Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extra försäkring - Arctic  (läst 13026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zsh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Extra försäkring - Arctic
« skrivet: 04 januari 2018, 16:05:16 »
Hej,

Vi flyttade in i vårt hus 2016. Värmepump/panna är IVT900 + AW290. Förra ägare hade tilläggsförsäkring för 900-an/utedelen via Arctic vilket vi tog över. 2017 kostade försäkringen runt 2600/år och detta året landar det på 3200:-

Pumpen är från 2008, mao 10 år. Villaförsäkringen täcker denna, men efter lite åldersavskrivningar så är värdet enligt IF nere på 20%. Arctic ska då täcka detta + åldersavskrivning.

Det jag försöker pyssla ihop här är när är det "inte lönt" längre att betala för den här extra försäkringen? Pumpen kan lägga av när som kan man tycka...10 år ute i ur o skur, ska man ändå räkna med en uppgradering av utedelen till någon nyare / bättre modell. Eller är det så att det inte är mycket som har hänt på värmepumps fronten?

Det är trotts allt 5800 på 2 år, nästa år lär det bli ännu dyrare. Och 2020 enligt IF så är den helt avskriven = ingen ersättning. Då Arctics försäkring betalar ut endast om villa/hemförsäkring täcker skadan, så lär man inte få ngn ersättning av de från 2020, så har jag iaf förstått det.

Ja lite svammel inlägg, men hoppas ni förstår vad jag menar :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9568
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Extra försäkring - Arctic
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2018, 17:59:40 »
Hej!
Intressant att Arctic inte betalar ut ersättning om inte ordinarie försäkringsbolag betalar nÃ¥got. De sistnämnda skriver ju av en värmepump pÃ¥ ca 10 Ã¥r. Värmepumpstillverkarna marknadsför däremot "Trygghetsförsäkring 14 Ã¥r" och liknande och menar oftast dÃ¥ tilläggsförsäkringen frÃ¥n Arctic vad jag känner till Sc:,h  Jag tror att man antingen inte ska bry sig om tilläggsförsäkringen alls efter garantin gÃ¥tt ut eller sÃ¥ löper man linan ut och betalar den sÃ¥ länge den kan ge nÃ¥got. Risken för kompressorhaveri ökar generellt mellan 10-15 Ã¥r och detta är en dyr skada att reparera. Allt frÃ¥n 20 till 65 tusen kr för en ny kylmodul har jag sett. Utvecklingen av luftvattenvärmepumpar har gÃ¥tt framÃ¥t rejält och numera klarar de t.ex. ge värme vid lÃ¥ga utetemperaturer ner till -25 eller -28 grader beroende pÃ¥ modell. COP har ocksÃ¥ förbättrats. Efter 15 Ã¥r är det nog värt att se sig om efter en ny modell.
Med vänlig hälsning
/Josth
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Extra försäkring - Arctic
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2018, 22:09:32 »
Villkoren står på baksidan av "Förnyelseerbjudandet", men kan vara lite svårtolkade tycker jag.
Jag hade en reparation där min hem- och villaförsäkring inte ville betala ut någon ersättning pga att pumpen var för gammal. Värdet på pumpen var lägre en självrisken, men Arctic ersatte allt.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Extra försäkring - Arctic
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2018, 07:26:35 »
Kravet för att Arctic-försäkringen ska gälla är att det 'ordinarie' försäkringsbolaget har reglerat skadan. Rent formellt kan man säkert hävda att hemförsäkringen har reglerat skadan även om ersättningen på grund av åldersavdraget blir noll kronor.
Det är ju inte samma sak som att man nekas ersättning för att inte skadan täcks av den hem-/husförsäkring man har.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Extra försäkring - Arctic
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2018, 07:31:56 »
Jag tar kategoriskt aldrig några tilläggsförsäkringar, räknar kallt med att det blir billigare i längden - än att betala bolag som skall tjäna pengar på mina premier.
Men rent logiskt så finns det ju en möjlighet att just din värmepump de närmaste två åren havererar på något sätt, så man vet ju aldrig.
Har du absolut inte råd att ersätta din utedel om den går sönder kan ju försäkringen vara bra ändå.
Det har hänt mycket vad gäller prestandan på nya luft/vattenvärmepumpar, de är avsevärt mycket bättre nu än för tio år sedan.
Men även om de är mycket bättre så är det sällan lönsamt att byta värmepump i förtid, det skulle i så fall vara om den är alldeles för klent dimensionerad så det går mycket eltillskott så snart det blir lite kallare ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Extra försäkring - Arctic
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2018, 10:04:32 »
Jag håller med Rickard om att det i långa loppet är bäst att skippa tilläggsförsäkringar över huvud taget. Men eftersom jag börjat, tar det emot att avsluta. Inte logik, men mänsklig svaghet.
På försäkringerbjudandet står det att man får full ersättning även om villaförsäkringsbolaget har avskrivit pumpen till 100 %. Dock bara om skadan överstiger självrisken och högst till 80 % av det ursprungliga inköpspriset.

Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad zsh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extra försäkring - Arctic
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2018, 11:28:43 »
Tack för svaren!
Ja man blir inte ruinerad direkt om man skulle behöva bekosta ny pump själv, men det är sura pengar :p
Pumpen fungerar bra och gör sitt jobb, så det finns egentligen ingen uppenbar anledning att jag prompt skulle vilja ha någon fräckare modell.
Med min vanliga tur, så packar den ihop 1 månad efter att jag struntar i försäkringen, så det får väl bli att förlänga det igen.
Efter lite letande på nätet, så verkar det iaf som att Arctic sköter ärenden snyggt utan strul med utbetalningen när väl något händer.

