Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det att laga en förÃ¥ngare?  (läst 9292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sparcraft73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Går det att laga en förångare?
« skrivet: 01 mars 2012, 22:32:47 »
Hej,
jag har en Elbjörn Avfuktare som på något sätt fått en skada på
förångaren. En ny förångare kostar 600:- men det är väl en del pill med
att få dit den. Kan man laga ett hål i en förångare? Det är väl så att när
det nu gått hål i förångaren så åker man på att byta torkfiltrer vilket jag tror
är tuben som ligger inne i förångarbatteriet.

Alla idéer tas tacksamt emot!

Mvh

Sparcraft73
« Senast ändrad: 01 mars 2012, 23:07:53 av sparcraft73 »

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Går det att laga en förångare?
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2012, 15:50:20 »
Vad är det för köldmedie i denna - R134a ??

Den där läckan borde gÃ¥ att elda ihop med hÃ¥rdlödning - se till att det är skyddsgas typ argon/kväve/koldoxid inne i rören och en smula övertryck innan du börja elda pÃ¥ detta för att inte fÃ¥ oxider invändigt.  Var noga med att verkligen fÃ¥r ur all luft och ersätt den med skyddsgas vilket oftast innebär temporär tätning av läckan, vakumpump och därefter tryckutjämna med hjälp av skyddsgasen och tillräckligt sÃ¥ att en aning av gasen strömmar ut genom läckan  men inte sÃ¥ mycket att det stör hÃ¥rdlödningen.

torkfiltret på sådana maskiner är oftast i klumpen i ändan av röret innan det går över i kapillärrör. den måste bytas strax innan en lång och rejäl vakumugning.

därefter skall den fyllas och här är det noga på grammet om det skall fungera bra. dom här maskinerna har inte på långa vägar dom marginalerna för felfyllning som man brukar varan van från bil-AC och VP.



 

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Går det att laga en förångare?
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2012, 19:36:48 »
Jag hade nog i det fallet lagt en lapp ovanpÃ¥ läckan, en lödning ska ju vara minst 5mm utan porer för att vara ok, om jag minns rätt. Lättare att göra rent frÃ¥n olja och samtidigt fÃ¥ en större löddad yta. Det kan ju hÃ¥lla att bara lägga en kladd i hÃ¥let dÃ¥ det är förÃ¥ngaren, men det skulle inte kännas säkert om maskinen stÃ¥r i stark sol avstängd, 40 ºC = ca 10 bar,  Tappar du köldmediet en gÃ¥ng till sÃ¥ är du väl snart uppe i 600kr.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Går det att laga en förångare?
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2012, 23:52:15 »
Om man hettar med gasollåga så kommer det knappast vara någon olja kvar på insidan - vid hårdlödning med silver eller fosforlod så är det glödtemperatur.

öva på några lösa kopparrörsbitar (tex. bromsrör från tex biltema) inklusive med skyddsgasflöde med uppborrad hål i samma storlek innan och sedan såga tvärsnitt och kollar hur det blev - visst om man är osäker på väggtjockleken i lödningen efteråt så kan man sätta en kopparlapp för ökad mekanisk styrka - men det skall inte vara någon läcka i hålet själv så att det kommer ut gas under lappen, gör det detta så blir fläk-krafterna på lappen väldigt mycket större om det inte är fyllt med porfri lod ända till och inklusive hålet - och den delen kan vara lika knepigt att säkra som att fylla ut själva hålet med lod.

sedan bör man provtrycka systemet med _torr_ kvävgas till på apparatens angivna provtryck (finns nästa alltid en lapp med fyllningsmängd och provtryck någonstans).

Till detta blir det en del lödövningar för att byta torkfiltret med tillhörande kapillärrör - har för mig att 'fitters note' som man kan tanka frÃ¥n Danfoss sida stÃ¥r en del om vad man skall tänka pÃ¥ i det avseende, även hur djupt man skall vakumpumpa (typ 200 micron stadig vakum  eller sÃ¥ - räkna med att pumpa länge om maskinen stÃ¥tt länge med öppen läcka...)  - man kommer alltsÃ¥ fÃ¥ klippa (eller snarare bryta med att först fila ett spÃ¥r)  kapillären precis vid den gamla filtret och sticka in änden pÃ¥ kapillären i den nya filtret med lagom längd men utan att gÃ¥ i nätfiltret med granulatet innanför  och sedan gäller det att hÃ¥rdlöda utan att värma själva torkfiltret allt för mycket.

