Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron  (läst 571 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malinaurora

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elpatron
« skrivet: 09 februari 2019, 12:52:33 »
Ganska novis inom detta men gör ett försök🙂

För nÃ¥gon vecka sedan gick en propp till min pump vilket jag inte märkte förrän dagen efter🙈
Under den tiden tycktes det fryst i utedelen vilket resulterade i att min servicetekniker satte pumpen i enbart eldrift i väntan på att det skulle tina.

Nu har det varit runt 5gr i en vecka och ja tycker själv att det borde tinat upp..
och min tekniker har varit här och kollat (säger han) men är tveksam till det🤔

Som alla vet är ju elpriset skyhögt och ja har verkligen inte rÃ¥d att ha den pÃ¥ eldrift, nästa vecka ska det bli ca -10 igen..😓


Men nu till min fråga hur sätter jag igång den själv och provar om det fortfarande är fryst??

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elpatron
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2019, 13:11:37 »
Vad är det för märke och modell? Har du manualen? När den tinat igen är det viktigt att kontrollera så det inte blivit några läckor i systemet. Också viktigt att fläkten kan rotera fritt utan is nertill och att förångaren inte blivit skadad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Malinaurora

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2019, 13:25:16 »
Det är en ctc eco air

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elpatron
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2019, 15:14:48 »
Finns bl.a. EcoAir 100-serien, EcoAir 400-serien, EcoAir 500M-serien och EcoAir 600M-serien.

Enligt manualen för EcoAir 400-serien gäller:

Första start
1. Kontrollera att pannan och systemet är vattenfyllda och avluftade.
2. Kontrollera att alla anslutningar är täta.
3. Kontrollera att givare och laddpump är elanslutna.
4. Strömsätt värmepumpen genom att slå till säkerhetsbrytaren (huvudbrytaren).
När systemet blivit uppvärmt, kontrollera att alla anslutningar är täta, de olika systemen avluftade, värme kommer ut i systemet och varmvatten ut på tappställen.

Om teknikern stängt av ventilerna("kranarna") till utedelen innanför ytterväggen så måste dessa givetvis öppnas men kontrollera att det inte läcker vatten någonstans.

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!