Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven husägare, vad kan jag göra för att effektivisera driften av VP?  (läst 3646 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Ganska nyligen flyttat in i ett gammalt hus (ca 1930) på 168kvm som har en bergvärmepump (IVT Greenline HT Plus C9) installerad 2007. Har tidigare bott i lägenhet med fjärrvärme så det hela är lite nytt för mig och jag har testat mig fram med lite olika inställningar och har ändå hittat något som jag tror är ganska lagom nu men det finns säkert saker jag kan förbättra och det tror jag ni har koll på ;)

Hur är det med det här med termostater på radiatorerna? Just nu är dom fullt öppna på samtliga, brukar dra ner dom i sovrummet ibland då det kan bli lite väl varmt där när det är väldigt kallt ute. Borde jag istället vrida ner termostaterna i källaren för att "rikta" energin till mittenvåningen eller fungerar det inte så?

För att få lite koll på energiförbrukningen så har jag noterat siffror dagligen sedan vi flyttade in för en månad sen för att få lite hum om hur mycket det går åt beroende på hur kallt det är och min sammanfattning hittills är att när temperaturen håller sig runt 5-10 plusgrader så går det åt ca 25-30 kWh/dygn och nu när det varit kallare (-5 till -10) så har det dragit iväg upp mot 60-80 kWh/dygn.

Är det här rimliga siffror för mitt hus? Det är alltså totalförbrukningen för hela huset men skulle tro det allra mesta är uppvärmning.
Senaste dygnet tror jag att vi landar på uppåt 90 kWh, tempen ute har legat mellan -10 och -15 hela dygnet i princip.

Här är lite siffror från pumpen som jag noterade för en stund sedan som kanske är till hjälp.
Kurvan är inställd på kurva 4.8 och i övrigt så verkar det mesta vara fabriksinställningar.

GT1:
Retur rad. Från 43.2° - Nuv 41.8°
GT2:
-6.8° ute
GT3:
Börv: 51° Nuv 50.6°
GT6:
64°
GT8:
Värmebärare ut 44.7°
GT9:
Värmebärare in 42.2°
GT10:
Köldbärare in 2.7°
GT11:
Köldbärare ut -1.3°

Pannan installerades 20070531 - Typ 100800 timmar sedan om jag räknat rätt.
Pannan har gått 18700 timmar, 19% av tiden, alltså i snitt 4.5 timme per dygn. På samma tid har elpatronen gått 700 timmar.
På den tiden har den producerat ca 19% VV och 81% radiatorvärme.
Borrhålet är 180 meter djupt.

I oktober (13 dagar då vi flyttade in i mitten) så gjorde vi av med 500kWh och November ser ut att sluta på ca 1100-1200 kWh.

Wall of text, sorry! Men bättre med för mycket info än för lite  ^-^ Vill mest veta om det finns nÃ¥gra inställningar jag kan göra för att fÃ¥ den att gÃ¥ sÃ¥ effektivt som möjligt.
« Senast ändrad: 28 november 2018, 22:20:46 av berisen »

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Till att börja med har du hamnat rätt om du är intresserad av att lära dig mer om din värmepump.

Det första jag tycker att du skall göra är att göra en ordentlig inställning av värmekurvan. Den är sällan eller aldrig rätt när leverantören lämnar över värmepumpen till husägaren. Du skriver tex "...bli lite väl varmt där när det är väldigt kallt ute  " vilket ocksÃ¥ tyder pÃ¥ att du inte har en riktigt bra inställning.

Det andra jag tycker du skall göra är att skaffa en temperturlogger så att du kan ha full koll på de olika temperaturerna i värmepumpen. Då lär du dig hur pumpen fungerar när den går bra och kan därmed i bästa fall se, i ett tidigt skede, om något håller på att gå snett. Och göra något åt det innan pumpen stannar. Och lagen om alltings jävlighet säger förstås att den kommer att stanna när det är som kallast ute. Många gånger har jag haft stor nytta av min logger

För det tredje tror jag inte alls du har rätt i att din mesta elförbrukning går till värmen. Jag har installerat en egen elmätare till min värmepump och jag kan se att i mitt hus går mindre än halva totala elförbrukningen åt till uppvärmningen. Fast om du med "det mesta" menar mer än halva totala elförbrukningen så kan du ha rätt för det skulle jag gissa att det är
« Senast ändrad: 29 november 2018, 08:56:18 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Till att börja med har du hamnat rätt om du är intresserad av att lära dig mer om din värmepump.

