Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kompressorbyte pÃ¥ en Villa Classic 75.  (läst 24304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #45 skrivet: 16 december 2014, 14:00:09 »
Tittade lite i tabellerna för R404. 3 bar i förångaren i stället för lite över 4 bar betyder mer än 8 grader lägre förångningstemperatur. Det borde räcka för att frosta på kompressorn.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #46 skrivet: 16 december 2014, 18:04:32 »
Kompressor suger flytande kondensat ur evaporator - dvs. flytande kondensat som inte har kokat upp. Även väldigt kall, torr suggas från evaporatorn kyler inte en kompressor så där mycket att kompressor frostar hela vägen runt utan på sin höjd just området där röret går in i kompressorn - inte mer.

Om det frostar på det där sättet så är det dessutom rejält mycket vätska som sugs in då det håller även motordelen under nollan.

Med andra ord expansionsventilen är väldigt misstänkt dÃ¥ den släpper igenom mer köldmedie än vad evaporatorn behöver i aktuell driftsituation eller att även den mest tillstängda läget släpper igenom mer än vad värmeflödet in i evaporatorn fÃ¥r köldmediet att koka upp  (det behövs inte sÃ¥ mycket kondensat om evaporatorn arbeta med lÃ¥g kapacitet och det är väldigt kall för att brinecirkulationen är stoppad eller om evaporatorn är full med luft och väldigt lite arbetande yta). Expansionsventilen reglerar oftast mellan ett minimum och ett maximumvärde och är kondensatbehovet mindre än minimumvärdet sÃ¥ kan evaporatorn flöda över med kondensat utan att det är fel pÃ¥ expansionsventilen.

Det kan vara vara mer än ett fel och varje fel ger samma symptom.

Det första att kolla - är det verkligen någon brinecirkulation, om utloppet på sugledningen ur evaproratorn är många minusgrader så finns det risk att det står nästan helt still i brinecirkulationen (frysning är en sådan sak som kan bli om man fyllt på med vatten i systemet medans pumpen arbetar och innan vattnet har blandats ut med antifrysmedlet)

Sedan bord det finnas en LP-pressostat som löser ut innan evaporatorn rinner över och kondensat börja sugas in i kompressorn - för när kondensatet väl börja rinna in i kompressorn och värms och kokar av kompressorns värme så kanske trycket inte blir lågt nog - och då pekar det på att expansionsventilen kanske inte gör sitt jobb eller har för stora munstycken i sig och kan inte strypa tillräckligt lite i flöde, eller att det faktiskt är fel på den trots att den är ganska nybytt eller har kommit skräp in i denna...


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #47 skrivet: 16 december 2014, 19:47:34 »
Ibland ska man räkna och fundera lite innan man skriver. Det har jag nu gjort efter xxargs inlägg.

Vore det torr gas som kom in till kompressorn med en temperatur som var 10 grader lägre än normalt skulle gasens entalpi vara 8 kJ/kg lägre än under normal drift. Förångningsvärmet är ca 180 kJ/kg. Massflödet av köldmediet är sådant att förångningen under normal drift kräver ca 5 kW som tas från köldbäraren. Effekten tillgänglig för påfrostning av kompressorn av torr köldmediegas som är kallare än normalt blir därför 5 x 8/180 = 0,22 kW. Då frågar man sig att det är rimligt att det ser ut som det som på bilden med ca 200 W extra kyleffekt. Jag tycker nog att xxargs' förmodan är betydligt rimligare än min.

Men om det nu är så att kompressorn fungerar som en filial till förångaren varför stannar då pumpen på lågtryckslarm? Kommer det med köldmedium i vätskeform till kompressorn kan det inte handla om köldmedieflödet till förångaren är för strypt. Tvärtom, expansionsventilen släpper igenom alltför mycket köldmedium. Kanske så mycket att kondensorn töms på vätska, vet inte om det är möjligt med de fyllnadsmängder som används.

Ett alternativ är, och det är nog det xxargs syftar på, att expansionsventil har hamnat i ett instabilt läge. Den är antingen för mycket öppen och då fryser kompressorn på eller så stänger den för mycket och då stannar pumpen. Men sådana pendlingar borde väl vara rätt snabba. Min expansionsventil arbetar med en cykeltid på ca 70 sekunder men den uppför sig normalt.

Kan jag få lite kommentarer?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #48 skrivet: 16 december 2014, 22:57:34 »
Hej igen.  Kom alldeles nyss hem till huset samt till ännu ett nytt LP-larm.  :-\
Ser till min enorma glädje att ni fortsätter att fundera ut lösningar och skriva inlägg.
Har ej ännu läst dessa men det skall göras. Skall även gå igenom det senaste dygnens avläsningar jag själv gjort. Postar ett par bilder på min expansionsventil som jag nu tänkte ställa följande frågor om. Vet någon vilket märke detta är och ev. vad modellen kanske heter till och med?
Finns det någon som sett en sprängskiss på denna modell? Jag är enormt nyfiken på inställningsmöjligheterna.
   
