Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage frÃ¥n rör till radiator  (läst 7085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MarVig

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Läckage från rör till radiator
« skrivet: 23 april 2006, 22:49:17 »
Hejsan!

Har upptäckt ett mycket litet vattenläckage från skarven mellan järnrör och skruvmuff till en radiator från 60-talet (Elementhus). Åkte till Rörshoppen i Göteborg för att ta reda på vad jag kunde göra själv men fick istället höra att rörsystemet med skruvmuffar mellan varje rördel "måste vara något experiment" och "har aldrig sett något liknande under mina 35 år i branschen". Så innan jag tar kontakt med en rörmokare som troligen säger samma sak (?) så hoppas jag nån kan ge mig ett råd hur jag ska gå vidare...

1. Har provat att skruva på muffens två skruvar och minskade därmed läckaget, men tyvärr läcker det fortfarande. Skruvarna har spetsig ände i form av en kon. Någon som sett detta tidigare och förstår funktionen som kan tipsa om hur man "tätar till" muffen med de två skruvarna???

2. Om skruvmuffen behöver bytas till något annat av en rörmokare, hur kan han veta vad för dimensioner som behövs till ett sådant "unikt" system, alltså om han inte känner till systemet sen innan? Behöver jag ta reda på mer om systemet innan jag går vidare till rörmokare?

Tacksam för all hjälp!
/Marcus

Utloggad MarVig

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Läckage från rör till radiator
« Svar #1 skrivet: 23 april 2006, 22:57:49 »
UPPDATERAD!

Lägger till en bild på kopplingen mellan skruvmuff och 20 mm järnrör.



/Marcus
« Senast ändrad: 24 april 2006, 12:50:34 av MarVig »

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Läckage från rör till radiator
« Svar #2 skrivet: 24 april 2006, 00:10:31 »
hej
då jag inte inte har tillgång till din hårddisk ser jag ingen bild. ;D
Så: Gör om, gör rätt --/
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckage från rör till radiator
« Svar #3 skrivet: 24 april 2006, 07:51:00 »
1. Har provat att skruva på muffens två skruvar och minskade därmed läckaget, men tyvärr läcker det fortfarande. Skruvarna har spetsig ände i form av en kon. Någon som sett detta tidigare och förstår funktionen som kan tipsa om hur man "tätar till" muffen med de två skruvarna???

Täta brukar man göra med lin, men då måste du lossa på skruvarna och lägga linet i gängorna innan du skruvar åt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MarVig

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Läckage från rör till radiator
« Svar #4 skrivet: 24 april 2006, 13:08:54 »
Ok, vet inte om jag är riktigt med pÃ¥ vilka gängor du menar, men antar att du menar gängor som finns i muffen? Om jag ska täta med lin mÃ¥ste jag ju ta loss muffen, och för att göra det mÃ¥ste jag tömma systemet pÃ¥ vattnet... Behöver elpannan stängas av innan man tömmer systemet? Eller är jag helt fel ute nu...  Sc:,h

Tack för att ni hjälper en novis, lär mig en hel del pÃ¥ detta!  :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckage från rör till radiator
« Svar #5 skrivet: 24 april 2006, 13:51:11 »
Ok, vet inte om jag är riktigt med pÃ¥ vilka gängor du menar, men antar att du menar gängor som finns i muffen? Om jag ska täta med lin mÃ¥ste jag ju ta loss muffen, och för att göra det mÃ¥ste jag tömma systemet pÃ¥ vattnet... Behöver elpannan stängas av innan man tömmer systemet? Eller är jag helt fel ute nu...  Sc:,h

Tack för att ni hjälper en novis, lär mig en hel del pÃ¥ detta!  :)

Jepp, hur du än tänker göra så måste du stänga pannan och tappa ur vatten ner till den nivå muffen sitter på. Känner du dig osäker så ta hem en rörkrökare, det kan bli billigast i längden...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Läckage från rör till radiator
« Svar #6 skrivet: 26 april 2006, 21:50:16 »
Den där har jag inte sett tidigare. Sc:,h
Men det gjordes en del mindre lyckade radiatorsystem på 60talet,
Vanligast från den tiden i prefabhus är ettrörssystem med gummislangar.
Din lösning verkar vara nått liknande fast utan slangar.
Jag skulle tippa på att det sitter o-ringar i muffen så man kan skjuta hela muffen till den ena eller andra rörändan.
Skruvarna som syns är nog till för att fixera muffen i sidled.
Finns nog inga reservdelar till det där är jag rädd för.
Enklast är nog att ta bort muffen och ersätta med klämringskopplingar istället.
En röris kan nog reda ut det där.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Läckage från rör till radiator
« Svar #7 skrivet: 27 april 2006, 09:28:27 »
Eller byta ut o-ringarna.  Sc:,h

Om du stänger av alla ventiler och radiatorkoppel så brukar det inte komma ut speciellt mycket vatten även om du lossar muffen. Du skulle ju faktiskt kunna prova. Var beredd med lite handukar om det kommer mer än förväntat....

Jag skulle alltså prova stänga allt som går (se bara till att temperaturen i systemet = rumstempen, så att du inte får tryckskillnader som är stora i ditt system sedan du stängt alla ventiler), sedan lossa de två skruvarna, efter det så borde du kunna vrida och skjuta muffen i sidled så långt att den lossnar. Borde vara lätt att lyfta på ena röret sedan för att på så sätt peta ut o-ringen och byta den.

Läcker det ut mer vatten än du var beredd på, skjut tillbaks muffen utan att byta o-ring.

En vattendammsugare/grovdamsugare skulle kunna vara ett bra hjälpmedel för att ta hand om den mängd vatten som läcker ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!