Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vacuumsugning, manometrar och kopplingar...  (läst 13897 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sällan_Ställan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej på er!

Nu har jag sökt och sökt här på forumet efter den info jag söker min inte lyckats finna svaret, men om jag vissat nåt, får ni gärna upplysa mig! :)

Det närmsta jag kommit är: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5111.0 Ett mycket bra och informativt inlägg, men jag har lite flera frågetecken...

Jag har installerat 5-6 LLVP förut och ska nu installera ännu en. Skillnaden är att tidigare har jag inte vacuumsugit själv. Nu har jag köpt en egen pump och ska göra det själv. Dock vill jag vara säker på vad jag gör, då jag inte tillhör skaran som chansar..."Inga Misstag" är mitt motto! ;)

Min pump är en av den billigare sorten enstegs. Mitt manometerställ har bara en klocka, samt två olika slangar, se bild.

Jag har som sagt läst och sökt info här. Jag har läst allt möjligt om att man ska vacuumsuga minst 30min, om man har 10 plus ute, vilket vi har ni, ska man ner till 8,7mBar o s v. Men jag har också läst en tråd där en person säger att slangarna, vid vacuumsugning, skulle kopplas tvärt emot medföljande beskrivning...

Det jag söker är någon slags guide hur man egentligen gör, för att göra rätt! En "steg-för-steg" guide vore toppen!

Jag kopplar min min slang i min vaccumpump, men vilken av slangarna, med eller utan ventilen? Sedan ansluter jag den i LLVP:en. Vad gör jag sen?

Bifogar lite bilder på hur mitt manometerställ ser ut, samt anslutningen i min LLVP, som iofs är standard...

Eller det kanske finns en bra guide som jag missat?

-Tacksam för hjälp! :)

Hälsningar

Stellan
« Senast ändrad: 13 oktober 2013, 14:17:37 av Sällan_Ställan »
Är utbildad inom elektronik samt datorer, så fråga på om jag kan hjälpa tillbaka!

Utloggad Sällan_Ställan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vacuumsugning, manometrar och kopplingar...
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2013, 14:21:20 »
Sen borde jag ju även ha en mätare för absolut vacuum, men det har jag inte. Endast de som sitter i manometerstället. Men suger man i en hel timme, borde detta ju räcka...?
Är utbildad inom elektronik samt datorer, så fråga på om jag kan hjälpa tillbaka!

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Sällan_Ställan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vacuumsugning, manometrar och kopplingar...
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2013, 15:46:14 »
Hej!

Nej, det har jag inte sett!

-Perfekt, precis vad jag sökte!!! :)

Men nu har jag upptäckt ett nytt problem...Slangen som ska gå mellan manometerstället och LLVP:en saknar gänger i kopplet i ena ändan! Missat i tillverkningen!!! Då är frågan, kan man vacuumsuga med pumpen direkt till LLVP:en med andra slangen, som är hel? Eller måste slangen med lilla ventilen användas? Finns det nån backventil i LLVP:en som stänger när man lossnar slangen, eller stänger man helt enkelt ventilen på LLVP:n? Är det genomförbart utan manometerstället? Det finns iofs en lite klocka på vacuumpumpen också...
Är utbildad inom elektronik samt datorer, så fråga på om jag kan hjälpa tillbaka!

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning, manometrar och kopplingar...
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2013, 17:55:14 »
Utan nÃ¥gon möjlighet att stänga av mot vakuumpumpen sÃ¥ blir det svÃ¥rt.  :-\
Men suger man någon timme, och med vakuumpumpen fortfarande igång släpper på gasen och sen skyndar sig och skruvar loss anslutningen mot LLVP, precis när det har blivit övertryck av den påsläppta gasen så går det teoretiskt sett med bara den röda slangen.
Men risken är ju både att man drar in luft samt förlorar massa gas om man inte har den rätta knycken så att säga... Det blir också svårt att både kolla tätheten samt om vakuumpumpen ens har gjort sitt jobb.

Äger tyvärr ingen absolutvakuumeter själv, så brukar suga någon timme för att i alla fall ha en god chans. Stänger sen ventilen på manometerstället och väntar någon timme till för att se att jag inte förlorar vakuum. Suger sen en timme till för säkerhets skull och stänger därefter ventilen och släpper på gas tills manometern visar ett litet övertryck. Därefter lossas slangarna och resten av gasen släpps på.

Innan allt detta så brukar jag provtrycka rören med någon passande gas (vanlig gasol oftast) och gå över alla skarvar med såpvatten.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Sällan_Ställan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vacuumsugning, manometrar och kopplingar...
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2013, 18:04:59 »
Men risken är ju både att man drar in luft samt förlorar massa gas om man inte har den rätta knycken så att säga...

Nej, exakt! Hade jag jobbat med detta på heltid och gjort det tusen gånger är det en sak...Men jag känner precis så, jag vill inte chansa!!!

Stänger sen ventilen på manometerstället och väntar någon timme till för att se att jag inte förlorar vakuum. Suger sen en timme till för säkerhets skull och stänger därefter ventilen och släpper på gas tills manometern visar ett litet övertryck. Därefter lossas slangarna och resten av gasen släpps på.

Det är ju exakt så här jag vill att det ska gå till! Men med min otur, är jag inte ett dugg förvånad att ett koppel inte är gängat...Se bild!

