Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är fel pÃ¥ vÃ¥ra tre (!) Daikin XR40?  (läst 50091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M.D

  • Gäst
M.D
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #195 skrivet: 02 september 2018, 04:51:29 »
Hej Daikin.

Jag köpte en XR40 under september förra året. Lite tråkigt att det redan kommer ut en förbättrad version tycker jag.

NÃ¥gra funderingar;

Behöver min pump uppdateras?
Vid rengöring av pumpen, hur görs de och hur ofta bör det göras?

Utloggad OliT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #196 skrivet: 21 oktober 2018, 10:39:12 »
Liten uppdatering: Inom kort ska förhoppningsvis våra tre pumpar uppdateras med senaste programvaran. De kör fortfarande betaprogramvaran från i vintras. I samma veva ska två fläktbyten i utedelarna utföras på grund av hög ljudnivå. Det blir spännande att se hur de presterar när vintern kommer :)

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #197 skrivet: 14 december 2018, 00:51:50 »
Hur har det gått för dig? Jag har i dagarna fått denna uppdatering jag med.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #198 skrivet: 15 december 2018, 20:40:27 »
Ursäkta om jag bryter in med en fråga men som nybliven ägare av Daikin Caldo XRH40 så har jag givetvis plöjt igenom en hel del information, inklusive att jag lusläst denna tråd på föregångaren åtminstone mjukvarumässigt.

Så här står det i det marknadsföringsmaterial man har aktivt idag:

https://www.daikin.se/content/dam/DASW/document-library/catalogues/ac/split/Optimised%20Heating.pdf

"Daikin är världsledande inom kyla och värme och har alltid varit en föregångare och innovatör. För att ta fram en värmepump som är utformad helt efter de krav och förutsättningar som finns i Sverige kom Daikins främsta internationella tekniker hit. Här mötte de våra erfarna värmepumpsinstallatörer och tog del av deras kunskap och erfarenheter. Det var så Optimised Heating föddes. Projektet genomfördes noggrannt med högsta kapacitet och effektivitet i fokus. "

Bara en nyfiken fråga: är det detta projekt som berättas om i denna tråd man refererar till? Kolla inlägg i denna tråd från ca ett år sedan, tror det var 13 dec.
« Senast ändrad: 15 december 2018, 20:46:48 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #199 skrivet: 15 december 2018, 22:03:17 »
Hej,
Nej, det är inte detta projekt.
Vi gjorde omfattande undersökningar innan och under projektets gång.
Denna tråd handlar om en bugg som identifierades i början av maskinens produktion. Detta har åtgärdats.

Med vänlig hälsning
Daikin


Ursäkta om jag bryter in med en fråga men som nybliven ägare av Daikin Caldo XRH40 så har jag givetvis plöjt igenom en hel del information, inklusive att jag lusläst denna tråd på föregångaren åtminstone mjukvarumässigt.

Så här står det i det marknadsföringsmaterial man har aktivt idag:

https://www.daikin.se/content/dam/DASW/document-library/catalogues/ac/split/Optimised%20Heating.pdf

"Daikin är världsledande inom kyla och värme och har alltid varit en föregångare och innovatör. För att ta fram en värmepump som är utformad helt efter de krav och förutsättningar som finns i Sverige kom Daikins främsta internationella tekniker hit. Här mötte de våra erfarna värmepumpsinstallatörer och tog del av deras kunskap och erfarenheter. Det var så Optimised Heating föddes. Projektet genomfördes noggrannt med högsta kapacitet och effektivitet i fokus. "

Bara en nyfiken fråga: är det detta projekt som berättas om i denna tråd man refererar till? Kolla inlägg i denna tråd från ca ett år sedan, tror det var 13 dec.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #200 skrivet: 15 december 2018, 22:28:55 »
Tack Daikin_

Som sagt vi skaffade oss just en dylik i den uppgraderade varianten XRH40 och jag är bara rent allmänt intresserad av utvecklingsprocessen som ledde fram till nuvarande produkt.

Det skulle förvåna mig om all input till utvecklingen av mjukvara etc enbart skulle komma av vad användare rapporterar på forum som detta, men ändå betryggande att man faktiskt tog input och fixar buggar på så vis. Känns seriöst tycker jag.