Det första jag tycker att du skall göra är att göra en ordentlig inställning av värmekurvan. Den är sällan eller aldrig rätt när leverantören lämnar över värmepumpen till husägaren. Du skriver tex "...bli lite väl varmt där när det är väldigt kallt ute  " vilket ocksÃ¥ tyder pÃ¥ att du inte har en riktigt bra inställning.

Det andra jag tycker du skall göra är att skaffa en temperturlogger så att du kan ha full koll på de olika temperaturerna i värmepumpen. Då lär du dig hur pumpen fungerar när den går bra och kan därmed i bästa fall se, i ett tidigt skede, om något håller på att gå snett. Och göra något åt det innan pumpen stannar. Och lagen om alltings jävlighet säger förstås att den kommer att stanna när det är som kallast ute. Många gånger har jag haft stor nytta av min logger

För det tredje tror jag inte alls du har rätt i att din mesta elförbrukning går till värmen. Jag har installerat en egen elmätare till min värmepump och jag kan se att i mitt hus går mindre än halva totala elförbrukningen åt till uppvärmningen. Fast om du med "det mesta" menar mer än halva totala elförbrukningen så kan du ha rätt för det skulle jag gissa att det är
Tack för bra svar, låter som en väldigt bra grej att skaffa en sån logger faktiskt! :) Verkar finnas sjukt mycket kunskap här på forumet.

Just nu försöker jag bara lära mig ungefär vad som går åt vid olika utetemp. Flyttade in i mitten på oktober så nu senaste veckan var egentligen första kylan och det syns ju tydligt när man tittar på dagliga förbrukningen. Från den 19e november fram tills igår så har det stadigt varit kallt ute och igår var det neråt -15 och då gick även elpatronen en timme vilket tydligt syns i bifogad bild. Vill mest få koll på om jag har rimliga värden sett till den VP jag har och storlek på hus.

Tror faktiskt det mesta är uppvärmning ändå, vi gör inte av med mycket i övrigt och har inte speciellt mycket apparater igång utan det är tv ett par timmar på kvällen ett gäng led-lampor som lyser för det mesta och någon laptop/mobil som laddas lite då och då. Disk/tvätt körs såklart ibland men tycker ökningen i förbrukning dessa dagar är relativt försumbar. Men jag kan absolut ha fel här, ska undersökas :)

Just nu så har jag ställt in en sån "tidsstyrning" på värmepumpen, att på vardagar mellan 8-15 så ska den minska radiatortemp (tror jag det är) med 4-5 grader. Är det en dum idé eller kostar det ändå samma sak när huset ska värmas upp på kvällen igen?
« Senast ändrad: 29 november 2018, 09:57:57 av berisen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hur är det med det här med termostater på radiatorerna? Just nu är dom fullt öppna på samtliga, brukar dra ner dom i sovrummet ibland då det kan bli lite väl varmt där när det är väldigt kallt ute. Borde jag istället vrida ner termostaterna i källaren för att "rikta" energin till mittenvåningen eller fungerar det inte så?

Man bör använda fast instrypning, det går att justera på en del radiatorventiler (under termostaten) eller på returventilen.

Citera
För att få lite koll på energiförbrukningen så har jag noterat siffror dagligen sedan vi flyttade in för en månad sen för att få lite hum om hur mycket det går åt beroende på hur kallt det är och min sammanfattning hittills är att när temperaturen håller sig runt 5-10 plusgrader så går det åt ca 25-30 kWh/dygn och nu när det varit kallare (-5 till -10) så har det dragit iväg upp mot 60-80 kWh/dygn.

Är det här rimliga siffror för mitt hus? Det är alltså totalförbrukningen för hela huset men skulle tro det allra mesta är uppvärmning.
Senaste dygnet tror jag att vi landar på uppåt 90 kWh, tempen ute har legat mellan -10 och -15 hela dygnet i princip.

Låter inte helt orimligt med tanke på husets storlek och ålder.

Citera
GT8:
Värmebärare ut 44.7°
GT9:
Värmebärare in 42.2°

Om kompressor gick (vilket jag nog tror att den gjorde) så går interna cirkpumpen lite väl fort, ställ ner den på lägsta farten och läs av igen när kompressorn går?
Tempdiffen bör vara på minst 5 C mellan GT8 och GT9.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man bör använda fast instrypning, det går att justera på en del radiatorventiler (under termostaten) eller på returventilen.