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #49 skrivet: 16 december 2014, 23:34:50 »
Den ser jäkligt kall ut, typ -10 grader C och kallare och det bÃ¥de efter expansionsventilen och pÃ¥ utloppet av evaporatorn - har du försökt kolla dess temperatur? - och vad är KB:s temperatur samtidigt??? - är temperaturen pÃ¥ utloppet pÃ¥ evaporatorn typ - typ 3-5 grader varmare än temperaturen kort efter expansionsventilen sÃ¥ är det inget som pekar pÃ¥ att det skall vara allvarlig felfunktion (i alla fall när du just mäter) - men kanske har för stor kapacitet även i dess mest tillstängda läge för att evaporatorn verkar sÃ¥ kall (tex. för att KB-cirkulationen är dÃ¥lig). När det gäller expansionsventiler sÃ¥ kan man kika pÃ¥ Danfoss sidor. 

Sedan ser det ut som att du har en tryckkutjämningsrör frÃ¥n expansionsventilen till förhoppningsvis till sugsidan pÃ¥ evaporatorn - detta har man om evaporatorn har en ganska stor tryckfall i sig (eller stora nivÃ¥skillnader, köldmedier av HCF-typ är tungt)  som annars kan gör att expansionsventilen styr fel.


Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #50 skrivet: 16 december 2014, 23:55:38 »
Idag vid lunch kl 11:10 gjorde jag följande avläsning.
Ute -2°C, Kurva 38, Integral -85°min, Framl 40(39)°C, Returl 34(48)°C, VV 36(31°C, Kb fr. -4°C, Kb till -1°C, DT VP 61997h, DT TS 7677h, DT VP VV 4818h, Rumbör 20°C, VP Aktiv, Drift Auto & Värme.

Idag efter jobbet kl 16:35 gjorde jag följande avläsning.
Ute -1°C, Kurva 38, Integral -99°min, Framl 40(38)°C, Returl 35(48)°C, VV 36(31°C, Kb fr. -4°C, Kb till -1°C, DT VP 62002h, DT TS 7677h, DT VP VV 4818h, Rumbör 20°C, VP Aktiv, Drift Auto & Värme.

I kväll då jag kom hem till en LP-larmande pump kl 22:03 gjorde jag följande avläsning.
Ute -4°C, Kurva 38, Integral -691°min, Framl 32(41)°C, Returl 26(48)°C, VV 35(31°C, Kb fr. 0°C, Kb till 0°C, DT VP 62006h, DT TS 7677h, DT VP VV 4818h, Rumbör 20°C, VP LARM, Drift Auto.

Kör nu sedan igår kväll cirkulationspumpen på den kalla sidan med ständig drift via den knapp jag har i VP'n för att styra denna funktion.
Därav kan man väl anta att jag med någon, max några timmars larmläge har +-0°C ur mitt borrhål just nu.
Larmade av samt startade pumpen igen och skall på nytt läsa av mina värden i morgon bitti.
Om dessa avläsningar inte direkt är av nÃ¥got direkt värde för nÃ¥gon sÃ¥ säg för guds skull till sÃ¥ skall jag sluta med en massa onödig info i trÃ¥den.  ;)   
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #51 skrivet: 17 december 2014, 10:51:02 »
Citera
I kväll då jag kom hem till en LP-larmande pump kl 22:03 gjorde jag följande avläsning.
Ute -4°C, Kurva 38, Integral -691°min, Framl 32(41)°C, Returl 26(48)°C, VV 35(31°C, Kb fr. 0°C, Kb till 0°C, DT VP 62006h, DT TS 7677h, DT VP VV 4818h, Rumbör 20°C, VP LARM, Drift Auto.

Detta var alltså med stoppad kompressor? I de lägena är avläsningar av temperaturer ointressanta.
Men bortsett frÃ¥n detta verkar det här väldigt mystiskt.  :dt: pÃ¥ kb o vb ser inte helt galna ut ändÃ¥.
Det mÃ¥ste vara frÃ¥gan om nÃ¥got internt fel  i kylkretsen som köldmedia, exp-ventil, kompressor, förÃ¥ngare/kondensor eller filter. Indikerar siktglaset torr köldmedia?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #52 skrivet: 17 december 2014, 11:11:04 »
Kan man inte anta att grundorsaken till felet är samma som före byte av expventil, filter och kompressor? I så fall ligger troligen inte felet där, och eftersom det återkommer med ojämna mellanrum tycker jag att man måste innan något annat görs helt säkert utesluta att det finns något som tillfälligt försvårar KB-flöde, tex en dold backventil någonstans, t ex vid påfyllningskranarna eller vid smutsfiltret. Jag vet att din servicekille kollade flödet och bytte KBpump till en kraftigare, men felet kanske bara uppträder vid särskilda förhållanden, en vanlig backventil tex som kärvar av någon anledning stänger kanske vid ett visst flöde och vill sedan inte öppna förrän temperaturerna ändrat sig.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #53 skrivet: 17 december 2014, 11:22:12 »
Vad hände med förra komprssorn? Om det finns skräp kvar i systemet så kan det ta sig till filter eller i värsta fall den nya expansionsventilen.
Hur länge stod systemet öppet innan nya kompressorn o expventil monterades?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

kentamedmera

  • Gäst
kentamedmera
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #54 skrivet: 14 oktober 2018, 18:00:32 »
Får jag fråga hur du får fram drifttimmar på thermia villa 75? Står inget om det i manualen.

youji

  • Gäst
youji
SV: Kompressorbyte på en Villa Classic 75.
« Svar #55 skrivet: 15 oktober 2018, 08:03:33 »
Får jag fråga hur du får fram drifttimmar på thermia villa 75? Står inget om det i manualen.
Håll pilknappen intryckt så kommer du in i nästa meny tills du kommer till tullande meny.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!