Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig budgetera frikyla  (läst 2191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp mig budgetera frikyla
« skrivet: 19 juli 2018, 10:37:03 »
Hej vänner! Skulle behöva lite hjälp att budgetera en eventuell installation av frikyla. Idag har vi bergvärme med FTX. Vad jag har förstått är det inte lönt att koppla frikyla direkt på FTX:en då effekten över hela huset blir för liten. Dessutom blir den installationen ganska krånglig eftersom jag måste kondensisolera befintlig rördragning.

Istället kollar jag nu på att installera en takmonterad fläktkonvektor i tre sovrum. Fastnade lite för Evecos Carisma CRC-MV så jag ringde dem och fick svar på en hel del av mina frågor. Mina sovrum är 14, resp 12 och 12 kvm. De rekommenderade CRC-MV storlek 43. Lägsta fläkthastigheten ger då 1300W, 27dB. Medel 1450W, 31dB (fortfarande tyst). Följande priser har jag fått direkt från Eveco, deras rek. bruttopris hos leverantörer.

Carisma CRC-MV 43 - 3780kr
Förmonterad modbus-gränssnitt - 1800kr
Styrenhet TMB - 990kr
Kondenspump - 1845kr (kan eventuellt hitta billigare från annat håll men låg ljudnivå är viktig)
Styrventil inkl ställdon - 435kr

Vilket blir, för tre uppsättningar konvektorer, ungefär 33kkr inkl moms.
Det jag behöver hjälp att uppskatta nu är resterande material + arbete. Dvs:
Isolerad brine-dragning ~50-60 meter tur och retur - ???kr
Isolerad? kondens-dragning ~ 30m (tillbaka till VP-rum) - ???kr
Cirkulationspump inkl kringmaterial vid VP - ???kr
Arbetskostnad VVS - ???kr
Något annat ej försumbart jag missat? - ???kr

Övrig eventuell icke-VVS-relaterad montering + el- och modbusdragning kan vi lämna utanför budgeten.

Tacksam för input!
« Senast ändrad: 19 juli 2018, 11:19:49 av pakerfeldt »
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig budgetera frikyla
« Svar #1 skrivet: 19 juli 2018, 12:50:13 »
Okej, jag börjar så kan någon säga hur fel ute jag är.
Kopparrör + armaflex isolering 90m (högt räknat, 60x2 + 30): 11kkr
Cirkulationspump Wilo 25/1-6: 3kkr
Arbetskostnad VVS: 3 dagar á 500kr ex moms = 15kkr.

Måste jag kondensisolera rören för kondensvattnet? Om det ligger synligt på vinden kanske man kan isolera det i efterhand vid behov?
Inte en susning om vilken dimension på cirkulationspumpen som behövs.

Totalt: 33 + 11 + 3 + 15 = 62kkr. Känns det rimligt?
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig budgetera frikyla
« Svar #2 skrivet: 28 juli 2018, 13:13:54 »
Känns ganska rimligt men jag tror det kanske finns smartare lösningar för pengarna.

Beror på hur viktigt det är med kontroll i varje rum men deras skystar takkassett med modbus och fördelning av kyld luft ut till varje sovrum blir ju en lite billigare och tystare lösning. Mindre rördragning och du slipper ha vatten och kondensavrinning i varje sovrum. Vill du ha styrning i varje rum så får man lägga på ett motorspjäll till varje rum.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig budgetera frikyla
« Svar #3 skrivet: 28 juli 2018, 22:45:52 »
Känns ganska rimligt men jag tror det kanske finns smartare lösningar för pengarna.

Beror på hur viktigt det är med kontroll i varje rum men deras skystar takkassett med modbus och fördelning av kyld luft ut till varje sovrum blir ju en lite billigare och tystare lösning. Mindre rördragning och du slipper ha vatten och kondensavrinning i varje sovrum. Vill du ha styrning i varje rum så får man lägga på ett motorspjäll till varje rum.
Hur menar du? Skystar är ju för infällnad i undertak? Skulle man ha en sådan på vinden och fördela utluft till alla rum? Går det öht?
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig budgetera frikyla
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2018, 07:59:39 »
Hur menar du? Skystar är ju för infällnad i undertak? Skulle man ha en sådan på vinden och fördela utluft till alla rum? Går det öht?

Ja du kan ta ut kyld luft och dela ut den till sovrummen via kanal. Glöm inte ljuddämpare på avsticken bara. Då blir det nog extremt tyst i sovrummen om du väljer tysta tilluftsdon samt att du får ordentligt med kyla i ett fjärde rum, t.ex vardagsrum eller tvrum. Finns med modbus och jag tror du kommer ner i pris på hela installationen i slutändan. Beror på hur mycket kapacitet du egentligen behöver men det borde finnas så det räcker till.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig budgetera frikyla
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2018, 08:44:12 »
Ja du kan ta ut kyld luft och dela ut den till sovrummen via kanal. Glöm inte ljuddämpare på avsticken bara. Då blir det nog extremt tyst i sovrummen om du väljer tysta tilluftsdon samt att du får ordentligt med kyla i ett fjärde rum, t.ex vardagsrum eller tvrum. Finns med modbus och jag tror du kommer ner i pris på hela installationen i slutändan. Beror på hur mycket kapacitet du egentligen behöver men det borde finnas så det räcker till.
Jag fick av någon anledning för mig att du syftade på ett kylbatteri på vinden. Men nu är jag med. En Skystar infälld i ett av sovrummen och därifrån vidare till andra sovrum. Problemet där blir väl att det rum där takkassetten är installerad alltid kommer köra kyla om något annat rum också vill kyla om jag förstår det rätt?

Ytterligare ett alternativ är väl som jag först tolkade det att installera ett kylbatteri på vinden och leda delar av FTX tilluft genom batteriet och sen till sovrummen. Men det leder ju till helt andra problemställningar.
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Hjälp mig budgetera frikyla
« Svar #6 skrivet: 29 juli 2018, 20:21:32 »
Hej
Ska du ha mÃ¥nga  installationer i olika rum sÃ¥ borde du ha en modbus eller 1-10v varvtalsstyrd  pump  eftersom flödet blir högt med mÃ¥nga parallella konvektorer.  Din tänkta pump verkar dÃ¥  klen: Om det blir framgÃ¥ngsrik sÃ¥ vill du väl ha en konvektor pÃ¥ nedervÃ¥ningen och ett kylrum ocksÃ¥?....du fÃ¥r räkna med  när du dimensionerar att brinen blir 8-10 C inkommande eftersom hÃ¥let är sÃ¥ pass trögt. Jag har 8,7  C efter att ha kört kontinuerligt i en mÃ¥nad

En bauta stor Skystar i ett rum som inte är sovrum med eller utan kanaler till rummen klara ofta av att kyla en hel våning. du behöver inte komma ner i 18-20 C. Avfuktad 23 C luft känns kallt .
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp mig budgetera frikyla
« Svar #7 skrivet: 31 juli 2018, 13:57:55 »
Vi har bara ett plan, 160kvm. Det är framför allt de fyra sovrummen jag är intresserad av att kyla. Bifogar en bild över planlösningen.
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!