Låter inte helt orimligt med tanke på husets storlek och ålder.

Om kompressor gick (vilket jag nog tror att den gjorde) så går interna cirkpumpen lite väl fort, ställ ner den på lägsta farten och läs av igen när kompressorn går?
Tempdiffen bör vara på minst 5 C mellan GT8 och GT9.
Tack för tips! Ja kompressorn gick när jag noterade dom där värdena. Ska kolla var någonstans jag kan ställa ner farten på cirkulationspumpen. Antar jag måste in i installatörsläge? Vad exakt är det som händer när man ställer ner hastigheten på den?

Jag har ju bara såna här äldre dumma element utan någon smart termostat eller vad man ska säga, det på bilden här är väl bara en strypning och ingen termostat?

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Om "dagsänkning" av temperaturen är bra eller dåligt beror på. Bla hur trögt huset är att värma upp, om du har "en massa" effekt i värmepumpen över som du kan ta till när du behöver etc

Jag körde natt och dagsänkning på mitt hus när jag hade oljeeldning (30kW panna eller så). Det som hände var att huset inte hann sjunka som tänkt i temperatur på dagen och hann inte upp i temperatur ordentligt på eftermiddagen. Trots hur mycket effekt som helst på pannan. Troligen beroende på att elementen var (är) för små för att kunna avge "massor" av värme. Det var meningslöst så jag slutade rätt snabbt med natt- och dagsänkning.

Med en värmepump har du en faktor ytterligare att ta hänsyn till. Om du får husets temperatur att sjunka på dagen dit du vill så vill du säkert värma upp det snabbt på eftermiddagen innan du kommer hem. Eftersom du bara har 9 kW värme tillgängligt i pumpens kompressor kan det då hända att pumpen kallar på tillskottsvärme från elpatronen. Och då blir det ju superidiotiskt eftersom elpatronvärme kostar kanske 4 ggr så mycket som kompressorvärme.
Har man en värmepump tror jag att det i allmänhet är bäst att ligga på en konstant temperatur för att inte riskera att elpatronen går igång i onödan.
Jag har tom "stängt av" elpatronen så att den aldrig går igång för att värma huset. Nåja, skulle kompressorn stanna pga ett fel går förstås elpatronerna igång och tar över uppvärmningen.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Pannan installerades 20070531 - Typ 100800 timmar sedan om jag räknat rätt.
Pannan har gått 18700 timmar, 19% av tiden, alltså i snitt 4.5 timme per dygn. På samma tid har elpatronen gått 700 timmar.

Om drifttiden är riktig, att man inte någon gång har bytt delar av elektroniken så att drifttidsmätaren har nollställts, är det en kraftig pump i förhållande till värmebehovet. Den har gått 1800 timmar per år, normal dimensionering brukar ge ca 3000 timmar per år och då är det dimensionerat för ca 75% av maximalt värmebehov. Det ska aldrig behövas tillsatsel om drifttiden är riktig, enligt den ska pumpen ge mer än 100% av maximalt värmebehov. Nu kan det vara legionellakörningar som gör att elpatronen har gått, det kan vara värt att kolla om så är fallet innan några ändringar av inkopplingstider för tillsatselen görs.

Ett tag var jag inne på att räkneverket hade passerat 32000 timmar och börjat räkna ner så att det var ett minustecken före 18700 men då blir det alldeles för många drifttimmar i förhållande till pumpens ålder.

Håller med Per, nattsänkning och sådant ska man inte använda sig av när man har värmepump.

Finns det även en extern cirkulationspump för radiatorvattnet eller är det bara en intern pump?


« Senast ändrad: 29 november 2018, 12:00:13 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om drifttiden är riktig, att man inte någon gång har bytt delar av elektroniken så att drifttidsmätaren har nollställts, är det en kraftig pump i förhållande till värmebehovet. Den har gått 1800 timmar per år, normal dimensionering brukar ge ca 3000 timmar per år och då är det dimensionerat för ca 75% av maximalt värmebehov. Det ska aldrig behövas tillsatsel om drifttiden är riktig, enligt den ska pumpen ge mer än 100% av maximalt värmebehov. Nu kan det vara legionellakörningar som gör att elpatronen har gått, det kan vara värt att kolla om så är fallet innan några ändringar av inkopplingstider för tillsatselen görs.

