Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Möjligheter att tvÃ¥ngsstyra brine-cirkulationspump, Nibe 1155  (läst 3920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Forumet!

Jag håller på och labbar med min frikyla, och märker att flödet i systemet med bara frikylans cirkulationspump blir lite lågt. Om jag startar bergvärmepumpens cirkulationspump så blir flödet betydligt bättre (dubbelt ungefär). Detta är förstås ganska väntat.

Jag har en Nibe 1155, och den pumpen har ju externa ingångar som man kan konfigurera.

Jag har kopplat en ingång till styrsystemet för frikylan, och konfigurerat ingången så att bergvärmepumpen tvångskör brine-cirkulationspumpen när ingången aktiveras.

Det hela fungerar, men brine-pumpen går bara på 1% när ingången aktiveras. Detta eftersom cirk-pumpens varvtal är inställt på "auto", och när pumpen tycker att brine-cirk-pumpen inte ens behöver köras alls, verkar den tolka tvångskör-signalen som att brine-pumpen ska köras på lägsta möjliga hastighet. Jag kan ställa om den till manuell, och till till exempel 100%, men det känns ju lite slösaktigt. I det läget verkar allt fungera ganska bra, förutom att det slösas onödigt mycket energi på cirkpumpen när den går.

Är det nån som vet om det finns nåt sätt att koppla så att cirkpumpen går som vanligt så länge den externa ingången på bergvärmepumpen inte aktiveras, men att den sedan forcerat går till 100% när ingången aktiveras?









Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Är det inte "hast. passiv kyla" i meny 5.1.9 som styr detta?
Fast du kanske måste ställa in passiv kyla i meny 5.2 för att detta ska funka?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack, det låter verkligen som att det är precis den inställningen jag vill göra.

Jag ska labba lite. Undrar om man måste köpa frikylatillsatsen till pumpen för att kunna sätta den inställningen?

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmm,

Jag har ingen sån inställning. Jag provade att aktivera "2-rör passiv kyla", men då blev det larm om att det var kommunikationsfel med tillbehöret.

Det verkar finnas ett modbus-tillbehör, undrar om man kan styra pumpen med modbus?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
AjdÃ¥, du kanske mÃ¥ste köpa till detta tillbehör för att fÃ¥ till det.  Sc:,h

http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/NIBE-PCS-44/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du klickar ur auto-läget på KB-pumpen, kan du ställa hastigheten för manuellt läge. Sen klickar du i auto-läget igen! Inte 100 på att det fungerar, men värt att prova.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Möjligheter att tvångsstyra brine-cirkulationspump, Nibe 1155
« Svar #6 skrivet: 16 december 2015, 08:57:39 »
Det verkar finnas ett modbus-tillbehör, undrar om man kan styra pumpen med modbus?

Internt i VP kör Nibe med ett modbus-liknande protokoll mellan sina PIC kretsar. Dock är det inte ren modbus. En handfull människor har försökt göra backward engineering för att få fram protokollet. Det finns bland annat en tråd i elektronikforum.se för detta. När jag själv hade samma planer för 4-5 år sedan så hade man kommit så långt att man kunde läsa men inte skriva data. Själv gav jag dock upp och köpte Nibes (svindyra) RCU och till den kan man köra Modbus/IP/Ethernet. Registerbeskrivningen finns att hämta på Nibes hemsida och det fungerar utmärkt.

Fotnot: Baserat på Nibe 1235 m.fl.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intressant! Kan man alltså tvångsstyra brine-pumpen till en viss hastighet m.h.a denna RCU?

När jag kollar på Nibes hemsida hittar jag inget tillbehör som heter just RCU. Det finns SMS 40 och MODBUS 40. Men ingen som heter RCU.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Möjligheter att tvångsstyra brine-cirkulationspump, Nibe 1155
« Svar #8 skrivet: 30 december 2015, 17:31:07 »
RCU har tydligen utgått. Det verkar som om MODBUS40 har ersatt den. Dock kör den senare RS485 tycks det. Modbus över TCP/IP blev kanske aldrig någon hit.

Jag hittar ingen registerbeskrivning för MODBUS40 - det finns bara ett exempel här:
http://www.nibe.se/Documents/NEW/Applications/MODBUS/Exempel-variabler-Modbus40.pdf

Verkar som om man förutsätts para ihop den med programmet ModbusManager som man kan ladda ner gratis. Kanske kan man se vilka adresserna är genom att köra programmet - lite backward engineering?

Synd att de har försämrat dokumentationen. Till min RCU var registerbeskrivningen fullständig. Det mesta som går att ändra i menyer kan också ändras via Modbus.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Möjligheter att tvångsstyra brine-cirkulationspump, Nibe 1155
« Svar #9 skrivet: 30 december 2015, 18:00:01 »
Den som söker han finner....

Se här vad JohanElmis lagt upp:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39325.45

Parameterlistan:
http://www.villaelmerfjord.se/drupal6/sites/villaelmerfjord.se/files/nibeparams_list.txt

Utdrag:
47413   Speed circ.pump HW [%]
47414   Speed circ.pump Heat [%]
47415   Speed circ.pump Pool [%]
47416   Speed circ.pump Economy [%]
47417   Speed circ.pump Cooling [%]
47418   Speed brine pump [%]

Står inte om det är skrivbara register. Du kanske kan fråga i tråden? Han verkar ha full koll!
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!