Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP Nibe F730  (läst 3828 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HJÄLP Nibe F730
« skrivet: 17 december 2018, 23:47:55 »
Hej

Vi byggt hus under 2018 och har valt att stoppa in en Nibe F730 värmepump som värmekälla.

Huset är en 1,5 plans villa på ca 155 m2 , tillika har vi en 15 m2 tvättstuga i form av en lågdel som sitter ihop med huset. Här står värmepumpen.

Golvvärme på nedervåningen och radiatorer uppe.

Då F730 inte kan dockas mot Sam40 har vi valt ha vanliga friskluftsventiler i väggar

Huset är sedvanligt isolerat med tot 260 mm isolering i väggar. Vinden har ca 500mm isolering med termoträ.

OVK är utförd, och efter det har jag pillat o ändrat naturligtvis. ( klåfinger som man är ) har skruvat upp lufthastigheten till 0,44 / m2 istället för rek. 0,35. ( enligt pumpen ).

Anledningen till detta är att jag upplevde att man fick fler omstarter och avfrostningar innan. Dock är det rätt dragit inne nu

Ligger just nu på kurva 5 med +1 på parallellförskjutning och +1 för punktförskjutning vid +3

pumpen kör på 100 Hz och det är -3 grader. är detta normalt?

framledningstemp 34,9 retur 27,9 grader

Problemet är att jag inte tycks få upp värmen på övervåningen. Ligger på 19 grader hur jag än beter mig. Vi har bott här sen i Juni och hittills är jag besviken på hur pumpen presterar..

Har ni senast ikväll ändrat flödesinställningen till enbart radiator under systeminställningar. rätt eller fel av mig, ingen aning :)

Behöver alltså ha vägledning här på forumet då jag inte får nån hjälp av nibe kundsupport heller...

Uppskattar om jag kan få hjälp av mer sakkunnigt folk med det här för jag känner att jag laborerat bort mig totalt. Och rörkrökaren som installerat är enbart en gammeldags rörmokare, dvs moderna värmepumpar med X antal parametrar är inget som dom förstår sig på.

Tack på förhand och uppskattar om jag kan få hjälp med detta.

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #1 skrivet: 18 december 2018, 00:48:42 »
Hej igen

För att komplettera med mer info som jag kan säga redan nu.

Golvvärmefördelaren heter LK ICS.2

I menyerna på pumpen så har vi ett klimatsystem inkopplat mot pumpen. Borde vara 2 enligt mig?

tittar man hur det är kopplat ser jag ingen extra cirk.pump till golvvärme slingorna. Dvs allt går till den cirk.pump som sitter i pumpen

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #2 skrivet: 18 december 2018, 01:49:58 »
Efter vidare inspektioner hur det är kopplat ser jag nu att det går ut ett kopparrör från cirk pump på F730. Därefter sitter det en T koppling där ena sidan går till min golvvärmecentral som alltså inte har någon separat schunt / cirk pump. Och andra går iväg till mina radiatorer uppe. På retur sidan sitter det samma typ av T koppling.

På en analoga klockorna som visar vattentempen vid golvvärmecentralen så säger bägge ungefär 30 grader, möjligen 2 graders tapp på returen. Men skall det verkligen vara kopplat såhär med rören? Och skall det inte vara seriekopplat med värmen? dvs att när vattnet passerat igenom golvvärmecentralen så skall det gå upp till radiatorerna uppe? eller är jag ute o cyklar nu?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #3 skrivet: 18 december 2018, 07:55:20 »
Det ska vara parallelkopplat, men golvvärmen borde ha en egen cirkpump och shunt.
Det du kan göra är att höja kurvan och styra värmen i golven med termostater, detta är inte optimalt men det kan nog funka.
Men optimalt är att stoppa in en egen undershunt till golvvärmen och styra den på kurva 2.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #4 skrivet: 18 december 2018, 08:50:50 »
Ok, vad är bäst isf att bygga vidare på det Lk system som redan finns där och koppla på en sån här:

https://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Golvvaerme-LK-Systems--LK-Foerdelarshunt-VS2-max-ca-200-kvm-884490.html?gclid=EAIaIQobChMI4oq83vGo3wIVQqWaCh0cPwcJEAQYASABEgLAsvD_BwE

Eller att använda sig av nibes:

https://www.vvsbutiken.nu/product.html/nibe-ecs-41?&gclid=EAIaIQobChMI9IP3-vGo3wIVj8myCh2xRwvEEAQYAiABEgJkkvD_BwE

var vaken till 2 inatt och avslutade med att stänga av pumpen och lufta systemet. När klockan ringde kl 7 var gradminuterna nere pÃ¥ -700 nästan och det har vart  3 - 4 grader kallt ute. Är detta normalt? Pumpen kör pÃ¥ ca 100 hz hela tiden
« Senast ändrad: 18 december 2018, 08:53:32 av Gystompa »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #5 skrivet: 18 december 2018, 12:55:14 »
Ska du styra med värmepumpen så behöver du nibes grejer.
Sen är regleringen lite trög på Nibe, -700 GM är inte onormalt har jag sett.
Man får i huvudsak inrikta sig på att innetemp blir bra och inte stirra för mycket på GM-räknaren i värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #6 skrivet: 18 december 2018, 16:45:09 »
Ok kanon, tack för svar.

