Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme  (läst 7160 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JLXer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vätterbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F730 user
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #15 skrivet: 29 september 2018, 19:08:57 »
Om du har tillgång till en Flir som det verkar så kan du ju se i realtid vad som händer om man öppnar olika kranar och ser var ditt 48 gradiga vatten tar vägen (det skall ju leta sig fram till fördelaren där alla ”hattar” ser röda ut på bilden. Sätt gradminuterna manuellt till -1000 i meny 4.9.3 för att fejka att huset vill ha värme.

fick precis veta att min grannes "röda kran" vid trevägskorsningen står 180 grader skiljt  från min...
..kan det vara lösningen!

Tack för att hjälp! Hoppas att det här avslutar tråden och att andra kan ha hjälp av den.
/Kent

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #16 skrivet: 29 september 2018, 19:14:09 »
Öppna ditt ”elementvred” som står på 3 just nu till max. Det finns där för att skydda parkett mot för hög golvvärme. Du borde kunna se på den runda analoga termometern hur varmt vattnet är. ( för du har väl vatten och inte luft i slingorna  ;))
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad JLXer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vätterbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F730 user
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #17 skrivet: 29 september 2018, 19:46:40 »
 tummenupp Nu strömmar värmen! tummenupp
Än en gång tack för engagemanget!


Nästa gång får ni hjälpa mig med optimering.  ;)


Utloggad Mordac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #18 skrivet: 30 september 2018, 23:51:14 »
tummenupp Nu strömmar värmen! tummenupp
Än en gång tack för engagemanget!


Nästa gång får ni hjälpa mig med optimering.  ;)

Ja ser där ännu en klåpare till rörkrökare som har varit framme och inte slutfört installationen. Hade precis samma fel med att ventilen till utgående framledning var stängd. Tog 2v för oss att få någon värme och då löste jag ventilproblemet själv tillslut trots felsökning av rörmokare 3ggr och ett antal larm i värmepumpen. Med andra ord jag öppnade ventilen och helt plötsligt kom värmen  tummenupp

Om du får någon bra lösning på hur man får till en jämn temperatur uppe och nere får du gärna ge tips. Har idag ca 2 graders skillnad uppe och nere.
« Senast ändrad: 30 september 2018, 23:54:02 av Mordac »

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #19 skrivet: 01 oktober 2018, 22:12:20 »
Ang skillnad på uppe och nere. Antar radiatorer uppe. Se till att ha max flöde på cirkpumpen där uppe (och långsamt nere) så blir skillnaden mindre. Alla element uppe skall ha max öppna termostater och inte strypt flöde.

Om det inte räcker så får man strypa flödet i golvslingorna. Allt detta görs med samtliga termostater fullt öppna både uppe och nere. Blir nått enstaka rum nere för varmt kan man sänka tempen med termostat men flödesjusteringen är bäst.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Mordac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #20 skrivet: 02 oktober 2018, 21:20:47 »
Stämmer bra att det är radiatorer uppe. Har idag alla termostater fullt öppna både på radiatorer och golvslingorna. Har idag kurva 5 (+1) och har då mellan 22-23 grader på nerdervåningen (golvvärme i betongplatta) och 20 grader på övervåningen (radiatorer).


VP är en Nibe 730 och jag har endast cirkpump vid golvvärmefördelaren. Ingen cirkpump för radiatorerna alltså. Antar att det flödet skall skötas av F730s interna cirkpump (värmebärarpumpen)?


Cirkpumpen i GVF är nu inställd på "I" eftersom det blir alldeles för stor skillnad mellan övervåning och undervåning annars. Antar att det mesta av flödet går via golvvärmen vid högre inställt varvtal på pumpen.


Om jag tolkar dig rätt så skall jag strypa ner flödet i golvslingorna för att få mer värme till övervåningen. Skall man börja med att först strypa lite av flödet i utgående ledning från GVF (via returventilen) och sen eventuellt justera individuella flöden i slingorna?


Tack på förhand!

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #21 skrivet: 02 oktober 2018, 21:41:41 »
Jag är ingen röris men tänker såhär. (Funkade hos grannen med en IVT från 2005). Du har ingen separat cirkpump för ovanvåningen utan den interna (som visas som 1-100%) i displayen finreglerar det som man grovt stöller in under framluckan tex I II III. Den interna finjusterar mot en diff på 4 grader mellan framledn och retur vid enbart golvvärme. Kanske runt 6-7 grader om man har radiatorer inblandat.

Hursomhelst så kommer du alltid ha ”kallare” uppe än nere och det vill man förhindra samtidigt som värmekurvan är så låg som möjligt. Ett högt flöde gör att elementen uppe blir nån grad varmare än med lågt flöde. Högt flöde får man med dels högre cirkpump men även att strypa flödet i golvet nere (köp en IR termometer för 300kr och se vilket golv nere som blir varmast och stryp den slingan). Ju mer man stryper nere desto bättre flöde uppe.

Comments 😀
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad JLXer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Vätterbygden
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F730 user
SV: Nytt hus Ny Nibe730 - ingen värme
« Svar #22 skrivet: 03 oktober 2018, 22:16:53 »
Ja ser där ännu en klåpare till rörkrökare som har varit framme och inte slutfört installationen. Hade precis samma fel med att ventilen till utgående framledning var stängd. Tog 2v för oss att få någon värme och då löste jag ventilproblemet själv tillslut trots felsökning av rörmokare 3ggr och ett antal larm i värmepumpen. Med andra ord jag öppnade ventilen och helt plötsligt kom värmen  tummenupp

Om du får någon bra lösning på hur man får till en jämn temperatur uppe och nere får du gärna ge tips. Har idag ca 2 graders skillnad uppe och nere.

Ibland känns det bra att man inte är själv om ett problem.. ibland bara fånigt :o

Vi har bara 1 grads skillnad mellan våningarna (Verisures rökdetektorer). Skulle säga att vi har en ganska öppen planlösning med knappt 70m2 per plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!