Författare Ämne: Larm om ”Pressostat Låg” utlöser vid produktion av Värme, ej vid Varmvatten.  (läst 15734 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PellePump

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.
Har en IVT Greenline C8 från 97.
Nu vid uppstart efter sommaren får jag "Pressostat Låg" varningar men endast vid produktion av värme.
Varmvattenproduktionen går bra.

Efter att ha byglat stiften för tryckvakten för ”Pressostat Låg” vid styrdatorn fick vi kontinuerlig drift.
Vi kopplade in en tryckmätare vid uttaget för lågtryck och kunde konstatera att trycket låg på normal nivå vid produktion av Varmvatten
men sjönk av någon okänd anledning till låga värden vid produktion av Värme.
Spänningen till köldbärarpumpen var oförändrad vid dom olika produktionsväxlingarna (vi hade ett trögt mätverktyg som kanske inte hann reagera vid pulseringar).
Jag förstår inte sambandet med växling till produktion av värme och att trycket i kölddelen sjunker.
 
Servicetekniken trodde att styrkortet hade gett upp och rekommenderade mig till att byta hela värmepumpen.
Att hitta ett nytt styrkort är hart när omöjligt enligt tekniken.

Innan jag bestämmer mig om byte vill jag gärna uttömma alla möjligheter att få igång skrället igen.
Har någon varit med om liknande eller ha några ideer?
mvh /Pelle

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har du kollat eventuellt filter på brineslingan och att cirkpumpen funkar som den skall? Har du dåligt flöde på köldbäraren så kan du få det fenomen du beskriver. Verkningsgraden på VP'n är ju högre när den jobbar med de temperaturer huset behöver nu jämfört med när den gör varmvatten, så det borde bli lite lägre temp på kalla sidan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
Ser att Purjo hann före med samma tankegångar. Vi får väl sjunga i kör då:

När pumpen gör varmvatten ger den mindre effekt i och med att temperaturen på varma sidan är högre än när den värmer huset. Det betyder att värmeuttaget från köldbäraren är högre när pumpen värmer huset. Därför blir det något lägre tryck i förångaren då. Det kan vara så att det är något fel på köldbärarflödet som gör att trycket i förångaren passerar den kritiska gränsen när pumpen börjar värma huset. Hade vi vetat tryckvärdena skulle det ha gått att bedöma om skillnaden var rimlig. Hur lång tid tog det innan larmet kom efter start av pumpen när den inte gått på ett tag?

Är köldbärarfiltret rensat?

Jag har lite svårt att förstå vad styrkortet spelar för roll. Det sitter en brytare i pressostaten som antingen är öppen eller sluten. Några problem att tolka den signalen borde inte finnas. Grundorsaken måste ju vara att trycket sjunker onormalt i förångaren när pumpen värmer huset. Som jag ser det reagerar pressostat och styrsystem precis på rätt sätt när det händer.

I och med att pumpen är så gammal finns det ingen visning av köldbärartemperaturer, det skulle annars ha underlättat felsökningen.
« Senast ändrad: 02 oktober 2013, 15:52:02 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag har lite svårt att förstå vad styrkortet spelar för roll.

Det känns som att installatören drog en rövare för att få sälja en ny anläggning...
Alternativt vet han inte hur en kylmaskin fungerar så han gissar på nåt 'elektroniskt'...
« Senast ändrad: 02 oktober 2013, 16:03:36 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lödläckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
kolla temperaturen på kylrören före och efter torkfiltret. om det är kallare efter filtret så är filtret igensatt. vid varmvattendrift är det högre kondenseringstryck och därmed större drivtryck över expansionsventilen och då blir det även högre sugtryck(Lp). finns det synglas på vätskeröret före exp.ventilen?
eller kanske gasbrist???
« Senast ändrad: 02 oktober 2013, 18:44:26 av lödläckan »

Utloggad PellePump

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för era responser.
Filtret är "rensat" men jag upptäckte att den saknade nätinsats.
Det ligger en del skräp i botten på påfyllnadskärlet (Den ligger ned då det är lågt i taket).

Köldbärapumpen snurrar och när tekniken mätte trycket så kunde jag bara se siffrorna så jag vet inte i vilken enhet.
Vid varmvattenproduktion visades strax över 100 och när den skiftade till värme sjönk den till ca 64.
Så ja pressostaten sköter troligtvis sig helt korrekt.

Larmet kom efter att växlingen skett till värme och efter ca 3-4 minuter.
Nu när larmandet är förbikopplat så tycker jag ändå att "värmebärare ut" röret känns ovanligt sval vid värmeproduktionen.
Det kanske tyder på att det är "nästan" stopp i köldbärar sidan ändå.
Tyvärr är pumpen gammal och några mätvärden fås inte per automatik precis.
Om det nu är så att skit har satts sig i förångaren hur rengör man den då (Själv/fackman)?

