Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vakuum ventil?  (läst 23255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vakuum ventil?
« skrivet: 27 juni 2006, 22:11:32 »
Hej!
Har sett att det sitter en frigolit hatt över ett av rören på vinden? detta är en vakum ventil va?
har toaletterna monterade på väggen, så jag antar att avluftaren är till för att ta bort doft inne från installationsväggen där alla rör går eller?
har märkt ibland att det kommer avlopps doft inne på toaletterna ibland och även på vinden?

sitter ju ventiler i taket på toaletterna de går ihop på vinden och sen ut genom taket, men detta rör slutar på vinden, så jag anatr det är för installationsväggen eller?


kan det vara så att denna frigolit "hatt" är trasig eller det är något annat som är fel??

snälla hjälp mig, då jag inte har nån kunskap inom detta?


Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Vakuum ventil?
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2006, 23:25:31 »
jag antar att avluftaren är till för att ta bort doft inne från installationsväggen där alla rör går eller?

Det ska inte finnas kopplingar som kan läcka fukt eller lukt om allt är rätt gjort. Vattnet ska dras hela vägen i väggen utan kopplingar och anslutas i cisternen. Avloppet ska också vara lika tätt som om det var lagt i ett bjälklag. Det finns alltså ingen anledning till att lufta installationsutrymmet.

All avluftning ska avslutas utomhus och inte på vinden

Vad det är för "hatt" du har vet jag inte.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Vakuum ventil?
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2006, 07:38:51 »
Pröva att ta bort "hatten" från röret och lukta i det. Ifall det luktar avlopp så är det troligtvis avluftningen. Den skall inte sluta på kallvinden utan borde dras ut genom taket. Det finns särskilda takgenomföringar för avloppsavluftning. Röret borde också isloeras på kallvinden.

Varför det är fasttäppt förstår jag inte, men det kan vara en av orsakerna till att du får in lukt i toaletterna.

Är du osäker så ring dit en VVS-kille som vet vad det handlar om.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vakuum ventil?
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2006, 08:38:25 »
Det kanske är vakuumventilen till avloppet
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bigge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vakuum ventil?
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2006, 15:22:12 »
tack för svaren, den sitter tyvärr nästan ute vid hus väggen uppe på vinden, så det är lite svårt att komma in till den, har bar lyst med ficklampa på den och sitter en vit hatt(antagligen frigolit) upp på röret, har två rör som går ihop och sen ut på taket, men det är ju själva ventilationen inne på toaletterna, kan det vara så att denna "hatt" har gått sönder så att den inte stänger ordentligt när man spolar, så att luften dras tillbaka och på så vis blir det en avlopps doft på vinden och på toaletterna?

hur ser man om den är trasig?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vakuum ventil?
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2006, 17:13:13 »
Det sitter ett membran "backventil" som ska släppa in luft i röret sedan man spolat i avloppet så att det inte ska bli undertryck i avlopps ledningarna när vattnet försvinner, membranet kan ha blivet skadat och då får man byta hatten som är i två delar. Frigoliten som isolerar och sitter löst utanpå ventilen, är membranet skadat luktar det där ventilen sitter och det är bara att byta. Det sitter bara fast med en gummipackning och om inte den torkat fast byter man lätt och har den torkat fast får man vrida och bända lite så lossnar den.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vakuum ventil?
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2006, 17:46:44 »
Och om det då blir undertryck, tömms vattenlåsen på vatten varpå odören kommer upp från dessa. Man brukar kunna höra ett gurglande från vasken när man spolar i toan. Luktar det illa vid vakumventilen så stänger den inte som den ska.
 :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bigge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vakuum ventil?
« Svar #7 skrivet: 12 juli 2006, 10:42:19 »
går det att laga eller det är bättre att köpa en ny vakuum ventil?




Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vakuum ventil?
« Svar #8 skrivet: 12 juli 2006, 18:41:13 »
Köp en ny den kostar runt 500:-
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bigge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vakuum ventil?
« Svar #9 skrivet: 23 juli 2006, 13:14:37 »
Och om det då blir undertryck, tömms vattenlåsen på vatten varpå odören kommer upp från dessa. Man brukar kunna höra ett gurglande från vasken när man spolar i toan. Luktar det illa vid vakumventilen så stänger den inte som den ska.
 :)

ok, kan detta göra så att det luktar avlopp även på våra två toaletter???
oftast luktar det så udner sommartiden, eller det är något annat som gör att det luktar så?


Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vakuum ventil?
« Svar #10 skrivet: 23 juli 2006, 17:52:24 »
Har du golvbrunn i toaletterna?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bigge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vakuum ventil?
« Svar #11 skrivet: 23 juli 2006, 20:13:44 »
Har du golvbrunn i toaletterna?

ja på den ena, men den andre finns ingen, endast toa och handfat på den. men det luktar där ändå,
det kan ju inte komma genom ventilationen precis, har installationsvägg, men har lyft bort brädan som ligger ovanpå installationsväggen och där luktar inget.

har först lukta mig till det,
kan förstå om vakuum ventilen är sönder och att det luktar på vinden, men vad är det som gör att det luktar på toaletterna???

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Vakuum ventil?
« Svar #12 skrivet: 26 juli 2006, 00:50:06 »
Så det luktar från både avlopp och ventilen på vinden? I så fall kan det tänkas att det är övertryck i avloppsledningen, kan ju stämma med att det luktar mer när det är varmt och då bubblar det upp lite gas där det kan och så sipprar lite ut vid ventilen. Är det komunalt avlopp så är det deras sak att åtgärda felet.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bigge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad/SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vakuum ventil?
« Svar #13 skrivet: 26 juli 2006, 10:07:29 »
Så det luktar från både avlopp och ventilen på vinden? I så fall kan det tänkas att det är övertryck i avloppsledningen, kan ju stämma med att det luktar mer när det är varmt och då bubblar det upp lite gas där det kan och så sipprar lite ut vid ventilen. Är det komunalt avlopp så är det deras sak att åtgärda felet.

ok, men det luktar inte från avloppen, utan det luktar avloppsdoft på toaletterna, har luktat i toan, men det är inte där det kommer ifrån, och inte från duschens heller.

hur fixar man det? alltså att det är övertryck i avloppsledningen?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vakuum ventil?
« Svar #14 skrivet: 26 juli 2006, 21:06:22 »
Har du kollat anslutingarna mellan tolettstol och avloppsör samt mellan tvättställsavlopp och avloppsrör?
Man brukar också dra ut ventiationen genom taket och inte ha nån vacumventil.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!