Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med beslutsÃ¥ngest för installation  (läst 7710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #30 skrivet: 05 mars 2018, 12:49:47 »
Har börjat kolla lite på CTC EcoZenith i550 Pro.

Dock så innebär detta att den får placeras i ett förrådsutrymme.

Se den enkla ritning som är bifogad.

Kom gärna med förslag.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #31 skrivet: 05 mars 2018, 18:26:41 »
Efter närmare koll så är det en 325 med bottenanslutning som skulle vara aktuell.

Kan det fungera med pelletskamin till denna?

Elpatron ska finnas kvar som backup när man inte eldar.

Utjämningskärlet är på futtiga 26 liter på VVM325, så jag skulle tveka att docka en kamin dirket mot denna utan en acktank emellan.
Alternativet till en VVM310 är som du är inne på CTC i550, den senare funkar t ex att docka en vedpanna mot.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mikron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #32 skrivet: 06 mars 2018, 14:20:24 »
Nibe F2120

Vilken effekt klarar jag mig med på LVVP?

8kW 3-fas eller 12kW

Hur räknar man?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #33 skrivet: 06 mars 2018, 19:47:42 »
Eftersom det är en inverter så borde man räkna på max effekten då det är kallt ute.
En 12 kW modell ger max 6,5-7 kW vid -15 C ute och det borde räcka rätt bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #34 skrivet: 07 mars 2018, 17:03:49 »
Eftersom det är en inverter så borde man räkna på max effekten då det är kallt ute.
En 12 kW modell ger max 6,5-7 kW vid -15 C ute och det borde räcka rätt bra.

Mm.. pÃ¥ F2120-12kW räknade jag med 6 kW vid DVUT och det  ska stämma ganska sÃ¥ bra pÃ¥ 166 m2 med tvivelaltig FTX.
Köp "dubbla effekten" så har den bra förutsättningar att jobba på effektiva varvtal under merparten av året.

Men du får nog räkna med 1000 kwh elspets per år för att komma upp i 75°C oavsett BVP/LVVP.

Vad är det som krånglar med FTX:en?

Utloggad mikron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #35 skrivet: 07 mars 2018, 19:04:34 »
Mm.. pÃ¥ F2120-12kW räknade jag med 6 kW vid DVUT och det  ska stämma ganska sÃ¥ bra pÃ¥ 166 m2 med tvivelaltig FTX.
Köp "dubbla effekten" så har den bra förutsättningar att jobba på effektiva varvtal under merparten av året.

Men du får nog räkna med 1000 kwh elspets per år för att komma upp i 75°C oavsett BVP/LVVP.

Vad är det som krånglar med FTX:en?

1000 kWh el-spets kan man leva med. :) Kan komplettera med något förnuftigt i framtiden, solel eller dylikt kanske.

FTX:en är problemet att jag fÃ¥r inte ut de rätta flödena pÃ¥ tilluften. Säkert en tilluftsfläkt eller kondensator som har gett upp. Jobbar med ventilation och inget svÃ¥rt alls att byta ut, men vill inte lägga en krona pÃ¥ ett 35 Ã¥r gammalt FTX-aggregat.  :)

Men jag är så kluven.
Lägga ca: 50-60 tusen på en FLVP med lite sämre COP och lite omdragning av ventilationskanaler och få allt i samma maskin känns både lockande och avrådande.
(Då skulle man för resterande pengar kunna installera en braskamin för mysfaktorn, och samtidigt få en backup om något går sönder).

Eller lägga alla pengar i samma korg och göra en storsatsning pÃ¥ enbart en värmekälla...Ã… sÃ¥ ringer de pÃ¥ dörren om nÃ¥gra Ã¥r och undrar om man vill ansluta sig till fjärrvärme  ::)

hmm...inte alls lätt detta.


Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Hjälp med beslutsångest för installation
« Svar #36 skrivet: 07 mars 2018, 19:42:02 »
bergvärme/luftvatten, beror på kostnaderna att borra,
Men en sak  reagerade jag över470m bara glöm den. Det är en elpanna med hjälpmotor.
Välj ett separat ftxaggregat, eller en 730 med sam 40
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!