Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felkod efter manuell avisning av IVT 09 FR-N  (läst 3282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stojne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Felkod efter manuell avisning av IVT 09 FR-N
« skrivet: 24 januari 2011, 21:17:22 »
Hej.
Tänkte förmedla min nyvunna erfarenhet efter manuell avisning som inte gick helt bra.

Fick ett telefonsamtal från grannen till min sommarstuga, som berättade att min IVT pump "lät som ett maskingevär" när utefläkten snurra.
Slängde mig i bilen och åkte till landet för att se vad som fallerade....Jo-men, där var det mycket gott om is...
Skruva ur säkringen innan jag började hälla pÃ¥ en massa varmt vatten. Efter ca 40 liter med hett vatten var pumpen helt is fri  *roflmao*.
Skönt, nu var det bara att skruva i säkringen för att starta upp "gamla Bettan".
Efter en stund startade utomhusfläkten, men den varvade upp till maxvarv för att stanna, för att direkt varvade upp igen. Så höll den på hela tiden.
Stängde av (med säkringen), för att därefter erhålla en felkod "12 -0" som blinkade lite hemtrevligt på inomhusdelen.
Klockan var natten och regnet öste ned i nacken pÃ¥ mig när jag stod pÃ¥ stegen med ficklampan i munnen och tittade ned i utomhusdelen.  huvuddunk
Ringde till en IVT servicefirma för att få reda på att felkod 12 betyder att någon av de fem utomhustempsensorerna är felaktiga...
Naturligtvis tänker man på att det har läckt in avisningsvatten i någon sensor. Jag OHM mätte alla sensorer och konstatera att de verkar fungera.

I ren desperation skruvade jag loss hela kretskortet i utomhusdelen (många kablar är det...) för att i bästa fall hitta något uppenbart fel.
Kunde kostatera på kretskortets undersida sitter en lite kylfläns monterade på några komponenter (likriktar-brygga samt frekvensomriktare tror jag).
Jag upptäckte att kylflänsen var mörk av någon mystisk "gegga" runt det ställe som likriktarbryggan var monterad. Det såg ut som vatten har legat här en tid...
Jag skrapade bort det mörka och skruvade tillbaka allt som jag lossat. Vände blicken mot himmeln och sa något vackert, för att därefter skruva i säkringen i proppskåpet...
Satan i gatan! Pumpskrället starta och gick nu hur fint som helst.  *roflmao*
Vill påpeka att riva i kretskort är inget jag kan rekommendera till någon som inte har förståelse för elektronik eller någon som har garantin kvar.
Ibland skall man ha lite flyt!
/ Stojne  studs

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!