Ett tag var jag inne på att räkneverket hade passerat 32000 timmar och börjat räkna ner så att det var ett minustecken före 18700 men då blir det alldeles för många drifttimmar i förhållande till pumpens ålder.

Håller med Per, nattsänkning och sådant ska man inte använda sig av när man har värmepump.

Finns det även en extern cirkulationspump för radiatorvattnet eller är det bara en intern pump?
Intressant! Jag tror inte någonting har bytts ut under tiden men jag ska försöka kolla i gamla papper och se om något sånt finns noterat. Häromdagen när det var kallt ute, typ -15, så gick elpatronen 1 timme på hela dygnet enligt timern. Lite konstigt tyckte jag eftersom jag fått uppfattningen att den bara behövs i extremfall men jag har som sagt dålig koll på sånt här :P

När ni säger legionellakörning (varmvattenspets hos IVT va?), vet ni vilka standardintervall den körs med om man inte gjort något utöver fabriksinställningarna?

Ska också se till att plocka bort sänkningen dagtid om det ändå inte gör någon skillnad, jag har varit lite tveksam för jag inte sett att förbrukningen ändrats något nämnvärt sedan jag gjorde den inställningen.

Jag vet faktiskt inte om det sitter en extern pump också om jag ska vara ärlig. Kan man ändra hastigheten på den interna genom menyerna eller är det oavsett bara genom att ändra på pumpen rent fysiskt man gör detta?

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag heter också Per men skulle nog vara mer positivt inställd till periodisk sänkning :) Jag håller med dem som tror att man inte tjänar något i energiförbrukning om man sänker temperaturen över enstaka dagar, eftersom värmepumpen då kommer att gå mer och längre under de tider då temperaturen ska upp igen. (Jag förutsätter att man har gjort vettiga inställningar så att inte elpatronen går in eller så att värmekurvan förskjuts med massa grader för att "snabbt" jobba upp temperaturen igen.)

Däremot så kanske du hemma betalar en tidsbaserad tariff till din nätägare eller ett timbaserat pris på din el, och då finns det anledning att försöka flytta en rimlig del av förbrukningen till de timmar (typiskt 22–06) som den är billigare.

Exempel: just vi betalar 130 öre per kWh under timmen 05 i morgon bitti; nästa timme (alltså från 06:00) 200 öre. Säg att jag ökar returens börvärde med 5 grader mellan 05:00 och 06:00 och att vi tappar 10–15% COP på de högre temperaturerna. Ändå värt det, säger jag: elen kostar ju 50% mer nästa timme, då pumpen kommer att stå stilla [en längre tid än den annars hade gjort] eftersom vi redan är över börvärdet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Enligt fabriksinställningen är varmvattenspets inte aktiverad, inställningen visas i meny 2.2.

Har tittat i manualen. HT plus har ingen extern cirkulationspump såvida inte det är en arbetstank installerad och det verkar det inte vara i det här fallet. Det sitter ett vred på pumpen man reglerar hastigheten med. Det går inte att ställa om hastigheten från displayen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok isåfall kan nog dom där 700 timmarna som elpatronen gått inte bero på varmvattenspets utan det är ren tillskottsvärme till värmepannan.

Skillnaden mellan GT8 och GT9 ska alltså vara några grader högre än vad den är i mitt fall när kompressorn går?
Vad kan det vara för orsaker till att jag bara 2 graders skillnad där just nu? Ska dubbelkolla värdena sen när jag kommer hem för att vara på den säkra sidan men sådär såg det ut igår kväll iallafall.

Vad blir det för effekt av att man har för låg skillnad mellan in och ut där?

Ser skillnaden på den kalla sidan vettig ut? In 2.7° och ut -1.3° hade jag igår som sagt, dock med ganska kallt ute.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har tagit bort frontplåten nu och kikat på cirkulationspumpen.
Fattar dock inte hur jag ska tyda den, vilket läge är den inställd pÃ¥? Var ser man det?  dontknow


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Har en likadan pump liggande. Tittar du noga ser du alldeles till höger om det röda vredet nÃ¥gra streck i plasten: I, II och III. Din pump stÃ¥r i läge III, dvs högsta hastighet.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en likadan pump liggande. Tittar du noga ser du alldeles till höger om det röda vredet några streck i plasten: I, II och III. Din pump står i läge III, dvs högsta hastighet.
Ah okej, tack! Om jag vill testa att ändra till hastighet II istället, måste jag stänga av allting först innan jag kan göra det eller kan man göra den ändringen "on the fly"?

