Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad är fel pÃ¥ vÃ¥ra tre (!) Daikin XR40?  (läst 50088 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OliT

  • Gäst
OliT
Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« skrivet: 30 november 2017, 11:31:16 »
Halloj!

Jag har ett hus i norra Tornedalen och två stugor för uthyrning på gården. I husets kök monterade vi för några år sedan en Samsung Smart 12-pump, men var lite besvikna på att den ville stänga av sig när temperaturen sjönk under 25 grader. I höstas fattade vi beslut att investera en slant i tre XR40-pumpar för att hålla huset varmt (Samsungen skulle flyttas till annan del av huset) och få rimliga uppvärmningskostnader i stugorna. Vi har ju ofta temperaturer runt -25, så en pump som klarade av att ge värme i den temperaturen var fokus. Jag läste här och såg att XR40 mätts upp till en bit över 4 kilowatt värmeeffekt vid -25, och det beräknade vi skulle räcka fint, då stugorna inte är särskilt stora (timring cirka 60 kvadratmeter och en mindre stuga på cirka 40 kvadratmeter).

Nu har vi haft våra första kalla dagar sedan installationen, med mellan -23 och -26. Ingen av pumparna klarar av att hålla temperaturen, oavsett hur högt jag ställer termostaten. I lilla stugan som borde vara en barnlek för en så stor pump har även fläkten i utedelen börjat låta illa (video här, ni kanske får höja volymen: https://drive.google.com/open?id=1OAshnyuyBF1w_fhmSAJgVdFS-Lka0C7I ). Ljudet hörs in i stugan, vilket är lite tråkigt för gästerna som ju gärna vill ha tystnaden i vildmarken när de kommer hit. Även utedelen på timmerstugan låter lite, men klart mindre. Den på huset har inget störande ljud från fläkten.

Jag mätte utblåstemperaturer på XR40 i huset ställd på 30 grader och fick 32 grader. När jag maxar Samsungen i samma hus, alltså vid samma utetemperatur, runt -25, så ger den 50 grader ut. I timringen klarar pumpen att hålla 17 grader i vardagsrummet, dock med element i hall och toalett. I köket är det också mellan 17 och 18 grader. Lilla stugan har jag inte mätt.

Jag har kontaktat installatören/säljaren som ska forska i det och komma på besök, men jag är så klart intresserad att höra av er vad som kan tänkas ha blivit tokigt. Det kan ju inte gärna vara fabrikationsfel på tre pumpar?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #1 skrivet: 30 november 2017, 11:55:07 »
Hej! Hur ser det ut på baksidan av utedelarna, bildas det ett jämnt lager frost på hela ytan på förångaren eller blir det ett lite randigt mönster? I så fall skulle det kunna vara köldmedia som läckt ut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

OliT

  • Gäst
OliT
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2017, 12:31:33 »
Hej! Hur ser det ut på baksidan av utedelarna, bildas det ett jämnt lager frost på hela ytan på förångaren eller blir det ett lite randigt mönster? I så fall skulle det kunna vara köldmedia som läckt ut.

Ser inget mönster på förångaren, däremot är det tydligt att avfrostningen fungerar annorlunda mot Samsungen. Trots samma förutsättningar hänger det stora istappar ner från XR40:n, ingenting från Samsungpumpen.

Tog en till video på ljudet från stugpumpen där man också ser istapparna.
https://drive.google.com/open?id=1vAkoZNvkRiuzg_ooZW1yd1Xttzminq43

Bild från husets XR40:

Utloggad OliT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #3 skrivet: 30 november 2017, 12:34:07 »

ERSNÄS

  • Gäst
ERSNÄS
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #4 skrivet: 30 november 2017, 15:14:22 »
Man blir orolig när man läser och ser bilder på hur en premiumpump ser ut. Själv har jag beställt en xr40 idag, har tänkt byta ut min 1år gamla fh 25 som inte räcker till när det blir kallt. Har själv huset 1mil ovan polcirkeln. Man kanske måste byta till en ln 50

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #5 skrivet: 30 november 2017, 15:23:29 »
Ser ut som en stålprofil där bak som ligger så nära att isen fastnar där?
Lika mot framsidan där det "klänger sig fast" mot frontplåten.
Hur nära ligger profilen där bak själva förångaren, det bör vara minst 15 mm luft där om det skall vara välkonstruerat.
Kanske mer.
Jag skulle överväga att såga av den och ersätta den med ett stag som skruvas utvändigt tråg och tak för att undvika det där.
Förmodligen påverkar det inte kapaciteten nämnvärt, men det kan i värsta fall knäcka förångaren om det blir för mycket is där nere.

OM staget är skruvat fast i tak och botten skulle du kunna lossa det och sätta det "utvändigt" istället.
Eller be installatören göra det så du inte riskerar garantin.

I fall som dessa gäller det att vara rationell och inte börja kräva att Daikin skall konstuera om sina värmepumpar och skicka en ny, det är en utopi, även om de rimligen behöver göra det på sikt.

Någon typ av justering kanske även går göra på frontplåten så att isen inte klänger sig fast där heller.
« Senast ändrad: 30 november 2017, 15:26:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #6 skrivet: 30 november 2017, 15:48:02 »
Hejsan har en Ururu Sarara R som jag ocksÃ¥ har upplevt väldigt svag , pÃ¥ den pumpen byttes styrkort i februari samt Ã¥ret innan fyllde man pÃ¥ köldmedium , mÃ¥ste säga lovar inte alls vad dom hÃ¥ller tyvärr . Har själv funderat pÃ¥ att kasta ut den, är ju tyvärr mycket pengar man betalar för att fÃ¥ en fungerande pump.  Ska sägas att den sitter i ett hus i Arvidsjaur trakten
Har själv en Mitsubishi Electric FH35 typ 6 år gammal i mitt hus hemma i piteå den funkar kanon
 

Utloggad OliT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #7 skrivet: 30 november 2017, 15:49:05 »
Ser ut som en stålprofil där bak som ligger så nära att isen fastnar där?
Lika mot framsidan där det "klänger sig fast" mot frontplåten.
Hur nära ligger profilen där bak själva förångaren, det bör vara minst 15 mm luft där om det skall vara välkonstruerat.
Kanske mer.
Jag skulle överväga att såga av den och ersätta den med ett stag som skruvas utvändigt tråg och tak för att undvika det där.
Förmodligen påverkar det inte kapaciteten nämnvärt, men det kan i värsta fall knäcka förångaren om det blir för mycket is där nere.