Nej, dÃ¥ blir det att vänta med vacuumsugning till ny slang anlänt!  :-\
Är utbildad inom elektronik samt datorer, så fråga på om jag kan hjälpa tillbaka!

Utloggad Rickard p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vacuumsugning, manometrar och kopplingar...
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2013, 12:38:22 »
Jag har med sökt en del om vakuum sugning  finns en del
Att hitta på webben även youtube. .
Men det är dåligt med test körningar i värme drift
Då man kan se om pumpen kommer upp i rätt temperatur
Kommer inte i håg hur högt mätaren ska nå när
Den är på ful temp om det var ca 36 bar på r410 skalan
Snart får du ett inlägg där någon påminner oss om
Att vi är olagliga .
På bilsidor där är det inga som påminner om att det är olagligt
Att trimma bilar .

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning, manometrar och kopplingar...
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2013, 13:27:45 »
Jag har med sökt en del om vakuum sugning  finns en del
Att hitta på webben även youtube. .
Men det är dåligt med test körningar i värme drift
Då man kan se om pumpen kommer upp i rätt temperatur
Kommer inte i håg hur högt mätaren ska nå när
Den är på ful temp om det var ca 36 bar på r410 skalan
Snart får du ett inlägg där någon påminner oss om
Att vi är olagliga .
På bilsidor där är det inga som påminner om att det är olagligt
Att trimma bilar .

Är det olagligt att trimma bilar?
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vacuumsugning, manometrar och kopplingar...
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2013, 14:22:27 »
Är det olagligt att trimma bilar?
Ja. Iaf sådana som är tillverkade efter 1988..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vacuumsugning, manometrar och kopplingar...
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2013, 18:49:11 »
Ja. Iaf sådana som är tillverkade efter 1988..
Eller 1975...
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Vacuumsugning, manometrar och kopplingar...
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2013, 19:58:58 »
Offtopic...  ::)

Bilar tillverkade efter 1975 är lite jobbigare att hålla på med p.g.a. avgaskraven, och vill man regga dem med utbytt motor så gäller det att den nya maskinen är original/oförändrad och med katalysatorrening för att det ska vara möjligt.
Detta gäller ändå till -93 har jag för mig.
Efter det är det i princip omöjligt att få igenom ett motorbyte, så antingen får man åka olagligt och hoppas att ingen märker det/bryr sig på bes, eller så får man bygga om lite mer och försöka regga bilen som amatörbyggt fordon.

Men har du en bil frÃ¥n 1975 eller äldre sÃ¥ är det fritt fram att stoppa i en V8, turbo, diesel, elmotor eller vad du vill under huven.  ^-^
Du måste dock hålla dig inom effektgränserna för vald bilmodell hur du än gör! På t.ex. Volvo's 200-serie så måste du ofta byta till ventilerade bromsskivor och använda den kraftigare "1031"-bakaxeln som återfinns på senare modeller om du är ute efter en lite värre maskin.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Sällan_Ställan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vacuumsugning, manometrar och kopplingar...
« Svar #11 skrivet: 16 oktober 2013, 10:18:26 »
Vet inte om du sett dessa:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CEYQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.amexa.se%2Fdownload.asp%3Ffolder%3Ddownload%2F%26file%3DMontering%2520VP08.pdf&ei=B5laUrTzBYTP4QSaw4DICw&usg=AFQjCNFAJrUCopQv3GGSGDDyAIpNVbv2Rw

http://www.rumsventilation.com/pdf/handbocker/allmanna-monterings-och-bruksanvisningar-luftvarmepumpar.pdf

http://www.kylteknikern.com/LATHUND%2020090313.pdf

FÃ¥r troligen min nya slang idag...:)

Hur som helst, jag har läst i beskrivningarna ovan, men det står lite olika...

När man är klar med vacuumsugningen, och via manometern kontrollerat att systemet inte tar in luft, ska man stänga den lilla ventilen på slangen ansluten till VP, eller? I en beskrivning står det att den ska vara öppen så att man på manometern kan se att trycket ökar, när kan släpper på gasen. I en annan beskrivning ska man stänga lilla slangventilen, släppa på gasen och sen skruva bort den.

Som jag ser det, borde det bästa vara att stänga lilla slangventilen, skruva bort slangen och sedan släppa på gasen. Varför gör man inte det? Tätar inte backventilen i serviceanslutningen åt båda håll? Måste man ha mottryck av gasen innan man tar bort slangen från VP?
Är utbildad inom elektronik samt datorer, så fråga på om jag kan hjälpa tillbaka!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vacuumsugning, manometrar och kopplingar...
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2013, 10:38:44 »
Mmm, du måste släppa på gas så du har övertryck innan du lossar slangen, annars är vakuumsugningen helt bortkastad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sällan_Ställan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vacuumsugning, manometrar och kopplingar...
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2013, 13:26:22 »
Tack!

Det innebär med andra ord att backventilen i serviceuttaget bara stoppar åt ena hållet...;)
Är utbildad inom elektronik samt datorer, så fråga på om jag kan hjälpa tillbaka!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vacuumsugning, manometrar och kopplingar...
« Svar #14 skrivet: 16 oktober 2013, 15:23:18 »
Ja, som en backventil gör.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!