Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F750 problem  (läst 7191 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sveson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F750 problem
« skrivet: 19 februari 2018, 23:40:10 »
Jag har bekymmer med vår Nibe F750. De senaste dagarna har den larmat för olika givarfel. Vi har haft den i sju år och den har aldrig fått någon kärlek förutom filterbyten. Därför tänkte jag uppdatera mjukvaran, men efter att jag gjort det ville den inte starta igen. Displayen visar inte heller något. Jag har provat att gå tillbaka till den förra programvaran men det går inte heller att göra. Nu kan jag bara köra den på nödläge. Den har skvätt lite vatten nere i främre vänstra hörnet (när man står framför den) så jag tog av fronten för att kolla. Det visade sig att det ligger vatten i den övre delen, alltså i den svarta plåten som sitter mellan den nedre och den övre delen.

Ja, det här verkar inte kul tycker jag. Finns det något man kan kan göra eller är det dags att kalla in experthjälp?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F750 problem
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2018, 07:36:24 »
Börja med att få bort vattnet.
Från tråget (som är vattenfyllt) går en dräneringsslang som troligen proppat igen.
Hålet sitter ganska rakt under förångarbatteriet och sen går dräneringen i en slinga ner till spillvattenkoppen.
Det brukar gå att få ner ett tunnt rensband i denna ledning.
Sen kan det ha kommit vatten i elprylarna, frågan är om det är display eller ellådan som blivit blöt.
Lossa panelen till ellådan under displayen och kolla om där är fuktigt?
Har du tur är det bara displayen som måste bytas.

https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/nibe-f750-rf-3x400v-066037/032-display-modul.html
« Senast ändrad: 20 februari 2018, 07:39:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F750 problem
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2018, 07:51:03 »
Jag har bekymmer med vår Nibe F750. De senaste dagarna har den larmat för olika givarfel. Vi har haft den i sju år och den har aldrig fått någon kärlek förutom filterbyten. Därför tänkte jag uppdatera mjukvaran, men efter att jag gjort det ville den inte starta igen. Displayen visar inte heller något. Jag har provat att gå tillbaka till den förra programvaran men det går inte heller att göra. Nu kan jag bara köra den på nödläge. Den har skvätt lite vatten nere i främre vänstra hörnet (när man står framför den) så jag tog av fronten för att kolla. Det visade sig att det ligger vatten i den övre delen, alltså i den svarta plåten som sitter mellan den nedre och den övre delen.

Ja, det här verkar inte kul tycker jag. Finns det något man kan kan göra eller är det dags att kalla in experthjälp?


Bryt strömmen innan du pillar med el/vatten! :o

Känner du dig det minsta osäker så kalla in experthjälp!

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe F750 problem
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2018, 20:25:35 »
Om den pajjade ejakt i samband med mjukvaruuppdateringen så tror jag inte den
R skadad utan bara har ”hängt sig”. Bryt strömmen på riktigt i 5 min och testa (ta ut säkringarna eller dyl). Testa att återställa mjukvaran genom att hålla in ”bakåtknappen” under 10 sek när du startar den. Återkom med resultat.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Sveson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 problem
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2018, 21:32:05 »
Tack så mycket för era svar.
KWhalp:
ja, det kan man inte säga för många gånger. Inget pillande utan att bryta strömmen först.

d98josu:
Jag har provat att bryta strömmen ett tag. Det är ju någon slags universalmetod när det handlar om elektriska prylar. Det har dock inte gett något resultat. När jag slår på värmepumpen händer inte så mycket. Displayen lyser upp väldigt svagt. Det lyser några lysdioder på kretskorten. Efter ca 30 s klickar ett relä till och ett litet surrande ljud börjar (inte fläkten). Statuslampan lyser inte.

Det går inte heller att återställa mjukvaran. Du skrev att man ska hålla inne bakåtknappen, jag har läst att det är OK-knappen som ska hållas inne vid start. Jag har testat båda knapparna men inget händer.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F750 problem
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2018, 22:10:28 »
Tack så mycket för era svar.
KWhalp:
ja, det kan man inte säga för många gånger. Inget pillande utan att bryta strömmen först.

d98josu:
Jag har provat att bryta strömmen ett tag. Det är ju någon slags universalmetod när det handlar om elektriska prylar. Det har dock inte gett något resultat. När jag slår på värmepumpen händer inte så mycket. Displayen lyser upp väldigt svagt. Det lyser några lysdioder på kretskorten. Efter ca 30 s klickar ett relä till och ett litet surrande ljud börjar (inte fläkten). Statuslampan lyser inte.

Det går inte heller att återställa mjukvaran. Du skrev att man ska hålla inne bakåtknappen, jag har läst att det är OK-knappen som ska hållas inne vid start. Jag har testat båda knapparna men inget händer.


Kalla in experthjälp omgående, håller inte kåken på att frysa sönder?! :S
-23°C hos mig just nu!

Utloggad Sveson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 problem
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2018, 22:11:05 »
Carl N:

Igår torkade jag upp så mycket vatten jag kunde och så har den stått naken över natten så nu verkar det ha torkat ur i plåten. Rensat dränslangen har jag inte gjort ännu men det ska jag givetvis göra. Vattnet droppade ner längs en kontakt som sitter genom tråget, snett bakom AA101 Anslutningskort givare. Sedan ner via elpatronen och bakom AA 1 Elpatronskort och vidare ner på golvet. Det kan ju ha läckt på andra ställen också som jag inte har sett, men det verkar inte ha kommit något vatten på kretskorten på höger sida.

Kan det verkligen vara bara displayen? Då borde väl värmepumpen fungera men med svart display?


Utloggad Sveson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 problem
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2018, 22:15:34 »
kWhalp:

Jag kommer säkerligen få kalla in experthjälp. Men kallt har vi inte, värmepumpen går att köra på reservläge. Men något varmvatten blir det ju inte. Här i Landvetter har vi just nu ett par minusgrader.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F750 problem
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2018, 05:54:58 »
Inte displayen, du måste ha ny mjukvara till pumpen, ladda ner på nytt och testa, eller ring nibe och be dom skicka en lite äldre på mail, och testa ladda ner. Har råkat ut för exakt samma på min, dock bergvärme.

Utloggad Sveson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 problem
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2018, 12:54:19 »
Jag började med att uppgradera till mjukvaran som heter UPGRADE_v3000r3.nibe  .  Jag vet inte hur långt jag kom i den processen. Efter det har jag inte fått igång den. Jag kan inte backa till föregående mjukvara. Det funkar heller inte att ha USB-minnet i och försöka starta. Är det så man ska göra för att uppgradera?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F750 problem
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2018, 15:15:09 »
ja min display var också helt svart, hade i v3003.nibe och nån annan fil, så fick jag igång den

Utloggad Sveson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 problem
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2018, 22:00:06 »
Jag får inte till någon uppdatering. Hur gjorde du för att uppdatera?

Utloggad mysman

  • Ännu inte på något vis
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F750 problem
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2018, 22:30:25 »
« Senast ändrad: 26 februari 2018, 14:09:11 av mysman »
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Sveson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 problem
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2018, 08:15:31 »
Tack mysman. Det var så jag gjorde när jag skulle uppdatera. Jag hade en gammal och en ny mjukvara på samma USB-minne. Men under uppdateringen var det något som gick snett.

Utloggad Sveson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 problem
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2018, 21:44:51 »
Det var displayenheten som lagt av. Efter att den bytts gick värmepumpen utan problem i flera dagar. Nästa problem tar jag i en ny tråd. Tack för hjälpen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 656
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!