Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vibrationer, vad kan man göra?  (läst 4314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
Vibrationer, vad kan man göra?
« skrivet: 11 december 2018, 10:56:04 »
Hej har en ca 3 år gammal bergvärmepump från Daikin. Nu när det blir kallare drar pumpen igång oftare och oftast mellan 22-24 så blir jag störd av att den arbetar när man vill sova. Pannrummet är tyvärr direkt under sovrummet, så det blir ett rätt störande oljud upp i kudden när maskinen jobbar. Man kan vänja sig, men undrar vad man kan göra.

Känner man på pumpen när den arbetar så förstår man det är därifrån vibrationerna kommer. När den slår av, förstår man än mer det är därifrån vibrationerna kommer och fortplantar sig upp till sovrummet.

Pumpen står på en betongklack, med standardben som kommer vid leverans.

Skulle det hjälpa, tror ni..., att montera någon slags extra dämpningskuddar? Om så, vad för sort och har Daikin egna?

Jag skulle även vilja att maskinen kanske inte går in så ofta nattetid för att hålla temperatur i tanken. Eller är det en dålig idé? Antar man inte vill att temp ska sjunka lägre än X pga legionella etc?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2018, 13:37:35 »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #2 skrivet: 18 december 2018, 10:03:57 »
Har fasta kopparrör mixat med flexslang. Känns som de där kräver att man lyfter maskinen rätt mycket = omkoppling av rör in i maskin?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #3 skrivet: 18 december 2018, 13:26:16 »
De är 3 cm om jag läser rätt, det kanske krävs justering av anslutningar.
Sen är det lite speciellt med Daikin som har egna fötter för kompressorn.
Tror att du bör ha upp alltihopa på ljuddämpande material, det finns ju andra grejer att köpa men jag tror att ju tunnare material ju sämre dämpar det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #4 skrivet: 18 december 2018, 15:07:01 »
Ringde installatören och han skulle ringa tillbaka senare ikväll. Han har en egen Daikin och sa man kan justera ner "förväntningarna" pumpen har på Brine-värdet. Han prata om -14 och man kan på detta sätta få pumpen att varva ner lite och inte gå upp i varv så mycket.

Kan ju vara värt att prova innan man börjar demontera saker för att lyfta upp pumpen.

Han sa också man kan få in nya fötter utan att demontera, men osäker på han förstod det var 3cm fötter?

Eller är det så att man ska ta bort originalfötterna helt.... och sen låta pumpens 4 hörn vila på dessa produkter ovan? Låter halvrimligt när man tänker på det.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #5 skrivet: 19 december 2018, 09:04:50 »
Beror på hur rören är dragna, koppar är oftast så pass mjukt att man kan justera lite om ledningarna går nån meter horisontellt.
Att skruva ner maxvarvtalet kanske ger nått, men då ger den mindre effekt också och får komplettera med elpatron, detta kanske är värt det om man ställer det mot nattsömnen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #6 skrivet: 09 april 2019, 13:17:34 »
Har fortfarande problem med den här maskinen. Den vibrerar som en bil på tomgång direkt utanför väggen eller fönstret. Har provat ställa om maskinen, dämpare under fötterna. Ljuddämpningsmaterial runt maskinen. Inget hjälper. Den dånar och låter alldeles för mycket nästan konstant under vinter och i övrigt kyligare dagar.

Någon här som jobbar med Daikin? Har försökt få tag på folk som jobbar med dessa maskiner och ingen vill ens hjälpa. Daikins hemsida säger man i princip inte får ringa dom som privatperson. Bra där.

Jag har bestämt mig för att pannan ska flyttas ut i garaget.

Kan någon tipsa om en röris som kan ta sig an ett sådant här jobb? Gärna typ ASAP. Står inte ut mer med den i huset. Vissa varvtal låter det i hela huset.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #7 skrivet: 09 april 2019, 14:19:08 »
Vart bor du ?

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #8 skrivet: 09 april 2019, 14:19:56 »
Vart bor du ?

Inom Södertälje kommun

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #9 skrivet: 09 april 2019, 14:25:06 »
Jag vet en kille.   Han jobbar mkt i Tumba just nu, han kan säkert kolla pÃ¥ det.

Jag skickar pm med tel nr

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #10 skrivet: 09 april 2019, 14:26:52 »
Jag vet en kille.   Han jobbar mkt i Tumba just nu, han kan säkert kolla pÃ¥ det.

