Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Relationen mellan VV och Värme  (läst 2229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Relationen mellan VV och Värme
« skrivet: 22 april 2018, 20:46:34 »
Hej!

Jag funderar på om det finns någon relation mella VV och värme i min F370.
Jag har satt VV tempen på att vara 42-48 grader och VV top (den som visas i displayen) ligger nästan konstant på 46-48 grader vilket känns fine. MEN när det blir kallt ute (minusgrader), och framledningstempen går upp så går även VV tempen upp (vv top). Är det -5 ute ligger VV top på 50-52 grader. Det känns som att den alltid vill ligga ca 8 grader över framledningstempen (har radiatorer). Vad beror detta på?

En följdfråga på detta är, finns det någon lägsta gräns för vad som är en lämplig VV temp? Bor i ett hushåll med väldigt litet VV behov och skulle vilja sätta den så lågt som möjligt men det känns inte bra om den ska hålla på att höja VV tempen hela tiden när det blir lite kallare ute, eller spelar det ingen roll? Den gör en periodisk höjning varannan vecka.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Relationen mellan VV och Värme
« Svar #1 skrivet: 22 april 2018, 22:14:59 »
Hej!

Jag funderar på om det finns någon relation mella VV och värme i min F370.
Jag har satt VV tempen på att vara 42-48 grader och VV top (den som visas i displayen) ligger nästan konstant på 46-48 grader vilket känns fine. MEN när det blir kallt ute (minusgrader), och framledningstempen går upp så går även VV tempen upp (vv top). Är det -5 ute ligger VV top på 50-52 grader. Det känns som att den alltid vill ligga ca 8 grader över framledningstempen (har radiatorer). Vad beror detta på?

En följdfråga på detta är, finns det någon lägsta gräns för vad som är en lämplig VV temp? Bor i ett hushåll med väldigt litet VV behov och skulle vilja sätta den så lågt som möjligt men det känns inte bra om den ska hålla på att höja VV tempen hela tiden när det blir lite kallare ute, eller spelar det ingen roll? Den gör en periodisk höjning varannan vecka.

Är du säker på att det inte sammanföll med periodisk höjning av varmvatten? (S.k legionellakörning)

Välj "ekonomi" i första hand,

men om du vill ställa in egna varmvattenvärden kan du göra det i servicemenyn.
Håll in bakåtknappen i 7 sekunder och sen går du in i varmvatteninställningar.

Jag kör ekonomi-läget (45°C) och det funkar fint för oss 2 vuxna och ett småbarn, den får det lite kämpigt vid dusch efter badtappning dock. Periodisk höjning har jag satt till var tredje vecka.
Sen kan du sätta prioritet för värme vs. varmvatten i menygrupp 4. under avancerade inställningar och "driftsprioritering". Jag kör 25 min VV och 180 min värme och det funkar fint för 2 vuxna 1 småbarn.
« Senast ändrad: 22 april 2018, 22:18:30 av kWhalp »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Relationen mellan VV och Värme
« Svar #2 skrivet: 23 april 2018, 10:13:59 »
Jag tror nog att iaktagelsen är helt riktig.
Pannan i Nibe 370 kombinerar värmning av varmvatten, det är samma vatten som värmer VVB och shuntas till huset.
Så det finns inbyggt i styren att den höjer temp på pannan när börvärdet på framledningen ökar, det blir annars lite svårt för värmepumpen att nå framledningstemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Relationen mellan VV och Värme
« Svar #3 skrivet: 26 april 2018, 09:33:56 »
Jag tror nog att iaktagelsen är helt riktig.
Pannan i Nibe 370 kombinerar värmning av varmvatten, det är samma vatten som värmer VVB och shuntas till huset.
Så det finns inbyggt i styren att den höjer temp på pannan när börvärdet på framledningen ökar, det blir annars lite svårt för värmepumpen att nå framledningstemp.

Aha, tänkte att det var något sådant. Men om det är samma vatten, vad är då skillnaden mellan driftprio värme, transfer och VV, vad händer inne i pumpen vid dom olika?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Relationen mellan VV och Värme
« Svar #4 skrivet: 26 april 2018, 09:54:04 »
Aha, tänkte att det var något sådant. Men om det är samma vatten, vad är då skillnaden mellan driftprio värme, transfer och VV, vad händer inne i pumpen vid dom olika?

Jag antog kanske felaktigt att F370 har driftprio VV/värme, men du ser alltså en sån meny på din pump?
Edit: Finns ej på F370 som Carl N påpekade :)

På min F750 funkar driftprio som en klocka, där 30min/30min betyder att den tillverkar värme i 30 minuter och därefter VV i 30 minuter. Sen när allt varmvatten är uppvärmt, och/eller gradminuter når värdet 0, så stannar pumpen tills behov för VV eller värme återigen uppstår.


Påbörja cykel:
30 min värme
30 min VV
12 min värme, når GM 0
30 min VV
30 min VV
17 min VV når stopptemperatur för VV
Pump av, då inget varmvatten- och värmebehov finns.
Pump av.
Pump av.
Gm når -60, kompressor startar
30 min värme
30 min värme
22 min värme, GM når 0 och varmvatten är fortfarande på stopptemperatur.
Pump av
Pump av
« Senast ändrad: 26 april 2018, 10:05:46 av kWhalp »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Relationen mellan VV och Värme
« Svar #5 skrivet: 26 april 2018, 11:18:41 »
På Nibe 370 är detta med driftprio snarast kosmetika.
Menyn finns, men jag vet inte säkert till vilken nytta?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Relationen mellan VV och Värme
« Svar #6 skrivet: 26 april 2018, 11:23:35 »
På Nibe 370 är detta med driftprio snarast kosmetika.
Menyn finns, men jag vet inte säkert till vilken nytta?

Jaha.. men det finns ingen sån meny enligt manualen.
(Dock finns varmvattencirkulation)


Edit: Hittar du någon sån meny Henk2055?
« Senast ändrad: 26 april 2018, 11:34:15 av kWhalp »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Relationen mellan VV och Värme
« Svar #7 skrivet: 26 april 2018, 11:31:43 »
Hoppsan, minns fel.  DSdascxas
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Relationen mellan VV och Värme
« Svar #8 skrivet: 26 april 2018, 14:43:00 »
Jaha.. men det finns ingen sån meny enligt manualen.
(Dock finns varmvattencirkulation)


Edit: Hittar du någon sån meny Henk2055?

Jag hittar ingen meny där man själv kan ändra detta 370:an, men går man in i under info står där driftprioritering som en post. Jag kikar där ibland och under vintern stod det nästan alltid värme, nu på vårkanten ibland värme och ibland varmvatten, i sällsynta fall transfer. Det verkar alltså inte som att jag själv kan påverka detta utan pumpen väljer själv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Relationen mellan VV och Värme
« Svar #9 skrivet: 26 april 2018, 16:47:25 »
Det kan vara sÃ¥ att VV-prioritering begränsar shuntöppning pÃ¥ F370, men jag vet inte säkert.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!