Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig värme och kallt tappvatten IVT 490 - hjälp!  (läst 1384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mwl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dålig värme och kallt tappvatten IVT 490 - hjälp!
« skrivet: 20 november 2018, 23:48:21 »
Har haft problem en tid med min IVT 490 med kallt tappvatten och dåligt med värme i huset. Hade en tekniker hos mig i våras men de hittade inget uppenbart. De bytte dock shunten vid det tillfället vilket inte gjorde någon skillnad. Har kontrollerat shunten nu som rör sig fint. Nu när det blir kallare ute är det tydligt att problemen kvarstår.

Symptomen är alltså att jag inte får upp värmen och inte heller får varmt tappvatten. Ytterligare saker jag noterat;
- När elpatronen går igång kör den alltid på 9,0kW (aldrig på lägre effekt vad jag har sett)
- Displayen blir blank ibland och verkar boota om
- Trycket i systemet varierar mycket. När jag satte igång detektivarbetet stod det på 0,0 och jag fyllde på till 1,2 bar. Nu verkar det fluktuera en hel del, mellan ca 0,5 och 1,5 bar (stor osäkerhet på siffrorna).

Har noterat lite temperaturer senaste dagarna (alla med kurva 3,4 och finjustering 2,0):
               
ÄR   (BÖR)    GT2      GT3:1    GT3:2    GT3:3      GT6                  
24,6 (24,2)    4,7       36,4         37,3      33,4       33,5
23,5 (22,6)    3,4       36,2            ?     24,8        48,2
22,5 (22,9)    3,4       36,2         33,5      33,0       62,1
32,9 (31,4)    2,8       36,1         37,8      33,2       29,7 (direkt efter fabriksÃ¥terställning och omstart)
23,4 (21,9)    0,0       35,3         27,7      26,1       63,0
25,3 (25,2)    0,0       35,1         34,3      30,5       65,2

Endast direkt efter omstarten av pumpen ser är- och börvärdena normala ut, eller? Det mönstret har jag sett vid flera tillfällen. De andra temperaturerna (framförallt GT3:1, GT3:2 och GT3:3) kan jag inte tolka, är dessa normala?

Jag misstänkte ett tag den beryktade kondensatorn på kraftkortet (kunde dock inte mäta upp ripplet med multimetern) och bytte den ikväll med mycket vänlig hjälp av en forummedlem, men det tycks inte ha gjort någon skillnad. När jag bytte kondingen upptäckte jag också att kylflänsen på triacen längst ned på kraftkortet satt löst, så löst att muttern trillade bort när jag pillade på den. Kollar man närmare så är komponenten sprucken och det ser också bränt ut på kretskortet där komponenten är fastlödd.

Hur viktig är triacen?
Dags att byta kraftkortet?
Fel på givare?

Tacksam för alla tips innan jag tvingas ge upp och ringa teknikern igen. 

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Dålig värme och kallt tappvatten IVT 490 - hjälp!
« Svar #1 skrivet: 21 november 2018, 08:20:30 »
Att display släcks med jämna mellan rum är normalt det sker troligt vis för att om den kommit i otakt daterar man upp den, så har min alltid betet sig.
Bör-värden och är-värden följer varandra helt normalt men tycker värden är låga men du har kanske golvvärme?
GT3 värdena verkar för låga, får en känsla av att el-patronen inte ger någon effekt. Har du mättat dess ström? GT3-1 är i princip tappvattnets givare och sitter högst uppe.
GT3-3 sitter längst nere där el-patronen sitter så funkar el-patronen ger det resultat på GT3-3 efter en liten stund.
Hjälpte en med en likadan IVT490 som hade problem, det som hjälpt då var kontakt spray där bandkabeln mellan kraftkortet och CPU kortet (de med displayen).
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dålig värme och kallt tappvatten IVT 490 - hjälp!
« Svar #2 skrivet: 21 november 2018, 08:42:57 »
AngÃ¥ende trycket i pannan beror det förmodligen pÃ¥ fel i expansionskärlet. Om det kommer vatten när man trycker pÃ¥ stiftet i bildäcksventilen är kärlets bälg trasigt. Kommer inget eller pyser luft kan det gÃ¥ att pumpa upp gummibälgen med luft igen. För ett helt korrekt förtryck (ofta 0,5 bar) fÃ¥r det inte finnas nÃ¥got vattentryck pÃ¥ bälgen och man mÃ¥ste släppa ur värmevatten genom säkerhetsventilen samtidigt som man pumpar i luft. 
« Senast ändrad: 21 november 2018, 10:44:54 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mwl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme och kallt tappvatten IVT 490 - hjälp!
« Svar #3 skrivet: 21 november 2018, 10:26:09 »
Att display släcks med jämna mellan rum är normalt det sker troligt vis för att om den kommit i otakt daterar man upp den, så har min alltid betet sig.
Bör-värden och är-värden följer varandra helt normalt men tycker värden är låga men du har kanske golvvärme?
GT3 värdena verkar för låga, får en känsla av att el-patronen inte ger någon effekt. Har du mättat dess ström? GT3-1 är i princip tappvattnets givare och sitter högst uppe.
GT3-3 sitter längst nere där el-patronen sitter så funkar el-patronen ger det resultat på GT3-3 efter en liten stund.
Hjälpte en med en likadan IVT490 som hade problem, det som hjälpt då var kontakt spray där bandkabeln mellan kraftkortet och CPU kortet (de med displayen).

