Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bidrar utedelen till djupare tjäle där den är placerad?  (läst 3395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
Som ämnet lyder, märker man av något att tjälen går djupare ner där utedelen är placerad? tänkte ifall man nu placerar utedelen i närheten av vatten/avloppsrören och det blir ont om snö, går tjälen ner en extra bit då så man riskerar att frysa vatten/avloppen?

Eller märker man inte av en sån extra kyla vid placeringen av utedelen?

PÃ¥ norrsidan pÃ¥ vÃ¥rat hus skulle en pump passa in allra bäst dÃ¥ den inte stör varken grannar eller utseende pÃ¥ huset  8) Men istället pÃ¥ norr sÃ¥ kommer den fÃ¥ vÃ¥ran vedbod pÃ¥ 10kvm strax till vänster om sig(fritt utrymme pÃ¥ ca 1m mellan hus och bod vid hörnet pÃ¥ huset) och ha nÃ¥gra meter fritt raktfram till en stenmur där det ocksÃ¥ stÃ¥r 3 rejält stora granar, sen till höger kommer den ha helt fritt luftrum, men dÃ¥ gÃ¥r vatten/avlopp i marken där istället.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !

Nej, jag anser att utedelen inte påverkar kärlen. Åtminstone inte så till den den grad att det kan påverka något väsentligt...

Gano

  • Gäst
Gano
SV: bidrar utedelen till djupare tjäle där den är placerad?
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2006, 08:27:47 »
Som ämnet lyder, märker man av något att tjälen går djupare ner där utedelen är placerad? tänkte ifall man nu placerar utedelen i närheten av vatten/avloppsrören och det blir ont om snö, går tjälen ner en extra bit då så man riskerar att frysa vatten/avloppen?

Eller märker man inte av en sån extra kyla vid placeringen av utedelen?

PÃ¥ norrsidan pÃ¥ vÃ¥rat hus skulle en pump passa in allra bäst dÃ¥ den inte stör varken grannar eller utseende pÃ¥ huset  8) Men istället pÃ¥ norr sÃ¥ kommer den fÃ¥ vÃ¥ran vedbod pÃ¥ 10kvm strax till vänster om sig(fritt utrymme pÃ¥ ca 1m mellan hus och bod vid hörnet pÃ¥ huset) och ha nÃ¥gra meter fritt raktfram till en stenmur där det ocksÃ¥ stÃ¥r 3 rejält stora granar, sen till höger kommer den ha helt fritt luftrum, men dÃ¥ gÃ¥r vatten/avlopp i marken där istället.

Hmmm.

Den pÃ¥verkar säkert inte genom sin kylande pÃ¥verkan, men kondensvattnet är ju en annan sak. Den kommer att öka vatten- innehÃ¥llet i marken under sig, vilket i sig kan gör att tjälen kryper längre ner. har för mej att man säger att tjälen kryper längre ner i lerjord eftersom den innehÃ¥ller mer vatten och är kompaktare än exempelvis vanlig jord eller sand.  Sc:,h Sc:,h

MVH/Gano

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !

Nej, jag anser att utedelen inte påverkar kärlen. Åtminstone inte så till den den grad att det kan påverka något väsentligt...

Ibland stavar man som en kratta när det går för fort, tjärlen inte kärlen. Det är ju en helt annan sak...

Sorry


Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Hej  ;)
Inte riktigt rätt än "tjälen" ska de vara  ;)

MVH
Messer

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
Om jag placerar utedelen på norrsidan så har vi en brunn där(troligen avloppsbrunn) som leder bort vårat vatten kommunalt. skulle man isåfall kunna dra dräneringen dit? blir ju en lite längre slang från enheten... vet inte om jag kan få in slangen i brunnen heller för den delen.
Men annars så "borde" inte detta göra tjälen djupare?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
Om jag placerar utedelen på norrsidan så har vi en brunn där(troligen avloppsbrunn) som leder bort vårat vatten kommunalt. skulle man isåfall kunna dra dräneringen dit? blir ju en lite längre slang från enheten... vet inte om jag kan få in slangen i brunnen heller för den delen.
Men annars så "borde" inte detta göra tjälen djupare?

Se tråden: Hur ser det ut under ? under ämne Placering av inne och ute-del

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!