Sen när man väl skaffar något nytt, så får man fundera på om det blir tilläggsförsäkringar eller inte.


Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Extra försäkring - Arctic
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2018, 11:56:47 »
Försäkringen från Arctic är något som skickas hem automatiskt och så får man teckna eller hur går det till?
Fick min luftvärmepump installerad 30/6 2017 med fem års garanti.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Extra försäkring - Arctic
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2018, 15:10:26 »
Hej !

Fick ett brev från Arctic idag med "erbjudande om förlängning" från nu och ett år framåt.
De hävdar att "...har det nu visat sig att på grund av tekniska problem så har du inte erhållit den förlängning på den försäkring..."
Ren bullshit, och båg. Jag har betalat de 3500:- som det kostade, och inom angiven tid.
Pumpen monterades i Januari 2011, och mitt försäkringsbrev säger att den förlängda försäkringen gäller till 2021-01-17
Ur min synvinkel här och nu luktar det rent bedrägeriförsök( de vill ha ytterligare 1295:-/år framgent) och det känns jäkligt dåligt från Arctics sida. Känns som de hoppas på att jag inte skulle ha koll på försäkringsbeviset.

Intressant är att en givare för Brine ut just gett upp. Var osäker på om jag tyckte att den måste bytas men efter det här så.
Jag hoppas på att de har en väldigt len röst när jag ringer dem imorgon...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad zsh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extra försäkring - Arctic
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2019, 07:00:00 »
Nu var det dags igen, 4295:- vill de ha detta året. Skapliga höjningar varje år....
Känns som att jag struntar i det från och med nu. Om nu kompressorn skulle lägga av vilket verkar vara det många är rädda för, så är det runt 10k för en sådan enligt https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-optima-900.html

Utloggad abrhesus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Extra försäkring - Arctic
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2021, 20:27:31 »
Hej, sitter också och funderar på om man ska förnya Arctic eller Protector värmepump försäkringen, har en Nibe 1245 som intallerades December 2013, priset nu är 1245 pr år.
Ser oxå att dom har justerat försäkringsvillkoren under "Särskilda undantag":
- korrosion, t.ex. på grund av vattenkvalitet
efter denna ARN sak
https://sakochliv.se/2020/12/11/arn-protector-ska-betala-13-000-kr-ersattning-trasig-varmepump/

IF drar av 8% + självrisken på skador pr år efter 5år
IF skiriver inte mycket om hur dom ersätter värmepannor i deras villkor men jag räknar med dom tar det mästa.   

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Extra försäkring - Arctic
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2021, 07:46:08 »
Försäkringsbolagen tjänar ju pengar på att sälja försäkringar, så om du motsvarar normal-värmepumpsägaren så förlorar du på att förlänga försäkringen.
Allt hänger som du förstår på din egen riskvillighet, är du beredd att spela på att du har lika tur/otur som medelkunden så förlorar du på att löpa försäkringen.
Tror du att du har mer otur så vinner du på att ta försäkringen.
Skulle det vara en ekonomisk katastrof för er med en räkning pÃ¥ 15-30000 kr om nÃ¥t allvarligt hände med er värmepump kanske det är bättre att ta försäkringen, om ni har rÃ¥d med den.  dontknow

Om jag tolkar dig rätt så ersätter IF skador fullt ut (med undantag av självrisken) de första 5 åren, sedan minskar ersättningen med 8% för varje år som går, och det är då Arctic kliver in och tar en allt större andel av kostnaderna.
I så fall har IF en bra försäkring, jag har för mig att de flesta bolag bara ersätter fullt ut de första 2 åren. (Jag kan ha fel här)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Extra försäkring - Arctic
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2021, 09:14:19 »
När det gäller tilläggsförsäkring eller inte för värmepumpar tror jag det handlar om att göra en bedömning av sig själv. Min erfarenhet av kompressorhaverier är begränsad, men jag tycker det verkar som om kompressorhaverier tenderar att drabba pumpar som har arbetat under ogynnsamma förhållanden, för många starter, för hög arbetstemperatur på grund av felaktiga inställningar och felaktiga radiatorflöden. Det är pumpens ägare som är den bakomliggande orsaken till haveriet, inte att pumpen råkade vara ett måndagsexemplar.

Vet man med sig att man har noll koll på hur värmepumpar fungerar och hur man ordnar till bra arbetsförhållanden för dem, då kan man teckna en tilläggsförsäkring så behöver man inte bekymra sig så mycket när kompressorn havererar i förtid för det kommer den kanske att göra.

Har man å andra sidan så pass mycket intresse för sin värmepump att man har hittat hit, läst och begrundat och kollat upp lite i värmepumpsammanhang elementära saker, då bör man avstå från tilläggsförsäkring.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Extra försäkring - Arctic
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2021, 15:57:29 »
HÃ¥ller med.
Måndagsexemplaren går som regel sönder redan inom garantitiden, de som rasar tidigt har som regel gått med dåliga inställningar under en följd av år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2955
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Extra försäkring - Arctic
« Svar #14 skrivet: 24 juli 2021, 08:16:45 »
Farsan fick brev om tilläggsförsäkring igår. 128€ per år.

Täcker försäkringen byte av vvb? Om kompressorn inkl elpatron inte klarar av att göra legionella är det ett fel i produkten? Eller är det bara maskinskada som försäkringen gäller?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!