Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man "simulera" en innerdel ?  (läst 9526 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Kan man "simulera" en innerdel ?
« skrivet: 17 december 2006, 22:59:00 »
Finns otaliga inlägg om var innerdelen för en L/L bör sitta för att fungera bäst.
Därför undrar jag om det finns någon elfläkt på marknaden i runt 2kw klassen som kan efterlikna en L/L-innerdel, där man då skulle kunde prova sig fram med en helelektrisk sak för bästa placering innan man skruvar upp paketet. Förutom att få fram bästa läge för värmedistrubution borde man då också kunna få reda på ev ljudproblem (typ resonanser i vägg eller reflexer m.m).

En tokidé eller vad säger proffsen här...?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Kan man "simulera" en innerdel ?
« Svar #1 skrivet: 17 december 2006, 23:41:48 »
Helt rätt tänkt.

Egentligen borde det finnas en ambulerande tangentialfläkt med 1-2kW värmestav i som man kan låna för "utvärdering"!

Väggfäste + tangential fläkt steglös fartreg + temperaturreglerad värmestav.
Hmm... NÃ¥got kanske jag skulle ta tag i?!

Problemet med industrifläktar är att dom har axialfläkt, dom sprider luften på ett helt annat sätt än en innerdel.
Kupévärmare brukar ha lämpligare utformning men saknar fläktkraften.

Möjligtvis kanske 3st kupevärmare side-by-side skulle kunna immitera L/L-VP hyfsat.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Kan man "simulera" en innerdel ?
« Svar #2 skrivet: 17 december 2006, 23:53:25 »
Tokidé -2:
När jag bodde i lägenhet fick jag ofta serva torkskåpen i tvättstgan som överhettade pga allt ludd, har för mig att märket var Osby samt Electrolux, dessa 2 har en utdragbar kasset med tangialfläktsom skjuter ut luftströmmen, alltså fixa en bättre beg sån kasset-2 bokhyllehållare, och sen köra på test (Obs-dessa "skjuter" bara åt ett håll).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Kan man "simulera" en innerdel ?
« Svar #3 skrivet: 18 december 2006, 00:01:44 »
Brilliant! Thumbsup det första man slänger vid en renovering av tvättstugan är ju den där klumpen till torkskåp!
Borde inte vara svårt att hitta på tippen.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Kan man "simulera" en innerdel ?
« Svar #4 skrivet: 18 december 2006, 01:24:07 »
Jag har en 5kW byggfläkt den blåser bättre än en kupévärmare. Nackdelen är att man måste dra en 3fas förlängningsladd från garaget eller spisuttaget i köket.

Man borde kunna riva isär en gammal uttjänt innerdel, slita ur kondensorpaketet och sätta dit värmetrådarna från ett sånt där billigt fläktelement man kan köpa överallt, dom sitter ju i en rad i botten. Sen fixa nån grej som kan reglera motorns varvtal (den har ju flera trådar så fram med schemat) med en pot på sidan av lådan. Sen på med kåpan och vips har man ett elektriskt element som ser ut och blåser som en innerdel. Fast ta inte i trådarna då hoppar du högt. Alternativt innanmätet i en kupevärmare har såna där aluminiumflänsar och de är inte strömförande, ett sånt kunde man också kanske använda.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Kan man "simulera" en innerdel ?
« Svar #5 skrivet: 18 december 2006, 12:08:14 »
Jag tror inte det funkar att vartvtalsreglera tangialfläkten på en värmekassett till ett torkskåp.
Visserligen går fläkten att reglera, men värmespiralerna i dessa paket har oftast 1 till 2 fasta inställningar. Om man då drar ner på fläkthastigheten kommer spiralen att överhetta och då slå ifrån med det termostat som sitter dikt mot själva värmespiralen. Men ur testsynpunkt borde 2 lägen väl räcka att se hur värmen sprider och fördelar sig i huset. Ev kan man väl ta några alu-bitar som får fungera som riktare om man vill riktaluftströmmen åt något håll.

Hoppas Paxmax hittar en sån kassett, här i Sth får vi inte leta på tippen, vi har tv-kameror, vaktbolag och schäfrar tack vare div östliga långtradare som brukade ta en sväng förbi tippen på helgerna så våra tippar har bättre bevakning idag än en del bankkontor !!
« Senast ändrad: 18 december 2006, 12:10:35 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Kan man "simulera" en innerdel ?
« Svar #6 skrivet: 18 december 2006, 20:35:32 »
Jag har en 5kW byggfläkt den blåser bättre än en kupévärmare. Nackdelen är att man måste dra en 3fas förlängningsladd från garaget eller spisuttaget i köket.

Man borde kunna riva isär en gammal uttjänt innerdel, slita ur kondensorpaketet och sätta dit värmetrådarna från ett sånt där billigt fläktelement man kan köpa överallt, dom sitter ju i en rad i botten. Sen fixa nån grej som kan reglera motorns varvtal (den har ju flera trådar så fram med schemat) med en pot på sidan av lådan. Sen på med kåpan och vips har man ett elektriskt element som ser ut och blåser som en innerdel. Fast ta inte i trådarna då hoppar du högt. Alternativt innanmätet i en kupevärmare har såna där aluminiumflänsar och de är inte strömförande, ett sånt kunde man också kanske använda.


