Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f730 strular  (läst 1008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe f730 strular
« skrivet: 25 december 2023, 12:57:25 »
Har skrivit detta i ett fb inlägg också men testar här ifall någon har en idé. Min f730 som tuffat på ca 2 år visar ett luftflöde på runt 160-180. Det normala enligt ovk och som den har funkat de senaste 2 åren är runt 230-240. Jag testade ställa fläkthastigheten till 100% och då kom vi upp i runt 250 i luftflöde. Väldigt märkligt kan jag tycka då just detta tuffade på bra tidigare. Filtret är rengjort och från/tilluftsdon är rena och fina. Börjar den redan ge upp?

Bilderna som är tagna är ca 10 min efter att jag skruvat ner fläkthastighet från 100% till 60% som enligt ovk är det normala värdet. Om någon timma kommer gradminutrarna ligga runt -800 och eltillskott kickar in.
« Senast ändrad: 25 december 2023, 12:59:48 av Regnar »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f730 strular
« Svar #1 skrivet: 25 december 2023, 13:15:49 »
Har skrivit detta i ett fb inlägg också men testar här ifall någon har en idé. Min f730 som tuffat på ca 2 år visar ett luftflöde på runt 160-180. Det normala enligt ovk och som den har funkat de senaste 2 åren är runt 230-240. Jag testade ställa fläkthastigheten till 100% och då kom vi upp i runt 250 i luftflöde. Väldigt märkligt kan jag tycka då just detta tuffade på bra tidigare. Filtret är rengjort och från/tilluftsdon är rena och fina. Börjar den redan ge upp?

Bilderna som är tagna är ca 10 min efter att jag skruvat ner fläkthastighet från 100% till 60% som enligt ovk är det normala värdet. Om någon timma kommer gradminutrarna ligga runt -800 och eltillskott kickar in.

Hej!

Har för mig att det finns en fläktkorrigeringsfaktor på F730, (som eventuellt ballar ur vid strömavbrott?) Kan den ha nollställts?

Dina värden tycker jag ser bra ut i det stora hela?
Dock lite för kall förångare (kommer bromsa frekvensen) och även intialt för låg frekvens, men det kan bero på att den just har avfrostat, och påbörjat en ny kylcykel.

Edit: Aha, sänkt från 100% till 60%, det förklarar inbromsningen i frekvens, och för kall förångare.


Hur stort är huset?
190 m² typ?
« Senast ändrad: 25 december 2023, 13:20:00 av kWhalp »

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f730 strular
« Svar #2 skrivet: 25 december 2023, 13:23:43 »
Hej!

Har för mig att det finns en fläktkorrigeringsfaktor på F730, (som eventuellt ballar ur vid strömavbrott?) Kan den ha nollställts?

Dina värden tycker jag ser bra ut i det stora hela?
Dock lite för kall förångare (kommer bromsa frekvensen) och även intialt för låg frekvens, men det kan bero på att den just har avfrostat, och påbörjat en ny kylcykel.

Edit: Aha, sänkt från 100% till 60%, det förklarar inbromsningen i frekvens, och för kall förångare.


Hur stort är huset?
190 m² typ?

Hej! Tack för svar! Ja 190kvm stämmer bra. Frekvensen på kompressorn har inte kunnat gå över typ 70hz sen detta problem uppstått. Därför går gradminutrarna ner till runt -800 och tillskott jobbar på.

Nu har pumpen varit igång ca 10 min efter enavfrostning (som pågick i ca 7 min) och såhär ser värdena ut (slänger med korrigeringsfaktorn också):
« Senast ändrad: 25 december 2023, 13:25:45 av Regnar »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f730 strular
« Svar #3 skrivet: 25 december 2023, 14:02:32 »
Hej! Tack för svar! Ja 190kvm stämmer bra. Frekvensen på kompressorn har inte kunnat gå över typ 70hz sen detta problem uppstått. Därför går gradminutrarna ner till runt -800 och tillskott jobbar på.

Nu har pumpen varit igång ca 10 min efter enavfrostning (som pågick i ca 7 min) och såhär ser värdena ut (slänger med korrigeringsfaktorn också):

Okej, då förstår jag!