Teknikens teori angående "trasigt styrkort" var nog att styrkortet skickade felaktiga start/stopp signaler till köldbärarpumpen (pulserande).
Men jag har inte kunnat se att varvtalet sjunker rent visuellt.

Som kuriosa så fylldes köldbärarmediet på så sent som våras.
« Senast ändrad: 03 oktober 2013, 11:49:23 av PellePump »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
Att röret värmebärare ut känns ovanligt svalt är rätt naturligt. Är trycket i förångaren så lågt att lågstryckspressostaten skulle stanna pumpen om den var inkopplad betyder det att värmepumpen ger låg effekt. Lågt förångartryck gör att kompressorn suger i sig lite köldmedium vilket ger låg värmeeffekt.

Om det var trycket som avlästes så är det oavsett enhet konstigt att trycket sjönk så mycket. Övergång från varmvattenproduktion till värmning av huset ska för en normal pump kan öka pumpens effekten med högst 40 %. Det betyder att utgående köldbärartemperatur kan sjunka ett par grader under den korta tid det här handlar om. Ingående hinner inte ändras. Det betyder i sin tur att trycket i förångaren kan sjunka från 100 till så där allra lägst 80, förändringen i ångtryck är ca 5 % per grad. En sänkning från 100 till 64 förefaller, om det är tryck som är avlästa, orimlig.

Vad finns det för möjligheter att montera några termometrar på köldbärarslangen, alternativt mäta temperaturen på köldbärarslangen med en IR-termometer? Hetgastemperaturen efter kompressorn vore också intressant att veta, en elektronisk stektermometer där givaren najas fast mot tryckgasröret och isoleras fungerar bra där.
« Senast ändrad: 03 oktober 2013, 16:08:15 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
Har funderat lite mer över problemet. Det kan vara så att den uppmätta tryckskillnaden mellan värme och varmvattendrift är rimlig. Det kan vara så att pumpens förångartrycket är så lågt att pumpens kapacitet vid varmvattenberedning är låg, den är nära att krokna fullständigt, att det blir väldigt stor skillnad i effektuttaget från förångaren när den gör varmvatten jämfört med när den värmer rumstempererat radiatorvatten att den uppmätta tryckskillnaden är rimlig. Men det känns inte som en speciellt trolig teori. Tyvärr vet vi inte om det uppmätta trycket 100 enheter var ett normalt tryck eller om det också var lågt.

I och med att det inte finns några temperaturgivare blir det lite av att famla i mörker men ett försök att systematisera orsaker och symptom resulterade i det följande. Med felsökning menar jag vad man undersöka för att verifiera att det är beskrivet fel.

Filtret blockerat: Som lödläckan påpekar är det högre tryck i kondensorn vid varmvattenproduktion vilket kan ge så högt köldmedieflöde att LP inte triggas. Felsökning: det blir en märkbar temperaturskillnad över filtret. En varmvattenberedning tar längre tid, pumpens effekt måste bli lägre än när den fungerar normalt.

Fel på expansionsventilen: Förutsätter nästan att ventilen har skurit och fastnat i ett visst läge, annars skulle det inte bli så stor tryckskillnad mellan värme- och varmvattendrift. Fungerar den men överhettningen är alldeles för stor bör tryckskillnaden inte bli så stor. Felsökning: onormalt lågt förångartryck även vid varmvattenberedning i kombination med normal temperatur på utgående köldbärare. Det borde också bildas is efter expansionsventilen.

Lågt köldbärarflöde som kan bero på fel på cirkulationspumpen eller blockering: Möjlig orsak om det är så att det högre värmeuttaget vid radiatordrift sänker trycket i förångaren så mycket att lågtryckslarmet triggas. Felsökning: Mät köldbärartemperaturerna vid varmvattenberedning.

Jag kan inte se att det skulle kunna vara fler orsaker än lågt flöde av köldmedium in till förångaren och/eller lågt flöde av köldbärare som kan orsaka problemet. Och i och/eller verkar inte speciellt sannolikt. Pulserande köldbärarpump verkar inte rimligt. Varför bär cirkulationspumpen sig konstigt åt enbart när huset ska värmas? Köldbärarpumpen startar när kompressorn startar. Köldbärarpumpen och dess styrsystem vet då inte vad som ska värmas.

Utan någon form av uppgifter om köldbärartemperaturerna är det svårt att komma längre.

