Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bör man ha källare i nybygge?  (läst 4987 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bör man ha källare i nybygge?
« Svar #15 skrivet: 19 februari 2018, 15:03:26 »
De klart att de är bra med en källare på huset, sen om den behöver finnas under hela huset beror väl på hur mkt utrymme man behöver. Men klart är väl annars att det är det billigaste utrymmet att bygga när man ändå skall bygga, skulle gissa på att man får max ca 25-30 kvm i extra utbyggnad i markplanet på ett hus för samma kostnad som man får en källare under hela huset istället.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bör man ha källare i nybygge?
« Svar #16 skrivet: 19 februari 2018, 19:16:31 »
Ska man bygga med källare ska man helst ha källare under hela huset för att få en så enkel/billig grundläggning som möjligt. Att ha olika grundläggning på olika delar av ett hus kan innebära vissa problem med olika sättningar på dom olika delarna. För att garantera sig mot det brukar man gjuta "förstyvningar" och det kan vara både lite meckigt och lite fördyrande.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bör man ha källare i nybygge?
« Svar #17 skrivet: 19 februari 2018, 22:50:25 »
Ett kanske billigare alternativ till källare skulle om det finns plats på tomten? Vara en rejäl jordkällare som kan fungera som ev safe room....tummenupp

Dessutom kan det vara trevligt o få bjuda in gäster till vinprovning eller för all del ölprovning i din egen "Man cave" tOOmten
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bör man ha källare i nybygge?
« Svar #18 skrivet: 20 februari 2018, 15:46:13 »
Har en jordkällare har kanske varit in där 2-3 gånger på de 20 åren vi bott i huset gillar inte vin men öl skulle man ju kunna dricka men tror knappast det blir så uppskattat om jag bjuder in till jordkällarn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Bör man ha källare i nybygge?
« Svar #19 skrivet: 20 februari 2018, 16:38:55 »
Har en jordkällare har kanske varit in där 2-3 gånger på de 20 åren vi bott i huset gillar inte vin men öl skulle man ju kunna dricka men tror knappast det blir så uppskattat om jag bjuder in till jordkällarn.


 tummenupp  "love"
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bör man ha källare i nybygge?
« Svar #20 skrivet: 20 februari 2018, 17:33:40 »
Jag har en "jordkällare" under huset som en del av källaren. Det är ypperligt för div drycker, bär/sylt, potatis mm. Och man behöver inte ens sko på sig för att gå dit  "love"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bör man ha källare i nybygge?
« Svar #21 skrivet: 20 februari 2018, 19:08:16 »
Samma här kallas för sylt skrubben men finns mer öl/vin där än sylt även om öl mängden också är rätt låg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bör man ha källare i nybygge?
« Svar #22 skrivet: 20 februari 2018, 19:20:50 »
Jag har haft eller har lite olika alternativ till källare och även fått uppleva 2 jordkällare, det är bara det att man var helt ointresserad av jordkällare då.. Nu skulle jag med glädje vilja ha en jordkällare igen..

Mina olika varianter!
Hus med källare, endast åtkomligt inifrån.
Hus med källare, endast åtkomligt utifrån.
Hus med källare, åtkomligt inifrån och utifrån. "Innerdörr ner till källaren från bostadsvåningen"
Hus med källare, åtkomligt inifrån och utifrån.  "Ingen innerdörr ner till källaren"
1½ plans hus utan källare. Fast då hade jag lada, gästhus och stall men kunde förvara saker i.

Det överlägset sämsta enligt mig är hus med källare UTAN åtkomlighet utifrån, den källaren vädras aldrig ut sommartid och det huset hade en alldeles speciell källarlukt/unkenhet som jag aldrig upplevt i mina andra hus, då är det bättre med källare som bara kan nås utifrån.

När det inte finns en innerdörr ner till källaren blir det mer som bostadsyta och som regel ett helt annat klimat, det är nog inte så vanligt på hus byggda före 60-talet, då skulle det väll vara riktig källare med tvagutrymmen/tvättmaskin och för att kunna förvara livsmedel.

Om jag skulle bygga ett hus till innan man drar in årorna skulle det bli en enplanare utan källare, OM jag kunde placera in ett jättegarage på tomten, annars kan man lika gärna bo i lägenhet och förvara sommar/vinterdäcken på garagehotell. Sc:,h
 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bör man ha källare i nybygge?
« Svar #23 skrivet: 20 februari 2018, 20:05:11 »
Att det behöver bli dålig lukt i källarvåningen är väl inte riktigt sant. Min källarvåning har precis samma klimat och luft som det övriga huset (förutom matkällaren).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Bör man ha källare i nybygge?
« Svar #24 skrivet: 21 februari 2018, 11:15:49 »

Det överlägset sämsta enligt mig är hus med källare UTAN åtkomlighet utifrån, den källaren vädras aldrig ut sommartid och det huset hade en alldeles speciell källarlukt/unkenhet som jag aldrig upplevt i mina andra hus, då är det bättre med källare som bara kan nås utifrån.


Det påminner mig om källaren i min mors föräldrahem. Den fick källarlukt och "unket" klimat på 90-talet då man slutade köra oljebrännare regelbundet i pannan. Det tillståndet varade till för ca 5 år sedan då det dränerades om runt huset och källaren blev mycket torrare än den någonsin tidigare hade varit, åtminstone under min livstid. Numera luktar det inte alls unket där längre.

Jag tar mig friheten att påminna om vad jag skrev tidigare i tråden, nämligen att man bör låta markförhållandena och hur långt det är ner till grundvattnet vara med i avgörandet om man ska bygga källare eller inte. Om den naturliga grundvattennivån ligger jäms med det tilltänkta källargolvet och marken är svårdränerad, så kanske det är bäst att avstå från källare även om den hade varit bra att ha av andra skäl. Om man bygger i ett tättbebyggt område där kommunen håller med dagvattenledningar, är det bra att förvissa sig om att dagvattennätet ligger betryggande långt under det blivande källargolvet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!