Börja med att köpa ett nytt luftfilter till den. Då brukar BS1 öka radikalt. Sen om det inte hjälper, så kan du börja felsöka i ventilationssystemet, eller mjukvaran.

Har ni gjort någon renoveringsåtgärd under de år ni bott där?
Har ni råkat snurra på frånluftsdonens "tallrikar" under rengöringen?
Bor ni nära en dammande grusväg/sandstrand/dyl?

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f730 strular
« Svar #4 skrivet: 25 december 2023, 14:04:45 »
Okej, då förstår jag!

Börja med att köpa ett nytt luftfilter till den. Då brukar BS1 öka radikalt. Sen om det inte hjälper, så kan du börja felsöka i ventilationssystemet, eller mjukvaran.

Har ni gjort någon renoveringsåtgärd under de år ni bott där?
Har ni råkat snurra på frånluftsdonens "tallrikar" under rengöringen?
Bor ni nära en dammande grusväg/sandstrand/dyl?

Det var just det jag gjorde. Bytte filter till ett nytt men hjälpte ej. Det är ett nytt hus som blev klart för ca 2 år sen. Så pumpen har kört på sen dess. Ingen har snurrat på "tallrikarna" och vi bor inte nära en grusväg. Skumt skumt..

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f730 strular
« Svar #5 skrivet: 25 december 2023, 14:07:24 »
Det var just det jag gjorde. Bytte filter till ett nytt men hjälpte ej. Det är ett nytt hus som blev klart för ca 2 år sen. Så pumpen har kört på sen dess. Ingen har snurrat på "tallrikarna" och vi bor inte nära en grusväg. Skumt skumt..


Har du uppdaterat programvaran i F730 nån gång?

Har ni haft strömavbrott?

Kolla ändringsloggen?

Kolla larmloggen efter strömbortfall?


Edit: Vet du vad du hade för BS1-värde innan filterbytet?
Bytte du som åtgärd, eller förebyggande?

Om det är olika filterklass mellan gamla/nya, så blir det en stor avvikelse. (G3/G4/G5, 45%, 55%, 65% osv).

Jag bara spÃ¥nar förklaringar, därav spammet  tOOmten
« Senast ändrad: 25 december 2023, 14:12:09 av kWhalp »

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f730 strular
« Svar #6 skrivet: 25 december 2023, 14:20:31 »

Har du uppdaterat programvaran i F730 nån gång?

Har ni haft strömavbrott?

Kolla ändringsloggen?

Kolla larmloggen efter strömbortfall?


Edit: Vet du vad du hade för BS1-värde innan filterbytet?
Bytte du som åtgärd, eller förebyggande?

Om det är olika filterklass mellan gamla/nya, så blir det en stor avvikelse. (G3/G4/G5, 45%, 55%, 65% osv).

Jag bara spÃ¥nar förklaringar, därav spammet  tOOmten

Ja den är uppdaterad, den kör 9089R12, finns några versioner efter den men har läst changeloggen och det är inget intressant i de.

Men nu hände något riktigt intressant. Fabriksåterställde pumpen. Då ser det ut enligt nedan (varit igång ca 10 min nu efter återställning). Bs1 håller på och klättrar upp, den har inte varit så här hög sen ca en vecka tillbaka. Nu kör inte kompressorn alls men det beror säkert på att den behöver lite tid på sig. Den jobbar på vattnet nu.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f730 strular
« Svar #7 skrivet: 25 december 2023, 14:22:55 »
Ja den är uppdaterad, den kör 9089R12, finns några versioner efter den men har läst changeloggen och det är inget intressant i de.

Men nu hände något riktigt intressant. Fabriksåterställde pumpen. Då ser det ut enligt nedan (varit igång ca 10 min nu efter återställning). Bs1 håller på och klättrar upp, den har inte varit så här hög sen ca en vecka tillbaka. Nu kör inte kompressorn alls men det beror säkert på att den behöver lite tid på sig. Den jobbar på vattnet nu.

