Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TrÃ¥dlös hygrometer  (läst 8509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Trådlös hygrometer
« skrivet: 14 juni 2011, 20:09:03 »
Vilken ska man ha? Duger det med en billig från exempelvis clasohlson?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9635
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Trådlös hygrometer
« Svar #1 skrivet: 14 juni 2011, 22:53:20 »
Jag kör med tyska BRESSER som gör grejer med hyfsad kvalitet. Säljs ibland på Lidl. Går att löda om givarna så man får 3 st som sänder på olika kanaler om man köper 3 paket. Även OREGON är ett känt kvalitetsfabrikat. Kan också finnas något här på web-shopen som har bra precision.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Trådlös hygrometer
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2011, 23:00:51 »
oregon har jag kört med. Köpte på kjell o co. Bra pris och mycket väl fungerande.
Går att ha flera olika sensorer/sändare. Jag körde med 3st.

Visade sig vara kompatibel med min davis vantage pro 2 så dess givare kom upp på oregon displayen också.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Trådlös hygrometer
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2011, 20:34:53 »
Skulle den här kunna duga: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162544766 ?
Får man tillräckligt nogranna värden med en sån billig pryl eller är det dyrare grejer som exvis oregon som gäller?
Hur är det med kalibrering av hygrometrar, måste man göra sånt ibland?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Trådlös hygrometer
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2011, 21:16:24 »
den kostar en tredjedel av oregon och är säkert bättre än priset indikerar. Säkert inte lika bra som oregon men det vet jag inget om. Har inte testat. Har för mig det gick att hitta lite användarfeedback på nätet.

Jag körde som sagt med oregon och det gick lös på 1100 med en extra givare. Då har man totalt tre. En i displayen och två stycken trådlösa.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9635
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Trådlös hygrometer
« Svar #5 skrivet: 21 juni 2011, 23:09:13 »
Att kalibrera ovanför saltlösning i sluten box och exakt temperatur under ett dygn är naturligtvis det bästa men tar lite tid att ordna. Risken för avdrift och ökat mätfel är störst om hygrometern hela tiden befinner sig i ca RF75% eller högre utan möjlighet att torka ur ibland.

Själv ställde jag alla mina termometrar och hygrometrar (8st) inkl givare på ett bord ett par dygn sommartid med ca RF50% inne och tittade efter vilka som visar som "de andra" respektive hade avvikelse mot genomsnittet. Har en Oregon och den visade aningen mindre RF% än de andra fabrikaten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Trådlös hygrometer
« Svar #6 skrivet: 22 juni 2011, 20:18:34 »
Man kan utgå ifrån att eletroniska hygrometrar som nya kommer att visa ganska rätt efter något dygn när de placeras i plastpåse/vattetät burk tillsammans med vatten fuktad koksalt, eftersom det är så de kalibreras på fabrik

det som är problemet med dom flest hygrometrarna är att de sluta mäta rätt när man närmar sig 20% Rh och därunder och kommer inte lägre även om de placeras i 200 grader ungstorkad silikagel.

hade ett projekt för länge sedan där jag ville mäta i intervallet 0-5 %Rh hyffsat noga och jag fick leta länge innan jag fann en sådan sensor som enligt datablad garanterat klara detta.

det jag också noterat med hygrometerar kombinerat med temperaturmätare från bl.a biltema att hygrometerdelen efter några år inte fungerar längre - det är nog inget fel på elektroniken utan att använd hygrometersensor har åldrats.

mao. att kolla hygrometern i en burk med fuktad koksalt då och då kan vara bra om uppmätta värde är viktiga.

0% Rh punkten är lite knepigare att fÃ¥ till men en ganska bra kompromiss i omrÃ¥det 0-1 är just i ugn (ca 200 grader C)  torkad silikagel [1] som man lÃ¥ter svalna i tillräckligt i en vid glasburk med tät lock med tunn packning - det skall vara gastätt när det är förslutet. Den silikagelen är väldigt fukthungring vid 20 grader och hÃ¥ller halten nära 0% Rh.

eller som jag med Rh-sensor inbyggda i T-rör för att kunna mäta på gas under tryck - man kör vakumpumpen och når man 0.01 mBar och lägre så är det inte mycket fukt kvar vid rumstemperatur.



[1]vit kattsand av den lätta, kiselgeltypen fungerar utmärkt och mycket billigare än smÃ¥pÃ¥sarna man köper som torkmedel - pÃ¥sarna tÃ¥l i regel heller inte 200 grader utan att bli bruna och svarta dÃ¥ dessa har en massa jox pÃ¥ sig som inte har med torkningen att göra) 

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Trådlös hygrometer
« Svar #7 skrivet: 23 juni 2011, 08:31:46 »
Alltså... placera givaren (hygrometer) i några dygn i plastpåse/vattetät burk tillsammans med vattenfuktad koksalt gör att hygrometern kalibreras. Det låter ju fantastiskt enkelt. Vad är det för magiskt som händer när man gör så? Vad ska hygrometern visa efter 2 dygn i vatten/salt blasket? Och hur funkar det egentligen? Jag antar att hygrometern inte ska ha kontakt med salt/vatten blandningen? Det är inte fara för rost för hygrometerns elektronik? Kan jag göra så med hygrostaten för CTR300TT?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trådlös hygrometer
« Svar #8 skrivet: 23 juni 2011, 08:34:54 »
Den kaibreras inte, men du kan se om den visar rätt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!