Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Nibe F730  (läst 41789 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robbo2

  • Gäst
Robbo2
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #15 skrivet: 03 april 2016, 10:30:43 »
Hur mycket drar avfrostningselementet per timme, är det bara igång när den avfrostar eller hela tiden?
Detta är ju watt man annars kunde lagt på elpatron/kompressor istället på f730?

twri

  • Gäst
twri
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #16 skrivet: 03 april 2016, 18:36:01 »
Finns inga uppgifter om effekt vad jag kunnat hitta. Jag är däremot rätt säker på att elementet bara är på under avfrostning. Det skulle vara kontraproduktivt att värma förångaren under kompressordrift. Det vore som att köra på elpatron och då det skulle vara effektivare att göra det på den varma sidan.

Anledningen till varför man vill få så kort avfrostning som möjligt är för att man återvinner mycket mindre mängd energi under avfrostning. Isen kyler förvisso avluften under avfrostning men inte i närheten av det förångaren åstadkommer när kompressorn går. Hög upptid på kompressorn ger större besparing. Överdimensionering av avfrostningselementet skulle kunna ge onödigt stora effektförluster men man får anta att man räknat och testat detta.

markus00

  • Gäst
markus00
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #17 skrivet: 28 april 2016, 13:23:06 »
Det här tråden har stannat av lite.

Jag har varit i kontakt med Nibe angående skillnaderna.

Jag postar lite svar från Nibe:

Den största skillnaden är att F730 klarar lite mindre hus (från 60m² och uppåt), man kan inte docka till tilluftsmodulen SAM40 (fungerar endast till F750). Bägge frånluftsvärmepumparna gör samma besparing.

Angående värmeelementet för avfrostning så är den stora anledningen till detta att man skall kunna installera en F730 i ett fritidsboende som är mindre till ytan än en s.k. normalvilla men som även skall kunna dras ner i inomhustemperatur utan att värmepumpen i sig skall börja larma och gå på elpatron.


För min del så har jag fortfarande inte kunnat bestämma mig om det blir en F730 eller F750.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #18 skrivet: 28 april 2016, 18:19:29 »
Välj gärna en F730 dÃ¥ sÃ¥ kan vi sedan fÃ¥ en liten utvärdering och rapport pÃ¥ hur den fungerar! :)  Att kunna sänka inomhustemperaturen ganska rejält om man bortrest en längre tid verkar vara en bra funktion tycker jag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Skugg

  • Gäst
Skugg
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #19 skrivet: 05 maj 2016, 21:13:49 »
Vi har också fått frågan av vår husleverantör om vi vill byta 750 till 730, väldigt svårt att utläsa vilket som kan tänkas vara bäst. Lutar mot 730 för oss.

twri

  • Gäst
twri
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #20 skrivet: 07 maj 2016, 10:13:19 »
Vi har valt F730. Det var inget givet beslut. Bedömningen var att vi troligen aldrig kommer installera tilluftvärme eller docka mot annan värmekälla. På så sätt har vi inget större behov av de funktioner F750 ger.

Vi kommer att ha en Contura 790K med sten i upptill värmepumpen. Man hade kunnat lägga de pengarna som kamin en kostar på jordvärme istället men det är rätt bra att han en alternativ värmekälla som inte är beroende av elektricitet. Priset på en markvärmepump jämfört med frånluftdito var så pass mycket sämre att jag hellre gör den investeringen när frånluftvärmepumpen behöver bytas. Husleverantörerna köper stora kvantiteter av frånluftvärmepumpar och får bra priser på dessa.

Nibe?

  • Gäst
Nibe?
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #21 skrivet: 19 juli 2016, 15:20:12 »
Någon som hunnit prova F730in i sommarvärmen?

MikaelP

  • Gäst
MikaelP
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #22 skrivet: 15 augusti 2016, 00:55:07 »
Vi har haft en 360p där kompressorn gav upp. Kostnad för helrenovering skulle landa på ca 20k. Då har man ett/två års garanti på grejerna och kan räkna med nytt kompressorhaveri framöver. Vi valde att installera en F730 vilken vi fick för 65k plus installation. 6 års garanti vilken vi förlänger med ett år i taget därefter. Vår elpatron har inte använts under dessa två månader trots duschning av 4 pers i rad. Den är otroligt tyst jämfört med vår gamla som lät som en lastbil på tomgång, man hör den endast i rummet den står i. Den har mycket större kompressor så i höst/vinter kommer den att betala tillbaka sig genom lägre elförbrukning. Den gamla startade elpatronen väldigt ofta, tror även efter vi duschat sommartid. Jag är fantastiskt nöjd att vi valde denna istället för 370 som ersatte vår gamla 360.

