Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Matreal kostnad i % för ett hus...  (läst 19022 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Matreal kostnad i % för ett hus...
« skrivet: 05 oktober 2010, 15:44:57 »
Hej
få se om nån vet svaret
Hur stor % av ett nybyggt hus är ren matreal kostnad ?

Dvs vad kostar virket,fönster,Isolering,lister mm mm ett hus ?
säg att ett nybygge gÃ¥r pÃ¥ hmm 1000000 kr dÃ¥ mÃ¥ste det ju gÃ¥ att räkna ut att tex arbetet stÃ¥r för xxx antal % virket för en vissdel %  Ã¥ övriga avgifter,bygglov mm mm för xxx %

det måste ju gå att räkna ut om man jobbar med att tillverka hus...

finns det nån som vet ?
« Senast ändrad: 05 oktober 2010, 15:47:21 av Dr Chun-Lan »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Matreal kostnad i % för ett hus...
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2010, 16:30:07 »
Jag har hört en summa på 7000kr/kvm i material och lika mycket till i arbetskostnad.
Sen tilkommer VVS och el, vitvaror och ytskikt.
I VVSen lär ju materialkostnaden vara betydligt högre än arbetskostnaden och för elen tvärtom. Så det Kanske hamnar på 50/50 när allt är klart.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Matreal kostnad i % för ett hus...
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2010, 17:49:06 »
Kök & badrum brukar beräknas kosta mer per m2 än övriga rum. sedan så är det nog väldigt stor skillnad i vem som köper och var när material skall handlas. En stor firma har ohyggliga rabatter, men kanske å andra sidan inte snålar och försöker få ut maximalt av varje liten bräda.

En ekonomiskt sinnad person som kanske kan vara lite om sig och kring sig kan nog hitta billigt material själv. Är denne sedan också spillsnål så kan han nog bygga ganska billigt.

Törs man fråga varför du undrar?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Matreal kostnad i % för ett hus...
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2010, 20:30:48 »
hej
tjaa mest att jag gärna vill veta ..hur dom olika % satserna ser ut...

ta tex ett blockhus skulle va skoj å veta den riktiga verkliga tillverkningskostnaden..vad vägblocken kostar att tillverka
ha en bekant som byggt block å jag har för mig att dom han göra hyfsat många per dag 3-4st om jag inte minns fel

har suttit å räknat lite på en höft å kommit fram till att det bör gå att göra ett rent block för 2500-3500 kr väldigt grovt räknat...i mitt fall så räknade jag på att väggen skulle va
3,40 bred samt 2.60 hög.givet va det inga fönster i väggen.

vill man ska det nog gå att göra ett blockhus hyfsat billigt..om man inte räknar in skithus å kök
virke och isolering är ju inte tvär dyrt

har en bekant som byggde sitt eget hus av egen skog,,,givet lösvirke.
den kåken byggdes enligt mig onödigt dyrt med full källar våning= dyrt
om jag inte minns fel så pratade hon om 400 000 kr med bergvärmen installerad..
dvs ca 300 000 kr i ren  matreal kostnad +en jävla hög med eget arbete...

ett blockhus bör va lättare att montera i hop syrrans älvsbyhus tog det en vecka att sätta upp
sen flyttade dom in...

sen går det säkert att spara in rejält med kr på vettig planlösning,smart å enkelt värmesystem
kör man våldsamt isolerat så minskar ju uppvärmnings behovet radikalt...man bör tex klara sig väldigt långt med en 5kw luft/luft pump å en liten vatten mantlad kamin..
minimera vvs jobb å placering av tex varmvatten anlägning man behöver ju inte ha det på andra sidan kåken
utan det bör gå bra att ha allt vatten hyfsat koncentrerat på ett ställe i kåken
samma sak med elen det måste gå göra det enklare å att det lika fullt ändå funkar



« Senast ändrad: 05 oktober 2010, 20:58:15 av Dr Chun-Lan »

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Matreal kostnad i % för ett hus...
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2010, 22:04:29 »
I en artikel från PEAB sägs det att materalkostnaden sällan överstigen 15%, jag tycker det låter lite.