Jag skickar pm med tel nr

Tack! 1 person räcker för jobbet. Och det som behövs är att i huset sätta en Nibe 55 CU VVB då avståndet blir lite längre för tappvatten. Annars bocka rör och förflytta maskinen. Jag hjälper till på den biten om jag är stark nog.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #11 skrivet: 09 april 2019, 18:56:17 »
Tack! 1 person räcker för jobbet. Och det som behövs är att i huset sätta en Nibe 55 CU VVB då avståndet blir lite längre för tappvatten. Annars bocka rör och förflytta maskinen. Jag hjälper till på den biten om jag är stark nog.

Kompressorn sitter på en platta som sitter i chassiet med transportskydd. Längst ner på sidorna samt framtill sitter det totalt 4 bultar som skall tas bort. Kolla om detta är gjort. I vissa fall har små gummimattor under kompressorns fötter gjort susen (inte de 4 fötterna i varje hörn.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #12 skrivet: 09 april 2019, 19:19:46 »
Kompressorn sitter på en platta som sitter i chassiet med transportskydd. Längst ner på sidorna samt framtill sitter det totalt 4 bultar som skall tas bort. Kolla om detta är gjort. I vissa fall har små gummimattor under kompressorns fötter gjort susen (inte de 4 fötterna i varje hörn.

Med vänlig hälsning
Daikin

Första firman som gjorde installationen för 3 år sedan sa för några veckor sedan efter att jag hade en annan här på konsultation att dessa bultar medvetet lämnades kvar för att det inte gjorde någon skillnad.

Enligt manualen ska man förresten bara ta bort de två bakre bultarna på sidorna? Vilket vi lyckades göra med nöd och näppe pga maskinen står rätt tajt mot väggarna. Fick pressa ut maskinen och tänja på gränserna för vad rören klarade av.

Vi lämnade kvar bultarna som är fram (i enligt med vad manualen säger). Man ska balansera kompressorns fötter så att man kan handskruva ut dessa främre bultar? Detta i sig lyckades vi aldrig med. De "nyper" ändå.

Jag kofotade dock upp maskinen nån dag senare och tryckte in några mynt under främre fötterna på kompressorn då fötterna för att avlasta bultarna lite. Men njae.

Men du menar jag kan ta ut bultarna fram helt?

Hade jag på något sätt sluppit betala 25.000 kr och få en maskin som inte konstant vibrerar.... vore det ju väldigt tacksamt. Varit ett problem sen dag ett det här och jag vet inte längre vem jag ska kontakta. Alla jag ringt får kalla fötter vid tanken att hjälpa. Jag vet att just vibrationer och oljud är svårt, men noll hjälpsamhet.

Den röris som sa sig skulle göra jobbet för 3 v sen mitten på mars, som ville ta betalat 25.000 kr för jobbet, meddelade förra vecka att han åker på semester större delen av april och "hör av sig". Jo tack. Kundservice någon liksom... ? Flertalet andra firmor får man inte ens tag på, eller de säger de återkommer. Ingen gör det. Har mailat, inte ens ett svar på en vecka nu (sen jag försökte igen förra veckan).

Kvar är jag, utan hjälp och är redo att ta en stor extrakostnad för att flytta ut den helt till garaget och förhoppningsvis få tyst i huset och få sova utan öronproppar.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #13 skrivet: 09 april 2019, 19:54:07 »
Har gjort som du sa nu. Tog bort de främre bultarna helt. Vilket kändes som det avlastade kompressorns botten på ett bättre sätt.

Jag delade även på en gummidämpare som är normalt 2 cm till ca 8mm och sköt under det under den bakre foten för kompressorplattan. Det tog en del lirkande med kofoten och svett...

Men nu är alla fötter dämpade innan de tar emot betongen. Maskínen gick dock ner i lugnt läge just nu.

Men ska låta ett dygn gå och se hur det känns. Medan jag hade kofoten i spänn mot kompressorns platta så kände jag de vibrationer jag anat är de som fortplantat sig så enormt genom husets väggar.

Är förhoppningsfull detta gör skillnad nog att stå ut tills man hittat nån som flyttar ut den till garaget permanent.

// edit
obs tryckte även tillbaka dämpningsdynor från Biltema (3cm tjocka) mot närmaste vägg. Kommer inte åt att lägga något mot baksidan av maskinen.

Så gör inte det här skillnad... då ger jag upp

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vibrationer, vad kan man göra?
« Svar #14 skrivet: 09 april 2019, 20:06:47 »
Det är väldigt jobbigt med ljud.   Jag vet en 17 kw Thermia inverter i en supervilla i Stocksund.    Den dÃ¥nar sjukt mkt. 

Hoppas det ordnar sig

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!