Skulle dock fortfarande behöva en liten lektion på vad exakt den gör, vad som påverkas av att jag går ner ett steg i hastighet alltså. Enligt förslag ovan så skulle det kunna göra att jag får bättre värden på GT8/GT9 och det var det jag var lite ute efter. :)


Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Du kan ställa om pumpens hastighet när och hur du vill. Inget behöver stannas först.
Vad du gör är att ändra pumphjulets hastighet. 1 är lägst hastighet och då pumpas ett litet flöde genom pumpen. Och 3 är förstås då högst hastighet på pumphjulet och den pumpa störst flöde genom pumpen.

Med högst hastighet på pumpen orkar inte kompressorn att värma upp allt vatten som pumpas förbi förångaren speciellt mycket och du får då en liten temperaturhöjning över kondensorn. Och likadant en liten temperatursänkning i elementen.

Vill du öka temperaturskillnaden mellan ut och in skall du alltså sänka vattenflödet
« Senast ändrad: 29 november 2018, 23:20:05 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har ju bara såna här äldre dumma element utan någon smart termostat eller vad man ska säga, det på bilden här är väl bara en strypning och ingen termostat?

Ser ut som ettrörsystem, men du kan nog använda den där ratten för att justera värmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kan ställa om pumpens hastighet när och hur du vill. Inget behöver stannas först.
Vad du gör är att ändra pumphjulets hastighet. 1 är lägst hastighet och då pumpas ett litet flöde genom pumpen. Och 3 är förstås då högst hastighet på pumphjulet och den pumpa störst flöde genom pumpen.

Med högst hastighet på pumpen orkar inte kompressorn att värma upp allt vatten som pumpas förbi förångaren speciellt mycket och du får då en liten temperaturhöjning över kondensorn. Och likadant en liten temperatursänkning i elementen.

Vill du öka temperaturskillnaden mellan ut och in skall du alltså sänka vattenflödet
Tack för bra förklaring :) Då ska jag testa det. Har som mest noterat ca 4 graders skillnad mellan in/ut nu och vid kallare väder så verkar det ligga runt 2 grader.

Finns det någon nackdel med att göra detta? Kan det bli dåligt flöde i systemet så att det inte blir varmt på övervåningen eller något sånt?

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
börja med att sänka kurvan den är väldigt hög.  och du har ganska hög  andel eltillskott. 
Behöver du göra Ã¥tgärdpÃ¥ nÃ¥got sÃ¥ inrikta dig pÃ¥ värmesystemnt. en eller tvÃ¥ fläktkonvektorer  gör att du kan sänka framledningen rejält. alltsÃ¥ kurvan.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Jag fÃ¥r inte riktigt radiatorerna att gÃ¥ ihop med ett hus byggt 1930. Jag trodde att pÃ¥ den tiden var det fortfarande stora sektionsradiatorer och självcirkulation som gällde. De klena rören till radiatorn förutsätter en cirkulationspump. Dessutom ser det ut att vara kopparrör. 1930 var det väl järn som gällde. Men det kan vara att jag inte har koll pÃ¥ hur man byggde pÃ¥ den tiden. 

börja med att sänka kurvan den är väldigt hög.  och du har ganska hög  andel eltillskott. 

Jag tycker inte värmekurvan är så våldsamt hög. Man måste ta hänsyn till att IVT-pumpar regleras på returtemperaturen. Sänker man hastigheten på cirkulationspumpen (= högre temperaturdifferens över pump och radiatorsystem) blir man tvungen att sänka värmekurvan då det i annat fall blir för varmt inne. Reglersystemet strävar ju efter att hålla returtemperaturen konstant. Sänker man flödet blir utgående värmebärartemperatur högre vid samma returtemperatur och det ökar radiatorernas värmeavgivning. Jag skulle tro att det är ett 45/55 system i det här fallet.

Jag tycker inte heller att det är hög andel eltillskott. 700 timmar på rätt många år är inget att säga något om. Sen kan man naturligtvis tycka att om 1800 kompressortimmar/år är ett riktigt värde borde tillskottstimmarna vara nästan noll men jag undrar om 1800 timmar/år stämmer.