Jag vill inte göra dig besviken men jag har svårt att tro att du kan åstadkomma en bättre planlösning som minimerar kostnader för VVS och el etc. än vad proffsen kan. Det finns milt uttryckt rätt stor erfarenhet och kunskap om hur detta görs i branschen, ta därför hjälp av en arkitekt. Svängrummet för finurliga lösningar på VVS och el är nog inte så stora i praktiken när vi pratar nybyggnation då det finns ett antal hyllmeter med regler som skall följas
Dessutom kan man nog med fog påstå att du inte kan pressa dina materialleverantörer lika bra som inköparna för husföretagen kan. Likaså kommer du göra fler fel som kostar pengar. Du kommer också behöva en ansenlig arsenal av verktyg och maskiner, speciellt om du ska ge dig på att gjuta betongelement också.

Men visst finns det ändå med all säkerhet mycket pengar att spara om man gör mycket arbete själv, men är det värt det? Det är en högst subjektiv värdering...
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Matreal kostnad i % för ett hus...
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2010, 23:22:24 »
Inte gratis att bygga hus eller bygga till. För många år sedan frågade jag försiktigt vad det kostade per kvadrat att bygga ut. 10.000:- per m2.
Skulle bygga ut 30m2 alltså minst 300000:- knUp

Skämta med mig aprillio. Material kostar inte mycket men skall man leja, ja då blir det dyrt. Men huromhaver kostade det 50000:- dyrt tycker jag, många timmar nedlagda. Badrummet på femton m2 med klinker kakel tätsikikt osv var givet dyrast. Mer än 2000:- per m2 är dyrt! Så frågan är berättigad Doktorn.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Matreal kostnad i % för ett hus...
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2010, 23:32:18 »

Det gÃ¥r att beräkna materialkostnaden för ett hus genom att studera ritningen och räkna pÃ¥ byggfirmans materalpriser. Som kungen sa...  "det kommer inga stekta sparvar flygande"   Thumbsup
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Matreal kostnad i % för ett hus...
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2010, 16:22:36 »
Jag vet att det inte är gratis att bygga hus men en 30% skillnad är en jävla hög med pengar då vi pratar hus och hus priser...

har köpt blandare på jula till vårat skit hus å visst dom är inte lika fina som tex moras blandare men f-n så mycket billigare å hör å häpna dom funkar...min har hålle tätt i flera år
hadde tidigare en FM blandare i köket Ã¥ den satan droppade som ett sÃ¥ll trots att en rörkrökare va dit Ã¥ renoverade fin blandaren...nu sitter det  en jula blandare där Ã¥ den ha hÃ¥lle tätt  i 3 Ã¥r...ta i trä

jagar man priser å köper in grejer på rätt ställen så ska det fasiken gå att hålla nere totalpriset med säkert 25%
jag vet bara vilka jävla påslag det är på vissa rördelar hos rörkrökaren
har man minst 60-70% påslag på grejerna man säljer + en timkostnad på 6-800 kr per tim så
är det inte underligt att allt man gör upplevs dyrt...av kunderna

innom min branch så får vi debitera max 340kr per tim å vi får alldig timtid utan allt jobb ska gå på accord eller fasta ersättningar...pratade med våran revisor å han skrattade å sa att jämför er med tex en snickare eller rörkrökare...ni ligger minst 250kr i timen för lågt
han påstod att vi hadde minst lika stora kostnader om ej större än vad byggare å rörkrökare har

då vi måste hålla oss med bilar...arbets kojor + röjsågar och drivmedel + arbets kläder och div annan utrustning...att få betalt långa arbets resor år häller inte att tänka på..
det ska ingå i våra 340kr per tim...som vi alldrig får som betalning

nää jag tror att det ska gå bygga billigare speciellt om man gör det som en fabriks produktion
en vanlig fabriks lön är ändå lägre än en byggare......



Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Matreal kostnad i % för ett hus...
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2010, 18:14:35 »

har köpt blandare på jula till vårat skit hus å visst dom är inte lika fina som tex moras blandare men f-n så mycket billigare å hör å häpna dom funkar...min har hålle tätt i flera år
jagar man priser å köper in grejer på rätt ställen så ska det fasiken gå att hålla nere totalpriset med säkert 25%
jag vet bara vilka jävla påslag det är på vissa rördelar hos rörkrökaren
har man minst 60-70% påslag på grejerna man säljer + en timkostnad på 6-800 kr per tim så
är det inte underligt att allt man gör upplevs dyrt...av kunderna

Wow! 60-70% påslag....6-800 kr i timmen för en röris, vart bor du? jag ska flytta dit direkt :D

Visst kan man köpa blandare på Jula och takpapp på Rusta osv.osv men vilket ansvar tar dom för produkterna om det händer något?
blandare från Jula och IKEA m.m är bara skit, dom håller inte ens för en provtryckning det tror jag alla rörisar är ense om



Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Matreal kostnad i % för ett hus...
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2010, 13:24:20 »

har köpt blandare på jula till vårat skit hus å visst dom är inte lika fina som tex moras blandare men f-n så mycket billigare å hör å häpna dom funkar...min har hålle tätt i flera år
jagar man priser å köper in grejer på rätt ställen så ska det fasiken gå att hålla nere totalpriset med säkert 25%
jag vet bara vilka jävla påslag det är på vissa rördelar hos rörkrökaren
har man minst 60-70% påslag på grejerna man säljer + en timkostnad på 6-800 kr per tim så
är det inte underligt att allt man gör upplevs dyrt...av kunderna

Wow! 60-70% påslag....6-800 kr i timmen för en röris, vart bor du? jag ska flytta dit direkt :D

Jag har samma erfarenhet. När jag renoverade köket så ville rörmokaren ha 2000:- för en FM Mattsson diskbänksblandare som jag kunde köpa för 1200-1300:- i bygghandeln. Förmodligen ännu billigare med lite anträngning - Självklart sa han att det var ett extra bra specialpris eftersom han hade fina rabatter hos sina återförsäljare...

När jag inte ville köpa av honom sÃ¥ blev han sur och ville inte ens göra installationen pÃ¥ löpande räkning...  fiR:

Citera
Visst kan man köpa blandare på Jula och takpapp på Rusta osv.osv men vilket ansvar tar dom för produkterna om det händer något?
blandare från Jula och IKEA m.m är bara skit, dom håller inte ens för en provtryckning det tror jag alla rörisar är ense om

Jag har blandare från både Jula och IKEA. IKEA-blandaren är säkert tio år gammal och har aldrig krånglat.
Vilket tryck är det dom inte klarar vid provtryckning?

Iofs har jag aldrig haft några problem med vare sig mina budget- eller märkseblandare, men jag kanske bara har haft tur...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Matreal kostnad i % för ett hus...
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2010, 15:27:50 »
har samma erfarenhet ...blandarna som jag har funkar bra ...
enda negativa som jag hört om sÃ¥nna billiga blandare va av en kompis...dom hÃ¥ller ju inte om dom fryser  ????????? normalt eller

ids inte tjafsa om detta mer jag vet att det finns tex väldigt bra fönster från polen som inte är i närheten av dom svenska priserna ...samma med isolering,vvs grejer mm mm
polackerna trodde jag skämtade då jag köpt nytt kök...45 000 för ett kök kunde man ju alldrig kunna betala så dyra kök fanns ju inte....

så jag tror visst att det ska gå kapa några hörn om man bygger ett hus...och särskillt om man bygger på rätt sätt,är huset väldigt välisolerat och har öppen planlösning så ger jag mig f-n på att ....en liten vatten mantlad kamin +acctank och tex nån vatten buren fläkt radiator är fullgott värme system..tex en 4-5 kw luftvärme pump skulle ju klara å värma det huset utan större problem...kostnaden för ett sånt värme system är ju obefintlig om man jämför golvärmme system med en jord eller bergvärme pump eller en ren vedanläggning..