OM staget är skruvat fast i tak och botten skulle du kunna lossa det och sätta det "utvändigt" istället.
Eller be installatören göra det så du inte riskerar garantin.

I fall som dessa gäller det att vara rationell och inte börja kräva att Daikin skall konstuera om sina värmepumpar och skicka en ny, det är en utopi, även om de rimligen behöver göra det på sikt.

Någon typ av justering kanske även går göra på frontplåten så att isen inte klänger sig fast där heller.

Utedelen till timringen sitter under ett altantak, så den har inga problem med nedfallande snö. Trots det är det en hel del is som hänger ner. Men jag tycker nog aldrig att någon av pumparna blåst riktigt varmt, så kanske beror den dåliga avfrostningen på att pumpen inte får upp temperaturen tillräckligt och inte lyckas frosta av helt korrekt.

Utloggad OliT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #8 skrivet: 30 november 2017, 16:00:11 »
Hejsan har en Ururu Sarara R som jag ocksÃ¥ har upplevt väldigt svag , pÃ¥ den pumpen byttes styrkort i februari samt Ã¥ret innan fyllde man pÃ¥ köldmedium , mÃ¥ste säga lovar inte alls vad dom hÃ¥ller tyvärr . Har själv funderat pÃ¥ att kasta ut den, är ju tyvärr mycket pengar man betalar för att fÃ¥ en fungerande pump.  Ska sägas att den sitter i ett hus i Arvidsjaur trakten
Har själv en Mitsubishi Electric FH35 typ 6 år gammal i mitt hus hemma i piteå den funkar kanon

Kasta ut? Det är en självklarhet att Daikin ska åtgärda om det är fel på pumpen. Jag har jobbat som journalist i drygt tio år, varav en hel del med konsumentjournalistik. Det går inte att göra utfästelser och påstå att något ska fungera utmärkt i kallt klimat, och sedan leverera raka motsatsen. Jag dömer inte ut mina egna pumpar än, då jag så klart hoppas att det är något enkelt fel. Skulle så inte vara fallet blir ju läget ett helt annat. Och jag kommer självklart inte börja modifiera tre värmepumpar som tillsammans kostat en bra slant.

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #9 skrivet: 30 november 2017, 16:00:41 »
Hej vem hade du som installerade pumparna  Ã¥t dig

Utloggad OliT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #10 skrivet: 30 november 2017, 16:01:51 »
Ser ut som en stålprofil där bak som ligger så nära att isen fastnar där?
Lika mot framsidan där det "klänger sig fast" mot frontplåten.
Hur nära ligger profilen där bak själva förångaren, det bör vara minst 15 mm luft där om det skall vara välkonstruerat.
Kanske mer.
Jag skulle överväga att såga av den och ersätta den med ett stag som skruvas utvändigt tråg och tak för att undvika det där.
Förmodligen påverkar det inte kapaciteten nämnvärt, men det kan i värsta fall knäcka förångaren om det blir för mycket is där nere.

OM staget är skruvat fast i tak och botten skulle du kunna lossa det och sätta det "utvändigt" istället.
Eller be installatören göra det så du inte riskerar garantin.

I fall som dessa gäller det att vara rationell och inte börja kräva att Daikin skall konstuera om sina värmepumpar och skicka en ny, det är en utopi, även om de rimligen behöver göra det på sikt.

Någon typ av justering kanske även går göra på frontplåten så att isen inte klänger sig fast där heller.

Kollade nu, "profilen" ligger dikt an mot förångaren. Där den slutar bakåt mot pumpen börjar en ny sektion förångare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #11 skrivet: 30 november 2017, 16:02:00 »
Avfrostningen fungerar ju inte om isen kan klänga sig fast på den där profilen, finns ju ingen värme där även om förångaren blir 20 grader varm.
Min erfarenhet är att det är omöjligt att få bort den där typen av klar-is utan att köra med varmvatten.
Åtgärden måste vara att se till att isen inte kan klänga sig fast på stålkonstruktionen.
Möjligen behöver den avfrosta lite oftare också, men själva förångaren ser ju ren och fin ut...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad OliT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #12 skrivet: 30 november 2017, 16:03:11 »
Hej vem hade du som installerade pumparna  Ã¥t dig

En lokal firma som jag inte har för avsikt att "hänga ut" här. De har hittills varit mycket proffsiga och jag har ingen anledning att tro annat än att det fortsätter.

Utloggad OliT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #13 skrivet: 30 november 2017, 16:08:03 »
Jag reagerar förresten också på att det fastnar snö runt navet på utedelens fläkt. Navet är inte platt, utan har en "läpp" som sticker ut. Oklart om det kan bidra till att skapa ljudproblemet från utedelen.

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #14 skrivet: 30 november 2017, 16:29:32 »
jag har haft två olika installatörer som fixat o trixat på den , men dom får den inte att fungera som jag vill den ska
Ska ta ett snack med daikin Sverige så får dem helt enkelt byta ut den
Dom verkar ju inte klara av att fixa den , så den fungerar som dom ska

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!