Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?  (läst 7011 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Har en CE50 och blev lite förvånad då jag kom hem igår runt middagstid och pumpen gick för fullt (5000kW) + elpatron inkopplad. Vi hade då 21 grader i kåken enligt termometer, pumpen visade 19,5 och förinställt värde är 20,5. Utomhustermometern visade på 2 minus. Är det jag som missuppfattat någonting här eller ska den verkligen behöva köra elpatron under dessa förhållanden? Jag trodde den skulle klara sig utan tillskott ett par minusgrader till.

Är total novis på området och har inte pillat med setupen sedan installatören justerade den vid installation, så jag antar att allt är "grundinställt".

Edit: Nu när jag skriver detta hör jag pumpen kicka igång igen (hörs ganska bra...) med 5000kW + elpatron. 4 plusgrader ute och pumpen visar 1 grad lägre än inställd temp.
« Senast ändrad: 21 november 2008, 12:39:13 av zno »
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad mikaelh__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tycker inte det skall vara så!

1) Du kan använda nattsäkning för att fördröja elpatrontillskottet. Tex -2.0 grader skall göra att inomhusluften tillåts sjunka 2 grader innan elpatronerna går på. (Jag har dock märkta att vid varmvatten produktion slår elpatronerna till ändå vid ca 0,5-1 grader för låg inomhustemp för att korta tiden för vv produktionen).

Har själv upplevt följande problem, Eftermiddag och varmt i huset ca 21.5 C börvärde 21 C, natten kommer och tempen inne sjunker men CZ drar igång för sent med följden att inomhustempen sjunker till 20C på morgonen, pumpen går för fullt hela förmiddagen ev med tillskott tills den når 21,5 grader igen osv.
Det hade varit bättre att pumpen gått på halvfart hela dygnet istället, alternativt för fullt på kväll/natten istället för på tidig morgon/förmiddag.

-Pumpen har kapaciteten men reglersystemet är inte optimerat för tillämpningen är min åsikt. Själv har jag laborerat lite med A2 M2 och fått lite bättre gång (längre gångtid med lägre frekvens).

Det var inget bra svar kanske  :-\. Det finns nog flera tips frÃ¥n andra ägare av CZ pÃ¥ forumet :).
« Senast ändrad: 21 november 2008, 13:10:20 av mikaelh__ »
CE 65 Frånluftsvärmepump, värmer lösvirkesvilla inflytt sommaren 2008 (220m2 + 50m2 garage) golvvärme och radiatorer 2 vån.

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2008, 13:16:08 »
Jag upplever precis samma problem som du, att pumpen verkar dra igång för sent, med tillskott som följd.

Tack för tipset om nattsänkningen, ska testa på en gång!

Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?
« Svar #3 skrivet: 21 november 2008, 18:28:10 »
zno ,
    kolla om pumpen visar rätt inomhustemperatur när pumpen inte är igÃ¥ng & endast fläkten körs .
   Min gjorde det , men visade för lÃ¥g temperatur när väl pumpen körde igÃ¥ng .
   Detta fixades med en extern temperaturgivare.

   För att förhindra att pumpen drar pÃ¥ för sent för att sen dra pÃ¥ för fullt sÃ¥ kan du prova att ändra reglerparametrarna.
   Jag har radiator system i en kÃ¥k frÃ¥n '80 talet pÃ¥ 170 m2.

   Jag ändrade parameter a ( reglerar hur snabbt pumpen varvar upp/ner )  frÃ¥n -750W/K till -2500W/K.
   Parameter M (värmetrögheten) ändrade jag  frÃ¥n 0.3MWs/K till 12.00MWs/K ...   

   
Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad Kaffe75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2008, 18:33:27 »
Bara en lien fråga!
Är dina frånluftsrör på vinden isolerade?
Är de inte det så kommer bör värdet att visa för låg temp samt att effekten sjunker något.
Villa 2x126 mm2 Enplan med källare i Borås. Uppvärmning Comfortzone CE65L + 500l acctank + nyinstallerad luft-luft värmepump Toshiba RAS 13 Tidigare förbrukning olja 3,5 kubik. Elförbrukning efter ett år med CE65 ca 16 000 kWh.
Har inte haft något eltillskott sen installationen av LLVP:n. Kallast temperatur -15 grader.