Dom filter jag plockat isär så finns det ingen plast eller liknande i dessa utan det är koppar och mässingnät inuti förutom granulatet. Kapillären tål att kortas en smula utan att det påverkar funktionen - se till att den inte kläms tät i ändan och blockeras innan lödningen.

och till slut, när man väl brutit förseglingen på den nya torkfiltret så skall inlödningsjobbet går raskt - helst skall vakumpumpen börja gå och vakumsuga systemet inom 15 minuter... har maskinen stått med öppet hål länge kanske man skall vakumsuga maskinen i några dygn innan man byter torkfiltret och därefter vakumsuga igen efter bytet - det är fukten som samlar sig på kompressorns lindningshärvor som är problemet då det är stor yta fuktad av hygroskopisk olja och kan binda väldigt mycket fukt - kan man värma kompressorn med lagom likström så att den håller ca 80 grader så underlättar det torkningen avsevärt - dock skall detta göras innan man byter torkfilter - annars kommer den att bli mättad...

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Går det att laga en förångare?
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2012, 12:03:49 »
GÃ¥r det inte att laga med silvertejp sÃ¥ är det trasigt!  ;)

Skämt åsido; allt beror på hur seriöst det måste vara.
Jag skulle tro att det funkar med silicon+en bit gummiduk över hålet, och sen en slangklämma på det.
Vakuumera och fyll upp med "gasol" eller Biltemas kylspray med R134a.
Kommer säkert funka utmärkt ett tag, även om fukt kommit in. Men det är inte direkt någon lösning jag vill rekommendera..
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Går det att laga en förångare?
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2012, 13:32:27 »
Skall man fÃ¥ det permanent tätt sÃ¥ tycker jag att man hÃ¥rdlöder igen detta -  efter lite provlödning pÃ¥ skräppbitar av kopparrör sÃ¥ är det inte sÃ¥ himla svÃ¥rt

att köra med gummiduk, silikon etc. kommer aldrig att bli tätt eller trycktåligt hur man än gör - sådant kan man lösa på vattenledningar temporärt men knappast här. Bara för att R134a går att hitta på alternativa källor så innebär det inte att man skall använda det i läckande system utan man bör ha ambitionen att det är lika tätt som innan.

En variant om man tycker bytet av torkfiltret är oöverstigligt hinder och maskinen i sig inte är värt sÃ¥ mycket eller förväntas gÃ¥ i mÃ¥ngÃ¥rig drift sÃ¥ kan man, om man snikar riktigt, pÃ¥ en tunn silikonduk som elektrisk isolering  runt torkfiltret linda kantaltrÃ¥d eller annan trÃ¥d med lite resistans i och sedan med batteriladdare och förkopplingsmotsÃ¥nd lagom sÃ¥ att torkfiltret värms upp till ca 280 - 300 grader C (kolla med termometer och eventuellt fÃ¥r man hjälpa till med lite mineralull som värmeisolering för att nÃ¥ temperaturen) när vakumpumpen arbetar och lÃ¥ta det gÃ¥ i nÃ¥got dygn - dÃ¥ kan man fÃ¥ ut fukten till ca 10% nivÃ¥ av torkfiltrets totala kapacitet och är redo att suga fukt igen. SÃ¥dana här kopparspolfilter har zeolitgranulat bakom mässingnät Ã¥t bÃ¥da hÃ¥llen och det finns inget som kan gÃ¥ sönder eller smälta - det som gör det hela till ett 'men' är att filtret borde vara oljefri innan man upphettar dÃ¥ det förmodligen har samlat en del föroreningar i oljan och pÃ¥ granulatytan som kanske reagerar vid den höga värmen. Ren olja i sig tÃ¥l temperaturen och Ã¥ngar bara bort, det är det andra...

jo en sak till - vakumpumningen för att torka filtret enligt ovan bör göras på högtrycksidan - att försöka få vattenångan genom kapillären till lågtrycksidan ser jag nästan som omöjligt på rimlig tid då vi pratar om kanske max 1 mBar tryckskillnad...


