Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen eller mycket sporadisk varmluft.  (läst 1725 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JonasLindberg

  • Gäst
JonasLindberg
Ingen eller mycket sporadisk varmluft.
« skrivet: 02 oktober 2017, 21:55:59 »
Hej.
Vi hyr ett hus med en Mitsubishi SRK35ZD-S. Jag vet inte ålder men den känns gammal.

Under förra vintern hade vi problem ibland med att innedelen "somnar" och bara blåser runt rumstempererad luft på lägsta fläkthastighet oavsett inställd temperatur och fläkten ställd på high. Omstart av innedelen brukade hjälpa.

Nu efter sommarvilan så vill den knappt värma alls. Max en dag i veckan har jag fått bra effekt ur den och det var efter en avstängning av innedelen över en natt. Då jag startade på morgonen gick den igång och började blåsa varm luft och på hög fläkthastighet. Det höll i ett knappt dygn innan den gick ner i vila igen och sedan dess har jag inte fått nån värme ur den.

Utedelen går och beter sig som den alltid gjort. Har inte stängt av den ännu då jag inte har annat sätt än att bryta säkringen och jag är osäker på vart den är kopplad.

Är det något jag ska testa innan jag ringer på service?

Tack på förhand.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen eller mycket sporadisk varmluft.
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2017, 08:41:16 »
Man kan prova att växla mellan värme och kyla flera gånger om det kanske skulle vara något fel med 4-vägsventilen som märks. Men om den är riktigt gammal (kanske går det att se tillverkningsår på serienumret?) kan service kosta mer än det smakar och det är lika bra att satsa på en helt ny värmepump direkt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ingen eller mycket sporadisk varmluft.
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2017, 15:39:52 »
En bekant åt mig hade samma sak på en "25:a", uppträdde väldigt likt, den kunde gå på mellanfläkt men inte på max förra vintern, men nu i höst är den död.
Mina efterforskningar tyder på kortfel, eller kompressorfel, båda så pass dyra att åtgärda att det troligen är en dålig affär på en så pass gammal värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!