Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lägga klickgolv pÃ¥ befintligt parkett med vattenburen golvvärme?  (läst 6614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jessiika

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi flyttade in i maj i vårt hus och är i fullgång med renovering! Men nu har vi kommit till ett av de större...
-00 togs hela golvet upp och ny trossbotten las och i samband med det även vattenburen golvvärme (på nedre plan), ca 110 kvm. Golvet som ligger på ca 65-70 kvm är ett flytande ekparkett golv och faller oss inte alls i smaken. Det är efter nästan 18 år gammalt så slitet och repigt att det tyvärr inte heller går att slipa så det blir snyggt. Vi har därför en tanke att lägga ett klickgolv direkt på det gamla golvet för att slippa arbetet med att ta bort det gamla, men är oroliga för hur mycket energiförlust detta medför? I dagsläget vedeldar vi men tanken är att installera en bergvärmepump till sommaren. Frågan är ju då som sagt om det blir en enormt stor merkostnad i form av uppvärmning om vi lägger på detta golv? Någon som har koll på sådant så vore vi tacksamma för svar :)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
om parketten är flytande, så är det mycket enkelt att plocka upp parketten och använda i vedpannan
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Jag skulle gjort rätt från början och tagit bort det gamla golvet. Borde inte ta många timmar att ta loss det om det är monterat enligt dagens metod att montera golv (dvs vinkla upp -ta loss hela längden i taget).

Då kan man ju i bästa fall hitta en köpare för golvet, parkett borde ju ha ca 4mm slipyta.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Jessiika

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag kunde inte hålla mig så jag skruvade bort en list vid källarluckan för att se golvets konstruktion, och det verkar som ni skriver, rätt enkelt att ta bort det! Känner dock en viss osäkerhet på hur det nya golvet ska läggas med material under? Fuktskydd, foam? Sådant har vi dessvärre inte så mycket koll på. Har lagt mycket klickgolv i tidigare bostäder så den processen är inget problem, men har alltid bara kunnat lägga klickgolvet på befintlig plastmatta och då enbart lagt foam under. Men nu när det är golvvärme vill jag såklart det ska vara enligt konstens alla regler så det inte blir skada av något slag!
« Senast ändrad: 14 oktober 2017, 08:04:39 av Jessiika »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Lägg nytt klickparkett golv bara, så blir det ingen extra energiförlust relativt det slitna.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Lägg nytt klickparkett golv bara, så blir det ingen extra energiförlust relativt det slitna.

Så tycker jag också kosterbo, tummenupp

Lägg klickgolvet utan att ta bort gamla parketten, fast med grålummepapp!
« Senast ändrad: 14 oktober 2017, 10:12:46 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
dessutom höjdskillnad mellan olika rum, förlorad takhöjd.... "Sorry"
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
dessutom höjdskillnad mellan olika rum, förlorad takhöjd.... "Sorry"
Finns dörrar där ska även de kapas nedtill!?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Vi flyttade in i maj i vårt hus och är i fullgång med renovering! Men nu har vi kommit till ett av de större...
-00 togs hela golvet upp och ny trossbotten las och i samband med det även vattenburen golvvärme (på nedre plan), ca 110 kvm. Golvet som ligger på ca 65-70 kvm är ett flytande ekparkett golv och faller oss inte alls i smaken. Det är efter nästan 18 år gammalt så slitet och repigt att det tyvärr inte heller går att slipa så det blir snyggt. Vi har därför en tanke att lägga ett klickgolv direkt på det gamla golvet för att slippa arbetet med att ta bort det gamla, men är oroliga för hur mycket energiförlust detta medför? I dagsläget vedeldar vi men tanken är att installera en bergvärmepump till sommaren. Frågan är ju då som sagt om det blir en enormt stor merkostnad i form av uppvärmning om vi lägger på detta golv? Någon som har koll på sådant så vore vi tacksamma för svar :)

Nja, om du inte tar bort det gamla golvet och nu lägger på ett klickgolv direkt på det gamla golvet ökar värmemotståndet. Det skulle innebära att du kanske behöver lite högre framledningstemperatur i golvvärmesystemet vilket i sin tur även skulle medföra högre värmeförluster ned åt (kanske ner mot marken?). Antar att ni har tillräckigt bra isolering under golvvärmeslingorna (?).

Viktigt är också att veta hur ni ska förlägga det nya golvet (lima fast det eller ska det vara ett flytande golv) .... vad rekommenderar tillverkaren. Kolla!

Sen är det alltid så att golvet måste vara godkänt för att kunna läggas ovan på ett golvvämesystem. Det kan finnas begränsningar t.ex. ang. max. temperatur osv.. Kolla vad golvtillverkaren har för krav/ rekommendationer ang. detta. Trägolv kan t.ex. få sprickor/ gå sönder.
« Senast ändrad: 14 oktober 2017, 10:59:15 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Jag kunde inte hålla mig så jag skruvade bort en list vid källarluckan för att se golvets konstruktion, och det verkar som ni skriver, rätt enkelt att ta bort det! Känner dock en viss osäkerhet på hur det nya golvet ska läggas med material under? Fuktskydd, foam? Sådant har vi dessvärre inte så mycket koll på. Har lagt mycket klickgolv i tidigare bostäder så den processen är inget problem, men har alltid bara kunnat lägga klickgolvet på befintlig plastmatta och då enbart lagt foam under. Men nu när det är golvvärme vill jag såklart det ska vara enligt konstens alla regler så det inte blir skada av något slag!

