Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installerat radonsug  (läst 3768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Installerat radonsug
« skrivet: 28 september 2013, 13:25:04 »
Hej!

Har just fått radonsug installerat av en firma. Det blev tre hål i plattan i källaren. En fläkt suger från två hål och den andra fläkten suger det tredje.

Hade inte så värst högt radonvärde, årsmedelvärdet blev 320 bq. Detta är min andra åtgärd. Vid den första mätningen hade jag 530 bq. Då fick jag mekanisk frånlufts ventilation installerat. Då sänktes det alltså till dagens värde, 320 bq. Hoppas verkligen att värdet hamnar under 200 bq denna gång. Vill helst inte göra en tredje åtgärd, det har redan blivit dyrt.

På fläktarna som är monterade på fasaden utvändigt står det 0,073 kwh. Innebär det att den drar det vid högsta varvtalet? Är det 73 watt?

Någon annan som installerat radonsug och fått bra resultat? Jag har precis beställt radonpuckar för långtidsmätning.

/magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Installerat radonsug
« Svar #1 skrivet: 28 september 2013, 14:47:16 »
Jag installerade radonsug för rätt många år sedan. I utgångsläget var radonhalten inomhus 270 Bq/m3. Genom att öppna ventilationsluckorna i källarväggarna fick jag ner halten till 200. I samband med installationen av värmepump gjorde gjorde jag i ordning en pumpgrop där oljepannan hade stått. Det var tidvis problem med hög vattennivå under källargolvet och dagvattenavloppet ligger lite för högt så dagvattnet måste pumpas upp om nivån skall hållas nere. Radonfläkten suger från pumpgropen som har ett O-ringstätat lock, det är alltså bara en utsugspunkt på ca 80 m2 källargolv. Radonhalten inomhus är nu under 30 Bq/m3.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installerat radonsug
« Svar #2 skrivet: 28 september 2013, 15:05:01 »
Jag har nya freshventiler i varje rum i huset. Så jag kan inte öppna något mer. Fast jag har väldigt bra luftombyte hamnade bq på 320. Jag hoppas såklart att radonsugen ska ta ner resten.
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Installerat radonsug
« Svar #3 skrivet: 30 september 2013, 14:54:29 »
I mitt fall var poängen att jag öppnade i källaren. Då minskade undertrycket i källaren i förhållande till utomhusluften vilket gjorde att det inte sögs upp lika mycket markluft genom källargolvet. Det är en åtgärd som är lite oberoende av att man ökar ventilationen i boendedelen av huset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installerat radonsug
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2014, 10:44:52 »
Har nu fått protokollet från labbet. Årsmedelvärdet ligger nu på 140 bq. 90 bq på bottenvåning och 180 bq i källaren. Innan radonsugen låg årsmedelvärdet på 320 bq. Så nu får man väl vara nöjd, ligger ju en bra bit under den rekomenderade gränsen på 200 bq.

Skulle säkert få ner det ännu mer om jag tätade rörgenomföringar i bottenplattan, men varför egentligen?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Installerat radonsug
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2014, 11:09:14 »
Som du säger så ligger ju årsmedelvärdet en bra bit under dagens rekommenderade gränsvärde. Hade jag varit du så hade jag provat att täta rörgenomföringarna, det borde inte innebära allt för stort arbete eller kostnad. Kan det sänka värdet ytterligare så är det ju bara positivt!
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!