   

« Senast ändrad: 03 mars 2012, 13:38:26 av xxargs »

Utloggad sparcraft73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Går det att laga en förångare?
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2012, 23:04:40 »
Hej och tack för era svar. Jag står i full färd med att gå vidare med detta. Har skaffat nytt torkfilter
och även en del kopparrör för att göra lite provlödningar. Jag gjorde ett försök att löda med butanbrännare men det verkar inte vara en bra lösning. Det tar för lång tid och hela maskinen kommer att bli varm innan man kommer upp i tillräcklig temperatur.

Vad använder ni? Acetylen-svets? Som novis är jag lite skraj för acetylen, får man ha det i garaget som privatperson och kan man transportera dessa flaskor i en vanlig bil?

Är det någon som använt Rimac-MAP-gas? Rekommenderar ni detta istället?
 
En annan fråga: Det finns ingen service-ventil på denna avfuktare men på kompressorn är det tre anslutningar. Två av dem går till systemet men den tredje är inte ansluten och har en nippelventil på sig.
Jag har läst mig till att detta är evakueringsventilen. Kan jag ansluta manometerstället till denna ventil
och senare även vakumpén? Går det att fylla systemet hgenom denna ventil?

Tack på förhand! Claes

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Går det att laga en förångare?
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2012, 01:06:30 »
Den tredje uttaget på kompressorn kallas service-uttag och kylnissarna gör 'allt' via denna rör/ventil och du får verkligen vara glad om dessa har en ventil på sig övh. - normalt brukar det vara ihopklämd med en kultång och igenlödd i ändan och man måste ha punkteringstång när systemet töms och löda in ett nytt rör för ny anslutning och när röret är för kort. Du kan inte mäta högtrycksidan på en sådan maskin om du inte löder in en högtrycksnippel någonstans på högtryckssidan.

oj då - du har inte hållit på med vare sig hårdlödning med gasol och acetylen innan ?? - rimac MAP-gas (propylen) ger lite varmare låga precis efter kärnlågan men någon jätteskillnad gentemot propan är det inte - skall det bli betydligt hetare så måste det matas med ren syre. Dock är det en jäkligt stor skillnad på kvalitetsuplevelse till fördel för gula rimac-brännaren med propylen (gul tub) med utbytbara brännare och turbobrännaren som följer med som orginal, i jämförelse med den billigare blå brännaren för vanliga butan/propan-blandningstuber typ biltemas 17-602 - Strunta i den blå säger jag och köp den gula med gul tub om du skall köpa gasolbrännare övh. (har båda...) den gula rimacen har regulator i sig så den kan användas upp och ned och gula tuben har något högre tryck än propan och kan användas ned till bra många minusgrader - där blandgastuber med propan/butan brukar tröttna fort.

Skall du ta kylcert nÃ¥gogÃ¥ng i framtiden sÃ¥ mÃ¥ste du kunna göra mÃ¥nga närmast perfekta hÃ¥rdlödningar - sÃ¥ det blir att träna pÃ¥ med dina rörbitar - du har väl rörkapare och en koningskit ocksÃ¥ ?? prova att löda med bÃ¥de fosforkoppar (kräver ingen fluss om det löds mot ren koppar) och silverlod (kräver fluss) - Obs det skall inte finnas nÃ¥gon fluss pÃ¥ insidan av rören - vare sig före eller efter och silverlod har man till kapillärlödning där rören passar ganska bra med bara en tunn glipa när det ä ihopstucket 


Du kommer att finna att du mÃ¥ste skärma och kyla bÃ¥de det ena och andra under arbetet - sÃ¥ det blir att köpa brandhärdiga dukar (svetsdukar - finns där man säljer svetstillbehör), använda uppblötta trasor och hushÃ¥llspapper mm för att kyla och skydda det som inte skall bli varmt. Och du mÃ¥ste ha skyddsgas av nÃ¥got slag som strömmar i rören under uppvärmningen sÃ¥ att kopparen inte oxiderar invändigt. Med skyddsgas menar man ren kväve, argon (utan nÃ¥got annat i)  och troligen fungerar ocksÃ¥ koldioxid. Och ja, kopparrör leder värme väldigt bra vilket innebär att man fÃ¥r elda pÃ¥ sÃ¥ mycket man kan med gasolbrännaren men samtidigt stoppa värmen som  leds bort efter rören med lindad vÃ¥t trasa eller papper - tex torkpatronen skall man försöka hÃ¥lla kroppen sval under hÃ¥rdlödningen 