Skulle också ta bort det gamla golvet.

Nja, ibland lägger man in en isoleringsmatta (stegsljudisolering) innan man lägger på klickgolvet. Det Finns olika mattor. Vissa innehåller t.ex. quarz. Sådana mattor är ganska tunga. Det är viktigt att man inte får luftfickor/ en "luftspalt" mellan mattan och golvet för att värmeöverföringen mot rummet fungerar så bra som möjligt.

Men vad rekommenderar tillverkaren av klickgolvet?

Utloggad Jessiika

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns dörrar där ska även de kapas nedtill!?

Vi har 2.70 i takhöjd, så det känns inte som en förlust med nån centimeter ;) Vi har även gamla furudörrar som ligger ett par cm ovan golvet (har ingen tröskel) så tack och tur klarar vi oss faktiskt från att kapa dörrar osv eftersom planlösningen där golvet ska ligga är matsal, vardagsrum och sovrum + pytteliten hall.

Utloggad Jessiika

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nja, om du inte tar bort det gamla golvet och nu lägger på ett klickgolv direkt på det gamla golvet ökar värmemotståndet. Det skulle innebära att du kanske behöver lite högre framledningstemperatur i golvvärmesystemet vilket i sin tur även skulle medföra högre värmeförluster ned åt (kanske ner mot marken?). Antar att ni har tillräckigt bra isolering under golvvärmeslingorna (?).

Viktigt är också att veta hur ni ska förlägga det nya golvet (lima fast det eller ska det vara ett flytande golv) .... vad rekommenderar tillverkaren. Kolla!

Sen är det alltid så att golvet måste vara godkänt för att kunna läggas ovan på ett golvvämesystem. Det kan finnas begränsningar t.ex. ang. max. temperatur osv.. Kolla vad golvtillverkaren har för krav/ rekommendationer ang. detta. Trägolv kan t.ex. få sprickor/ gå sönder.

Kollade som sagt lite efter jag postat mitt inlägg och det verkar som att det är relativt enkelt att få bort det gamla golvet, trots att det ju då kräver mer arbete! Men vi vill ju göra det ordentligt såklart från början :) Så det verkar som att vi ska ta bort det gamla! Vilket golv vi ska lägga har vi inte bestämt oss för, men det blir nog troligtvis någon form av laminat vilket då gör att det blir ett limfritt klicksystem (rätta mig om jag har fel, har aldrig jobbat med ett laminat där det limmas :) )

Utloggad Jessiika

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skulle också ta bort det gamla golvet.

Nja, ibland lägger man in en isoleringsmatta (stegsljudisolering) innan man lägger på klickgolvet. Det Finns olika mattor. Vissa innehåller t.ex. quarz. Sådana mattor är ganska tunga. Det är viktigt att man inte får luftfickor/ en "luftspalt" mellan mattan och golvet för att värmeöverföringen mot rummet fungerar så bra som möjligt.

Men vad rekommenderar tillverkaren av klickgolvet?

Tack för svar! :) Vi har ännu inte valt vilket golv vi ska lägga då vi fortfarande är lite i spekulationsfas på hur vi ska göra med det gamla golvet, men med de svar jag än fått lutar det definitivt åt att ta bort det gamla och lägga ett nytt! Det som sagt var/är min oro är vad som gömmer sig under parketten i dagsläget och okunskap i vad vi måste lägga mellan innan vi lägger golvet. Det kommer mest troligt bli ett laminatgolv så vi får lov att fråga oss fram hos tillverkaren vad de rekommenderar i vår situation.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
Jag skulle inte byta ut ett ekparkettgolv mot laminat i första taget. Är parketten verkligen i så dåligt skick att det inte går att slipa?
I en insatslägenhet jag hade tidigare lät jag en firma slipa om golvet (från 1955, troligen omslipat en eller två gånger innan av någon som inte kunde...)
Vilket lyft det blev! Den gul-bruna lacken försvann och golvet blev helt plant, ljust o trevligt igen. Ångrade att jag inte hade gjort det tidigare bara.
Hade haft det så i 10 år eller nå't.
Sedan kan det ju vara så att ni är "allergiska" mot ekparkett men det är ju en helt annan femma. ::)
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
dessutom höjdskillnad mellan olika rum, förlorad takhöjd.... "Sorry"
Näe, jag menar att om det gamla parkettgolvet ska ut så ska det ersättas med likadant men nytt..inte tunn laminat. Jag har visserligen lagt laminat själv på några befintliga golv, men mest av lättja. När jag byggde till ett nytt rum så la jag ett flytande parkettgolv i ett klicksystem (inget lim) på spårade golvvärmeskivor. Vilket jag är mycket nöjd med....att lägga ett golvlager till på det gamla med golvvärme är ingen bra idé, det ger högre värmeförluster nedåt.
« Senast ändrad: 14 oktober 2017, 17:59:55 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!