Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kylbatteri före FTX (friskluft?)  (läst 3303 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad term

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kylbatteri före FTX (friskluft?)
« skrivet: 19 augusti 2016, 10:33:47 »
Jag ska koppla på frikyla till ett FTX-aggregat, och funderar över om det inte vore vettigt att sätta kylbatteriet på friskluftsintaget. Normalt sätter man ju detta på tilluften, men om man sätter det på friskluften borde man väl även kunna förvärma luften de dagar det är kallare ute än i borrhålet? Synpunkter?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kylbatteri före FTX (friskluft?)
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2016, 11:04:31 »
Om den ska göra nån som helst nytta varma dagar tror jag mer på att sätta den efter FTX på tilluften.
Kyleffekten på huset blir inte så jättevåldsam, luftflödet i en FTX är normalt för lågt för att åstadkomma nån större kyleffekt.
Men om den körs kontinuerligt så kyler det väl lite i alla fall.

Sätts den före FTX så förlorar du nog den mesta av kyleffekten i att avluften värmer upp tilluften.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad term

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kylbatteri före FTX (friskluft?)
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2016, 12:25:56 »
Om den ska göra nån som helst nytta varma dagar tror jag mer på att sätta den efter FTX på tilluften.
Kyleffekten på huset blir inte så jättevåldsam, luftflödet i en FTX är normalt för lågt för att åstadkomma nån större kyleffekt.
Men om den körs kontinuerligt så kyler det väl lite i alla fall.

Sätts den före FTX så förlorar du nog den mesta av kyleffekten i att avluften värmer upp tilluften.
Om innetempen är högre än börvärdet och friskluften lägre så har väl de flesta aggregat funktionen att inte köra värmeväxlaren?

Utloggad Småvarmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Kylbatteri före FTX (friskluft?)
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2016, 13:10:18 »
Om innetempen är högre än börvärdet och friskluften lägre så har väl de flesta aggregat funktionen att inte köra värmeväxlaren?

Typfallet är att det är varmare ute än inne. Då kyler mitt FTX-aggregat först mha frånluften, genom att använda värmeväxlaren, och sen sänks temperaturen ytterligare av kylbatteriet.

Om du sätter kylbatteriet på inluften (före FTXen) måste kylbatteriet kyla bort alltihop, du har ingen hjälp av värmeväxlaren.
Nibe 1145-10 + VPB300, 200m borra, installerad 2013. Radiatorer 2/3 + golvvärme 1/3, använder en UKV200 som arbetstank, FTX Heru 130 S EC2A, installerad 2014, i ett 220 kvm hus 1 1/2 plan+källare i Östergötland.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: Kylbatteri före FTX (friskluft?)
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2016, 21:48:45 »
Enligt min ventilationsfirma ska kylbatteriet placeras efter FTX-aggregatet. Jag har inte ifrågasatt det så jag har ingen mer info tyvärr.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad term

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kylbatteri före FTX (friskluft?)
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2016, 17:42:28 »
Argumentet att man inte kan använda kylåtervinningen alls räcker. Kylåtervinningen torde ensamt ge ungefär lika mycket som kylbatteriet. Den eventuella energivinst man skulle uppnått med förvärmning på vintern tas ju från borrhålet, och hade annars använts i värmepumpen. Tack för svaren!

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Kylbatteri före FTX (friskluft?)
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2016, 22:33:38 »
Beror helt på vilken bypass funktion din ftx har. Min motströmsväxlare har endast ca 30% bypass så det fungerar inte att kyla friskluften. Har du en rotationsväxlare så kan du ju stänga av återvinningen helt.

Förvärmning av inluften vintertid är meningslös. Du förlorar mer genom att borrhålet blir kallare och värmepumpen tappar verkningsgrad än den minskade uppvärmningen som krävs av tilluften. Dessutom får du svårare att hålla en bra temperatur i sovrum om du har någolunda bra isolerat hus.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!