Instämmer att ärvärdet följer börvärdet bra (vilket väl indikerar att shunten fungerar?). Dock är värdena i alla fall utom ett för låga, borde ligga runt 30 grader givet utetemperaturen (GT2, ser ok ut) och kurva och finjustering.

Delar din känsla att elpatronen inte ger någon effekt. Det står väldigt ofta i displayen att den kör eltillskott 9kW, men det känns inte som att det ger något. Så mycket som det står att den kör eltillskott borde det också synas på elräkningen, men jag ser inget konstigt på dagsförbrukningen hos min leverantör. Har inte mätt strömmen till elpatronen - hur kan jag göra det?

Om vi antar att det inte kommer någon ström till elpatronen, vad kan det då vara? Det känns ju som att pumpen förstår att den behöver eltillskott (det står ju i displayen) men därefter tar det stopp någonstans. Något trasigt relä?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dålig värme och kallt tappvatten IVT 490 - hjälp!
« Svar #4 skrivet: 21 november 2018, 10:38:50 »
När den indikerar att el-patronen är till kan man mäta om spänning på el-patronen direkt, man kan mäta om det är in-spänning till kontaktorn och om det manöverspänning till kontaktorn. Saknas då manöverspänning är det troligen fel på något relä på ett kretskort. Ström i el-patronen kan man mäta med en tångamperemeter, en ledning i taget. Man måste vara väldigt försiktig när man gör dessa mätningar med starkström tillslagen. Mätarna ska vara felfria och godkända för 600 V minst.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Dålig värme och kallt tappvatten IVT 490 - hjälp!
« Svar #5 skrivet: 21 november 2018, 11:15:50 »
Du har säkert en elmätare till frasigheten från elnätsägaren, den brukar ha en lysdiod som ger 1000 bink/kWh. Räkna blinken under 10sek. innan det indikeras 9 kW el-tillskott.
Antal pulser * 360/1000= ger din grundlast för tillfället. Sedan när det indikeras 9 kW el-tillskott så gör du en ny beräkning som då skall ligga 9 kW mera.
Har du tur kan du kanske se effekt igenom att bläddra i en meny på elmätaren.
Med denna metod behöver man inte gör något ingrepp för mätningen.
Men ha lite koll på annan el i huset samtidigt.
Har du kollat så inte överhettningsskyddet löst ut?
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad mwl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme och kallt tappvatten IVT 490 - hjälp!
« Svar #6 skrivet: 21 november 2018, 11:56:21 »
Har kollat överhettningsskyddet men är värt att kolla det en gång till när jag är hemma igen.

Om vi pratar trasigt relä, är det då kontaktorn på kraftkortet som avses? Enklast då kanske att köpa ett nytt kraftkort (verkar kosta ett par tusenlappar). Eller vad finns det för andra troliga felkällor?

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Dålig värme och kallt tappvatten IVT 490 - hjälp!
« Svar #7 skrivet: 21 november 2018, 12:26:32 »
Har du provat att övergå till handkörning med vredet som sitter ovan på el-lådan då går elen helt utanför kraftkortet.
och då styrs det av den mekaniska termostaten.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad mwl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme och kallt tappvatten IVT 490 - hjälp!
« Svar #8 skrivet: 21 november 2018, 22:33:12 »
Har nu dubbelkollat överhettningsskyddet, och det ser bra ut vad jag kan bedöma. Finns inget som sticker ut som man kan trycka in.

Jag har också via menyerna testat att ställa in pumpen på att bara köra tillskott och temperaturerna sjunker då, framförallt GT3:3. Så slutsatsen måste vara att elpatronen inte körs.

Tacksam för fler tips på felsökning. Är det rimligt att tro att byte av kraftkortet löser problemen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!