, kallt i ett rum, kall på några slingor i annat.
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2017, 08:20:43 »
Hej!
Antar jag? Hur kollar jag?
/M

Utloggad Markwoz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Antar jag? Hur kollar jag? Har bra tryck i övrig system (radiatorer på övervåningen går för fullt. Denna golvvärme som ej fungerar rätt är kopplat till samma och är på nedervåningen)

/M

Utloggad Markwoz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du vatten/tryck i systemet?
Citerar dig så kanske du får se mitt svar :)
/Mark

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ser ut att vara bara 3 slingor, hur kan du ha kallt i ett rum och kallt på några andra slingor då?
I min värld betyder det att du har kallt på alla slingor?
Vet du om cirkulationspumpen fungerar?
Har du provat öppna/stänga (motionera) maxbegränsningstermostaten?
Provat öppna på justeringarna ovanpå fördelaren? (Räkna varven och skriv upp om du justerar)
Får du värme fram till fördelaren, eller är inkommande/utgående till fördelaren kalla också?
Är det kopparslingor, eller har plaströren blivit svarta?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Markwoz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ser ut att vara bara 3 slingor, hur kan du ha kallt i ett rum och kallt på några andra slingor då?
I min värld betyder det att du har kallt på alla slingor?
Vet du om cirkulationspumpen fungerar?
Har du provat öppna/stänga (motionera) maxbegränsningstermostaten?
Provat öppna på justeringarna ovanpå fördelaren? (Räkna varven och skriv upp om du justerar)
Får du värme fram till fördelaren, eller är inkommande/utgående till fördelaren kalla också?
Är det kopparslingor, eller har plaströren blivit svarta?

Hej!
För det första så vill jag tacka för att du ens ta tid och besvarar detta!
Sedan måste jag erkänna att jag är inte alls duktig inom området, men tror det borde vara enkel lösning här om jag får bara snabb förståelse för delarna.

När jag säger att vissa slingor inte fungerar så är det bara min gissning från hur det "känns".
Det jag vet är att ett rum är super kallt, och annat har lite värme. Sedan så kan det vara avsänd mellan slingorna som ger effekten av att vissa inte är varma. I don't know :)
Dina frågor är bra!

1) Vet du om cirkulationspumpen fungerar?
Vet inte det. Vet egentligen inte var/vad den är heller. Är den med i bilden? Borde de finna värme i ett rum om den är trasig?
2) Har du provat öppna/stänga (motionera) maxbegränsningstermostaten?
Lite. Menar du som man gör med en vanlig radiator som pinnen i termostaten "hakat up" sig på? Kan det orsaka symtomen?
3) Provat öppna på justeringarna ovanpå förmedlaren? (Räkna varven och skriv upp om du justerar)
Är dessa med på bilden? Gissar kanske de "insex" (allan) skruvar ovanför slingorna?
4) Får du värme fram till förmedlaren, eller är inkommande/utgående till förmedlaren kalla också?
Får bra värme fram till förmedlaren (i båda rör dock lite skillnad i temp i den nedre. vet inte om det skall vara så?)
5) Är det kopparslingor, eller har plaströren blivit svarta?
Plaströr. tror bara att de ser mörka ut mest pga bildtagningen.
/Mark

EDIT:

Det jag märkte är att plaströren (de som är ansluten till förledaren med insex skruven) är kalla. Inte de andra. Är dessa det som kallas "returen"? Skall det vara så?
« Senast ändrad: 15 januari 2017, 15:29:50 av Markwoz »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Cirkulationspumpen är den röda "elmotorn" till höger.
På dem brukar finnas ett vred så man kan öka/minska hastigheten i tre steg.
OM du ändrar på det reglaget, hör du om den varvar upp/ned eller är det helt tyst?
Om den är helt tyst står den nog still.
Om du hör att den ändrar varvtal så kan man anta att den fungerar (men helt säkert är det inte).
Maxbegränsningstermostaten är den vita ratten till vänster om cirkulationspumpen, prova vrid den mellan sina ändlägen några gånger.
Lämna den fullt öppen (eller på ca 45 grader).

Det skall vara varmare på en av ledningar in/ut ur fördelaren och kallare på den andra, om den andra (returen) är helt kall så har du för dåligt flöde.
Difftemperaturen mellan fram och returledning på fördelare/slingor brukar vara ca 4-6 grader på en normalt dimensionerad golvvärme.
Man kan mäta temperaturen med IR-termometer, sätt en bit tejp så snart du skall meta med IR-termometer på metall, annars visar de fel.
http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometrar/110-ir-termometer.html

Dålig flöde kan man få av några orsaker:

1. DÃ¥ligt fungerande cirkpump
2. För lågt ställd hastighet på cirkpumpen
3. För hårt strypta slingor (Ja, det är insexskruvarna på fördelaren)
4. Smutsiga filter i värmekretsen
5. Igensatta ledningar (väldigt sällan detta som är problemet)

« Senast ändrad: 15 januari 2017, 19:05:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Markwoz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkulationspumpen är den röda "elmotorn" till höger.
På dem brukar finnas ett vred så man kan öka/minska hastigheten i tre steg.
OM du ändrar på det reglaget, hör du om den varvar upp/ned eller är det helt tyst?
Om den är helt tyst står den nog still.
Om du hör att den ändrar varvtal så kan man anta att den fungerar (men helt säkert är det inte).
Maxbegränsningstermostaten är den vita ratten till vänster om cirkulationspumpen, prova vrid den mellan sina ändlägen några gånger.
Lämna den fullt öppen (eller på ca 45 grader).