Har pratat med en installatör i Falun idag som kan utföra jobbet och koppla på på Nibes separata schunt system så jag får fler klimatsystem på pumpen.

Ang ventilationsbiten då, vad är rekommenderade börvärden att sikta på? ligger nu på 68 % på fläkten och 253 i värde på BS1:an

finns det nåt rekommenderat värde på tempen på frånluften som man skall sikta på?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #7 skrivet: 18 december 2018, 18:24:32 »
vad kör du för innetemp?

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #8 skrivet: 18 december 2018, 19:36:24 »
Målsättningen är att kunna ligga konstant på 21 grader både uppe och nere.

Idag svajar det mellan 19-22 nere och 17-20 uppe ungefär

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #9 skrivet: 19 december 2018, 08:53:48 »
253 m3/h och 170 m2 ger ca 0,41 l/s och m2.
Du skulle kunna sänka till 0,35 l/s och m2 => 214 m3/h

Fast jag ser att du skruvade upp för att minska på avfrostningarna...
« Senast ändrad: 19 december 2018, 08:55:38 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #10 skrivet: 19 december 2018, 13:06:36 »
Citera
Fast jag ser att du skruvade upp

Det här är en av dom stora skillnaderna för dessa mer effektiva och moderna? värmepumpar; Nibes 750 och 730 kräver högre fläkthastigheter för att undvika långa avfrostningar (möjligen att 730 klara sig med mindre pga att man satt värmeslingor för att påskynda avfrostningen) medans Comfortzone och motsvararande IVT modeller inte behöver det. Hos oss blir det inga långa avfrostningar alls överhuvudtaget
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #11 skrivet: 19 december 2018, 14:35:58 »
Eftersom huset är ett egenritat lösvirkeshus där vi petat och valt i det mesta (förutom detaljer kring VVS, där jag förlitat mig på att jag anlitat sakkunnigt folk ), så har vi ju naturligtvis någonstans valt F730 av en anledning. Vilket jag står för än idag, fast jag från början ville ha en annan uppvärmning än FLVP

Comfortzone fanns med i planerna med, men det känns än idag som dom försöker hävda sig så fort det blir diskutioner kring något, ungefär som en lillebror :) tillika till det så finns det inga lokala aktörer som kan installera tillika serva/reparera om det dyker upp nåt fel.

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #12 skrivet: 21 december 2018, 18:28:36 »
Intressant det här med rörmokare och teorier man kan ha. Har kommit fram till att man borde ha nåt
intyg från tillverkarna att man är behörig att installera en pump.

Hur som så var montören naturligtvis oförstående kring hur det inte kunde fungera som önskat och hade teorier om att justera ner flödet till övervåningen via kulventilen för att kunna en mer homogen värme på plattan nere.

Den 18:e på morgonen slog rumsgivaren ifrån i ett sovrum på nedervåningen att den uppnått 22 grader. Gissningsvis öppnade den upp igen på eftermiddagen/kvällen för att tempen sjunkit till 21,5 grader. Imorse var tempen nere på 19,5 grader i samma rum.
Det tar alltså flera dygn att komma tillbaka till 22 grader

Utloggad Gystompa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #13 skrivet: 02 januari 2019, 17:07:10 »
Hej igen

Pratade med Nibe i mellandagarna om detta genom deras rådgivning.

Har fått reda på att det är s.k lågtemperaturs element som sitter på övervåningen, därav så satts det ej någon extra
schunt till golvvärmen nere.

Men, problemet är detsamma. Ojämn värme i huset

Om man nu har såna här lågtemperaturs element, räcker det med att sätta in en extra cp till golvvärmen eller är svaret detsamma med en schunt och ECS 41?

Vad säger proffsen?

Mvh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: HJÄLP Nibe F730
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2019, 19:02:53 »
Att radiatorerna är dimensionerade för lågtemperatur betyder bara att framledningen ska vara max 55 grader vid DUT och returen då runt 45 grader. Blandar man radiatorer och golvvärme är det ECS40 / ECS41 som gäller för att kunna ställa in värmen för respektive våningsplan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!