Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybliven husägare, vad kan jag göra för att effektivisera driften av VP?  (läst 3629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har ju bara såna här äldre dumma element utan någon smart termostat eller vad man ska säga, det på bilden här är väl bara en strypning och ingen termostat?

Ser ut som ettrörsystem, men du kan nog använda den där ratten för att justera värmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kan ställa om pumpens hastighet när och hur du vill. Inget behöver stannas först.
Vad du gör är att ändra pumphjulets hastighet. 1 är lägst hastighet och då pumpas ett litet flöde genom pumpen. Och 3 är förstås då högst hastighet på pumphjulet och den pumpa störst flöde genom pumpen.

Med högst hastighet på pumpen orkar inte kompressorn att värma upp allt vatten som pumpas förbi förångaren speciellt mycket och du får då en liten temperaturhöjning över kondensorn. Och likadant en liten temperatursänkning i elementen.

Vill du öka temperaturskillnaden mellan ut och in skall du alltså sänka vattenflödet
Tack för bra förklaring :) Då ska jag testa det. Har som mest noterat ca 4 graders skillnad mellan in/ut nu och vid kallare väder så verkar det ligga runt 2 grader.

Finns det någon nackdel med att göra detta? Kan det bli dåligt flöde i systemet så att det inte blir varmt på övervåningen eller något sånt?

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
börja med att sänka kurvan den är väldigt hög.  och du har ganska hög  andel eltillskott. 
Behöver du göra Ã¥tgärdpÃ¥ nÃ¥got sÃ¥ inrikta dig pÃ¥ värmesystemnt. en eller tvÃ¥ fläktkonvektorer  gör att du kan sänka framledningen rejält. alltsÃ¥ kurvan.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Jag fÃ¥r inte riktigt radiatorerna att gÃ¥ ihop med ett hus byggt 1930. Jag trodde att pÃ¥ den tiden var det fortfarande stora sektionsradiatorer och självcirkulation som gällde. De klena rören till radiatorn förutsätter en cirkulationspump. Dessutom ser det ut att vara kopparrör. 1930 var det väl järn som gällde. Men det kan vara att jag inte har koll pÃ¥ hur man byggde pÃ¥ den tiden. 

börja med att sänka kurvan den är väldigt hög.  och du har ganska hög  andel eltillskott. 

Jag tycker inte värmekurvan är så våldsamt hög. Man måste ta hänsyn till att IVT-pumpar regleras på returtemperaturen. Sänker man hastigheten på cirkulationspumpen (= högre temperaturdifferens över pump och radiatorsystem) blir man tvungen att sänka värmekurvan då det i annat fall blir för varmt inne. Reglersystemet strävar ju efter att hålla returtemperaturen konstant. Sänker man flödet blir utgående värmebärartemperatur högre vid samma returtemperatur och det ökar radiatorernas värmeavgivning. Jag skulle tro att det är ett 45/55 system i det här fallet.

Jag tycker inte heller att det är hög andel eltillskott. 700 timmar på rätt många år är inget att säga något om. Sen kan man naturligtvis tycka att om 1800 kompressortimmar/år är ett riktigt värde borde tillskottstimmarna vara nästan noll men jag undrar om 1800 timmar/år stämmer.

Ser skillnaden på den kalla sidan vettig ut? In 2.7° och ut -1.3° hade jag igår som sagt, dock med ganska kallt ute.

Den ser vettig ut men man ska ha klart för sig att givarna kan visa fel med någon grad eller mer. På min pump får jag lägga till 1,3 grader till avläst differens för att få rätt värde. Blir det kallare ute minskar differensen. Hög radiatortemperatur minskar pumpens effekt och därmed värmeuttaget från borrhålet. Det blir också mindre differens när pumpen gör varmvatten.

Ang. elförbrukningen har min värmepump hittills under november dragit 704 kWh (separat elmätare på pumpen) men det är ett mindre hus. 1100 - 1200 kWh inklusive hushållsel för ett 50% större hus är verkar vid jämförelse bra men det står ingenstans var huset ligger.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Man behöver inte gissa sig till vilken värmekurva som man skall ha till sitt hus. Gör man som i denna instruktion (https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0 ) så får man reda på vilken värmekurva man skall ha. Det är litet jobb och tar kanske upp till ett halvår att göra eftersom man behöver testa sig fram vid olika utetemperaturer. Framförallt vid låga utetemperaturer då förstås eftersom det är då som pumpen skall ge elementvarmvatten.

IVT-installatören ställde in en värmekurva på någonstans runt 4,5 på min värmepump.
När jag hade gjort som i länken (dock går det inte att justera in flödet i elementen) visade det sig att mitt hus behövde värmekurva 2,6

Sedan är jag en varm anhängare av att använda en inomhustermostat. Det var den som "räddade" mitt inomhusklimat när jag hade fel värmekurva inställd. Eftersom min värmekurva är rätt inställd nu så behövs den egentligen inte av det skälet men den är ändå bra att ha tex när solen värmer eller när det blåser mycket ute
« Senast ändrad: 01 december 2018, 09:56:57 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan no ha varit så att kurvan var lite högt inställd tidigare.
Har sänkt nu till 4.5 från 4.8 och den största skillnaden är ju att jag inte behövt strypa radiatorerna i de rum där jag tidigare upplevt det som "för varmt".

Nu är det rejält mycket varmare ute också så det är inte helt lätt att dra några slutsatser men det kan nog vara så att vi klarar oss med en betydligt lägre kurva än vad installatören körde på för värden back in the days.

Ska fortfarande testa att minska hastigheten på cirkulationspumpen från 3 till 2, har inte hunnit med det bara men det vore ett spännande test :)

Bor förresten i trakterna kring Gävle om det nu säger något rent klimatmässigt.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej, nu har jag testat att sänka hastigheten på cirkulationspumpen ett steg.
Nu mÃ¥ste ni hjälpa mig och förstÃ¥ om det blev till det bättre eller om jag lika gärna kan ha det som innan  ???

Fick en betydligt större skillnad på GT8 och GT9. Nu efter att pumpen gått en stund (10 min typ) så noterade jag följande värden:

Retur RAD GT1:
Från 36.1° Nuv 32.2
Utomhustemp: 2.9
VV GT3: Börv 51° Nuv 52°
Kompressor GT6: 65°
Värmebärare ut GT8: 39.6°
Värmebärare in GT9: 32.3°
Köldbärare in GT10: 4.3°
Köldbärare ut GT11: -0.1°

Är det alltså bättre att ha en större differens mellan GT8 och GT9 och varför isåfall? Betyder det att pumpen kommer gå färre timmar för att upprätthålla innetempen eller vad är det som påverkas exakt?

Tack för all hjälp :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Verkningsgraden blir lite bättre och effekten ökar något men det är bara några procent det handlar om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Verkningsgraden blir lite bättre och effekten ökar något men det är bara några procent det handlar om.
Ok, det låter ju bra :)

Lite reflektioner efter ett drygt dygn sedan sänkning är ju att jag tycker pumpen verkar gÃ¥ kortare tid och förbrukningen verkar ha minskat nÃ¥got men det är fortfarande lite svÃ¥rt att säga eftersom det blivit rena medelhavsvärmen ute igen med 5 plusgrader.  ;)

Verkar ju inte ha blivit något sämre iallafall att ställa ner pumpen ett steg i hastighet :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!