Det skall vara varmare på en av ledningar in/ut ur fördelaren och kallare på den andra, om den andra (returen) är helt kall så har du för dåligt flöde.
Difftemperaturen mellan fram och returledning på fördelare/slingor brukar vara ca 4-6 grader på en normalt dimensionerad golvvärme.
Man kan mäta temperaturen med IR-termometer, sätt en bit tejp så snart du skall meta med IR-termometer på metall, annars visar de fel.
http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometrar/110-ir-termometer.html

Dålig flöde kan man få av några orsaker:

1. DÃ¥ligt fungerande cirkpump
2. För lågt ställd hastighet på cirkpumpen
3. För hårt strypta slingor (Ja, det är insexskruvarna på fördelaren)
4. Smutsiga filter i värmekretsen
5. Igensatta ledningar (väldigt sällan detta som är problemet)

Det här börjar låta som om det kan gå vägen hoppas jag. Jag tror på dåligt flöde när du beskriver det. Den röda elpumpen dock har inga reglage på den, bara en röd "kåpa". Vet inte om det går att ta loss den och reglera innefrån?
Den "låter" som den är nu iallafall (typ eletriskt brum) bra tecken?

Skall/kan jag oxå skruva insex skruven lite? Konstigt om det skulle visa sig vara för hårt strypt när den var helt OK förut.
Tack för svaren!

Utloggad Markwoz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
fick en hyffsad bild av kÃ¥pan, som sagt, svÃ¥rt att komma Ã¥t dÃ¥ hela pumpen är inmurad  dontknow

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Cirkulationspumpen kan brumma även om den inte snurrar, men då brukar de vara så varma att de knappt går ta på.
Är den ungefär lika varm som vattnet i rörsystemet så går den nog.
Då är det troligen ett filter någonstans som satt igen.
Det är i alla fall det första jag skulle kontrollera.
De brukar se ut så här:
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Markwoz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkulationspumpen kan brumma även om den inte snurrar, men då brukar de vara så varma att de knappt går ta på.
Är den ungefär lika varm som vattnet i rörsystemet så går den nog.
Då är det troligen ett filter någonstans som satt igen.
Det är i alla fall det första jag skulle kontrollera.
De brukar se ut så här:


Ja, den brummar och är rätt varm skulle jag påstå (mer än vattnet). kaputt isåfall??
Går det att kontrollera filtret utan att stänga av vatten mm? är det bara att skruva? :)
nu blev jag irriterad och rev ner muren. tog en bild utan kåpan. läste någonstan att det skall finnas en skruv på denna för att lufta? hittar inget..

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 538
  • Karma +0/-0
I din sista bild ser man den automatiska avluftaren uppe till höger. På dess baksida sitter en liten svart plast skruv, lätta lite på den och se om det pyser. Kommer det vatten direkt har du nog inga problem med luft.

Kan tillägga att den där avluftaren är rena skräpet, byt om möjligt till en annan modell.  Har 2 st sÃ¥dana i min värmebärare, bägge slutade fungera 2-3 Ã¥r efter intsallationen. Vid min golvvärmecentral har jag en annan avluftare av den här typen.

https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/flexvent-avluftningsventil.html

Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Markwoz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I din sista bild ser man den automatiska avluftaren uppe till höger. På dess baksida sitter en liten svart plast skruv, lätta lite på den och se om det pyser. Kommer det vatten direkt har du nog inga problem med luft.

Kan tillägga att den där avluftaren är rena skräpet, byt om möjligt till en annan modell.  Har 2 st sÃ¥dana i min värmebärare, bägge slutade fungera 2-3 Ã¥r efter intsallationen. Vid min golvvärmecentral har jag en annan avluftare av den här typen.

https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/flexvent-avluftningsventil.html

Hej och välkommen till min mardröm ;)
Tack för tipset!
den lilla skruven kunde jag skruva helt bort utan något som helst hände! Alltså varken vatten eller luft?? skall det va så?
börjar undra om pumpen är kaputt... den låter (brummar) och är rätt varm.

Läst nu att vissa hjälper deras cirkpumpar igång med en mejsel?
men oftast har deras pumpar en skruv någonstans. Ser inget på min Grundfos
« Senast ändrad: 15 januari 2017, 21:33:54 av Markwoz »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Under CE-märkningen (Du ser att etiketten buktar där) på din cirkpump sitter antagligen en skruv som du kan lossa, bakom den finns motoraxeln.
I axeltappen finns i normalfallet en mejselspår för en vanlig (stor) flat skruvmejsel som man kan hjälpa pumpen igång med.
Det kan komma ut lite svartvatten om/när du öppnar skruven, så ha gärna nåt oömt kärl eller några trasor under.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!