Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nordic Air NA 8000 lv  (läst 11257 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bsv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nordic Air NA 8000 lv
« skrivet: 15 oktober 2005, 18:54:38 »
Har installerat en Nordic Air NA 8000 LV, och funderar på om inte det behövs en extra varmvattenberedare?varmvatten blir ju bara ca 50grader, ska inte behövas enl. leverantören.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Nordic Air NA 8000 lv
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2005, 21:06:17 »
Jag ser din Vp är ej som de vanliga från de stora NIBE;CTC;IVT ...

Citera
Där är en extra växlare som placeras innom hus. Det gör att man ej har problem med frysande vatten vid ström avbrott.
Det har diskuteras en hel del här i forumet. De lite mer värmebärar flöde än nibe. (1188l/h) Det gör att temp över värmeväxlaren blir lägre i diff och därmed lägre framledningstemp. De räknar ju på 45 grader VB.

Men sen tycker jag Ljudnivån verkar hög 55 db.

 


Som svar på din fråga om VV temp vill de docka detta till en annan värmekälla så de förusätter då att man höjer tempen till 55 grader i den.
Mitt förslag koppla in en 100 l elberedare som du ställer på 55 grader för att vara säker. sen har du VV kapacitet i överflöd.


Sen vill jag du bidrar med loggning och resultat på hur det går nu i vinter och hur mycket el som sparas .

http://www.strategtrade.se/get.php?file_id=655

« Senast ändrad: 15 oktober 2005, 21:27:38 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nordic Air NA 8000 lv
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2005, 21:59:44 »
Självklart behöver du en vv-beredare i serie med tanken. Har du mångna tonåringsdöttrar = 100liters annars räcker det nog med en 50 liters
Hur är Nordic inkopplad på systemet? Är det med en bivalentshunt och 2 cirk.pumpar enligt Strategs skiss, eller har de kommit en egen ide.
Om du har en 4-vägs ventil (bivalent) har du en shuntautomatik påden eller sköter du det manuellt?
Mest kyla men lite värme också

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nordic Air NA 8000 lv
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2005, 02:03:01 »
nordic air .man undrar  vad det är kvar i den maskinen vid minus 20 grader som dom skriver den ska gå ner till .borde ha löst på lågtrycket för länge sen.och hur många år tar man av kompressorns livstid när den stressas ner till dom här temperaturena. en vanlig 407 vill ingen seriös tillverkare köra lägre en minus 10 går man lägre tar man minst 5 år av maskinen  som innstallatör har man ett 10 årigt funktions garanti till slut användare läs vad boverket säger om varmvatten temperaturer gällande legionella.sen nästa sak man tycker är en ren katasrof . enfas 220 volt. oftast till den lilla kåk som en sån liten maskin passar till finns det inte mer en 16 amp  i huvud säkring .man behöver inte vara kung i matte för att förstå att den ekvationen inte går ihop. det finns knappt ström kvar för en sänglampa på den fasen . vilket jag tycker är ett säljar ansvar att se till att dom produkter som säljs anpassas för det klimat och förusättningar som är befintligt på marknaden.nej gott folk jag tror vi konsumenter känar på att köpa svenska grejer ctc euronom bra värmepumpar euronoms i rostfritt. om 6 år är det ingen rost hög som står där och dom håller vad dom lovar är tok nöjd med min10,5  framförallt mina grannar för den hörs ingenting knappt40 decibel och efter att ha läst på så stannar den vid minus 10 grader för att jag ska kunna få 12-15 års livslängd på maskinen .m.v.h obelix

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!