Ser skillnaden på den kalla sidan vettig ut? In 2.7° och ut -1.3° hade jag igår som sagt, dock med ganska kallt ute.

Den ser vettig ut men man ska ha klart för sig att givarna kan visa fel med någon grad eller mer. På min pump får jag lägga till 1,3 grader till avläst differens för att få rätt värde. Blir det kallare ute minskar differensen. Hög radiatortemperatur minskar pumpens effekt och därmed värmeuttaget från borrhålet. Det blir också mindre differens när pumpen gör varmvatten.

Ang. elförbrukningen har min värmepump hittills under november dragit 704 kWh (separat elmätare på pumpen) men det är ett mindre hus. 1100 - 1200 kWh inklusive hushållsel för ett 50% större hus är verkar vid jämförelse bra men det står ingenstans var huset ligger.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Man behöver inte gissa sig till vilken värmekurva som man skall ha till sitt hus. Gör man som i denna instruktion (https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0 ) så får man reda på vilken värmekurva man skall ha. Det är litet jobb och tar kanske upp till ett halvår att göra eftersom man behöver testa sig fram vid olika utetemperaturer. Framförallt vid låga utetemperaturer då förstås eftersom det är då som pumpen skall ge elementvarmvatten.

IVT-installatören ställde in en värmekurva på någonstans runt 4,5 på min värmepump.
När jag hade gjort som i länken (dock går det inte att justera in flödet i elementen) visade det sig att mitt hus behövde värmekurva 2,6

Sedan är jag en varm anhängare av att använda en inomhustermostat. Det var den som "räddade" mitt inomhusklimat när jag hade fel värmekurva inställd. Eftersom min värmekurva är rätt inställd nu så behövs den egentligen inte av det skälet men den är ändå bra att ha tex när solen värmer eller när det blåser mycket ute
« Senast ändrad: 01 december 2018, 09:56:57 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan no ha varit så att kurvan var lite högt inställd tidigare.
Har sänkt nu till 4.5 från 4.8 och den största skillnaden är ju att jag inte behövt strypa radiatorerna i de rum där jag tidigare upplevt det som "för varmt".

Nu är det rejält mycket varmare ute också så det är inte helt lätt att dra några slutsatser men det kan nog vara så att vi klarar oss med en betydligt lägre kurva än vad installatören körde på för värden back in the days.

Ska fortfarande testa att minska hastigheten på cirkulationspumpen från 3 till 2, har inte hunnit med det bara men det vore ett spännande test :)

Bor förresten i trakterna kring Gävle om det nu säger något rent klimatmässigt.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej, nu har jag testat att sänka hastigheten på cirkulationspumpen ett steg.
Nu mÃ¥ste ni hjälpa mig och förstÃ¥ om det blev till det bättre eller om jag lika gärna kan ha det som innan  ???

Fick en betydligt större skillnad på GT8 och GT9. Nu efter att pumpen gått en stund (10 min typ) så noterade jag följande värden:

Retur RAD GT1:
Från 36.1° Nuv 32.2
Utomhustemp: 2.9
VV GT3: Börv 51° Nuv 52°
Kompressor GT6: 65°
Värmebärare ut GT8: 39.6°
Värmebärare in GT9: 32.3°
Köldbärare in GT10: 4.3°
Köldbärare ut GT11: -0.1°

Är det alltså bättre att ha en större differens mellan GT8 och GT9 och varför isåfall? Betyder det att pumpen kommer gå färre timmar för att upprätthålla innetempen eller vad är det som påverkas exakt?

Tack för all hjälp :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Verkningsgraden blir lite bättre och effekten ökar något men det är bara några procent det handlar om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Verkningsgraden blir lite bättre och effekten ökar något men det är bara några procent det handlar om.
Ok, det låter ju bra :)

Lite reflektioner efter ett drygt dygn sedan sänkning är ju att jag tycker pumpen verkar gÃ¥ kortare tid och förbrukningen verkar ha minskat nÃ¥got men det är fortfarande lite svÃ¥rt att säga eftersom det blivit rena medelhavsvärmen ute igen med 5 plusgrader.  ;)

Verkar ju inte ha blivit något sämre iallafall att ställa ner pumpen ett steg i hastighet :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!