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?
« Svar #5 skrivet: 23 november 2008, 01:42:38 »
Jag ska ta mig en sväng upp på vinden och kolla in isoleringen av frånluftsrören.

Lydde emellertid mikaelh:s råd om att ställa ner nattsänkningen för att fördröja elpatrontillskottet. Resultatet blev märkligt tycker jag. Jag satte värdet till -2, men nu då pumpen visar på 20 grader och börvärdet är 21 så kopplar den ändå in tillskottet. Varför det? Pumpen går dessutom bara på drygt halv effekt? För en lekman känns det konstigt att pumpen väljer att köra på tillskott när den inte ens går på full effekt, eller tänker jag fel här?
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?
« Svar #6 skrivet: 23 november 2008, 15:06:22 »
Om pumpen går på full fart och det blir dags för varmvattenproduktion så slår den till elpatronen. Resonemanget är väl att det är bättre att använda tillskott för varmvatten och sedan kunna återgå till värmeproduktion så snabbt som möjligt. Detta sker även om man har låg prio på varmvatten.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag hade velat kunna ställa in min CE65 så här (exempel):
Börvärde temp: 21.5 grader
Blockad elpatron VV 21.25 grader
Blockad elpatron CirkV 21.0 grader (finns idag via nattsänkning)
Elpatron effekt: 3kW (val mellan 3, 6 och 9) (finns ej, det som finns är att det går att blocka dem var för sig men
   vp.n väljer slumpvis en av tre när den kör igÃ¥ng sÃ¥ det fungerar mkt dÃ¥ligt)
Min retur: 27 grader (finns visst på en nyare mjukvara?)
Max retur: 40 grader (finns idag)

Då tror jag man skulle få vp.n och gå mkt bättre med mindre eltillskott och bra jämn inomhustemp.
Kan man få källkoden och uppdatera mjukvaran själv? ;)
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad mikaelh__

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vänersborg
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
oooo_quattro
Har du provat sätta de blockade elpatronerna till 0W effekt. Detta borde göra att endast icke blockad patron går in (har ej provat själv).

Jag hade velat kunna ställa in min CE65 så här (exempel):
Börvärde temp: 21.5 grader
Blockad elpatron VV 21.25 grader
Blockad elpatron CirkV 21.0 grader (finns idag via nattsänkning)
Elpatron effekt: 3kW (val mellan 3, 6 och 9) (finns ej, det som finns är att det går att blocka dem var för sig men
   vp.n väljer slumpvis en av tre när den kör igÃ¥ng sÃ¥ det fungerar mkt dÃ¥ligt)
Min retur: 27 grader (finns visst på en nyare mjukvara?)
Max retur: 40 grader (finns idag)

Då tror jag man skulle få vp.n och gå mkt bättre med mindre eltillskott och bra jämn inomhustemp.
Kan man få källkoden och uppdatera mjukvaran själv? ;)
CE 65 Frånluftsvärmepump, värmer lösvirkesvilla inflytt sommaren 2008 (220m2 + 50m2 garage) golvvärme och radiatorer 2 vån.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
jag provade imorse att sätta mina blockerade (nr2,nr3) elpatroner till 0kW men det gick inte  :P
Jag kunde bara ändra på patron nr1 (den som jag inte blockerat). Vadan detta?
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?
« Svar #10 skrivet: 24 november 2008, 17:40:31 »
Jag hade velat kunna ställa in min CE65 så här (exempel):

Elpatron effekt: 3kW (val mellan 3, 6 och 9) (finns ej, det som finns är att det går att blocka dem var för sig men
   vp.n väljer slumpvis en av tre när den kör igÃ¥ng sÃ¥ det fungerar mkt dÃ¥ligt)

Du har nog otur med din pump.
Patroner är 2 eller 3 kw var för sig beroende på vad du valde när du köpte pumpen.
Patron 1 går alltid in först, räcker inte detta går patron 2 in. Efter ytterligare tid, om det behövs, går patron 3 in. Alltså inte slumpmässigt.
Vill du enbart ha möjlighet till 2kw eltillskott spärrar du bara patron 2 och 3. Vill du experimentera kan du ju avaktivera patron 1 och 3, då får du längre fördröjning innan tillskottet kopplas in.

