Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspumpar och flödesbalans  (läst 2798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad plotsky

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • tänka, tänka, tänka, frÃ¥ga...
Cirkulationspumpar och flödesbalans
« skrivet: 19 januari 2005, 10:09:41 »
...hmm stod nere och mediterade på vpn, för att se om det blev ngn skillnad då jag ändrade integralen till 80 gm och hysteresen till 10, och det verkar ha gjort en viss skillnad iaf från 140-150 kv/h till 120 kw/h vid +4/dygn. Men i slutet av cykeln får jag dessa siffror

Ute +4
Rumbör 20
Fram 35(31)
Retur 29(48)
Brine Ut -3
Brine in +2

Visserligen mycket att vara glad för, men det som stör mig är retur tempen, jag luftade en krets och då gick det upp till 30 gr iaf. Men jag misstänker att jag har för dåligt flöde i en del av radiator kretsen.

1 Pga obalans i kopplingen. Om man ritar upp ett kopplingsschema på värmekretsen så hamnar man tidigt vid ett t-kors, där åt ena hållet kommer man till 5 element och åt andra hållet till 30 stycken. Eftersom motståndet i den större kretsen är större kommer flödeshastigheten att vara långsammare och sålunda även effekten mindre (eller?)

2 När man installerade vår vp installerade man en tämligen stor cirkulationspump på vpn mot värmekretsen, man behöll den tidigare mindre cirkpumpen som då sitter "efter" den nya. Min undran är nu om man har en svagare cirk pump efter en starkare blir inte det att fungera som en strypning?



Min plan (Jag har en plan...) är att nivillera skillnaden mellan kretsdelarna, vilket lyckligt nog är en enkel sak, krävs bara 1 m kopparrör - så att man får förhållandet 20-15, och tämligen lika volymer, avstånden till den avlägsnaste punkten i de olika delarna är lika.

Behöver jag åtgärda pumpfrågan?
Thermia Robust 28 U/M, 420 m aktiv borra, 600 m2 uppvärmd yta. 20 galtar och några äldre plåtelement. Årsförbrukning ca 33.500 kwh värme+hhe. Och då har pumpen gått med en massa luft i brinekretsen mestadelen av tiden. Dagligdrift juli ca 17 kwh/d.m (Med hhe)

admin

  • Gäst
admin
Re:Cirkulationspumpar och flödesbalans
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2005, 10:20:36 »
Din deltaT är bra som den är, 6 grader ligger ju ganska precis där tillverkarna vill att den skall ligga.

Prova istället att mäta tempdiffen på de två slingorna, har du 10 gr deltaT på den slinga som har 30 rad, och 2 grader på den som har 5 rad, då bör du försöka dig på instrypning av slingorna - inte annars.
Instrypningen gör du enklast på de 5 radiatorernas grundflödesventiler. (om sånt finns)

Angående den gamla cirkpumpen... Jag skulle nog prova att ta bort den, dels kan den strypa flödet, och dels drar den ju effekt. (förutsatt att du kör den samtidigt)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Cirkulationspumpar och flödesbalans
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2005, 13:44:10 »
Alltid roliga installatörer, varför en större cirkpump?? Du har ju rejäla dimensioner på dina värmerör antar jag!?Då borde det inte behövas, att ha 2 efter varandra verkar rena nippran.

standardpumpen bör räcka gott och väl!?
Gör som Rickard säger, din tempskillnad på 6 grader är helt ok, kolla bara så att du inte har stor skillnad i tempdiff mellan slingorna 8jämför returtempen).
Men egentligen är rumstemperatyren en bra indikator också, har du lagomt varmt i rummen då är det ju lagomt flöde (effekt) på radiatorerna.

Vilken kurva kör du pÃ¥???  Du har ju redan bra flöde men pÃ¥ mÃ¥nga ställen kan man göre en rejäl vinst pÃ¥ att öka flödet och därigenom kunna sänka värmekurvan.

Men som sagt dina värde är ju fina  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad plotsky

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • tänka, tänka, tänka, frÃ¥ga...
Re:Cirkulationspumpar och flödesbalans
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2005, 18:55:32 »
...kurva 32, +2 på +5, +2 på 0 och +3 på -5, så egentligen ska jag nog höja rumbör och sänka kurvan, dvs ca rumbör 22 och kurva 29. Jag tror jag mest har 22 rör, överlag.

Alltså, mitt filosofiska dilemma är huruvida snitt flödet genom alla element gagnar på om jag istället för att strypa (hemska ord) den lilla kretsen bygger om den, vilket i detta fall innebär att man kapar på ett ställe och kopplar ihop den med en anna del av kretsen med ett ca 1 m koppar rör. Dvs inga större habrovinker. Vad gäller de(n) extra cirkpumparna (för det är faktiskt två - en för värme systemet och en för den tidigare vv kretsen mellan vvb och oljepannan) så är jag tämligen övertygad om att de ger en strypning. För att, mellan den nya och den gamla pumpen går det av en krets med 3 element som låter som sydvästpassagen själv. Det är inte ljud från cirkpumpen och det är inte luft, utan rent flödesbiljud, det är så hög hastighet på vattnet i kretsen att när man har elementet stängt och öppnar det lite så ger den initiala strålen ifrån sig ett jetljud.

Jag inbillar mig iaf att två relativt balanserade kretsar är bättre än en stor och en liten strypt. Har jag fel eller?
Thermia Robust 28 U/M, 420 m aktiv borra, 600 m2 uppvärmd yta. 20 galtar och några äldre plåtelement. Årsförbrukning ca 33.500 kwh värme+hhe. Och då har pumpen gått med en massa luft i brinekretsen mestadelen av tiden. Dagligdrift juli ca 17 kwh/d.m (Med hhe)

Utloggad peterf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Landvetter
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Cirkulationspumpar och flödesbalans
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2005, 19:01:24 »
Visst har du rätt, ju fler radiatorer du har på samma
slinga, destomer tappar du i tryck till de radiatorer
som ligger längst bort. Kanske inget problem, men
jag skulle kunna tänka mig att du skulle kunna sänka
hastigheten på cirk.pumpen om du har ungefär
samma tryckförluster i bägge slingorna.

/ Peter
Thermia Diplomat TWS 6, 160 m borra (153 m aktivt djup). Egen rör- och radiator-installation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!