Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "U-sväng" i värmesystem är högsta punkt i pannrum, behövs avluftning?  (läst 4700 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kommer få en avlång uppochnervänd "U-sväng" som är ca. 30cm bred och 6 cm hög utan avluftning, som enligt bild. Cirk.pumpen hamnar strax under det uppochnervända U:ets början som ni kan se. Detta hamnar i pannrummet innan rören går vidare upp i huset, till radiatorerna.

Finns det några rekommendationer på hur "hög" en uppochnervänd U-sväng får vara utan avluftning? I detta fall måste luften kunna tryckas ner ca. 6 cm med flödet som cirk.pumpen skapar.
Måste det vara avluftning högst upp? Eller är det endast rekommenderat? Eller spelar det ingen som helst roll?

(Kan dessvärre ej lösa det på annat sätt utan att krångla till det för mycket. Det är helt enkelt för trångt i pannrummet.)


Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Har du ett skapligt flöde så drar det nog iväg luften så du får lufta på något annat ställe. Har själv ett liknande ställe i pannrummet.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du fått det helt luftfritt?

Vet att det ej är optimalt att göra så här, men är det trångt så är det inte alltid det går att få det optimalt. Jag skulle ju kunna sätta en T-koppling strax innan röret svänger ner igen med en avluftningsnippel. Frågan är ju om det bara är löjligt, eller om det verkligen behövs liksom?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Får du inte ens plats med ett T-stycke på U-et? Det bygger ju inte många mm
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Får du inte ens plats med ett T-stycke på U-et? Det bygger ju inte många mm

Det är ca. 1 cm till tak ovanför röret, så jag kan ej ha T-stycket uppåt vänt. Däremot kan jag ha den vänd åt sidan, kanske en aning snett uppåt. Det kan jag ju ha.

Är det att rekommendera eller?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Jepp luftfritt. 1" rör och nästan 1000l/h i flöde. Fast det är ju bättre om du kan få dit T-stycket.

SolfÃ¥ngarna luftar jag av pÃ¥ lägsta punkten.  tummenupp
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag har samma 'problem' hemma och satte en T-koppling åt sidan med en minikulventil på.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har samma sak hos mig, i och för sig bara på ett par 15 mm ledningar, men jag har aldrig fått ut någon luft via de avluftningar jag satte dit.
Cirkulationen verkar i detta fall ta med sig all luft till annan plats.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag kom att tänka på att det inte bara på ett ställe det blir sådana uppochnervända fickor där luft skulle kunna bli kvar, utan på flera ställen. Har kollat på en hel del installationer nu och i samtliga jag har tittat på saknas avluftning.
Ställen där det automatiskt skapas ett uppochnervänt U där luft skulle kunna bli kvar:
1. Anslutningar mellan ack.tank och VP (oavsett om det är toppanslutning på ack.tank, på VP, eller på båda)
2. Anslutningar mellan toppanslutet VP och golvvärme/radiatorer på samma våningsplan, eller längre ner.
3. Anslutningar mellan toppanslutet ack.tank och golvvärme/radiatorer på samma våningsplan, eller längre ner.
Sedan finns det säkert många andra fall också där det automatiskt blir så.

Nu när jag tänker efter, och när jag också kollat efter, så verkar ju samtliga sådana rördragningar sakna avluftning på högsta punkt? Inte sett extra avluftning på ett enda ställe?
Trodde ej det var så vanligt med sådana rördragningar, men det är det i verkligheten och när man tänker efter så är det inte så konstigt heller. Svårt att lösa på annat sätt.

Och folk verkar inte ha några problem med luft på dessa ställen. Så jag förmodar att flödet som cirk.pumpen skapar drar med sig luftbubblorna i alla fall?
Någon som känner till flödeshastighet per sekund när man kör en cirk.pump på högsta hastighet? (vet att det skiljer mellan pumpar, men på ett ungefär?) Det avgör ju snabbt om luften kan dras med i flödet. Sedan beror det ju så klart på rördimension osv. också. Själv skall jag ha 28mm cu så det kanske är lite svårare för cirk.pump att dra med luft än i 22mm rör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag tror inte heller det är nåt problem i praktiken. Jag har bara luftat mina böjar i samband med att jag har fyllt upp vatten i systemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Kaggen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag kom att tänka på att det inte bara på ett ställe det blir sådana uppochnervända fickor där luft skulle kunna bli kvar, utan på flera ställen. Har kollat på en hel del installationer nu och i samtliga jag har tittat på saknas avluftning.
Ställen där det automatiskt skapas ett uppochnervänt U där luft skulle kunna bli kvar:
1. Anslutningar mellan ack.tank och VP (oavsett om det är toppanslutning på ack.tank, på VP, eller på båda)
2. Anslutningar mellan toppanslutet VP och golvvärme/radiatorer på samma våningsplan, eller längre ner.
3. Anslutningar mellan toppanslutet ack.tank och golvvärme/radiatorer på samma våningsplan, eller längre ner.
Sedan finns det säkert många andra fall också där det automatiskt blir så.

Nu när jag tänker efter, och när jag också kollat efter, så verkar ju samtliga sådana rördragningar sakna avluftning på högsta punkt? Inte sett extra avluftning på ett enda ställe?
Trodde ej det var så vanligt med sådana rördragningar, men det är det i verkligheten och när man tänker efter så är det inte så konstigt heller. Svårt att lösa på annat sätt.

Jag skulle vilja påstå att detta du beskriver inte är så vanligt om det är en seriös rörmontör som varit framme.
Enligt all vedertagen praxis och enligt AMA skall det finnas avluftning på högpunkter och avtappning på lågpunkter. Det första för att man skall kunna fylla systemet och få igång cirkulationen, avluftningen som sådan är nog sekundärt och kan mycket väl uppnås med "medryckning" dock är luftproblemet ändock en stor fråga. Det andra är för att man skall kunna tömma systemet utan hävert.
Att få till dessa funktioner kräver en del eftertanke men det klarar en duktig hantverkare, vare sig han är rörmontör eller GDS:are.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle vilja påstå att detta du beskriver inte är så vanligt om det är en seriös rörmontör som varit framme.

Förmodligen är de flesta idag dessvärre oseriösa då? För inte på ett enda ställe har jag sett avluftning på högsta punkt där rör sticker upp från pannan/VP och svänger ner igen. Och då pratar vi om flera decimeters höjd i de värsta fallen. Jag förvånas dock inte det minsta av detta då jag upplever att slarvjobben bara har ökat. Idag verkar det bara handla om att det skall gå snabbt och det skall kosta så lite som möjligt för firman, samtidigt som fakturan till kund skall vara så stor som möjlig. Förr var det ju lagt mycket mer vikt på kvalité, idag är det kvantitet som gäller. Med detta sagt är det så klart inte alla firmor som slarvar! Många utför nog väldigt bra arbeten.

Inte ens på en Bosch/IVT 100L acktank finns ju avtappning! Den kommer alltså utan avtappning från fabrik! Fattar inte hur de tänkt att man skall tömma den? Då får man ju pumpa upp vattnet! Helt galet.

Citera
Enligt all vedertagen praxis och enligt AMA skall det finnas avluftning på högpunkter och avtappning på lågpunkter.

Var hittar jag denna AMA? Har du något nummer eller så? Hade gärna visat upp för de som gjort taskiga installationer i min omgivning. Fast å andra sidan lär de bara hävda att det är mer "rekommendationer" än "lagar och regler". Men för min egen del följer jag gällande AMA mer än gärna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!