« Senast ändrad: 24 november 2008, 17:42:22 av kave »
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
douglas72: det är det dumma. Det går bara att sätta dem till noll med start på just 1:an, när man satt 1:an till noll kan man sätta 2.an till noll etc. Det göra man om man skall bara ha 3kw igång får sätta 1:an o 2:an till 0kW.

Generellt kan jag säga att pumpen går (vad jag upplevt) ganska dåligt när man är inne o pillar på dessa siffror. Det som funkat för mig är att ha alla på 3000 hela tiden o sedan blocka i andra menyn.

kave: Hmm, det är nog mjukvaran. Låter inte som hårdvaran kan påverka detta. Vad har du för revision på din mjukvara? Jag har V.1,15 (ser det när pumpen startas om). Kan man göra som du säger så vore det ju perfekt. För mig har det varit 0 eller 9kW - lite stora steg. På min förra 360p gick det ju att styra också i steg och det var mkt bra för mängden tillskott som gick in.

I natt släppte jag den fri med 9kW, resultat en åtgång på 50kW bara i natt så det gäller ju att begränsa det lite ;)

Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?
« Svar #12 skrivet: 24 november 2008, 19:34:58 »
douglas72: det är det dumma. Det går bara att sätta dem till noll med start på just 1:an, när man satt 1:an till noll kan man sätta 2.an till noll etc. Det göra man om man skall bara ha 3kw igång får sätta 1:an o 2:an till 0kW.

Generellt kan jag säga att pumpen går (vad jag upplevt) ganska dåligt när man är inne o pillar på dessa siffror. Det som funkat för mig är att ha alla på 3000 hela tiden o sedan blocka i andra menyn.

kave: Hmm, det är nog mjukvaran. Låter inte som hårdvaran kan påverka detta. Vad har du för revision på din mjukvara? Jag har V.1,15 (ser det när pumpen startas om). Kan man göra som du säger så vore det ju perfekt. För mig har det varit 0 eller 9kW - lite stora steg. På min förra 360p gick det ju att styra också i steg och det var mkt bra för mängden tillskott som gick in.

I natt släppte jag den fri med 9kW, resultat en åtgång på 50kW bara i natt så det gäller ju att begränsa det lite ;)


Jag köpte min pump i september förra året, kan inte kolla versionen nu.
Menar du alltså att du inte kan stänga av respektive eltillskott? Inställningarna kommer du åt via ESC och pil uppåt.
Jag har för varje eltillskott, PÅ, auto eller AV.
Jag är aldrig inne och ändrar resp effekt på eltillskotten, de är ju 2kw/styck och det är ju inget att ändra på.
Vidare har jag i installationsmenyn, bägge pilarna nertrycks:
Fördröjning element 1, 720s
Fördröjning element 2, 840s
Fördröjning element 3, 960s
Fördröjning element 1-3, 10s
Hur det kan vara slumpmässigt i era pumpar begriper jag inte.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag köpte min i April förra året så det kan ju vara samma mjukvara dock är det inte säkert.
Jo, så klart kan jag sätta auto, av, och på. Det som inte går är ju att ställa om till 0W (i pilupp/pilner menyn) hur man vill.

Jag har sätt att när jag har tillåtit alla 3 så har patron varit 3 varit på och de andra avslagna.

De olika fördröjningar du angett är nog efter strömavbrott så inte säkringen går pga att alla går på samtidigt.
« Senast ändrad: 24 november 2008, 20:57:39 av oooo_quattro »
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det här vad man kan förvänta sig av en CZ CE50?
« Svar #14 skrivet: 24 november 2008, 21:05:04 »
Jag köpte min i April förra året så det kan ju vara samma mjukvara dock är det inte säkert.
Jo, så klart kan jag sätta auto, av, och på. Det som inte går är ju att ställa om till 0W (i pilupp/pilner menyn) hur man vill.

Jag har sätt att när jag har tillåtit alla 3 så har patron varit 3 varit på och de andra avslagna.

De olika fördröjningar du angett är nog efter strömavbrott så inte säkringen går pga att alla går på samtidigt.
Då har vi helt klart inte samma programvara. Min startar alltid i ordningsföljd.
Varför vill du ändra specen på vilken effekt patronerna har?

Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!