Nakayama

  • Gäst
Nakayama
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #23 skrivet: 09 september 2016, 14:18:13 »
@MikaelP - Var du tvungen att omisolera/tilläggsisolera avluften då du bytte upp dig till en 730 från 360? Står inför samma val men vill inte riskera att använda samma avluftsisolering då en endast är 30.
Kan man ev styra avluftstemp på något sätt så man kan få "lite" mer energiutbyte? Eller går det att begränsa på något annat sätt?
Jag har ju idag 160 kvm och husets frånluft är projekterat till 60 l/s.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #24 skrivet: 09 september 2016, 14:22:39 »
30mm PE-isolering skall räcka, men det är viktigt att den är diffusionstät.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad perjar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #25 skrivet: 23 september 2016, 17:41:29 »
Hej!

Jag har undran om F730 som någon kanske kan bekräfta eller förkasta.

Jag står i begrepp att byta min trasiga 310P (18 år gammal) och kan F730 vara ett alternativ. Dock säger min lokala Nibe-installatör här i Stockholm att F730 inte kommer att fungera om jag behöver ha värmen på under sommarmånaderna för det klarar den inte av. Det hade något med en dubbelmantling att göra som tydligen F370 har och även F750. Hans rekommendation är då antingen en F370 eller en F750 om jag vill kunna ha varma golv även på sommaren. En gigantisk prisskillnad dock.

Själv tycker jag ju att det låter konstigt att en värmepump (dessutom deras senaste modell!) inte skulle klara av att leverera värme på sommaren. Det måste väl ändå vara den enklaste perioden tänker jag. Varm inneluft och allt.

Jag har ett modernt och välisolerat hus som sällan behöver tillskottsvärme utöver det kompressorn ger och på sommaren är det automatiskt varmt i huset pga många fönster. Från maj till augusti behövs egentligen ingen uppvärmning alls men däremot vill jag ha varmt på golvet i badrummen så där står värmen på även på sommaren och så vill jag fortsätta att ha det även med ny värmepump.

Har han rätt om F730? Han vill helst sälja en F370. Nån som vet nåt?

Per


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #26 skrivet: 24 september 2016, 07:22:20 »
750 har en liten inbyggd arbetstank kanske 730 saknar den tycker det låter som du hittat en påläst installatör. Det går naturligtvis att ansluta en extern arbetstank till en 730 om det nu behövs antar att den har låg min effekt så det kan kanske funka ändå beroende på volym på det som ska värmas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad perjar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #27 skrivet: 28 september 2016, 13:11:23 »
Följdfråga:
Jag hur nu fått offert på pump och installation. Det intressanta är att installationskostnaden är helt olika för de tre modellerna:
F370: 17.000 kr
F730: 27.000 kr
F750: 28.200 kr

Arbetsbeskrivningarna för de tre installationerna är identiska. 10.000 extra för att installera en F730 jämfört med en F370? Kan det vara rätt det?

Jag snabbkollade på en sajt där man kan beställa pump inklusive installation. Där kostar det 20.000 oavsett modell.

Eftersom det lät så konstigt med priskillnaderna så har jag nu begärt offerter från flera installatörer. Jag tänkte att jag kanske inte behövde det, men nu känns det som nödvändigt trots allt...


Hej!

Jag har undran om F730 som någon kanske kan bekräfta eller förkasta.

Jag står i begrepp att byta min trasiga 310P (18 år gammal) och kan F730 vara ett alternativ. Dock säger min lokala Nibe-installatör här i Stockholm att F730 inte kommer att fungera om jag behöver ha värmen på under sommarmånaderna för det klarar den inte av. Det hade något med en dubbelmantling att göra som tydligen F370 har och även F750. Hans rekommendation är då antingen en F370 eller en F750 om jag vill kunna ha varma golv även på sommaren. En gigantisk prisskillnad dock.

Själv tycker jag ju att det låter konstigt att en värmepump (dessutom deras senaste modell!) inte skulle klara av att leverera värme på sommaren. Det måste väl ändå vara den enklaste perioden tänker jag. Varm inneluft och allt.

Jag har ett modernt och välisolerat hus som sällan behöver tillskottsvärme utöver det kompressorn ger och på sommaren är det automatiskt varmt i huset pga många fönster. Från maj till augusti behövs egentligen ingen uppvärmning alls men däremot vill jag ha varmt på golvet i badrummen så där står värmen på även på sommaren och så vill jag fortsätta att ha det även med ny värmepump.

Har han rätt om F730? Han vill helst sälja en F370. Nån som vet nåt?

Per

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #28 skrivet: 28 september 2016, 14:24:52 »
F730 och 750 ger kallare frånluft eftersom dom nyttjar mera av energin i luften och därmed behöver vent kanalen isoleras bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad perjar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #29 skrivet: 28 september 2016, 17:14:36 »
Tack Smurfen,

Det skall jag kolla med dom. Det står iofs i arbetsbeskrivningen att de ansluter apparaten till befintliga ventilationskanaler så dom har nog inte räknat in detta.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 621
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!