Lyckos dig säger jag om du har tillgÃ¥ng  acetylen och syrgas-svets - det brukar bara fÃ¥tal privatpersoner tycka sig att ha rÃ¥d med dÃ¥ även en kitt med 5-literstuber kostar bra mycket pengar och större tuber kan bara hyras - det är fÃ¥ saker som slÃ¥r en gassvets med sin heta koncentrerade lÃ¥ga för värmningsjobb... dom flesta fÃ¥r nöja sig med en mindre värmande gasol eller propylen-lÃ¥ga...

sedan finns det på tex Jula mfl mindre gassvetskit med syrgas och gasol - men syrgastuberna av engångstyp är inte billiga och tar slut fort då dessa är bara 80 - 100 Bar och 1 liter innervolym (dvs 80-100 liter) medans en 5-literstub till en riktig acetylensvets rymmer 1 m^3 syrgas vid 200 Bar.

---

Innan du har fått igång den maskinen så blir det att öva en del och förståss göra en del misstag - om avfuktaren inte kostar något och värdelös och ses som en bonus om den fungera efteråt av dina övningar så är den riktiga värdet att du tvingats lära dig massor av grejor på vägen ;-)

 

Utloggad sparcraft73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Går det att laga en förångare?
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2012, 09:38:34 »
Detta blir bara bättre och bättre. Vinsten av att lära mig detta köper jag till 100%. Jag kommer sannolikt aldrig att bli certifierad kyltekniker men väl en intresserad hemmapulare som kan bygga diverse grejer med kopparrör...

Jag har fått tag på en acetylensvets, jag har en reduceringsventil för Nitrogen (dock ingen flaska ännu). Vad rekommenderar ni för övningar för att få 100 koll på lödningen?

När det gäller vakumsugningen har jag en Hilti Vakuumpump som funkar kanon att laminera mm med.
Tror ni att jag kan använda den även här? Jag har även ett manometerställ.

Det här med att vakuumsuga innan lödningen är jag lite fundersam kring. Vad tror ni om att linda vulkband runt läckan på röret. Koppla in vakuumpumpen och suga en stund. När jag sugit en stund kopplar jag in kvävgasen till manometerstället, släpper på gasen och stänger av pumpen.

Det kommer då att bli ett övertryck i systemet och när jag tar bort vulktejpen kommer det att börja pysa.

Då är det bara att löda?
 

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Går det att laga en förångare?
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2012, 23:11:04 »
Hmm  det är lite tänkartrix här - vad man vill fÃ¥ ut är luften och syret ur rörsystemet innan du börja värma - men samtidigt vill du inte ha skit in i systemet som det är lätt hänt när man vakumsuger - sÃ¥ tänk igenom processen noga... - med andra ord täta för med nÃ¥got gör det helt tätt men inte lÃ¥ter sig sig suga in partiklar (en gummikloss och en slangklämma typ) - vakumpumpar, tryckutjämna med skyddsgasen tills det är en aning övertryck,  ta bort tätningen för hÃ¥let och därefter justera tryckregulatorn sÃ¥ att det pyser bara en aning med ren kvävgas hela tiden sÃ¥ att inte luft tar sig in i röret igen och trycket fÃ¥r heller inte vara högre än att den inte blÃ¥ser bort din lödning över hÃ¥let när du väl fÃ¥tt dit den. Nu har kompressorn i regel stor volym och om flödet är mycket litet sÃ¥ ökar inte trycket sÃ¥ fort när det blir tätt och blir ett problem innan du värmt färdigt och lödningen svalnat


Sedan är jag rädd för att din vakumpump inte är tillräckligt - du skall ned under 1 mBar helst, framförallt när du senare skall torka systemet innan påfyllning med gas.

egentligen skall man ha tvåstegs vane-vakumpump men kostar så mycket att det har man inte råd med för engångsgrejor.

