Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Eluppvärmd luftburen golvvärme  (läst 6182 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skuru

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Eluppvärmd luftburen golvvärme
« skrivet: 24 september 2007, 22:57:51 »
Hej,
jag bor i ett relativt nytt hus byggt 2000), två våningar totalt 150 kvm. Idag är huset begåvat med elvärmd luftburen golvvärme (!!). Elförbrukning idag 33.000 /år. Min idé är att byta ”elpatronen”  (6kW) mot vattenburen/vattenburna tex Aircoil, www.aircoil.se) och därigenom kunna byta till ett värmepumpssystem. Huset har mekanisk ventilation. Idéer och synpunkter mottages tacksamt! Luft/vattenpump, frånluftvärme eller en kombination!?!?

Jag tar gärna emot tips om bra konsulter/installatörer i Stockholm (Nacka).

Tacksam för hjälp!
Torbjörn

 


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eluppvärmd luftburen golvvärme
« Svar #1 skrivet: 27 september 2007, 15:48:34 »
Hur funkar det egentligen?

Är det så att luften tas in utifrån, värms i en luftvärmare och skickas in i huset via rör i golven?
I så fall måste du ha någon form av frysskydd, annars kan din aircoil frysa sönder om du tar in -20 ºC luft till värmebatteriet.

Jag tycker att den bästa typen av frysskydd är en tempgivare på utgående vatten från batteriet, om temperaturen där sjunker under en viss temp (+5 ºC) så startas din gamla elvärmare (om den får plats före aircoilen) så att värmebatteriet inte fryser sönder.
« Senast ändrad: 27 september 2007, 15:50:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Eluppvärmd luftburen golvvärme
« Svar #2 skrivet: 29 september 2007, 00:28:53 »
Kan du precisera lite typ: utgående temp på ditt luftvärmesystem och hur många m3/tim som systemet avger, kör du med återvinning, m.m , så kanske folk här kan ragga fram tips.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad jompaa

  • Lär av andra så slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Eluppvärmd luftburen golvvärme
« Svar #3 skrivet: 29 september 2007, 00:50:59 »
Vad kostar detta tro?
Varför inte gå den enkla vägen och installerara en luft/luft värmepump på vardera plan, en lite kraftigare nere än den till övre. Alt en kraftig till nedre enbart ....
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Eluppvärmd luftburen golvvärme
« Svar #4 skrivet: 29 september 2007, 13:23:41 »
Nu såg jag i ditt andra inlägg (Skuru) att luften cirkuleras i golven, således finns ingen risk för att värmebatteriet ska frysa sönder. En idé är då att värma med t ex en Comfortzone FLVP. Kolla bara att kanalvärmaren kan avge upp till 6 kW uteffekt till ditt system med max 50 ºC på vattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GyroGearloose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eluppvärmd luftburen golvvärme
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2007, 13:00:10 »
Varför inte förtsätta köra med luftburen golvvärme men istället för bara el så sätter du där innerdelen från en luft/luft..( e nog dock bra at behålla elpaketet då en luftluft inte lämnar nån nämnvärd kräm under -15) och för varmvattnet kan du ju köra en liten frånlufts vp.
Bräkleen lösningen på allt!?

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Eluppvärmd luftburen golvvärme
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2007, 15:25:49 »
Nu snor jag lite av Nacka:s tråd här - ber om ursäkt.

Hur mycket klarar trägolv i temperaturväxlingar och fuktvariationer om man använder LUFTBUREN varmluft som golvvärme (kanaler med varm luft i golven som fördelas under hela golvytan).

Kan en trossbotten fungera som en ventilationstrumma (jag menar här utrymmet mellan 2 golvbalkar som brukar ha ett cc på 55-60 cm med en höjd på 25-30cm som oftast är fyllda med kutterspån). En kompis till mig var inne på denna idé men jag avrådde honom då jag ansåg att temperaturen på varmluft/hastighet/fukthalt förmodligen skulle torka ut virket och ställa till det framöver med sprickbildningar (han har 3cm tjock spontad furuplank-papp-ekparkett ovanpå som är lackad med c:a 3 lager. Hade jag rätt eller fel i mina farhågor (huset är tidigt 40-tal).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eluppvärmd luftburen golvvärme
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2007, 17:40:04 »
En liten parentes...

Jag har ett område här uppe i Boden där luftburen golvvärme finns
i sutteräng/källare och luftburen takvärme på övervåning. Jag har
monterat luft/luft i några hus och besparingen har varit rätt bra
faktisk, kan kanske vara en bra investering i dina trakter. Framför
allt mycket billigare än dom banor du funderar i nu.


BjörnK

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!