Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gasen vid avfrostning  (läst 1183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gasen vid avfrostning
« skrivet: 02 mars 2014, 00:42:58 »
En snabb fråga angående avfrostning.
Jag har märkt att på synglaset på utedelen att när den ska avfrosta så ska gasen rinna baklänges, och det gör det med, men i början är det en massa bubblor i gasen, och till min förvåning så tror jag faktiskt att vätskan har slutat helt att rinna. Sen efter en stunds avfrostning så startade pumpen upp igen som vanligt, och då rann gasen uppåt, denna gången lite bubblor i början och sedan till fast form utan bubblor.
Min fråga är helt enkelt, när den avfrostar, ska den då bubbla, och ska gasen ta slut?
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Gasen vid avfrostning
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2014, 18:13:11 »
Gasen tar inte slut.

Det du ser i synglaset är till en början gas i vätskeform med ett par gasbubblor i.
Efter att systemet jobbat en stund så har all gas gått över till gasform om bubblorna upphör.

Detta är helt i sin ordning både vid normaldrift samt vid avfrostning.
Om bubblorna INTE upphör efter ca 2-3min drift så kan man börja fundera på om något är galet.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasen vid avfrostning
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2014, 14:40:54 »
Tack för svaret, detta klargjorde alltihopa.
Det jag tyckte var konstigt är när den avfrostade. Det bubblade I synglaset, och efter någon minut så upphörde bubblandet, men det jag tyckte var mest konstig (om det nu övergår till gasform) är att det såg ut som om det var en droppe kvar I synglasets nedre kant... antar att den också borde ha övergått till gasform... :-/
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!