Fler teorier?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Expansionsventilen har troligen fastnat i ett läge som är lagom för VV tillverkning men vid värmetillverkning så fylls kondensorn upp med mer freon pga den lägre temperaturen och värmepumpen löser på lågtryck.
Inte så ovanligt, särskilt inte om IVT pumpen är så pass gammal att den har flica ventil, dom är inte så bra.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad PellePump

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tackar för svaren.
Jag har lånat en IR tempmätare så det blir till att mäta lite i helgen.
Om det visar sig att det är trögt i förångaren, vad gör man då? Kan man rensa den eller skall den bytas?
Om det är expansionsventilen som har hängt sig, vad gör man då? Kan man knacka lite för att se om det släpper tillfälligt men att den sedan behöver bytas?
Vad mäter bulben som skall styra expansionventilen? Kan det vara problem där?

Jag får Hög gas temperatur varningar nu i och med att jag har byglat Låg Pressostaten och då jag inte får någon optimal värmeutbyte i förångaren.
Kan det göra mer skada än "nytta" att köra så här ett tag?

Tacksam för ert engagemang.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
Det var nästan väntat att det skulle bli larm för hög temperatur. I och med att det är alldeles för lågt tryck i förångaren blir tryckhöjningen i kompressorn högre än normalt, trycket i kondensorn ändras inte mycket då det bestäms av temperaturen på värmebärarvattnet. Större tryckförhållande ger högre temperatur på gasen efter kompressorn, i det här fallet så hög temperatur att det blir larm. Det är inget kompressorn mår bra av, oljan kan sönderdelas förutom att slitaget ökar rent allmänt ökar. Jag skulle inte köra vidare, med undantag för testkörningar för felsökning, utan låta elpatronen ha hand om uppvärmningen tills felet, vilket det nu är, är åtgärdat.

Trycket i bulben påverkar hur mycket expansionsventilen är öppen och därmed köldmedieflödet fram till förångaren. Om mediet i bulben har läckt ut ska expansionsventilen stänga helt. Lågtryckspressostaten ska lösa ut även vid varmvattenberedning.

Om det nu är expansionsventilen som har fastnat, är inte det så elementärt att serviceteknikern skulle ha haft det som tänkbart felorsak per ryggmärgsreflex?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint

Om det nu är expansionsventilen som har fastnat, är inte det så elementärt att serviceteknikern skulle ha haft det som tänkbart felorsak per ryggmärgsreflex?
jo, men det är ändå lite lurigt att felsöka då man måste köra värmepumpen i olika driftfall för att se om ventilen arbetar.
Är den helt öppen eller helt stängd så är det enkelt att hitta felet, men ofta fastnar den i det arbetsområdet den jobbar mest i och då fungerar anläggningen hjälpligt fast med dålig effekt.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
Jag kan inte hitta någon uppgift om vad det är för köldmedium i pumpen, det finns inte så gamla dokument på hemsidan. Om det är R407C som i min 5 år yngre pump går det inte att få till något rimligt med de uppmätta trycken 100 respektive 64. Det kan inte vara bar med någon decimalförskjutning. I absoluttryck (antar att manometern visade övertryck) skulle det kunna bli 11 resp. 7,4 bar vilket är omöjliga värden liksom 2 och 1,64. Återstår pounds per square inch av vilka det går 14,5 på en bar. Absoluttrycken skulle då vara 115 res. 79 psi dvs 7,9 resp. 5,4 bar. Det är också för höga tryck för att vara rimliga, daggpunkten är +17 grader vid 7,9 bar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
för att vara säker på at KB pumpen går som den ska skulle man kunna koppla den direkt via kompressorkontaktorn istället för via kretskortet. då vet man att den går för fullt vid kompressordrift.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad PellePump

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen.
Här kommer lite temperaturvärden.

Varmvatten produktion
KB in 18 °C
KB ut 12 °C
Torkfilter före 26 °C
Torkfilter efter 20 °C
Kompr.stigrör 34 °C

Värmeproduktion
KB in 18 °C
KB ut 4 °C
Torkfilter före 20 °C
Torkfilter efter 16 °C
Kompr.stigrör 34 °C

Om jag förstått tidigare resonemang så verkar temperaturförhållandena korrekta. Förångaren plockar ut mer av köldbäraren vid värmedrift.
Jag har mätt KB in/ut vid ingång resp. Utgång vid förångaren. Kompr.stigrör mätte jag där tempgivaren sitter fast på röret.
Är det expansionsventilen som är den bästa kandidaten till att vara boven i dramat? Och ja det är en flica ventil.
När pumpen har fått gå ett antal cykler, hotwired, så har jag isbildning på nedre delen av förångaren.
Kan man mäta eller se om expansionsventilen rör på sig överhuvudtaget?

Tacksam för era kloka tankar.
Med vänlig hälsning, Pelle

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser