Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F730 hög kondens in-temp  (läst 3157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MotNos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F730 hög kondens in-temp
« skrivet: 13 mars 2018, 17:40:18 »
Hej

Har flyttat in i ett nybyggt tvåplans radhus på 122kvm. Har golvvärme nere i Betonggolv samt enrörs radiatorer på ovanvåningen. Huset ligger i Skåne. Installatören har ställt in kurvan på 9 och 0 i förskjutning.

Har plöjt igenom en del trådar här gällande högkondensor in-temp larm men inget stämmer riktigt in på det jag upplever. Har även svårt att tyda diagrammen i loggningen.

Tycker jag får mycket larm både på Kondensor ut/in samt mycket avfrostningar.

Fläkt var inställd på 63% vilket ger cirka 200L har testat att justera ner den till runt 160L men utan någon effekt.
Har upplevt att man får brassa på ganska mycket för att få radiatorerna på ovanvåningen varma.

Tycker att framledningstempen pendlar mycket, ska den göra så?

Skulle någon vänlig själ vilja kolla igenom loggningen och komma med synpunkter.

MVH
Tomas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F730 hög kondens in-temp
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2018, 08:49:42 »
Vad är VV-inställningarna?
Den "duttar" med VV-laddning i tid och otid, vilket kan störa en del, VV-start verkar vara typ 50 C?
Själv har jag 44 C som startvärde för varmvatten.
Det ser också ut att kanske vara lite luft i VV-slingan, lufta på QM22.

Alla larm 163 verkar komma precis efter VV-laddningarna så jag gissar att högt ställd VV-temp är problemet.
Sen är det lite knepigt att de installerat ett klent radiatorsystem uppe och golvvärme nere, iofs är kurva 9 Ok för skåne, men det hade blivit bättre med fetare radiatorer uppe.
Men försök trimma in grejerna med så pass låg kurva som möjligt, ställ radiatorerna på max värme och trimma in kurvan efter innetemperaturen uppe.
« Senast ändrad: 14 mars 2018, 08:56:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MotNos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 hög kondens in-temp
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2018, 21:12:18 »
Hej

Tack snabbt svar. 
Ja det stämmer att vv-start ligger på 51 grader, har sänkt nu och ska se vad som händer.
Luftade QM22 men ingen luft där inte, inte heller i övriga luftningsnipplar.

Kurva 9 är sÃ¥ "lÃ¥gt" jag kan ha utan att det blir för svalt pÃ¥ ovanvÃ¥ningen, Har en fördelningsshunt i fördelarskÃ¥pet. Kan man göra nÃ¥got med denna? Noterade att den var tempinställd pÃ¥ 60grader för golvvärmen, vilket känns alldeles för högt har dragit ner den till 2=37grader. 

Ni får ursäkta att jag inte har riktigt koll på alla ord och tekniker, är helt novis på detta.

MVH
Tomas

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: F730 hög kondens in-temp
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2018, 21:58:52 »
Hej

Tack snabbt svar. 
Ja det stämmer att vv-start ligger på 51 grader, har sänkt nu och ska se vad som händer.
Luftade QM22 men ingen luft där inte, inte heller i övriga luftningsnipplar.

Kurva 9 är sÃ¥ "lÃ¥gt" jag kan ha utan att det blir för svalt pÃ¥ ovanvÃ¥ningen, Har en fördelningsshunt i fördelarskÃ¥pet. Kan man göra nÃ¥got med denna? Noterade att den var tempinställd pÃ¥ 60grader för golvvärmen, vilket känns alldeles för högt har dragit ner den till 2=37grader. 

Ni får ursäkta att jag inte har riktigt koll på alla ord och tekniker, är helt novis på detta.

MVH
Tomas

Vad har du för tryck i pannan? (Antal bar nere i luckan t.h). Har du luftat elementen?

Utloggad MotNos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 hög kondens in-temp
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2018, 11:04:55 »
Trycket ligger på en bar cirka.

Jag har inte fått några larm om hög kondens men sedan jag luftade igår kväll har pannan kört avfrostning nästan varje timme. Har inte kört UBS-loggning sedan i går.


Utloggad qq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 hög kondens in-temp
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2018, 11:23:59 »
För lite köldmedel, en förtätning i köldmedelskretsen eller dÃ¥lig TXV ventil  (som reglerar mängden köldmedium och i detta fall inte öppnar tillräckligt). Kolla i synglaset. Det ska vara fullt av vätska, utan bubblor.
1 trasiga Panasonic HE9 och 3 fungerande.
 VVB 28Ã¥r, rostfri ASEA Skandia, fungerar utmärkt.
En Junga (Senare Cylinda) tvättmaskin 58! år fungerar bra, men man får växla program manuellt.

Utloggad MotNos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 hög kondens in-temp
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2018, 17:29:23 »
Men varför har nu avfrostningarna ökat på sedan jag sänkte vv-starten?

Utloggad qq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 hög kondens in-temp
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2018, 18:14:14 »
Högre luftfuktighet ute ger fler avfrostningar och kanske det inte är kopplat till dina justeringar. Eller att det läckt ut mer köldmedel under tiden.
Många avfrostningar tyder på att pumpen blir för kall ute, vilket den blir om det är en förtätning i köldmedelskretsen eller för för lite köldmedel, till en viss gräns. Samtidigt blir den för varm inne, till en viss gräns, vilket jag uppfattade som problemet du märkte. Är det helt stopp eller att den är helt tom, funkar den inte alls. Lekage köldmedel kan man se om det är olja någonstans, med lite tur, oftast vid skruvade skarvar. Men jag tror det är TXV ventilen, som är ett vanligt fel numera.
 
1 trasiga Panasonic HE9 och 3 fungerande.
 VVB 28Ã¥r, rostfri ASEA Skandia, fungerar utmärkt.
En Junga (Senare Cylinda) tvättmaskin 58! år fungerar bra, men man får växla program manuellt.

Utloggad qq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 hög kondens in-temp
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2018, 18:17:43 »
Inne är det i första hand de heta gaserna in i kondensorn, som blir varmare.
1 trasiga Panasonic HE9 och 3 fungerande.
 VVB 28Ã¥r, rostfri ASEA Skandia, fungerar utmärkt.
En Junga (Senare Cylinda) tvättmaskin 58! år fungerar bra, men man får växla program manuellt.

Utloggad MotNos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 hög kondens in-temp
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2018, 16:15:39 »
Tack för svaren.

När jag ställde ner vv-start så minskade hög kondens in temp-larmen. Avfrostningarna sköt i höjden istället.
Ställde upp fläkten till 63% så ungefärligt luftflöde på 220L. Det gjorde att den avfrosta betydligt mindre. Till cirka 4 gånger per dygn.

Kan någon förklara varför?

Ska jag inte kunna ha komfortläge utan att få hög kondenslarm?

/Tomas


Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: F730 hög kondens in-temp
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2018, 19:25:24 »
Skriv dina varmvatteninställningar. Vill minnas att

Ekonomi 40-45
Normal 45-50
Lyx 50-55

Ha gärna 6-7 grader mellan start o stop så slipper du onödiga starter. Har svårt att se någon utan ett jättebadkar som behöver högre än 48-49 grader innan varmvattnet tar slut, men jag kan ha fel.

Läs gärna tråden f750 optimeringsguide för fler tips/inställningar som troligen är snarlika.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!