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Matreal kostnad i % för ett hus...
« Svar #11 skrivet: 08 oktober 2010, 17:03:50 »
Du kan ju kolla vad ett fiskarheden kostar, det är ju mest bara matr.
Det finns flera aktörer som säljer kompletta byggsatser till hus, att jag nämner Fiskarheden beror på att just dom har ett mycket bra system med uppmärkta "paket" där man öppnar paket efter paket och i paketen ligger allt färdigkapat för de moment som är aktuellt.Arbetet tillkommer.
Skulle det vara enkelt och "ekonomiskt" att sälja byggsatser skulle både utbudet och efterfrågan vara större.
Att bygga ett hus för 400 000:- är omöjligt om man inte fÃ¥r det mesta gratis, bara plattan kostar över 200 000:- ett "tegeltak" i stort lika mycket. Och oftast ÄR det skillnad tex Södra skogsägarna gör en vaxad panel som säljs av bÃ¥de Byggmax och "finare" kedjor skillnaden är att Byggmax panel INTE är ändspontad och ger rätt mycket spill medan den betydligt dyrare i "fina" butiken(i övrigt samma) som  är änspontad inte ger nÃ¥tt spill och blir snyggare samt gÃ¥r snabbare att montera. Den totala kostnaden blir ungefär den samma med "fina" butikens blir snyggare.
Vissa av dom"billiga" blandarna passar inte ihop med standard VVS grejer, men är man lekman spelar det mindre roll för man har i alla fall oftast skaffat fel detaljer.
Men oftast gör det inget om man har dålig passform och matr om man gör jobbet själv man tycker att det blir bra. Lejer man däremot en fackman brukar kraven på slutresultatet höjas några snäpp.
Man måste ha mycket god kännedom om hur man gör och vad man behöver för att få ekonomi OCH kvalitet på ett husbygge.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Matreal kostnad i % för ett hus...
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2010, 17:44:47 »
Vi byggde ut 25 m2 för några år sedan, och trots att jag fick limträbalkarna som användes till golvreglar så slutade enbart materialet på någonstans mellan 100 000 och 110 000 kr.
Byggde med trossbotten/krypgrund, 8 fönster, en helglasad altandörr, rätt mycket el och uttag, allt köptes på billigast möjliga sätt, typ byggmax för isolering, direkt från Plannjas fabrik för plåttaket och allt därtill, elen via en kompis som är butikschef hos en grossist, fönster/dörr via nätet, snorbilligt.
Det blir ändå pengar, och en helvetes massa jobb.
Höll nog på i snitt 12 timmar/dag i nära 5 månader innan det var klart.
Men då är man ju ingen utbildad snickare heller...

Bara målarfärgen gick säkert på flera tusen kronor, det är sånt man inte tänker på kanske, men det kostar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Matreal kostnad i % för ett hus...
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2010, 18:45:11 »
Jag bygger ut 40kvm.
Det hamnar nog en bit över 400 000.
Det enda jag gör är att målning,Tapetsering, Golv
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Matreal kostnad i % för ett hus...
« Svar #14 skrivet: 09 oktober 2010, 00:49:48 »
Kan fixa hus åt dig. Jobbar på en firma som bygger allt. Vill du göra mest själv så går det bra. Har byggt stommar år många snickare som rest själv å låtit kompisar jobba.

Detta är ett som en snickare köpte.

http://americanstylehouse.blogspot.com/
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!