Intressant, kan den ha krävt en BS1-kalibrering via finsk reset för att "gå till sig"?
Vad är din korrigeringsfaktor nu? 1.64?

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f730 strular
« Svar #8 skrivet: 25 december 2023, 14:24:31 »
Intressant, kan den ha krävt en BS1-kalibrering via finsk reset för att "gå till sig"?
Vad är din korrigeringsfaktor nu? 1.64?

Nu ligger korrfaktorn på 1,87. Vill minnas att den inte låg så högt tidigare men det kanske den gjorde..

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f730 strular
« Svar #9 skrivet: 25 december 2023, 14:57:59 »
Uppdatering: BS1 är uppe på 247 nu och kompressorfrekvens 89hz. Problemet verkar nog vara löst. Tack för all stöttning kWHalp :)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe f730 strular
« Svar #10 skrivet: 25 december 2023, 18:34:18 »
Jag tycker det ser ut som att du tappar lite på frånluften. Den borde inte vara lägre än rumstemperaturen. Går frånluftkanalen genom ouppvärmd del av huset, tex kallvind? Så den kyls ner något?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f730 strular
« Svar #11 skrivet: 25 december 2023, 18:54:56 »
Jag tycker det ser ut som att du tappar lite på frånluften. Den borde inte vara lägre än rumstemperaturen. Går frånluftkanalen genom ouppvärmd del av huset, tex kallvind? Så den kyls ner något?

Nä inget gÃ¥r genom ouppvärmd del. Tror det beror pÃ¥ att jag hÃ¥llt pÃ¥ och pillat sÃ¥ mycket och pumpen stÃ¥tt still sÃ¥ övre plan blivit lite kallare än nedre plan (har golvvärme pÃ¥ nedre och element pÃ¥ övre plan). Vi har bara 1 rumsgivare pÃ¥ nedre plan men inga givare pÃ¥ övre plan. Därför blandas väl den nÃ¥got varmare luften  pÃ¥ nedre plan med den nÃ¥got kallare luften pÃ¥ övre plan i rören vilket resulterar i den frÃ¥nluftstemp vi ser. (Vi har 2 frÃ¥nluftsdon uppe och 2 nere)

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f730 strular
« Svar #12 skrivet: 28 december 2023, 23:44:52 »
Fattar ingenting. Bs1 sjönk sakta men säkert ner till 200 på 4 dagar. Testade idag att byta till ett sprillans nytt original filter. Då ligger bs1an på runt 180. Blir inte klok på detta... ska jag behöva återställa pumpen varje 3-4 dagar...

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe f730 strular
« Svar #13 skrivet: 29 december 2023, 00:12:12 »
Fattar ingenting. Bs1 sjönk sakta men säkert ner till 200 på 4 dagar. Testade idag att byta till ett sprillans nytt original filter. Då ligger bs1an på runt 180. Blir inte klok på detta... ska jag behöva återställa pumpen varje 3-4 dagar...

1. Är det samma filterklass på de olika filtrena?

2. Successiv isbildning kan minska luftflödet över tid, men det är främst äldre F750 som är drabbad av detta.

3. BS1-givaren ger olika värden beroende på om du har 18°C inne, eller 23°C inne. Har du haft konstant inomhustemperatur/frånluftstemperatur?

Utloggad Regnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f730 strular
« Svar #14 skrivet: 29 december 2023, 00:31:35 »
1. Är det samma filterklass på de olika filtrena?

2. Successiv isbildning kan minska luftflödet över tid, men det är främst äldre F750 som är drabbad av detta.

3. BS1-givaren ger olika värden beroende på om du har 18°C inne, eller 23°C inne. Har du haft konstant inomhustemperatur/frånluftstemperatur?

1. Ja det är det

2. Min pump, F730, är 2 år gammal.

3. Konstant och konstant.. Vi eldar då och då vilket kan öka på inomhustempen ett par grader. Imorse när vi vaknade jade vi va 21 grader, efter att ha eldat hamnar vi på runt 25. Blir bs1:an högre eller lägre då inomhustemp går upp?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!