ett gränsfall till duglig pump (sÃ¥ länge för kylmaskiner som inte skall jobba i minusgrader pÃ¥ evaporatornsidan) är enstegs vakumpump tex. frÃ¥n jula http://www.jula.se/vakuumpump-130-w-739002, även om det stÃ¥r 0.1 mBar (10 Pa) sÃ¥ räkna inte med lägre än lite under 1 mBar pÃ¥ en sÃ¥dan pump - och pumpoljan kan med fördel bytas till biltemas kompressorolja dÃ¥ jag i allafall fick bättre vakum med den än orginaloljan när jag väl börja kunna mäta vakumet med vakummätare. Se till att lÃ¥ta pumpen gÃ¥ riktigt varm med en _aning_ luftläcka innan du försöker jaga högsta möjliga vakum - i enstegspump mÃ¥ste man lÃ¥ta oljan avgasa och avfukta sig med en tids körning och en smula ballastgas som bortför dom mer flyktiga Ã¥ngorna i oljan. Pumpen blir 80 - 90 grader C varm och det är normalt och kan gÃ¥ i nästan obegränsad tid sÃ¥ länge det finns olja i tittfönstret[1]. Ett rÃ¥d köp en vattenavskiljarfilter av sintertyp  biltema 17-229 att sätta pÃ¥ utblÃ¥set av vakumpumpen - oljedimman som kommer ur vakumpumpen är sÃ¥ fin att den är nästan omöjlig att filtrera bort och det bästa jag kommit hittills är dessa sinterfilter som i allafall tar bort 90% av oljedimman som kommer ur pumpen... 

Tyvärr är man ganska blind utan en vakummätare som mäter i enstaka mBar och lägre och det är nästa jobbiga steg att försöka få tag på - det är först med en vakummätare man inser hur otroligt svårt det är att få saker tätt i vakum, speciellt om det är slangar inblandat...

Jag slogs med detta för nÃ¥gra Ã¥r sedan och utmynnade i denna lÃ¥nga text http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=18&t=188891&start=360 där det handlar om att själv bygga pirani-vakummeter med hjälp av julgransbelysnings-glödlampa frÃ¥n biltema, reglerbar spänningskälla  och en lite bättre multimeter - och detta är seriöst, det fungerar!

...och man lärde sig att strunta i slangarna och göra allt i kopparrör istället om man vill ha nÃ¥gon vakum kvar i systemet nÃ¥gon längre tid... en koningssats som kan göra bÃ¥de enkelkona och dubbelkona bör införskaffas samt hona/hane bromsnippar och sedan köra med en dubbelkona mot en enkelkona som ett sätt att fÃ¥ täta kopparrörskarvar som tÃ¥l att ansättas i allafall ett par gÃ¥nger innan dom mÃ¥ste göra om igen för att vara täta - ja, du märker själv - att hantera vakum i 1 mBar omrÃ¥det och lägre läckfritt  är fasen sÃ¥ mycket knepigare än att hantera luft under tryck... det är liksom mÃ¥nga tiopotenser i skillnad i vad man menar med en läcka - en läcka som är omärklig vid 10 bar och knappt kan tas med sÃ¥pvatten - är korsdrag när man vakumsuger i omrÃ¥det 1 mBar och lägre.


...och inte långt efter så fick jag tag på vakumpumpar och vakummätare i helt annan klass än vad jag hade tidigare, och man fick ambitionen att jaga vakum i 0.0000001 mBar klassen och helst lägre (dvs. radiorörsvakum) ;-)

[1] pga. att luften skulle bli > 1700 grader C varm när den komprimeras från 0.001 Bar till 1 Bar om den inte kyldes av oljan, och den fina oljedimman som man ser är helt enkelt oljan som dunstat av hettan från komprimerande luften i slutfasen i kompressionen och sedan kondenserar igen som dimma - man ser att oljan som tillslut samlar sig i sinterfiltret är betydligt mörkare än oljan i kompressorn och är inget man skall hälla tillbaka i kompressorn - den har delvis börja kola pga. hettan. Kör man en sådan vakumpump i många tusen timmar med väldigt liten flöde (dvs hela tiden suga max vakum) så kommer även oljan i pumpen att mörkna pga. oxidation av luften som passerar och när det är mörkbrunt så skall den bytas oavsett.

   

« Senast ändrad: 08 mars 2012, 23:15:19 av xxargs »

Utloggad Fredde80

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Går det att laga en förångare?
« Svar #10 skrivet: 17 augusti 2013, 18:35:54 »
vakumsuga innan lödning ???



