Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Häck problem!!!  (läst 26849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad assar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • fortfarande nybörjare
Häck problem!!!
« skrivet: 09 juni 2010, 19:06:19 »
Det är så här att jag satte en liguster häck för ett antal år sedan i samförstånd med dåvarande ägaren mitt i tomtgränsen, allt var frid och fröjd tills han sålde huset och ett äldre par från huvudstaden köpte huset.
 Efter ett tag sÃ¥ planterade dom tuja runt hela sin tomt även innanför ligustern jag pÃ¥pekade dÃ¥ lite försiktigt att det var kanske inte sÃ¥ smart att sätta häck pÃ¥ häck men sÃ¥ blev det. Och som ett brev pÃ¥ posten sÃ¥ tjafsar dom nu om min liguster som stÃ¥r där den stod när dom flyttade in och tomtgränsen hit och dit. Vi här nere är inte riktigt vana vid sÃ¥nt här, det finns inte.
Förra ägaren är nu död sÃ¥ han kan jag inte hänvisa till. Dom säger t.o.m att dom satte tujan först men jag har flertal foto sÃ¥ klart som motbevisar det. Deras tujor växer hej vilt och börjar nu bli stora, riktigt stora jag hÃ¥ller ligustern pÃ¥ ca 2m. Vad ska jag göra? Över min döda kropp att jag tar bort liguster jag har haft ett djävla jobb med att fÃ¥ den tät och fin, och nu växer dom in i varandra. Vad ska jag göra????  fiR: Eller ska jag vänta ut dom  >:D
Nibe 1215-7 400 meter slang. Bor i Skåne (utanför Ystad).
Ca 150 kvm+ källare 45 kvm innan ca 3,5 kbm olja.
06-07   drifttid 3450 tim  9 tillsats  6938 starter
07-08   drifttid 6961 tim  21 tillsats  13658 starter
08-09   drifttid 10689 tim  32 tillsats  18647 starter

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Häck problem!!!
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2010, 20:57:27 »
DISEL / GROVSALT !!!!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Häck problem!!!
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2010, 21:41:14 »
Avmaskning om det är häckproblem på katten *roflmao*
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Häck problem!!!
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2010, 21:55:18 »
Och som ett brev på posten så tjafsar dom nu om min liguster som står där den stod när dom flyttade in och tomtgränsen hit och dit. Vi här nere är inte riktigt vana vid sånt här, det finns inte.
Förra ägaren är nu död så han kan jag inte hänvisa till. Dom säger t.o.m att dom satte tujan först men jag har flertal foto så klart som motbevisar det.

Inte behöver du fotobevis, självklart är häcken som planterades först planterad pÃ¥ tomtgränsen. PÃ¥stÃ¥r de att tujan är planterad först sÃ¥ säg att dÃ¥ gÃ¥r väl tomtgränsen där dÃ¥.  >:D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Häck problem!!!
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2010, 23:56:27 »
Med all sannolikhet får han ge sig om det kommer tiil tvistemål. Men Carl N s ide var inte dumm, be honom flytta gränspålarna. Thumbsup
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad assar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • fortfarande nybörjare
SV: Häck problem!!!
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2010, 17:23:57 »
Jag blir bara så trött på sådana här människor, men jag ska försöka att bara skita i dom.
Innan idag var dom ute och satte två långa pinnar i tomtgränsen? Jag får se vad dom ska hitta på nu då..... Jag tror nog dom har något djävulskap på gång vi får se.
Kan man känna sig lugn om det skulle bli en tvist tro???
Nibe 1215-7 400 meter slang. Bor i Skåne (utanför Ystad).
Ca 150 kvm+ källare 45 kvm innan ca 3,5 kbm olja.
06-07   drifttid 3450 tim  9 tillsats  6938 starter
07-08   drifttid 6961 tim  21 tillsats  13658 starter
08-09   drifttid 10689 tim  32 tillsats  18647 starter

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Häck problem!!!
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2010, 08:49:16 »
Jag blir bara så trött på sådana här människor, men jag ska försöka att bara skita i dom.
Innan idag var dom ute och satte två långa pinnar i tomtgränsen? Jag får se vad dom ska hitta på nu då..... Jag tror nog dom har något djävulskap på gång vi får se.
Kan man känna sig lugn om det skulle bli en tvist tro???

Tror nog tyvärr att du måste ta bort din häck om det blir en tvist, häckar skall placeras så att du kan underålla båda sidorna från din egen tomt.
Dock brukar varken kommun eller polis vilja blanda sig in i dylika trångmål, så om du bara mentalt orkar med att de gnäller så lär de få problem att tvinga dig ta bort din häck.
Om DE plockar bort den så är det egenmäktigt förfarande, och då kan du stämma dem.

