Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2 pumpar, inställningar  (läst 1865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gegg

  • Gäst
Gegg
2 pumpar, inställningar
« skrivet: 06 oktober 2018, 17:37:11 »
Hej

Lite driftfunderingar...

Har just skaffat mig en till pump, jag har alltsÃ¥ tvÃ¥ nu pÃ¥ plan 1, den som jag haft sen tidigare har blÃ¥st mot en trappa och mycket av dess värme har stigit till plan 2, kör sÃ¥klart bÃ¥da pÃ¥ heat  :)

Funderingar:

1. Är det värt att ha en avstängd nu på hösten (just nu cirkulerar 1 pump bara luft då det är för varmt) eller är standby läget strömsnålt så det inte spelar nån roll?

2. Tänker mig att jag inte längre ska behöva ha skyhögt börvärde utan att jag med 2 pumpar kan ha börvärde som gör att jag inte behöver skruva upp och ner, verkar funka bra nu när det är varmt ute att ha ena på 22 och andra på 21. Återstår att se om jag måste pilla på dessa när det blir kallt med resultatet att jag måste pilla igen när det blir varmt för att undvika bastu. Vad tror ni? Hur gör ni andra?

3. Dellast, detta är ju svårt att testa nu, men jag tänker mig att när det är kallt ute så bör båda maskinerna blåsa lika varmt vid samma luftflöde. Att man då kan anta att de får jobba typ lika hårt.

Tacksam för lite feedback eller andra spontana tankar kring detta.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 pumpar, inställningar
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2018, 21:41:57 »
Ja du säger inget här om var ungefär du bor i Sverige och heller inte vad du har för sorts pumpar vilket gör att det är lite svårare att svara på din fråga. Men rent spontant under höst och vårtid med relativt mild väderlek och låga värmebehov i husen så borde det räcka gott med 1 st pump tycker ja. Sen om du har på även pump nr 2 och den mest bara står i stand by eller alt står och blåser ouppvärmd luft mest i off-läge så är det inga höga elförbrukningar vi talar om, vanligtvis mellan 5-7 watt i stand by och ca 15-20 watt om den står och fläktar luft, men behövs inte pump nr 2 för värmebehov så kan den väl lika gärna vara helt avstängd anser ja tills det blir kallare väderlek om man nu vill vara lite energismart.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!