Utloggad Niclas.Hedlund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Går det att laga en förångare?
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2014, 15:36:34 »
Jag är lite nyfiken på hur det gick med reparationen?

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Går det att laga en förångare?
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2014, 18:52:09 »
Jag tycker ni är lite kinkiga för en trasig avfuktare:-) Att löda läckan är nog betydlig enklare än att byta torkfiltret. Torkfiltrets huvudsakliga uppgift är ju att förlänga drifttiden genom att suga upp fukt, men så länge förångningen är över noll kommer man långt med lång vacuumsugning, (har man ingen vacuumpump får man spola systemet med köldmediegas) Det viktigaste är väl att man vågar ge sig på något man aldrig gjort förut?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Går det att laga en förångare?
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2014, 21:34:47 »
Inget gasspolande om det inte är typ propan/propylen/butan som man spolar ut luften med (vilket man kan göra i de flesta fallen då små mängder gasformig HC kvar i en kylmediekrets har i stort sett ingen verkan alls när man släpper på den 'riktiga' köldmediet, medans luft är något helt annat - tex. R422a som används i ersättning för R22 har 3.4% isobutan för att mineraloljeflödet skall funka i mineraoljesmorda anläggningar (sedan att soppan i sig inte är någon hit GWP-mässigt för sin höga andel R143b i blandningen är en annan sak - den är tom. är lite värre än R404A i det avseendet som också har stor andel R403b... dock R404A fungerar inte tillsammans med mineraolja...)

Det fins en hel del maskiner - framförallt sjövärmeanläggningar från 80-90 tal som ganska framgångsrikt har ersatt den numera förbjudna R502 och/eller R22 av händiga och pålästa ägare med just propan från husvagnstuben och anläggningarna körs åratal efter detta trots att de rent ekonomiskt är avräknade sedan decennier...

- Även om man hemmamekar kylmaskiner så skall fortfarande ha attityden att om det pyser minsta lilla HCF-gas ut i luften så har man klantat sig och det finns förbättringspotential både i material man använder och hantering till nästa tillfälle.

och är det så mycket risk för läcka att att det teoretiskt kanske kan brinna någonstans, vare sig i anläggningen eller i mätställ mm - ja, då skall man absolut inte ha HCF-gas i anläggningen!!

Kort sagt mekar man hemma så skall ambitionen inte vara sämre än en kylnisse när det gäller att minimera HCF-utsläpp.

Personligen anser jag att även en billig Jula vakumpump för 1500:- som i praktiken kan nÃ¥ runt 0.5 - 1 mBar absoluttryck om man verkligen fÃ¥tt det tätt överallt och vakumsuga systemet är mycket bättre än nÃ¥gon av alternativen som att spola ut luften med köldmedie (olagligt) eller nÃ¥gon HC-gasol blandning där man inte har riktig koll pÃ¥ fukthalten och hur mycket metanol och etymerkaptan (luktmediet) det är i denna (om man är lite händig sÃ¥ kan bÃ¥da torkas bort ganska duktigt med hÃ¥rdtorkad silikagel i ett slangfilter innan gasen släpps in i systemet - dock vakumpump är fortfarande närmast nödvändig här för att fÃ¥ ut luften ur silikagelkristallerna innan gasen flödar igenom... kort sagt _allt_ är mycket enklare om man har vakumpump !!) 

Har det varit hÃ¥l i röret som avfuktaren TS startade med sÃ¥ mÃ¥ste man byta torkfilter dÃ¥ fukt tar sig in jättefort även genom ett litet hÃ¥l dÃ¥ fukthalten inne i en maskin ligger runt 1% Rh (och varning runt 4-10% Rh och eventuella tittglas färgmarkörer börja ändrar färg)  och en maskin som är byggd hermetiskt sÃ¥ är det inte mycket torkmedel i dessa och det mesta av kapaciteten förbrukas dom första timmarnarnas drift när den är ny när kompressorns olja torkas upp dÃ¥ frÃ¥n metallburk (och vattenÃ¥nga bundet i motorns lindningars isolering) brukar ligga pÃ¥ 50 ppm och skall ned till 10 ppm fukthalt.

« Senast ändrad: 17 januari 2014, 21:42:29 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 480
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!