Vad de kan göra är att ta saken till tingsrätten, och som sagt, då kan du få problem, men det är väldigt få som går så långt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Häck problem!!!
« Svar #7 skrivet: 11 juni 2010, 09:10:31 »
Jag blir bara så trött på sådana här människor, men jag ska försöka att bara skita i dom.
Innan idag var dom ute och satte två långa pinnar i tomtgränsen? Jag får se vad dom ska hitta på nu då..... Jag tror nog dom har något djävulskap på gång vi får se.
Kan man känna sig lugn om det skulle bli en tvist tro???

Tror nog tyvärr att du måste ta bort din häck om det blir en tvist, häckar skall placeras så att du kan underålla båda sidorna från din egen tomt.
Dock brukar varken kommun eller polis vilja blanda sig in i dylika trångmål, så om du bara mentalt orkar med att de gnäller så lär de få problem att tvinga dig ta bort din häck.
Om DE plockar bort den så är det egenmäktigt förfarande, och då kan du stämma dem.

Vad de kan göra är att ta saken till tingsrätten, och som sagt, då kan du få problem, men det är väldigt få som går så långt.
HÃ¥ller inte med dig. En häck som planteras, i tomtgränsen,  dÃ¥ bägge tomterna är bebyggda anses som gemensam häck. Detta kan inge ändra pÃ¥. Planterar man en häck och inte har nÃ¥gon benyggd tomt som granne sÃ¥ mÃ¥ste man plantera den sÃ¥ att man kan klippa den frÃ¥n egen tomt. Bor själv i ett omrÃ¥de där husen är byggda olika Ã¥rtal. Väst äldre hus, häck pÃ¥ deras tomt. Norr gemensam häck dÃ¥ husen är byggda samtidigt. Öster yngre hus, häck pÃ¥ min tomt. Tror grannen i detta fallet har svÃ¥rt att komma frÃ¥n den gemensamma ligusterhäcken.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Häck problem!!!
« Svar #8 skrivet: 11 juni 2010, 10:28:39 »
Ja jag instämmer helt i Hokanp:s beskrivning här att det är detta som gäller. Sen om en ny granne vill sätta ytterligare en häck på sin tomt innanför den befintliga häcken i tomtgränsen så är det väl upp till dem isf, men skulle denna nya häck innebära problem på något sätt för den befintliga ursprungliga häcken i tomtgränsen så är det grannen med thujorna som har problem och som är skyldig att reda ut detta isf och inte Assar. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 11 juni 2010, 11:14:17 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Häck problem!!!
« Svar #9 skrivet: 11 juni 2010, 12:53:11 »
Vad säger lagen?

"Klippa häck i tomtgräns
Har min granne rätt att klippa ner en häck som är planterad i tomtgränsen mellan våra tomter till tre decimeters höjd utan att fråga mig om lov?

Svar:
De enda bestämmelser av grannelagsrättslig natur som finns i jordabalken (JB) och som är relevanta på denna fråga är stadgandet i 3 kap 1 § att var och en vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom skall ta skälig hänsyn till omgivningen samt stadgandet i 3 kap 2 § om rätt för fastighetsägare att under vissa förutsättningar ta bort rot eller gren som tränger in på fastigheten från angränsande område.

Man kan säga att denna fråga måste bedömas från vad som kan anses vara "god sed" i grannelagsförhållanden. Alla häckar måste ansas tämligen regelbundet och med vissa års mellanrum även klippas ned helt och hållet. Om häcken innan nedklippningen var 150-200 cm hög är det naturligtvis en drastisk åtgärd att ta ner den till 30 cm. En sådan åtgärd bör man naturligtvis samråda med sin granne om.

Att märka är att det finns ett rättsfall från Högsta Domstolen från 1990 där en nedklippning av en häck från 190-200 cm till 150 cm inte gav klagande granne rätt till yrkat skadestånd för åtgärden."


Jag tolkar det som att man om man vill hårddra det kan ta bort allt som finns på den egna tomten om man är osams.
Skulle det bli tingssak är det stor risk att den som nödvändigt vill ha en häck kvar får se till att den står på egna tomten.
I vart fall om man inte gjort en skriftlig övereskommelse med grannen som skickats in till berörd myndighet för registrering - då måste efterföljande ägare överta det ansvar som den ursprungliga övernskommelsen gällde angående häckens placering och underhåll vid köp av fastigheten.