Precis min tanke men du hann just före  studs
De mest identiska med en luftvärme pumps uppvärmning av ett hus måste man som sagt få genom att använda en innerdel ombygt till ett element. med samma värmeeffekt som den luftvärmepump man tänkt installera.

bara att skruva isär ett par byggfläktar slita ut kondensorpaketet ur innerdeln och dra in ett trefas uttag i huset och göra en manuell vartalsstyrning av innerdelens fläkt, (tror det blir lite klurigt att programera om den, om man inte är einstein) *vinkar*
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Kan man "simulera" en innerdel ?
« Svar #7 skrivet: 18 december 2006, 20:38:36 »
om ni bygger en sån så lovar jag att sponsra med en innerdel....

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Kan man "simulera" en innerdel ?
« Svar #8 skrivet: 18 december 2006, 20:53:07 »
Att bygga om en innerdel är naturligtvis bäst, som nämnt blir dock 5 kw med el problematiskt, tror inte på en fet 3-fas kabel i kåken med springande småungar och allt meck om det nu inte fins en handske att koppla på, då måste man ju rota själv i elen och det är inte å populärt om man inte har behörighet. Tror mer på Paxman:s Alu-element som kupévärmare kör med, borde passa i en gammal innerdel och då kan man ju seriekoppla på lågt och inte gå över 2kw. Fan att jag inte passade på-det låg en släng gammal innerdel bakom vårt kontor för några månader sen. Nisse-Gurra och Paxman får väl slå sina kloka ihop och snickra till det.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Kan man "simulera" en innerdel ?
« Svar #9 skrivet: 18 december 2006, 20:56:51 »
nej tack, efter dom antal pumpar jag monterat vet jag vilket som funkar bäst & var.........

Utloggad irover

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +2/-0
SV: Kan man "simulera" en innerdel ?
« Svar #10 skrivet: 18 december 2006, 21:07:54 »
Jag tror inte det funkar att vartvtalsreglera tangialfläkten på en värmekassett till ett torkskåp.
Visserligen går fläkten att reglera, men värmespiralerna i dessa paket har oftast 1 till 2 fasta inställningar. Om man då drar ner på fläkthastigheten kommer spiralen att överhetta och då slå ifrån med det termostat som sitter dikt mot själva värmespiralen. Men ur testsynpunkt borde 2 lägen väl räcka att se hur värmen sprider och fördelar sig i huset. Ev kan man väl ta några alu-bitar som får fungera som riktare om man vill riktaluftströmmen åt något håll.

Hoppas Paxmax hittar en sån kassett, här i Sth får vi inte leta på tippen, vi har tv-kameror, vaktbolag och schäfrar tack vare div östliga långtradare som brukade ta en sväng förbi tippen på helgerna så våra tippar har bättre bevakning idag än en del bankkontor !!


PÃ¥ min tipp är det självplock! Allt gratis sÃ¥ mycket man vill! Det gäller att ha tumme med de som jobbar där  Thumbsup



ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Kan man "simulera" en innerdel ?
« Svar #11 skrivet: 18 december 2006, 21:12:35 »
Och hur ska denna "innerdel" monteras utan åverkan på väggen?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Kan man "simulera" en innerdel ?
« Svar #12 skrivet: 19 december 2006, 14:12:07 »
Jag hade en fin fantasi om att man tar en MDFskiva sen förseglar man kanterna med duktigt mjuk tätningslist typ "P". Kopplar en vacuumpump till utrymmet och manicken sugs fast på väggen.
Enda problemet bli möjligtvis att strukturtapet kanske läcker för mycket, får testa de hemma.

Alternativt får man hyra extra stativ (+ extra portokostnader) om man inte har lämplig vägg att fästa den på eller inte kan lösa infästningsfrågan själv.

En moddad innerdel vore det idealiska pga alla detaljer som är korrekta.

Jag tänkte bygga upp värmeslinga själv med kanthaltråd och brickor av aluminiumoxid.
Tror dom pallar av något över 400ºC och slingar jag värmetrådarna tätt så borde inte högre yt-temp än så behövas användas.
Det borde heller inte vara något problem med att ha omkopplingsbar mellan 0-5kW/3-fas och 0-2,3kW/1-fas.

Undra vem som vill ha ansvaret för uthyrningen?
Har man inget bra avtal med posten eller bor för långt bort så kommer tur och returportot kosta 450kr.
Har man smidigt rullande schema så kan hyrnisse1 skicka den direkt till hyrnisse2 varpå portokostnaderna borde nästan kunna halveras. Bokar man in sig i anslutning till en annan får båda automatiskt rabatt.

Känns rätt så brilliant, "Testa på L/L värmepump på riktigt utan att investera massor av tusenlappar!"

FrÃ¥gan är, skall vi göra det riktigt autentiskt och fixa en box man ställer utomhus med förstärkare och högtalare som brummar i takt med ute-temperaturen Ã¥xÃ¥!?!?  ;D  ;D
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Kan man "simulera" en innerdel ?
« Svar #13 skrivet: 19 december 2006, 19:49:26 »
Man kan ju montera 2 st teleskopstöttor ( 1 på varje sida av innerdelen med 180* vridbarhet) a 49:- på Jula-2,4m höjd max) och sen en enkel krok på väggen som håller innerdelen mot väggen. Mam kan ju också ta en lång alu-kylfläns från Elfa, en jäkla massa värmepasta och 2 elpatroner från en handdukstork eller dylikt också och sätta in istället. Utomhusdel-bara en låda, 2 grannkatter i lådan och så kolla hur långt oljudet går ..... >:D
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Kan man "simulera" en innerdel ?
« Svar #14 skrivet: 21 december 2006, 22:22:06 »
Den där utomhuslådan med kissekatterna lät ju rätt kul!
Så länge dom ligger och morrar på varann så låter det rätt så likt. Dessvärre brukar det eskalera allvarligt upp i tonhöjd efter någon minuts stirra-fanken-inte-på-mig-kamp.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 635
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!