Kommer att delge forumet mina egna erfarenheter och frågor kring XRH40, första intrycken var mycket bra men inte försökt använda appen ännu det ska bli spännande. Sett att appen har urusla omdömen på Appstore så det blir kanske en utmaning vi får se.
___
Tillägg 2018-12-16: vill inte skapa ett nytt inlägg i denna tråd som egentligen handlade om föregångarens bekymmer i början innan det rättades till. Men vill bara tillägga i denna tråd att Daikin online controller-appen fungerade alldeles utmärkt med xrh40! Dels för att uppgradera firmware för wifi-modulen som första sak den ville vi skulle göra, och dels detta med att skapa schema-poster typ för att få en nattsänkning från 21 till 18 grader om man vill ha det. Så pass klockrent att svärmor på 80 bast fixade att programmera nattsänkningen själv, extra lätt via appen.
« Senast ändrad: 16 december 2018, 19:07:36 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad OliT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #201 skrivet: 18 december 2018, 10:38:46 »
Tyvärr har det fortfarande inte löst sig för oss. Vi fick besked i somras om att det fanns nyare programvara som skulle läggas in, och detta skulle som jag skrev tidigare göras i höstas. I dag kom äntligen en tekniker, men han bytte bara de två högljudda fläktarna. Så fortfarande ingen uppdatering. Helt otroligt.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #202 skrivet: 18 december 2018, 11:02:04 »
Tyvärr har det fortfarande inte löst sig för oss. Vi fick besked i somras om att det fanns nyare programvara som skulle läggas in, och detta skulle som jag skrev tidigare göras i höstas. I dag kom äntligen en tekniker, men han bytte bara de två högljudda fläktarna. Så fortfarande ingen uppdatering. Helt otroligt.

Jag håller med.
Har glömt bort vem det var som installerade din maskin så skall jag kontakta dem.
/D

Utloggad OliT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #203 skrivet: 11 februari 2019, 10:42:29 »
Nu har det gått nästan två månader till och fortfarande ingen uppdatering av våra pumpar. Jag förstår att saker missas, men det här börjar bli löjeväckande.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #204 skrivet: 11 februari 2019, 15:15:22 »
Nu har det gått nästan två månader till och fortfarande ingen uppdatering av våra pumpar. Jag förstår att saker missas, men det här börjar bli löjeväckande.
Hej,

din maskin skall åtgärdas men med de temperaturer som har rått uppe hos er så går det inte att programmera maskinerna. kablar och annat är så stela att de går sönder.
Nu har det blivit blidväder och din maskin skall åtgårdas närmaste veckan.
Kanske enklare att kommunicera direkt med installatören så får du klara besked ?
Är lite svårt att hinna och scanna forumet för att ge svar.

Mvh
D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #205 skrivet: 11 februari 2019, 16:02:26 »
Vart i jösse namn bor du som har sÃ¥ kallt OliT i ett par mÃ¥nader  :)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #206 skrivet: 11 februari 2019, 16:29:19 »
Vart i jösse namn bor du som har sÃ¥ kallt OliT i ett par mÃ¥nader  :)

varit kring -15 till -37 grader hela januari uppe i Tornedalen Norrbotten.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #207 skrivet: 11 februari 2019, 16:31:39 »
Kallt så inni hvete alltså brr.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #208 skrivet: 11 februari 2019, 16:37:43 »
Ja -37 är kallt men det har ni förhoppningsvis inte sÃ¥ mÃ¥nga dagar  ::)

-15 eller lite kallare mÃ¥ste väl en handdator och dess kablar klara av , är ingen datanörd sÃ¥ dom kanske ogillar kyla precis som mig  tOOmten
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #209 skrivet: 11 februari 2019, 16:44:17 »
Ja -37 är kallt men det har ni förhoppningsvis inte sÃ¥ mÃ¥nga dagar  ::)

-15 eller lite kallare mÃ¥ste väl en handdator och dess kablar klara av , är ingen datanörd sÃ¥ dom kanske ogillar kyla precis som mig  tOOmten

i pajala som ligger i Tornedalen har vi haft säkert under januari 10 till 15 dagar som det har pendlat mellan 20 och 35 minus grader. och någon dag över 35 minus. resterande dagar har det legat på mellan 15 och 25 minus. kallt som in i helvete. alla pumpar uppgraderas inte med dator. min blev uppgraderad med ett nytt kort med mjukvara i december. antagligen för att min installatör hade kort med xrh programvara på hyllan och inge tillgång till dator för det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!