När det gäller lagar finns väldigt sällan plats för sunt förnuft, utan nyttjanderätten till den egna tomten styr först och främst om det inte finns skrivna överenskommelser.
Men som sagt, det går väldigt sällan till tinget, och varken Kommun eller Polis rör vid den typen av ärenden.
« Senast ändrad: 11 juni 2010, 12:58:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Häck problem!!!
« Svar #10 skrivet: 11 juni 2010, 13:00:26 »
Det kan gå illa om man har otur...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7279908.ab :(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Häck problem!!!
« Svar #11 skrivet: 11 juni 2010, 13:07:59 »
Gör ingenting. Låt grannarna hålla på.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Häck problem!!!
« Svar #12 skrivet: 11 juni 2010, 13:09:00 »
Man skall aldrig ha nåt på tomtgräns, eller äga nåt tillsammans med grannen om man vill att kontakten skall vara god, det blir förr eller senare konflikt om sånt som inte är helt soklart när det gäller äganderätt, nytta, ansvar, och utseende.

En normal granne klagar inte på en häck som finns när man köper ett hus, men OM de gör det kan det förstöra stämningen för lång tid.
Det är i vart fall min erfarenhet efter att under en viss tid bott granne med en man som hotade polisanmäla eller misshandla halva kvarteret inom loppet av ett halvår efter att han flyttat in...

I korthet håller jag dock med rocas, nu när den ändå står där, gör inget - utan försök iställer koppla av och strunta blankt i grannen.
Visst är det kul att ha bra grannar, men har man inte det är det bäst att försöka strunta i dem.
Om de sätter press på dig, hänvisa dem till tingsrätten.
« Senast ändrad: 11 juni 2010, 13:11:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Häck problem!!!
« Svar #13 skrivet: 11 juni 2010, 13:36:42 »
Vad säger lagen?

"Klippa häck i tomtgräns
Har min granne rätt att klippa ner en häck som är planterad i tomtgränsen mellan våra tomter till tre decimeters höjd utan att fråga mig om lov?

Svar:
De enda bestämmelser av grannelagsrättslig natur som finns i jordabalken (JB) och som är relevanta på denna fråga är stadgandet i 3 kap 1 § att var och en vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom skall ta skälig hänsyn till omgivningen samt stadgandet i 3 kap 2 § om rätt för fastighetsägare att under vissa förutsättningar ta bort rot eller gren som tränger in på fastigheten från angränsande område.

Man kan säga att denna fråga måste bedömas från vad som kan anses vara "god sed" i grannelagsförhållanden. Alla häckar måste ansas tämligen regelbundet och med vissa års mellanrum även klippas ned helt och hållet. Om häcken innan nedklippningen var 150-200 cm hög är det naturligtvis en drastisk åtgärd att ta ner den till 30 cm. En sådan åtgärd bör man naturligtvis samråda med sin granne om.

Att märka är att det finns ett rättsfall från Högsta Domstolen från 1990 där en nedklippning av en häck från 190-200 cm till 150 cm inte gav klagande granne rätt till yrkat skadestånd för åtgärden."


Jag tolkar det som att man om man vill hårddra det kan ta bort allt som finns på den egna tomten om man är osams.
Skulle det bli tingssak är det stor risk att den som nödvändigt vill ha en häck kvar får se till att den står på egna tomten.
I vart fall om man inte gjort en skriftlig övereskommelse med grannen som skickats in till berörd myndighet för registrering - då måste efterföljande ägare överta det ansvar som den ursprungliga övernskommelsen gällde angående häckens placering och underhåll vid köp av fastigheten.

När det gäller lagar finns väldigt sällan plats för sunt förnuft, utan nyttjanderätten till den egna tomten styr först och främst om det inte finns skrivna överenskommelser.
Men som sagt, det går väldigt sällan till tinget, och varken Kommun eller Polis rör vid den typen av ärenden.

Ja inte så mkt att säga om detta egentligen att en nedklippning från 190-200 cm höjd till 150 cm tycker inte jag heller borde föranleda något skadestånd även om hanteringen av en häck som är planterad mitt i tomtgräns alltid skall föregås av en dialog mellan de 2 resp grannarna/ägarna/ansvariga för häcken givetvis. Men att klippa ned en dylik häck om den nu är ca 150-200 cm hög till ca 30-50 cm höjd utan samråd med grannen är definitivt felaktigt och därmed fullt möjligt att driva ett skadeståndsärende gentemot denne. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 11 juni 2010, 14:24:16 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Häck problem!!!
« Svar #14 skrivet: 11 juni 2010, 13:43:18 »
Är du jurist Raffen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!